AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #1 Skrevet 16. juni 2016 Nå har det seg slik at jeg har en unghund av en aktiv rase, og er gravid. Barnefar har valgt å trekke seg tilbake, og jeg får derfor ikke noe hjelp eller avlastning derfra når babyen blir født. Familien min har begrenset med muligheter for å hjelpe meg med hunden. Eneste utvei jeg ser akkurat nå, er å omplassere hunden. Men det føles så urettferdig, jeg føler jeg svikter han. Jeg føler jeg trenger innspill fra andre, men vet ikke hvem jeg skal snakke med... Det er nesten ingen som vet om graviditeten enda. Anonymkode: 0296b...ec9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #2 Skrevet 16. juni 2016 Sett opp lapp på nærbutikker ol. med forespørsel om store barn/ungdom kunne tenke seg å lufte den i bytte med noen kroner? Om du har mulighet til det da. Anonymkode: 77e81...33e 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #3 Skrevet 16. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Sett opp lapp på nærbutikker ol. med forespørsel om store barn/ungdom kunne tenke seg å lufte den i bytte med noen kroner? Om du har mulighet til det da. Anonymkode: 77e81...33e Det er nok utelukket da det er en stor hund, og en aktiv bruksrase. Så det er ikke en hund barn/ungdom bør gå rundt med. Å gå tur eller heller ikke tilstrekkelig aktivisering... Anonymkode: 0296b...ec9
Million Skrevet 16. juni 2016 #4 Skrevet 16. juni 2016 Det er ikke enkelt å være alene med barn og ha hund samtidig. Kanskje har barnet blitt sykt og har feber og gråter, og bør være inne. Da er det kanskje -15 C ute og du MÅ kle på barnet og drasse det med ut for å lufte hunden, flere ganger om dagen.. Jeg hadde helt ærlig omplassert hunden. Du har noen strevsomme småbarns-år foran deg, med lite tid til overs til hund, siden du er alene med barnet og ikke har familie som kan dra noe av lasset. Ikke se på det som at du svikter hunden. Hunder lever i nuet. Etter noen mnd hos nye, aktive eiere er det som om den aldri har bodd noe annet sted. De venner seg til sitt nye liv og går helt opp i det. Hunder dveler ikke ved det som har vært - de lever her og nå. 6
Raven Emerald Skrevet 16. juni 2016 #5 Skrevet 16. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok utelukket da det er en stor hund, og en aktiv bruksrase. Så det er ikke en hund barn/ungdom bør gå rundt med. Å gå tur eller heller ikke tilstrekkelig aktivisering... Anonymkode: 0296b...ec9 Hva med utstrakt bruk av bæresjal? Da kan du jo (i teorien) trene hunden mens du har baby med. Om det lar seg gjøre, jeg aner jo ikke hvilken form for trening den trenger. Men det er kanskje en mulighet? 2
Gjest Hapi Skrevet 16. juni 2016 #6 Skrevet 16. juni 2016 Hva med å sette inn en annonse på finn, der du forklarer at du vurderer omplassering, og se hvilke svar du får? Da har du god tid til å sile dem ut, og kan omplassere om det føles riktig. Kanskje de perfekte menneskene melder seg.
Pearl2.0 Skrevet 16. juni 2016 #7 Skrevet 16. juni 2016 Jeg hadde også omplassert. Prøv å sitte der kveld etter kveld med ungen hengende i puppen og en hund som må akutt på tur/driver ugagn osv. Dersom du ikke har noen som kan ta den feks morgen/kveld og gi den aktiviteten den trenger så går det ikke. Tenk om babyen endelig har sovnet og plutselig må hunden ut, det er vinter, og du må vekke babyen med påkledning😕 de få gangene jeg har hatt bikkja her samtidig som babyen alene, har den tatt et eller annet den ikke får lov til, og jeg har ikke annet valg enn lan den gjøre det. Uheldig både for meg og hunden.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #8 Skrevet 16. juni 2016 Jeg er avlastningshjem for en hund. Eieren er en mor som ble skilt, og har hovedansvar for barna deres, 1 år og 4 år, og hadde i tillegg hund. Jeg passer hunden fast alt fra 1-3 uker i måneden, og ved eventuelle ferier og helger hun skulle trenge hjelp. Kanskje det kunne vært noe for deg? Ordner med alt av utstyr selv, men mat betaler eieren for, og vetrinær utgifter osv så klart. Jeg får heller ikke noe betalt for å passe hunden. Syntes det funker veldig godt, da jeg ikke har mulighet eller råd til å ha hund på fulltid, og hun trenger avlastning til hunden sin. Men da er det vitkig at du har en fungerende hund, da jeg søkte etter hund til avlastning var det alt for mange som tok kontakt som hadde skikkelig problemhunder, og det ansvaret ville dessverre ikke jeg ta på meg, og mest sannsynligvis ikke andre seriøse heller. Legg ut en annonse på Finn der du skriver om deg og hunden, og hva du kunne tenke deg i et avlastningshjem osv., så regner jeg med at du vil få mange henvendelser. Jeg tok selv kontakt først med en som søkte hjem, men da var der allerede tyve andre som hadde tatt kontakt, så derfor bestemte jeg meg for å lage annonse selv. Anonymkode: f2102...8bc 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #9 Skrevet 16. juni 2016 Jeg skjønner ikke problemet? Du har bestemt deg for at du ikke vil ha både barn og hund. Da er det jo bare å omplassere. Om du tenker på hundens beste er det jo å være i et hjem hvor folk vil ha den og har tid til den. Anonymkode: 7b745...b6e 1
rundtfingern Skrevet 16. juni 2016 #10 Skrevet 16. juni 2016 Når min bror og kjæresten fikk barn for tre år siden måtte de rett og slett gi vekk hunden. Hun følte så dårlig samvittighet for at hun ikke fikk nok tur på grunn av babyen. Men hun fant jo ut at det er bedre for hunden å få en ny eier der hun får tur i massevis i stedet for å være sta og ha hunden. Så trist var det, men sånn er det. Hunden har det supert og hun får snaps og oppdateringer hele veien av hunden siden dette er morens venninne. 1
Gjest Badebuksa Skrevet 16. juni 2016 #11 Skrevet 16. juni 2016 Omplassering høres ut som det rette, ja Men Vær kresen på nye eiere.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #12 Skrevet 16. juni 2016 Omplassering. Etter at vi fikk baby har jeg ingen tid til hunden lenger og sist sambo var borte var hunden på kennel. Vi har også en aktiv rase og rusleturer med barnevogn/sjal hadde ikke vært bra nok for han. Anonymkode: 2c9cb...f6b
ArtyFarty Skrevet 16. juni 2016 #13 Skrevet 16. juni 2016 Snakk med oppdretter, de skal kunne hjelpe deg med omplassering (om det er av den seriøse sorten). Om den har grunntreningen inne så bør det være gode muligheter, også på rasegrupper og bruksgrupper på fb. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #14 Skrevet 16. juni 2016 Omplasser ungen heller! Anonymkode: a2b6b...088 9
Sulosi Skrevet 16. juni 2016 #15 Skrevet 16. juni 2016 Fullt mulig å ha både hund og baby. Tren hunden til å gå ekstra fint i bånd mens du er gravid. Tren og på ro inne så den ikke krever skjorta av deg når babyen kommer. Heng opp lapp og se om du finner noen som kan tenke seg å låne hunden av og til, avlastningshjem eller pass. 3
Skywise Skrevet 16. juni 2016 #16 Skrevet 16. juni 2016 Synes det er veldig spesielt at så mange ikke klarer å ha både hund og baby samtidig. Tenker dere ikke på hvordan dere skal løse det med hunden når eventuelle barn kommer til verden, før dere kjøper hund? Det sagt, føler du at det rette for deg og hunder er å omplassere, så gjør du det. Så lenge hunden får et godt hjem, er det neppe nøye om det er hos deg eller hos noen andre. De fleste hunder dog, selv bruksraser, klarer et år med lite aktivitet mens spedbarns-perioden varer. De fleste brukshunder er også familiehunder, og i en familie bli det som oftest perioder med mye trening og perioder med mindre trening. Ellers er det mange muligheter til å trene hund selv med spedbarn, om man bare har lyst og vilje til det. Ta hunden med på trilleturer og tren momenter mens baby sover, jogg med vogna, ha med baby i bæresele osv. 19
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #17 Skrevet 16. juni 2016 Et øyeblikk siden, Skywise skrev: Synes det er veldig spesielt at så mange ikke klarer å ha både hund og baby samtidig. Tenker dere ikke på hvordan dere skal løse det med hunden når eventuelle barn kommer til verden, før dere kjøper hund? Det sagt, føler du at det rette for deg og hunder er å omplassere, så gjør du det. Så lenge hunden får et godt hjem, er det neppe nøye om det er hos deg eller hos noen andre. De fleste hunder dog, selv bruksraser, klarer et år med lite aktivitet mens spedbarns-perioden varer. De fleste brukshunder er også familiehunder, og i en familie bli det som oftest perioder med mye trening og perioder med mindre trening. Ellers er det mange muligheter til å trene hund selv med spedbarn, om man bare har lyst og vilje til det. Ta hunden med på trilleturer og tren momenter mens baby sover, jogg med vogna, ha med baby i bæresele osv. Enig! Anonymkode: 262b2...690 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #18 Skrevet 16. juni 2016 3 minutter siden, Skywise skrev: Synes det er veldig spesielt at så mange ikke klarer å ha både hund og baby samtidig. Tenker dere ikke på hvordan dere skal løse det med hunden når eventuelle barn kommer til verden, før dere kjøper hund? Det sagt, føler du at det rette for deg og hunder er å omplassere, så gjør du det. Så lenge hunden får et godt hjem, er det neppe nøye om det er hos deg eller hos noen andre. De fleste hunder dog, selv bruksraser, klarer et år med lite aktivitet mens spedbarns-perioden varer. De fleste brukshunder er også familiehunder, og i en familie bli det som oftest perioder med mye trening og perioder med mindre trening. Ellers er det mange muligheter til å trene hund selv med spedbarn, om man bare har lyst og vilje til det. Ta hunden med på trilleturer og tren momenter mens baby sover, jogg med vogna, ha med baby i bæresele osv. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig! Anonymkode: 262b2...690 Dere fikk ikke med dere det viktige momentet i hovedinnlegget om at familieforholdene hadde endret seg betydelig ved at far ikke lenger var inne i bildet? Anonymkode: c0cd7...cc3 12
EvaLena Skrevet 16. juni 2016 #19 Skrevet 16. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere fikk ikke med dere det viktige momentet i hovedinnlegget om at familieforholdene hadde endret seg betydelig ved at far ikke lenger var inne i bildet? Anonymkode: c0cd7...cc3 Det er også noe som bør tenkes over FØR hund skaffes, synes jeg. Men hund tåler å bli omplassert, så gjør det du 😊 6
Pearl2.0 Skrevet 16. juni 2016 #20 Skrevet 16. juni 2016 2 timer siden, EvaLena skrev: Det er også noe som bør tenkes over FØR hund skaffes, synes jeg. Men hund tåler å bli omplassert, så gjør det du 😊 Er ikke sikkert TS trodde mannen var så tafatt at han ikke kunne passe hunden en gang 😡 tror dette er en situasjon der færreste kunne sett for seg eller planlagt med. "Du; hva gjør vi med bikkja hvis jeg blir gravid og du hverken vil kjenne baby eller evner å ta hunden," 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå