Gå til innhold

Venter barn, hva med hunden?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Georg skrev:

Du må jo være splitter pine gal, kvinne. "man vet at sånne ting kan skje". Med andre ord skal man ikke gjøre noe som helst her i livet, for "ting kan skje". Man må være synsk...man må ha full oversikt over hva som kan skje.

Du kan havne i en lignende situasjon selv, så ikke døm andre for hardt. Men nei, ingen vil egentlig vite hva du mener.

WOW. Kanskje det er fordi jeg har vært der at jeg skriver det. Dere er så stakkarslige som ikke klarer noe selv. Ikke minst å tenke.  Problemet er folk som skaffer seg dyr uten å ha peiling på hva de går til. Hurra for sommerferie og alle dyrene som blir omplassert, satt i skauen for å dø, eller drept.

Anonymkode: ced06...bc0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet
Et øyeblikk siden, Snublefella skrev:

Hoggtenner og møkk faktisk!! Hahahaha og du snakker om å være forskrudd?

Du vet at barn har utrolig godt av å vokse opp med dyr? Du vet at allergier er nærmest ikke eksisterende hos barn som er vokst opp på gård feks?  Du vet at litt møkk bare er sunt og styrkende for immunforsvaret ikke sant?

Uansett så er disse hjemmene jeg snakker om med 6 hunder helt strøkne. Har man mange dyr så støvsuger man hver dag.  det er en selvfølge 

Selvfølgelig kan både barn og hunder få sine behov fullstendig dekket på en flott og tilfredsstillende måte, jeg ser det hver dag. Det funker jo kjempe fint og både barn og hunder er harmonisle lykkelige og sunne! Hunder trenger ikke å stimuleres 15 timer pr dag uansett rase. Mor går en lang god tur med baby i vogna og hundene hver dag  også kan man kjøre litt små økter med triksing, søksarbeid osv innimellom når baby sover.  Så kan mor bruke resten av døgnet på babyen mens hundene ligger og sover rundt. Dette er helt vanlig. 

Andre dager så blir baby med på hundetrening og ligger i vogna og sover rolig mens mor løper noen runder på agility banen eller lignende... Ikke noe problem.  Disse ungene er hsrmoniske og fine

Det er bare tull, jeg kjenner mange med allergier som har vokst opp på gård. Selv har jeg vokst opp med mange forskjellige typer dyr og er dødelig allergisk mot mer enn de fleste. Men du.. det er nok fordi mamma og pappa ikke hadde 6 hunder! Der har du det! 

Alle med unger støvsuger vel hver dag. Har man hunder må man i tillegg vaske hundene, tørke dem bak, vaske gulvet og skifte tepper i sofaen hver dag. Hva tror du skjer med rumpa til hunden når den har vært på do? Automatisert vask med Zalo? Neppe. Det er en bakteriebombe. 

Men det er jo bare en bagatell, det er fullt mulig å vaske hund og hus hver eneste dag. Det er en ikke-sak. Greia er at trådstarter her føler at hun ikke kan ta vare på hunden, og da skal hun få slippe. Å ha hund er ikke en straff, det skal være et samspill og glede, både for hund og eier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok med meg hunden langt inn i skogen og har vært der i noen timer for å tenke, og kom hjem til stor respons! Jeg får ikke svart hver enkelt her, men jeg setter veldig stor pris på innspill og tanker(ja, også fra dere som synes jeg er egoistisk som i det hele tatt tenker på omplassering).

Hele situasjonen er veldig vanskelig, og veldig uventet. Jeg vet ikke hvordan man egentlig kan tenke seg fram til at slikt kan skje? Jeg har tenkt på mange eventualiteter ved kjøp av hund, men å bli gravid og ende opp med at barnefar stikker av, det hadde jeg ikke trodd.

- TS

Anonymkode: 0296b...ec9

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Snublefella skrev:

Hoggtenner og møkk faktisk!! Hahahaha og du snakker om å være forskrudd?

Du vet at barn har utrolig godt av å vokse opp med dyr? Du vet at allergier er nærmest ikke eksisterende hos barn som er vokst opp på gård feks?  Du vet at litt møkk bare er sunt og styrkende for immunforsvaret ikke sant?

Uansett så er disse hjemmene jeg snakker om med 6 hunder helt strøkne. Har man mange dyr så støvsuger man hver dag.  det er en selvfølge 

Selvfølgelig kan både barn og hunder få sine behov fullstendig dekket på en flott og tilfredsstillende måte, jeg ser det hver dag. Det funker jo kjempe fint og både barn og hunder er harmonisle lykkelige og sunne! Hunder trenger ikke å stimuleres 15 timer pr dag uansett rase. Mor går en lang god tur med baby i vogna og hundene hver dag  også kan man kjøre litt små økter med triksing, søksarbeid osv innimellom når baby sover.  Så kan mor bruke resten av døgnet på babyen mens hundene ligger og sover rundt. Dette er helt vanlig. 

Andre dager så blir baby med på hundetrening og ligger i vogna og sover rolig mens mor løper noen runder på agility banen eller lignende... Ikke noe problem.  Disse ungene er hsrmoniske og fine

Hadde noen av disse harmoniske barna kolikk 10 timer i døgnet? Trodde ikke det nei. Noen av barna som kun sov 20 min tre ganger i løpet av dagen og våknet med et vræl hver gang? 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

WOW. Kanskje det er fordi jeg har vært der at jeg skriver det. Dere er så stakkarslige som ikke klarer noe selv. Ikke minst å tenke.  Problemet er folk som skaffer seg dyr uten å ha peiling på hva de går til. Hurra for sommerferie og alle dyrene som blir omplassert, satt i skauen for å dø, eller drept.

Anonymkode: ced06...bc0

Du er jo helt på jordet, det er jo ikke engang snakk om å omplassere hunden fordi det er sommerferie. Ta pillene dine og legg deg nå, før du skader noen.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok med meg hunden langt inn i skogen og har vært der i noen timer for å tenke, og kom hjem til stor respons! Jeg får ikke svart hver enkelt her, men jeg setter veldig stor pris på innspill og tanker(ja, også fra dere som synes jeg er egoistisk som i det hele tatt tenker på omplassering).

Hele situasjonen er veldig vanskelig, og veldig uventet. Jeg vet ikke hvordan man egentlig kan tenke seg fram til at slikt kan skje? Jeg har tenkt på mange eventualiteter ved kjøp av hund, men å bli gravid og ende opp med at barnefar stikker av, det hadde jeg ikke trodd.

- TS

Anonymkode: 0296b...ec9

Du har min støtte. Håper du ignorerer fanatikerne her inne og tar det valget som er best for deg og barnet. Håper også at hunden får et fint hjem hvis du omplasserer ham. Lykke til.

• Liker 5
Skrevet

Get a grip folkens! Muligheten for å skrive anonymt er en av svakhetene med KG, blir mye mer ufin debatt av det, når man ikke trenger å stå for det man skriver. Makan til oppførsel :opplyser:

• Liker 2
Skrevet

Hunden min kan banke hundene deres.

Skrevet

Hadde nok gått for omplassering - anser det som det beste for hunden om man er usikker på om man klarer det. 

Vi har en liten brukshund som egentlig ikke er spesielt krevende, men jeg er veldig glad for at jeg, hund og baby ikke er alene så veldig ofte. Det er selvsagt ikke noe stress å jogge en tur i skogen med hund og vogn eller triksetrene med baby i sjal, men jeg synes det er jævlig stress når f.eks baby som sovner 19.00 kommer til å være lysvåken til langt på natt om jeg tar henne opp for å gå kveldstur med hunden som må ut i 23.00-tiden. Valgets kval. :ler: 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, FantasDick skrev:

Hadde nok gått for omplassering - anser det som det beste for hunden om man er usikker på om man klarer det. 

Det er jo det det er. Det er ingen skam i det å omplassere en hund hvis det ikke går.

Tviler sterkt på at hunden tenker "faen ta dere for at dere ga meg bort! Hevn...heeeevn!!!!"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, EvaLena skrev:

Det er også noe som bør tenkes over FØR hund skaffes, synes jeg. 

Men hund tåler å bli omplassert, så gjør det du 😊

Altså, i så fall bør jo ingen som har hun ta sjansen på å få unger, i tilfelle de blir alene med alt ansvaret. Det er jo også de færreste som ser for seg det scenarioet TS har havnet i. Greit å ta sine forhåndsregler, men det får  jo være måte på alt man skal se for seg også.

Jeg vil nok anbefale deg å omplassere hunden, TS. Jeg er selv alenemor, og er veldig glad for at jeg ikke har hatt hund oppi dette i  tillegg. Her er noen ulike scenarioer på hvorfor:
* Det å måtte dra med ungen ut på morgen og kvelds-turer, uansett om ungen er trøtt og sliten eller ikke. For når ungen er liten kan man ikke la de være alene hjemme, ikke for 10 minutter engang. Spesielt midtvinters, når det er kaldt og surt. Du må kle på (og det er ikke et så veldig lite prosjekt å kle på unger på vinteren) og dra med en trøtt, grinete unge på både morgentur og kveldstur. 
* Når ungen er syk, som f.eks feber og/eller oppkast. Og likevel må ungen bli med ut på tur, fordi du ikke har noen til å passe på verken barn eller gå tur med hunden. Ikke særlig gøy for noen av dere, det. 
* Når du selv er helt utmattet, for det blir du innimellom når du er alene med små barn, eller syk selv (for det å være syk og alene med både barn og hund ser jeg for meg som et mareritt. Syns det er ille nok å være syk og alene med barn, jeg) og helst bare vil ta det med ro, så må du likevel ut på tur, i all slags vær, sammen med unge og hund. 
Nå kunne jeg derimot ha hatt hund om jeg ønsket det, i og med at datteren min er blitt såpas gammel at hun klarer å være alene hjemme innimellom slik at jeg hadde fått gått turer med hunden. Men nå er hun også 8, dvs. at det er mange år i mellom her jeg har vært veldig glad for at jeg ikke har hatt hund. 

Syns du aldeles ikke skal ha dårlig samvittighet for å omplassere hunden. Bare vær sikker på at familien/personen hunden skal til er supre mennesker så går det nok bra. 

Anonymkode: 13cf5...4c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som TS. For min del har det blitt til at hunden er hos min far i perioder og hos meg i perioder. Jeg vil helst ha hunden hos meg, men uten noen avlastning med baby blir det rett og slett litt mye. 

Nå bor jeg i leilighet, så det blir litt styr å komme seg ut med baby og hund. Redningen er bra babycall, så vi kan trene ute mens baby sover. Men det er jo godt å bruke sovetiden til å lage mat, spise, sove eller dusje istedenfor å aktivisere hunden. 

Anonymkode: ae017...949

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer alltid på hva folk tenker når de skaffer seg dyr. Et dyr skaffer man seg og innlemmer det som et familiemedlem. Man bør derfor ha tenkt igjennom om man kan skaffe seg det dyret og ta vare på det hvis uforutsette ting skjer, som graviditet, barn, skilsmisse osv.
Jeg ser ikke helt problemet med baby og hund, men hvis det er det så må du jo omplassere,
Neste gang du tenker på å skaffe deg et dyr, bør du tenke over om du kan ta vare på det så lenge det lever.

Anonymkode: 81ef7...5a3

• Liker 3
Skrevet

Hva skjer med at så mange forvokste fjortisgutter stikker av fra gravide? Utrolig at de klarte å få barn når de ikke engang har baller.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer alltid på hva folk tenker når de skaffer seg dyr. Et dyr skaffer man seg og innlemmer det som et familiemedlem. Man bør derfor ha tenkt igjennom om man kan skaffe seg det dyret og ta vare på det hvis uforutsette ting skjer, som graviditet, barn, skilsmisse osv.
Jeg ser ikke helt problemet med baby og hund, men hvis det er det så må du jo omplassere,
Neste gang du tenker på å skaffe deg et dyr, bør du tenke over om du kan ta vare på det så lenge det lever.

Egentlig burde jo ingen ha hund, i tilfelle skilsmisse, graviditet, hemorroider osv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke problemet med baby og hund...? 

Ok: 

- Du våkner om morgenen til en baby som vil ha frokost og en hund som vil ut. Babys start på dagen kan ta en-to timer, mens hunden maser om tur. Stress, ingen kos. 

- Tur med barnevogn er mareritt om hunden ikke går på plass. Kjører nesten over hunden hele tiden. 

- Hunden må ut tre ganger daglig  det er ok de dagene du er hjemme. Men ofte skjer det ting, du skal på helsestasjon, til lege, barseltreff, handle etc  når du kommer inn døren, vil baby ha mat og hund vil på tur. Stress igjen. 

- Baby sover endelig, du må kle på to lag for å gå ut med hunden - dvs baby våkner, helvete er løs, hunden blir superdeppa fordi turen avlyses. 

Bare et par eksempler... Det går å ha hund og barn, også som alenemor. Det er bare veldig slitsomt.

Anonymkode: ae017...949

• Liker 4
Skrevet

Synes det er litt drøyt å si at man skal ta høyde for absolutt alt som kan skje og bruke det som argument for at TS skal beholde hunden. Jeg er enig i at å skaffe et dyr bør være et gjennomtenkt valg som man ser for seg å leve med hele hundens levetid. Alle kan få barn, det bør man planlegge for, alle kan bli single, det bør man også planlegge for. Men å ta høyde for å skulle bli singel akkurat det året man er gravid og får et spedbarn som er fullstendig avhengig av en er litt mye forlangt i mine øyne. Når man tar valget om å få barn, ser man ikke for seg at forholdet skal ende rundt neste sving. Det må faktisk være lov å gå ut fra at mannen har planer om å være tilstede under graviditeten og barnets første leveår uten å bli tatt for å være fullstendig uansvarlig. Jeg tipper TS hadde klart seg helt fint med hunden om hun ble singel før hun ble gravid, eller når barnet er et par år. Derfor synes jeg hun skal kunne vurdere omplassering uten å bli anklaget for å være korttenkt. Den som tar høyde for å bli forlatt så kort tid etter man bestemmer seg for barn kan vel nesten sies å være paranoid, ikke "en god planlegger".

• Liker 3
Skrevet

Ærlig talt, folk håndterer situasjoner forskjellig. Gjør det du føler er best, TS. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker da hundeeiere var ålreite folk, stort sett middelaldrende eller eldre gubber med hunder som het "Ronja" eller "Sussi". De elsket hundene sine og behandlet dem bra, men de forsto at det de hadde i bånd var et dyr.

Plutselig er hundeeiere hysteriske og skumle kjerringer som behandler bikkjene som om de var sønner eller døtre. "Omplassering??!!!! Dyremishandling!!!!!!!!!!!!!"

Nei, nei, nei...en hund er et dyr, og tar ingen skade av å bytte hjem. Kanskje hunden sturer litt i noen dager, men så er den gamle familien glemt. Det er ikke som med er lite barn...man må ikke for enhver pris beholde hunden hvis det rett og slett ikke går.

Men på den annen side har jeg hatt kjæledyr som har vært mer siviliserte (og stuerene) enn dere fanatikere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hunden får det nok bedre dersom den blir omplassert til et hjem hvor eieren har tid til den. Jeg har selv hund (og mann!) og det er virkelig ikke bare-bare å være hjemme alene med hund og baby på dagtid. Hunden vil typisk ut når babyen spiser, og blir veldig masete. Jeg har jo faktisk ikke mulighet til å avslutte ammingen for å ta hunden ut (da blir det hylgråt!) og da stresser hunden veldig, stjeler sko og gjør ugagn for å få oppmerksomhet. Heldigvis tar mannen morgenturen og kveldsturen, men hadde jeg vært alene måtte jeg faktisk ha vekket babyen for å kle på utetøy og legge han i vogna for å gå tur, noe som igjen hadde ført til hylgråt. Babyen sover stort sett mellom 19 og 08, kun med korte oppvåkninger for å få mat før han sovner igjen med en gang. Dette er alt for lenge for hunden å gå uten å få luftet seg, og jeg kan heller ikke kle på babyen uten gråt og sutring i opptil et par timer (noe som igjen medfører lite søvn for meg, da jeg må våkne for å amme flere ganger i løpet av natten) 

Spør du meg vil nok hunden få det bedre dersom den blir omplassert. Det vil ta flere år før barnet kan være alene hjemme i noen minutter, og små barn legger seg før hundens kveldstur til de når barneskolealder. 

Anonymkode: 707ed...0b9

• Liker 1
Skrevet (endret)
19 timer siden, Badebuksa skrev:

Det er bare tull, jeg kjenner mange med allergier som har vokst opp på gård. Selv har jeg vokst opp med mange forskjellige typer dyr og er dødelig allergisk mot mer enn de fleste. Men du.. det er nok fordi mamma og pappa ikke hadde 6 hunder! Der har du det! 

Alle med unger støvsuger vel hver dag. Har man hunder må man i tillegg vaske hundene, tørke dem bak, vaske gulvet og skifte tepper i sofaen hver dag. Hva tror du skjer med rumpa til hunden når den har vært på do? Automatisert vask med Zalo? Neppe. Det er en bakteriebombe. 

Men det er jo bare en bagatell, det er fullt mulig å vaske hund og hus hver eneste dag. Det er en ikke-sak. Greia er at trådstarter her føler at hun ikke kan ta vare på hunden, og da skal hun få slippe. Å ha hund er ikke en straff, det skal være et samspill og glede, både for hund og eier. 

Dette med at barn på gård har ekstremt lite allergier og at litt møkk forebygger mot allergier er godt dokumentert og er bevist, så det er liksom ikke noe å diskutere. Det vil alltid finnes unntak.

Hvis du absolutt insisterer så kan jeg gå på pcen ikveld og sende deg en haug av empiri. 

Så hvis hunden har litt bakterier i rumpehullet... So what! Hvis ingen blir syke av å være rundt dette så gjør det ingen verdens ting. Det styrker bare immunforsvaret. 

Ryddet for svar til slettet innlegg.

Kragebein, mod

Endret av Kragebein
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...