Gå til innhold

Barnebidrag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nav har garantert sjekket opp i inntekten hans. De sjekker likningen hans og hvis inntekten er endret siden siste likning må far selv sørge for å dokumentere det.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett alle papirer (tror jeg..) og han har vært å sendt inn klage på nav tre ganger. Hvorfor det ikke har gått ned er jeg usikker på, men har bedt han dra innom å få orden på dette. Det jeg ikke har visst er at han ikke har betalt på dette.. 

Anonymkode: 41752...c17

Hvorfor det ikke har gått ned er du usikker på? Det kommer et brev i posten hver gang en klage avgjøres, med andre ord, hvis han har levert klagen så ville han få et SKRIFTLIG brev fra NAV. Du tror du har sett alle papirene? Hvorfor har du ikke sett innstillingen fra klagene hans? 

Du burde vite hvordan det gikk med dem, du burde ha sett hver eneste brev, og han burde ha inkludert deg i dette for lenge siden. Dette har så stor påvirkning på din hverdag og. 

Anonymkode: c10fd...027

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det ikke har gått ned er du usikker på? Det kommer et brev i posten hver gang en klage avgjøres, med andre ord, hvis han har levert klagen så ville han få et SKRIFTLIG brev fra NAV. Du tror du har sett alle papirene? Hvorfor har du ikke sett innstillingen fra klagene hans? 

Du burde vite hvordan det gikk med dem, du burde ha sett hver eneste brev, og han burde ha inkludert deg i dette for lenge siden. Dette har så stor påvirkning på din hverdag og. 

Får ta meg en skikkelig prat med han ikveld. Har prøvd å ikke rote meg for mye oppi alt dette, siden jeg får høre fra alle kanter at man stemor skal holde seg langt f... unna alt som har med stebarna å gjøre. Men ja, når vi har felles økonomi, hus og barn sammen så angår det jo meg også. Men hva skal je be han gjøre? Skal jeg være med han på nav kontoret å se til at det blir gjort riktig?? Han er jo en voksen mann, men disse klagene han sier han har sendt, må jo være noe han har jugd om. Men skjønner ikke hvorfor han skulle ville betale så mye?! Hvorfor lyve om noe sånt?

Jeg prøvde kalkulatoren på nav sine sider, der får jeg beregnet det til litt i overkant av 4000.. hørtes jo litt mer overkommelig ut. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veit ikke om dette er rette plassen men håper jeg får noen fornuftige svar allikevel.

Min mann har to barn fra før på 4 og 7 år. Da di skilte lag hadde di privat avtale som var 50/50 og dele på alle utgifter. Dette gikk da desverre i dass da far jobbet skift. Han var lat og gadd ikke betale utgiftene. Da søkte mor om barnebidrag og fordelingen ble rundt 30/70. Han fikk krav om å betale 10 000 i mnd i barnebidrag. Dette har han jo selvfølgelig unlatt å fortelle meg og er nå skyldig rundt 100 000 og dette er på tur inn til namsmannen og han kommer til å få anmerkning.. 

Han har prøvd å klage på vedtaket flere ganger siden det er så høyt. 10 000 i mnd er ca 40% av inntekten hans. Han hadde bedre inntekt da dem var sammen og det er det mor har ført opp i søknaden. 

Det jeg lurer på er at mor sier hun ikke får mer enn 6000 fra nav? Hvor går de resterende 4000 da? Jeg er også gravid og skal ha baby til høsten. Dette går jo ut over mitt barn også, får han noe fratrekk for det? Han ser jo at han ikke kan ta ut noe ferie i år for å få betalt ned litt på dette, som igjen vil si at han ikke kan ha barna de to planlagte ferieukene i år. Mor nekter å sende med klær og sko, og vi har ikke råd til å handle alt til dem heller som igjen gjør at det blir ganske labert når dem er her. Hvor i all vide verden "gagner" dette barna på en positiv måte? Vi vil aldri få råd til å ta oss en ferie sammen med barna om han må betale så mye barnebidrag. Syns dette er blodig urettferdig og går mest av alt ut over barna som det skal være det beste for. Jeg forstår nada.. 

Har sagt til samboer at han må prøve å snakke med mor til barna og få til en privat avtale igjen. Så kan han betale henne 6000. Hun får jo begge barnetrygdene samt at hun er i 100% jobb.. det skal vel bære nok til å dekke sfo, barnehage, mat osv? Vi har dem rundt 10 dager i måneden. 

Og en siste ting, hvis jeg en dag skulle gifte meg med denne mannen, vil da jeg også bli skyldig barnebidrag til henne? 

Håper dere skjønner frustrasjonen. Jeg syns det er helt greit at far skal betale henne og de skal dele på utgiftene. Men i dette tilfelle går det mest utover barna som ikke får annet enn spagetti når dem er hos oss... 

Da jeg arbeider med barnebidrag føler jeg meg nokså kompetent til å svare ut spørsmålene, men må av den grunn også være anonym for å unngå å få innboksen min full av spørsmål :P

1) Hvis han betaler 10 000 og mor kun får 6 000 er det mulig hun mottar bidragsforskudd fra staten, som deretter tar refusjon i det ordinære bidraget. Hun har i så fall fått deler av bidraget på forskudd fra staten. Alle pengene går med andre ord til mor, men noe er allerede utbetalt.

Alternativt betaler han 6 000 i måneden i bidrag, mens de resterende 4 000 går med til å dekke gammel gjeld i saken.

2) Barnebidrag skal aldri overstige 25 % av BRUTTO inntekt. 

3) Han kan søke om endring av bidraget og få en ny beregning basert på nåværende inntekt og samvær.

Merknad: Har han lav inntekt, uten rimelig grunn til dette, vil inntekten kunne bli fastsatt ved skjønn. 

4) Du vil ikke skylde barnebidrag til din nye mann sin eks.

5) Han vil i utgangspunktet ikke få fratrekk for deres nye barn i sitt bidrag, MEN dette kan gå utover beregningen av hans bidragsEVNE. Dersom Bidraget beregnes til et høyere beløp enn bidragsevnen, er det sistnevnte som vil være førende. Det vil si at deres nye barn vil kunne ha en indirekte innvirkning på bidraget.

6) Vedrørende beregninga SKAL barnas far dekke sin andel av barnets underholdskostnad, dvs. utgifter til underhold, SFO og boutgifter. Barnas underholdekostnad beregnes etter faste satser fra SIFO og SSB. La oss si at barnets underholdskostnad (det det koster å forsørge barnet) er 6 000 kroner i måneden. Dersom far da tjener 400 000 kroner i måneden og mor tjener 300 000 kroner i måneden, skal far betale 57 % av 6 000, som er 3 430 kroner i måneden, minus eventuelt samværsfradrag. Om dere har barna 10 dager i måneden, og dette er avtalt med barnas mor, betyr det samværsklasse 3, som vil kunne være ca. 2 000 kroner i fradrag per måned. Dette er naturligvis bare et tenkt eksempel, for å illustrere hvordan bidraget beregnes.

Håper det var nyttig.

Anonymkode: de18f...c20

• Liker 5
Skrevet

TS:

Mannen din lyver til deg.

Det er så enkelt som det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får ta meg en skikkelig prat med han ikveld. Har prøvd å ikke rote meg for mye oppi alt dette, siden jeg får høre fra alle kanter at man stemor skal holde seg langt f... unna alt som har med stebarna å gjøre. Men ja, når vi har felles økonomi, hus og barn sammen så angår det jo meg også. Men hva skal je be han gjøre? Skal jeg være med han på nav kontoret å se til at det blir gjort riktig?? Han er jo en voksen mann, men disse klagene han sier han har sendt, må jo være noe han har jugd om. Men skjønner ikke hvorfor han skulle ville betale så mye?! Hvorfor lyve om noe sånt?

Jeg prøvde kalkulatoren på nav sine sider, der får jeg beregnet det til litt i overkant av 4000.. hørtes jo litt mer overkommelig ut. 

Ts

Kan det hende at han ikke betaler så mye i barnebidrag i det hele tatt, men at deler av summen går til andre kreditorer? 10.000 kroner i barnebidrag når han tjener 400.000 i året er det ikke realistisk at han betaler i hvert fall, så et sted må jo resten av pengene gå. 

Anonymkode: c36a1...16e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det hende at han ikke betaler så mye i barnebidrag i det hele tatt, men at deler av summen går til andre kreditorer? 10.000 kroner i barnebidrag når han tjener 400.000 i året er det ikke realistisk at han betaler i hvert fall, så et sted må jo resten av pengene gå. 

Anonymkode: c36a1...16e

Joda, som sagt er grensen 25 % av brutto inntekt. Si at han da betaler 32 % skatt:

400 000 / 12 måneder x 0,68 % = maxgrense 22 666 kroner per måned.

"Bidragsevnen" ville nok blitt litt mindre, men definitivt høyere enn 10 000 kroner.

AnonymBruker
Skrevet
Den 6/14/2016 at 12.45, AnonymBruker skrev:

Veit ikke om dette er rette plassen men håper jeg får noen fornuftige svar allikevel.

Min mann har to barn fra før på 4 og 7 år. Da di skilte lag hadde di privat avtale som var 50/50 og dele på alle utgifter. Dette gikk da desverre i dass da far jobbet skift. Han var lat og gadd ikke betale utgiftene. Da søkte mor om barnebidrag og fordelingen ble rundt 30/70. Han fikk krav om å betale 10 000 i mnd i barnebidrag. Dette har han jo selvfølgelig unlatt å fortelle meg og er nå skyldig rundt 100 000 og dette er på tur inn til namsmannen og han kommer til å få anmerkning.. 

Han har prøvd å klage på vedtaket flere ganger siden det er så høyt. 10 000 i mnd er ca 40% av inntekten hans. Han hadde bedre inntekt da dem var sammen og det er det mor har ført opp i søknaden. 

Det jeg lurer på er at mor sier hun ikke får mer enn 6000 fra nav? Hvor går de resterende 4000 da? Jeg er også gravid og skal ha baby til høsten. Dette går jo ut over mitt barn også, får han noe fratrekk for det? Han ser jo at han ikke kan ta ut noe ferie i år for å få betalt ned litt på dette, som igjen vil si at han ikke kan ha barna de to planlagte ferieukene i år. Mor nekter å sende med klær og sko, og vi har ikke råd til å handle alt til dem heller som igjen gjør at det blir ganske labert når dem er her. Hvor i all vide verden "gagner" dette barna på en positiv måte? Vi vil aldri få råd til å ta oss en ferie sammen med barna om han må betale så mye barnebidrag. Syns dette er blodig urettferdig og går mest av alt ut over barna som det skal være det beste for. Jeg forstår nada.. 

Har sagt til samboer at han må prøve å snakke med mor til barna og få til en privat avtale igjen. Så kan han betale henne 6000. Hun får jo begge barnetrygdene samt at hun er i 100% jobb.. det skal vel bære nok til å dekke sfo, barnehage, mat osv? Vi har dem rundt 10 dager i måneden. 

Og en siste ting, hvis jeg en dag skulle gifte meg med denne mannen, vil da jeg også bli skyldig barnebidrag til henne? 

Håper dere skjønner frustrasjonen. Jeg syns det er helt greit at far skal betale henne og de skal dele på utgiftene. Men i dette tilfelle går det mest utover barna som ikke får annet enn spagetti når dem er hos oss... 

Jeez! 10 000 kr?? Det var mye! Aldri hørt om noen som betaler så mye i bidrag, det er jo helt vilt. 

Jeg også er samboer med en som har barn fra før. De har delt omsorg og bosted, men siden mor ikke jobbet da avtalen ble skrevet, må han betale nettobidrag siden hun ikke hadde noen inntjening. Hun begynte å jobbe for over et år siden uten å si ifra til samboeren, så han har trodd at hun ikke jobber. bidraget blir ikke omgjort automatisk, dette er noe man må søke om har jeg lært! Så da vi søkte om dette, bortfalt bidraget. 

Jeg også er gravid, og det kan ha en innvirkning på bidraget. Men ingenting går automatisk. Dere må søke om omgjøring! 

Anonymkode: 37a56...51a

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, som sagt er grensen 25 % av brutto inntekt. Si at han da betaler 32 % skatt:

400 000 / 12 måneder x 0,68 % = maxgrense 22 666 kroner per måned.

"Bidragsevnen" ville nok blitt litt mindre, men definitivt høyere enn 10 000 kroner.

Men det er ikke snakk om 10 000 i året her, men i mnd. Hvordan du får bidrags evnen til å bli høyere enn 10 tusen i mnd, på en brutto inntekt på 22666 kr i mnd forstår jeg ikke.

Anonymkode: 7d861...e75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke snakk om 10 000 i året her, men i mnd. Hvordan du får bidrags evnen til å bli høyere enn 10 tusen i mnd, på en brutto inntekt på 22666 kr i mnd forstår jeg ikke.

22 666 -  5 000 i boutgifter (deler bolig med annen voksen) - 5 000 til eget underhold = 11 666 kroner i bidragsevne. Det kan nok stemme ganske godt det. I loven er barnebidrag prioritert HØYT. Dvs. at dersom man har en middels inntekt, må man leve med at det aller meste av pengene man har til overs går til barnet. Sånn er det å ha unger. De koster penger.

10 000 i måneden med 2 unger er et høyt bidrag, men jeg har sett verre. Som sagt kan det være at det i dette tilfellet også går med penger til nedbetaling av gjeld, og i så fall er det ikke bidragsevnen, men betalingsevnen og dekningsloven som gjør seg gjeldende. Det er et helt annet kapittel igjen :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig tenkte jeg helt feil ovenfor. Det må være varmen som gjør det.

Brutto månedsinntekt av 400 000 kroner er jo selvfølgelig 33 333 kroner.

Den anslåtte bidragsevneberegningen i min siste post er derimot korrekt:

33 333 x 0,68 = 22 666 (anslått netto inntekt)

22 666 - 6 000 - 5 000 = 11 666 kroner (anslått bidragsevne).

Gjør nok engang oppmerksom på at dette er ca-tall jeg bruker bare for å illustrere en forenklet beregning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

2) Barnebidrag skal aldri overstige 25 % av BRUTTO inntekt. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brutto månedsinntekt av 400 000 kroner er jo selvfølgelig 33 333 kroner.

33.333 x 0.25 = 8.333,25 

Hvis barnebidraget ikke kan overstige mer enn 25 % av brutto inntekt, så hvordan får du bidragevnen til å bli 11 666 kroner per måned?

Skrevet

Han brtaler ikke 10 000 i bidrag!

Han betaler bidrag pluss gjeld. Det er to vidt forskjellige ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Gjør det! Hvis noen hadde bedt meg ikke blande meg, så hadde jeg bedt dem dra ditt pepperen gror. Dette har innvirkning på ditt liv, din hverdag og ikke minst din økonomi. Selvfølgelig, har du rett til å blande deg!

Jeg vil anslå at han enten juger så det renner av han, at han villig prøver å legge skylden på moren som du allerede er sur på så slipper han å ta ansvar.. men, det kan også være at han rett og slett ikke har kontroll på dette i det hele tatt, kanskje han har gitt litt opp? Hvem vet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

33.333 x 0.25 = 8.333,25 

Hvis barnebidraget ikke kan overstige mer enn 25 % av brutto inntekt, så hvordan får du bidragevnen til å bli 11 666 kroner per måned?

Fordi bidragsevnen og maksgrensen på 25 % av brutto inntekt er to vidt forskjellige ting. Men jeg ser at jeg har vært noe uklar.

Maksgrensen i dette tilfellet er som du sier 8 333 kroner (reguleres av fastsettelsesforskriften  7). 

Bidragsevnen kan allikevel være 11 666 kroner basert på regnestykket overfor (bidragsevneberegningen reguleres av forskriften § 6 og bygger på tallmateriale fra SIFO og SSB).

Samtidig gjorde jeg som forklart en regnefeil overfor, som gjorde at jeg trakk feil konklusjon. Riktig konklusjon i dette tilfellet vil være at maksgrensen slår inn FØR bidragsevnen (ikke omvendt), slik at bidraget ikke kan være mer enn 8 333 kroner. Betaler han mer enn det er det nødvendigvis pga. nedbetaling av gjelden i saken.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, MapleSirup skrev:

Han brtaler ikke 10 000 i bidrag!

Han betaler bidrag pluss gjeld. Det er to vidt forskjellige ting.

Hvordan vet du det?

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det?

Fordi Mor mottar 6000.

Gitt at det er sant, da. Far forteller jo ikke hele sannheten her uansett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeez! 10 000 kr?? Det var mye! Aldri hørt om noen som betaler så mye i bidrag, det er jo helt vilt. 

Jeg også er samboer med en som har barn fra før. De har delt omsorg og bosted, men siden mor ikke jobbet da avtalen ble skrevet, må han betale nettobidrag siden hun ikke hadde noen inntjening. Hun begynte å jobbe for over et år siden uten å si ifra til samboeren, så han har trodd at hun ikke jobber. bidraget blir ikke omgjort automatisk, dette er noe man må søke om har jeg lært! Så da vi søkte om dette, bortfalt bidraget. 

Jeg også er gravid, og det kan ha en innvirkning på bidraget. Men ingenting går automatisk. Dere må søke om omgjøring! 

Anonymkode: 37a56...51a

Hvordan er det at hun må ikke tilbakebetale de ekstra pengene hun har fått da?   Det burde gå begge vei synes jeg.  Hun lyvet og ikke sagt fra at hun jobber, da hun vil ikke tape penge far betaler.  Men da har hun lyvet og jukset seg til mer penge en hun skulle ha.  Er ikke dette svindel? 

Anonymkode: f35e1...682

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det at hun må ikke tilbakebetale de ekstra pengene hun har fått da?   Det burde gå begge vei synes jeg.  Hun lyvet og ikke sagt fra at hun jobber, da hun vil ikke tape penge far betaler.  Men da har hun lyvet og jukset seg til mer penge en hun skulle ha.  Er ikke dette svindel? 

Anonymkode: f35e1...682

Ja, mor får tilbakebetalingskrav dersom hun har gitt uriktige opplysninger. 

Anonymkode: 2dbdd...261

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for mange gode svar.

Har snakket med mannen, og han har nok ikke jugd, han har bare hatt NULL kontroll. 

Det opprinnelige kravet var på 9600 i mnd. Dette var når mor har fylt ut hans inntekt på 700 000 i året. Han tjener nærmere 500 000 nå. Den andre klagen hans gikk igjennom etter at den første klagen ble sendt inn for sent. Da ble det redusert til 8600. Den tredje klagen hans har han ikke fått svar på enda såvidt jeg forsto. Han har blitt enig om å betale 11000 for å betale ned litt på gjelden også. Men når han har sett at han ikke hadde 11 000, har han ikke betalt noen ting!??.. 

Han har forsøkt å overtale mor til å inngå privat avtale, men hun svarer ikke verken på telefon eller melding så det er vel en død sak. 

Fikk han til å ringe dem idag, og han må betale 34 000 NÅ for at det ikke skal bli anmerkning. Så jeg sa til han at jeg får betale hus og alt denne mnd, så får han bruke sine ferie penger på dette. Finne seg dagtidsjobb, få ned bidraget til normalt, så får han heller ta opp ett lån for å betale resterende. Måtte føye til at noe ferie med barna i år skal han bare se langt etter, det kan han også fortelle mor. Det er like før jeg legger tv og alt av spille duppeditter ut for salg. Men det er jo trossalt ikke barna sin feil. Jeg er høygravid og har ingen planer om å dra noe sted på ferie i år, men hadde tenkt å sende han og barna til sverige med gufaren deres. Ikke hovedaktuelt. Kjenner jeg er rimelig forbanna for at han ikke har sagt noe før, så det gikk ann å ro i land. 

Men om han får den nye jobben han har søkt på, så går bidraget ned til 5500 ifølge den kalkulatoren på nav. Pluss at han da slipper å betale drivstoff og bompenger, og vi trenger bare en bil. Så jeg ser ett lite lys i enden av tunellen. Mannfolk er noen rotehuer! :)

-TS

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...