Gå til innhold

Jehovas vitner


Anbefalte innlegg

Litt nettlag så orker ikke prøve å sitere etc, men ja, jeg vet at de er fra JV siden de har sagt at de er derfra eller lagt igjen brosjyrer hvor det kommer frem hvor de kommer fra

Intolerant er jeg absolutt ikke, siden jeg har mange venner og bekjente som tilhører mange forskjellige religioner. Ei heller er jeg fremmed for en god debatt rund dette med religion. MEN, når jeg gjentatte ganger har bedt dem om å ikke komme til meg mer, men de bare fortsetter ...da blir de et voldsomt irritasjonsmoment. Har ikke et så lukket liv at ingen får komme på døra mi, men det går over streken når mennesker/grupper ikke lengre er velkomne og likevel tropper opp på døra mi eller i hagen min. Det handler om respekt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Wenda skrev:

Litt nettlag så orker ikke prøve å sitere etc, men ja, jeg vet at de er fra JV siden de har sagt at de er derfra eller lagt igjen brosjyrer hvor det kommer frem hvor de kommer fra

Intolerant er jeg absolutt ikke, siden jeg har mange venner og bekjente som tilhører mange forskjellige religioner. Ei heller er jeg fremmed for en god debatt rund dette med religion. MEN, når jeg gjentatte ganger har bedt dem om å ikke komme til meg mer, men de bare fortsetter ...da blir de et voldsomt irritasjonsmoment. Har ikke et så lukket liv at ingen får komme på døra mi, men det går over streken når mennesker/grupper ikke lengre er velkomne og likevel tropper opp på døra mi eller i hagen min. Det handler om respekt. 

Ok, som sagt - slik skal det absolutt ikke være. Det skal heller ikke være slik at du skal være nødt til å pro aktivt forhindre besøk flere ganger så hvis så er tilfelle er det svært beklagelig. Dette ville ikke skjedd i vår menighet, uten at akkurat det er noen trøst for deg selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sofiemyr skrev:

Jeg feiret heller ikke jul FØR jeg ble JV, Muslimer, jøder og buddister feirer heller ikke jul. Big deal. Hvis hele din utbasunering koker ned til blodoverføring utfordrer jeg deg til å starte en åpen tråd om det.

Tror Jehovas vitner på Jesus? 

 

Anonymkode: 0137f...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror Jehovas vitner på Jesus? 

 

Anonymkode: 0137f...f2c

Jehovas Vitner tror på Bibelen - hvis du leser den vil du erfare at Jesus er en relativt sentral skikkelse i den boken... Så ja, vi tror i høyeste grad på Jesus! :)

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror Jehovas vitner på Jesus? 

 

Anonymkode: 0137f...f2c

Ja, selvfølgelig!

Anonymkode: c48a4...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og tror på Jesus. De tror mest på sin tolkning av eventyrboken og aksepterer ikke alle typer versjoner av bibelen.

Anonymkode: 94dab...9fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror og tror på Jesus. De tror mest på sin tolkning av eventyrboken og aksepterer ikke alle typer versjoner av bibelen.

Anonymkode: 94dab...9fc

Begrunn denne er du snill - med dokumentasjon og ikke synsing :) Jeg kan argumentere for min tro ut i fra hvilken som helst bibeloversettelse du vil...

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med intoleranse å gjøre når flere her skriver at de kommer igjen og igjen og ikke respekterer at folk ikke vil bli omvendt. Det hadde jo vært like irriterende med en dørselger som stadig kom igjen og igjen selv om man ikke ville ha støvsugeren deres eller hva de nå solgte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sofiemyr skrev:

Jeg feiret heller ikke jul FØR jeg ble JV, Muslimer, jøder og buddister feirer heller ikke jul. Big deal. Hvis hele din utbasunering koker ned til blodoverføring utfordrer jeg deg til å starte en åpen tråd om det.

Nå lurte jeg ikke på hva du personlig gjør, men det er ganske tydelig at JV's offisielle standpunkt er at man ikke feirer jul:

"Vi for vår del velger å ikke feire jul, men vi respekterer andres rett til selv å bestemme hva de vil gjøre. Vi prøver ikke å hindre andre i å feire jul. "

kilde: https://www.jw.org/no/jehovas-vitner/faq/hvorfor-ikke-feire-jul/

At muslimer, jøder eller helt andre er ikke relevant - det er ikke det jeg spurte om. 

Du svarer heller ikke på et direkte spørsmål jeg stilte deg, som dette med blodoverføring. Du svarte selv en annen bruker med at påstandene hans ikke stemte, og det at JV ikke tillater blodoverføring var en av disse påstandene. 

Men det er vel kanskje fordi man får slike svar at man blir skeptisk til JV og evt. andre menigheter, og ikke ønsker å få dere på døra. Når man til stadighet unnlater å svare på spørsmål ved å forsøke å latterliggjøre motstanderens argument så kan dere heller ikke forvente spesielt mye respekt tilbake. Mitt råd er derfor å begynne med opprydning i egne rekker der dere trekker ut bjelken i egne øyne før dere forsøker å trekke ut flisa i mostandernes. 

Anonymkode: 7452d...d84

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå lurte jeg ikke på hva du personlig gjør, men det er ganske tydelig at JV's offisielle standpunkt er at man ikke feirer jul:

"Vi for vår del velger å ikke feire jul, men vi respekterer andres rett til selv å bestemme hva de vil gjøre. Vi prøver ikke å hindre andre i å feire jul. "

kilde: https://www.jw.org/no/jehovas-vitner/faq/hvorfor-ikke-feire-jul/

At muslimer, jøder eller helt andre er ikke relevant - det er ikke det jeg spurte om. 

Du svarer heller ikke på et direkte spørsmål jeg stilte deg, som dette med blodoverføring. Du svarte selv en annen bruker med at påstandene hans ikke stemte, og det at JV ikke tillater blodoverføring var en av disse påstandene. 

Men det er vel kanskje fordi man får slike svar at man blir skeptisk til JV og evt. andre menigheter, og ikke ønsker å få dere på døra. Når man til stadighet unnlater å svare på spørsmål ved å forsøke å latterliggjøre motstanderens argument så kan dere heller ikke forvente spesielt mye respekt tilbake. Mitt råd er derfor å begynne med opprydning i egne rekker der dere trekker ut bjelken i egne øyne før dere forsøker å trekke ut flisa i mostandernes. 

Anonymkode: 7452d...d84

Det står faktisk i det gamle testamentet at man verken skal drikke eller få i seg andres blod på noen måte.
Da fikk man på en måte deres synd inni seg! Og da var man dømt til evig fortapelse.

Grunnen til at prestene fant på dette og blandet det inn i bibelen, så vel som det å spise svinekjøtt... spiser forresten jehovasene svin? Vet at jøder og muslimer ikke gjør det og det står om bibelen om det og, pga svinet var et urent dyr som spiste all mulig dritt. på den tiden fantes ikke kjøleskap og man ble nok lett matforgiftet av svin... derfor måtte de skremme folk fra å spise det med å si at det var et urent dyr og at det var syndig å spise dyret. 
På samme måte med blod som kunne være urent. De hadde ikke dagens mulighet til å teste blod osv og da måtte man skremme de med at Gud hadde sagt det var urent.

På en måte ble religionene til for å beskytte folk, men også for å få makt over de.

Anonymkode: 0137f...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting om blodoverføring. jeg syns det er bra gale når vitnene nekter et barn blodoverføring som kan redde dets liv!

Visstnok er det visst lov - smutthull i loven, med blodplater eller hva det var? 
Men likevel altså.........
Religionen over all fornuft. Glem nå ikke at bibelen ble skrevet for mange mange herrens år siden... før vitenskapen var kommet så langt som nå. 

Anonymkode: 0137f...f2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, sofiemyr skrev:

Begrunn denne er du snill - med dokumentasjon og ikke synsing :) Jeg kan argumentere for min tro ut i fra hvilken som helst bibeloversettelse du vil...

Ja, du kan fortelle oss hvilken år Jesusmannen kommer tilbake og hvorfor det ikke skjedde i 1914, 1915, 1918, 1925 and 1975 slik vakttårnet lovet alle.

Anonymkode: 94dab...9fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting om blodoverføring. jeg syns det er bra gale når vitnene nekter et barn blodoverføring som kan redde dets liv!

Visstnok er det visst lov - smutthull i loven, med blodplater eller hva det var? 
Men likevel altså.........
Religionen over all fornuft. Glem nå ikke at bibelen ble skrevet for mange mange herrens år siden... før vitenskapen var kommet så langt som nå. 

Anonymkode: 0137f...f2c

Det du skriver er helt feil. Vi som er Jehovas vitner ville aldri nektet et en annen person å få blod. Det at jeg er et Jehovas vitne betyr ikke at jeg har rett til å bestemme over en annen person sitt liv (uansett om det er et barn eller voksen). Jeg vet hva jeg selv vil og ikke vil, og jeg vil ikke ha blod. Hvis du tror vi kan bestemme over andre mennesker så tar du helt feil. 

Anonymkode: 10a08...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men foreldrene kan nekte barna å få blodoverføring. Ergo bestemme om andre skal leve eller ikke

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Wenda skrev:

Men foreldrene kan nekte barna å få blodoverføring. Ergo bestemme om andre skal leve eller ikke

Nei det kan vi ikke.

Anonymkode: 10a08...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde en fast som aldri gav seg og ble stående i døra og tyte. Til slutt kjente jeg igjen måten han gikk på og måten han banket på. Åpnet derfor helt naken en dag, og da hadde han plutselig ikke så god tid lenger.

Han kom en gang til etter dette, men da hadde han med seg konen. Nå er det lenge siden jeg har sett han.

Anonymkode: 1f584...213

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er både frekt og uforskammet å forstyrre folk i sitt eget hjem for å forsøke å prakke på dem sin tro. Og i tillegg forvente at mottakeren skal være høflig og blid, særlig etter utallige anvisninger??

Jeg tror at verden hadde blitt et bedre sted om alle hadde kjæledyr, men jeg flyr da ikke på dørene til folk for å fortelle dem dette.

Anonymkode: 41d28...11c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jehova mannen vært i tråden på en stund. Mon tro om han er redd for å diskutere de falske profetiene vakttårnet har gulpet opp de siste 100 årene?

Anonymkode: 94dab...9fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...