Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veit ikke om dette er rette plassen men håper jeg får noen fornuftige svar allikevel.

Min mann har to barn fra før på 4 og 7 år. Da di skilte lag hadde di privat avtale som var 50/50 og dele på alle utgifter. Dette gikk da desverre i dass da far jobbet skift. Han var lat og gadd ikke betale utgiftene. Da søkte mor om barnebidrag og fordelingen ble rundt 30/70. Han fikk krav om å betale 10 000 i mnd i barnebidrag. Dette har han jo selvfølgelig unlatt å fortelle meg og er nå skyldig rundt 100 000 og dette er på tur inn til namsmannen og han kommer til å få anmerkning.. 

Han har prøvd å klage på vedtaket flere ganger siden det er så høyt. 10 000 i mnd er ca 40% av inntekten hans. Han hadde bedre inntekt da dem var sammen og det er det mor har ført opp i søknaden. 

Det jeg lurer på er at mor sier hun ikke får mer enn 6000 fra nav? Hvor går de resterende 4000 da? Jeg er også gravid og skal ha baby til høsten. Dette går jo ut over mitt barn også, får han noe fratrekk for det? Han ser jo at han ikke kan ta ut noe ferie i år for å få betalt ned litt på dette, som igjen vil si at han ikke kan ha barna de to planlagte ferieukene i år. Mor nekter å sende med klær og sko, og vi har ikke råd til å handle alt til dem heller som igjen gjør at det blir ganske labert når dem er her. Hvor i all vide verden "gagner" dette barna på en positiv måte? Vi vil aldri få råd til å ta oss en ferie sammen med barna om han må betale så mye barnebidrag. Syns dette er blodig urettferdig og går mest av alt ut over barna som det skal være det beste for. Jeg forstår nada.. 

Har sagt til samboer at han må prøve å snakke med mor til barna og få til en privat avtale igjen. Så kan han betale henne 6000. Hun får jo begge barnetrygdene samt at hun er i 100% jobb.. det skal vel bære nok til å dekke sfo, barnehage, mat osv? Vi har dem rundt 10 dager i måneden. 

Og en siste ting, hvis jeg en dag skulle gifte meg med denne mannen, vil da jeg også bli skyldig barnebidrag til henne? 

Håper dere skjønner frustrasjonen. Jeg syns det er helt greit at far skal betale henne og de skal dele på utgiftene. Men i dette tilfelle går det mest utover barna som ikke får annet enn spagetti når dem er hos oss... 

Anonymkode: 41752...c17

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Becky48
Skrevet

Og denne mannen vil du stifte familie med., man får ikke 100 000 i bidragsgjeld på 1-2-3. Han har ikke vært lat, han har gitt faen i å betale det barna hadde krav på og det sier ganske mye om mannen.

Uansett, hvis mor bare får 6000 så går vel de resterende 4000 i å betale bidragsgjelda? Og de må tilbakebetales uavhengig av om dere har privat avtale eller gjennom NAV. Håper at mor ikke er så dum at hun vil ha en privat avtale, mannen din har jo allerede vist at han ikke er til å stole på.

Når dere får et felles barn så vil han nok betale litt mindre i bidrag, men det er ikke mange kronene. Hvis dere har så dårlig økonomi at dere ikke kan servere barna annet enn spagetti når dere har samvær så burde dere kanskje ikke valgt å få barn på dette tidspunktet når økonomien er så dårlig.

Hvis mor har hovdeomsorg så må hun sende med klær og sko, det er hun forpliktet til.

AnonymBruker
Skrevet

Så du syns 10 000 i mnd (40% av inntekten) er helt reelt å betale i barnebidrag becky48? For to barn når de har tilnærmet samme inntekt? 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du syns 10 000 i mnd (40% av inntekten) er helt reelt å betale i barnebidrag becky48? For to barn når de har tilnærmet samme inntekt? 

Så klart ikke, men da burde han heller ha gått til NAV for å rette opp. Du sier at det var hans tidligere lønn som ble oppført? Hvorfor har han ikke forandret på dette? Å unnlate å betale løser ingenting. Det er nok som Becky48 sier. 6000 er barnebidrag, 4000 er nedbetaling for det han skylder.

Anonymkode: d63c0...847

• Liker 9
Gjest Becky48
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor får jo bare 6000 sa du? Dere må jo finne ut hvor resten går, dere må jo selv følge med på økonomien. Bidraget blir jo regnet ut etter inntekt, og hvis dere mener NAV har regnet feil så jo dere ta det med NAV, er ikke mor sitt problem. For meg så høres 6000 ok ut, barn koster mye. Aktiviteter, sfo, barnehage, de sliter jo utrolig mye klær i en alderen, mat, hus, strøm, transport, medisiner osv.

Gjest ricecrispies
Skrevet

Du,det tar LANG tid å opparbeide seg så mye gjeld.

Ikke kommer han til å bli kvitt gjelden heller,staten er en hard kreditor.

Tror ikke han her har fortalt deg alt om økonomien sin..

AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg virkelig mor er jævlig. 10 000 i måneden??? Skjønner godt at far er imot dette og har ønsket å betale mindre. 

Han burde gjort noe med dette med en gang. 

Men men...Noen mødre mener penger er viktigere enn at barna har det bra hos begge foreldrene. 10 000 skjønner jeg er mer fristende enn 6000 for dama, men fy fader så egoistiske noen kvinner kan være.... Alt for penger. 

At barna nesten ikke da får mat hos dere fordi alt han eier går til mora, det er feil. Og 10 000 kan da virkelig ikke stemme! 

Anonymkode: ed423...d31

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her synes jeg virkelig mor er jævlig. 10 000 i måneden??? Skjønner godt at far er imot dette og har ønsket å betale mindre. 

Han burde gjort noe med dette med en gang. 

Men men...Noen mødre mener penger er viktigere enn at barna har det bra hos begge foreldrene. 10 000 skjønner jeg er mer fristende enn 6000 for dama, men fy fader så egoistiske noen kvinner kan være.... Alt for penger. 

At barna nesten ikke da får mat hos dere fordi alt han eier går til mora, det er feil. Og 10 000 kan da virkelig ikke stemme! 

Anonymkode: ed423...d31

Om han skylder mye i bidrag,kan det fint stemme.

Mulig mor har fått bidragsforskudd av nav,da skylder far både nav og ungene penger. Dette bør far vite selv.

Det gjør faren til mine barn,han har tvangstrekk hver mnd.

Kun noen tusen går til barna. 

Anonymkode: f2307...52f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper dere skjønner frustrasjonen. Jeg syns det er helt greit at far skal betale henne og de skal dele på utgiftene. Men i dette tilfelle går det mest utover barna som ikke får annet enn spagetti når dem er hos oss... 

Og da syns dere det selvfølgelig var en genial idé å få enda et barn som dere kan mate med luft og kjærlighet? Du skriver jo selv at han har gitt faen i å betale. Han får ikke noe reduksjon i gjelden, han må betale hver krone i bidrag. Staten er beinhard.

Jeg la inn et eksperiment på bidragskalkulatoren på nav.no. Hvis mannen din har en million i inntekt, moren i dette tilfellet har null i inntekt (jada, jeg så at du skrev at de har lik inntekt), faren har null i samvær så ville han måtte betale 9.240 kroner i barnebidrag hver måned så jeg må bare spørre: Hvor mye tjener egentlig mannen din? For tjener han over en million i året så syns jeg ikke synd på dere, dere må ha et vanvittig forbruk om dere bare har råd til spagetti til barna da, men sannsynligheten er nok større for at han har ført deg bak lys i denne saken. 

Anonymkode: c10fd...027

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har sagt, så lyver han nok for deg og du kjøper det som en godtroende idiot. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, ricecrispies skrev:

Du,det tar LANG tid å opparbeide seg så mye gjeld.

Ikke kommer han til å bli kvitt gjelden heller,staten er en hard kreditor.

Tror ikke han her har fortalt deg alt om økonomien sin..

Ja det tar vel ca 10 mnd, 10 000 x 10 er 100 000. Og det er jo fryktelig LANG tid eller?

Anonymkode: 7d861...e75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men han må jo sende inn papirer med endring av bidrag til nav. Og sende med de siste lønnslipper. 10 000 høres veldig mye ut. Jeg får 8400 for mine to barn, men jeg har laveste trygd, og han tjener bra. Det er vel nesten 20% av inntekten hans. Så synes det høres rart ut at din mann må betale 10 000. Og her har far barna bare en helg i måneden, så det er lavere samværsklasse. Men er det ikke sånn at han bare betaler 6000 kr i bidrag, men blir trukket de resterende 4000 kr til gjelden. For her hadde far mye bidragsgjeld, men jeg fikk alltid det jeg skulle hver måned da de trakk han. Bidragsgjelden måtte de trekke utenpå der. For jeg fikk uansett pengene først.

Anonymkode: 1e75b...5df

• Liker 1
Gjest ricecrispies
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det tar vel ca 10 mnd, 10 000 x 10 er 100 000. Og det er jo fryktelig LANG tid eller?

Hvis han ikke betaler,blir gjelden større. ;)

Vil si det kan ta LANG tid å tilbakebetale da,om 10 000 er for mye.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da syns dere det selvfølgelig var en genial idé å få enda et barn som dere kan mate med luft og kjærlighet? Du skriver jo selv at han har gitt faen i å betale. Han får ikke noe reduksjon i gjelden, han må betale hver krone i bidrag. Staten er beinhard.

Jeg la inn et eksperiment på bidragskalkulatoren på nav.no. Hvis mannen din har en million i inntekt, moren i dette tilfellet har null i inntekt (jada, jeg så at du skrev at de har lik inntekt), faren har null i samvær så ville han måtte betale 9.240 kroner i barnebidrag hver måned så jeg må bare spørre: Hvor mye tjener egentlig mannen din? For tjener han over en million i året så syns jeg ikke synd på dere, dere må ha et vanvittig forbruk om dere bare har råd til spagetti til barna da, men sannsynligheten er nok større for at han har ført deg bak lys i denne saken. 

Hun sier jo at mannen har skjult dette for henne. Du gir henne jo inn for noen hun ikke hadde kjennskap til.

• Liker 1
Gjest Becky48
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om han skylder mye i bidrag,kan det fint stemme.

Mulig mor har fått bidragsforskudd av nav,da skylder far både nav og ungene penger. Dette bør far vite selv.

Det gjør faren til mine barn,han har tvangstrekk hver mnd.

Kun noen tusen går til barna. 

Men bidragsforskudd kan man kun få hvis bidragsmottaker selv har dårlig råd. Hvis mor tjener like godt som far så hadde hun ikke fått det. Men det kan jo bare være tull at mor har like god inntekt som far...

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Becky48 skrev:

Men bidragsforskudd kan man kun få hvis bidragsmottaker selv har dårlig råd. Hvis mor tjener like godt som far så hadde hun ikke fått det. Men det kan jo bare være tull at mor har like god inntekt som far...

Du trenger ikke tjene veldig godt for å få bidragsforskudd.

Se satsene på nav.no

• Liker 1
Gjest Becky48
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke tjene veldig godt for å få bidragsforskudd.

Se satsene på nav.no

En venninne av meg fikk til svar at hun tjente for mye til at hun kunne få det og hun tjener 255000, det er ikke mye å leve av... Men skal sjekke det opp. :)

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hun sier jo at mannen har skjult dette for henne. Du gir henne jo inn for noen hun ikke hadde kjennskap til.

Jeg bare påpeker at her må hun gå noen runder med mannen sin for det hun serverer her henger ikke på greip istedenfor å sitte som en sur megge å klage over barnas mor. Hun kjøper det mannen serverer som en godtroende amøbe. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som samboeren din har skjult ganske mye for deg. Mor kan ikke bare føre opp fars lønn når hun ber nav beregne bidrag. Både mor og far fyller ut vært sitt skjema. Hvis inntekten hans er lavere nå enn den var da bidraget ble fastsatt (og mor kanskje tjener mer) vil bidraget bli justert hvis han sender inn og ber om ny beregning fra nav. Ikke klage, men ny beregning.

Høres ut som det er noe som skurrer her. Har du sett alle papirene? Hvis vedtaket er på 10 000,- i måneden skal mor ha alle de pengene. Eller er vedtaket på 6000 ,- og han betaler ned 4000,- på bidragsgjeld?

Prøv deg på bidragsveilederen på nav sine sider, den er veldig nøyaktig så lenge man legger inn riktig inntekt.

Jeg ville krevd å se alle papirene fra nav som far har. Dere venter barn sammen, og selvfølgelig går dette ut over deg og barnet. Økonomisk trygghet er kjempe viktig!

Anonymkode: 99812...f88

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har visst siden han fikk dette kravet at det var på 10 000 i mnd. Det er vel litt over ett år siden. Jeg har sett alle papirer (tror jeg..) og han har vært å sendt inn klage på nav tre ganger. Hvorfor det ikke har gått ned er jeg usikker på, men har bedt han dra innom å få orden på dette. Det jeg ikke har visst er at han ikke har betalt på dette.. jeg har visst at han har slitt litt, og det var allerede på rundt 40 000 da han fikk første kravet fordi det tok 4 måneder fra hun sendte inn søknaden før han fikk kravet. Vi regnet ut på nav sine sider at det skulle bi rundt 5000.. jeg trodde han hadde lagt av den gang, og betalt litt for hver mnd i det minste. 

Hun tjener rundt 400k i året og han 450k. I søknaden hun hadde skrevet, sto det 700 000 på han. Jeg syns også det er rart at hun bare kan skrive inn alle tall for han og få dette igjennom uten en eneste underskrift? Jeg har vært mye forbanna på hele opplegget både med bidrag og samvær, så begynner å lure på om han har unnlatt å fortelle meg ting bare for å beholde husfreden?? Nå har vi flyttet og planen er at han skal begynne å gå dagtid på ny arbeidsplass. Som vil si han går enda mer ned i inntekt. Vi har hatt mye og betale på frem til nå, som vi har kvittet oss med i håp om at ting skulle bli bedre. Men syns det ser mørkt ut om vi må ta opp ett lån for å betale gjelden og i tillegg betale 10 000 i mnd. For å være ærlig tror jeg det er mor som drar en hvit løgn her om at hun "bare" får 6000. Eller så er det det beløpet nav forhåndsutbetaler til henne siden sambo ikke har betalt.. 

At vi bare spiser spagetti var nok litt overdrevent, men syns dette er bare trist. Det blir ingen ferie i år, og neppe neste år heller. Alt jeg trenger til babyen må jeg kjøpe brukt og alt går fra min egen pengbok, han har jo ingenting å bruke på fellesbarnet. Jeg må ofte ut å handle både klær og sko når jeg henter barna hans fordi hun sender med dem sherrox og det er 20 varmegrader ute.. samtidig blir alt vi handler igjen der, når barna vil ha med seg leker og har på seg nye sko og klær når vi drar med dem. 

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...