Gå til innhold

Gjett ordet!


Smultring

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noksagt

Anonymkode: a95ed...74e

Riktig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :) Du skrev og forklarte tydelig nok. Det var bare jeg som  (grunnet at jeg sliter bl.a. med konsentrasjonen) ikke forsto at bare og fragmenter var to adskilte ord. 

Jeg funderte derfor på hvilket ord det skulle være.

Anonymkode: a95ed...74e

Jeg tror jeg ser problemet nå. Ordet "ordet" forvirrer fordi første gang refererer det til ordet jeg tenker på, mens andre gang refererer det derimot til ordet "bare" som kommer like etter. I tillegg kommer de to forekomstene nær hverandre. 

Takk til PH for å bidra med oppgave i tråden! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet jeg tenker på har flere betydninger. Det er ett enkelt ord.

Det brukes indirekte relatert til trening, både som et tillegg til treningen og som en beskrivelse av av "treningens" verdi.

Det benyttes som forkortelse i teatralsk sammenheng.

Noen vil forbinde ordets brukere med piloter, men da har man neppe hatt ordets verbale uttrykk med vedkommende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Ordet jeg tenker på har flere betydninger. Det er ett enkelt ord.

Det brukes indirekte relatert til trening, både som et tillegg til treningen og som en beskrivelse av av "treningens" verdi.

Det benyttes som forkortelse i teatralsk sammenheng.

Noen vil forbinde ordets brukere med piloter, men da har man neppe hatt ordets verbale uttrykk med vedkommende.

Puls :)

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Puls :)

Anonymkode: a95ed...74e

Det er ikke ordet jeg har i tankene, men forklar gjerne hvordan du relaterer det til ledetrådene, så kan vi verifisere om det finnes flere svar.

Kan ikke se at "puls" også er et verb i en eller annen bøyd form.

Endret av Dr. A. Kula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Ordet jeg tenker på har flere betydninger. Det er ett enkelt ord.

Det brukes indirekte relatert til trening, både som et tillegg til treningen og som en beskrivelse av av "treningens" verdi.

Det benyttes som forkortelse i teatralsk sammenheng.

Noen vil forbinde ordets brukere med piloter, men da har man neppe hatt ordets verbale uttrykk med vedkommende.

Denne synes jeg er vrien. Kanskje det er fordi den er vanskelig (iallfall for meg), men nå er jeg også usikker på om jeg forstår alt du skriver. Når det står "teatralsk sammenheng", betyr det at ordet brukes av teaterfolk (skuespillere, instruktører, scenografer etc.)? Og dette med "ordets verbale uttrykk med vedkommende" skjønner jeg ikke i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Denne synes jeg er vrien. Kanskje det er fordi den er vanskelig (iallfall for meg), men nå er jeg også usikker på om jeg forstår alt du skriver. Når det står "teatralsk sammenheng", betyr det at ordet brukes av teaterfolk (skuespillere, instruktører, scenografer etc.)? Og dette med "ordets verbale uttrykk med vedkommende" skjønner jeg ikke i det hele tatt.

"I teatralsk sammenheng" har med at ordet brukes i forbindelse med skuespill/teater. Denne ledetråden er trolig den minst fruktbare, da jeg fant dette i oppslagsverk når jeg skulle sjekke ordet før jeg la det ut. Det er nok mest et uttrykk som brukes og er kjent av teaterfolk. Det var en konkret beskrivelse av et sammensatt uttrykk (bestående av to ord forbundet med og) der ordet vi skal fram til er brukt som det ene (og første). Men i denne sammenhengen er det en forkortelse for et ord som er mye brukt i teateret, og som vi alle kjenner til.

Jeg bruker "ordets verbale uttrykk" for å si at når ordet blir brukt som verb (ikke nødvendigvis i infinitiv), ville handlingen uttrykt i verbs form neppe ha foregått med "pilotene". Ser nå at "pilotene" nok burde stått i anførselstegn.

I de fleste andre sammenhenger er ordet et substantiv.

Noen tilleggshint.

Utgifter - under teppet - mat og drikke

Endret av Dr. A. Kula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være kost. I teatersammenheng snakker man om kost og mask, altså en prøve med kostymer og masker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Pawn Hearts skrev:

Da må det være kost. I teatersammenheng snakker man om kost og mask, altså en prøve med kostymer og masker.

Korrekt!

Indirekte ifm trening da kost er  en viktig del av treningsopplegget. Treningsutstyret koster - har verdi.

Kost og mask - som du har funnet frem til.

"pilotene" var altså hekser som rir på koster. Hekser bruker koster. Og man vil neppe ha kost (og klemt) med en heks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Smultring skrev:

Dette ordet er sammensatt av to ord. Førsteleddet betegner et gudshus knyttet til en bestemt religion, mens andreleddet betegner et dyr som ofte assosieres med svartedauden. Det sammensatte ordet opptrer oftest i et uttrykk som betegner en tilstand av fattigdom. 

Hvilket ord er dette?

(Andre må gjerne komme med lignende oppgaver når denne er avklart. Kanskje tråden flyttes fra språkkategorien av en moderator, men jeg plasserer den her.)

Dette var en morsom tråd, Smultring. :)

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Arabella skrev:

Lite dyr pluss klebrig stoff. Hva er dette?

He, he. Jeg tror det må være "muslim".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

He, he. Jeg tror det må være "muslim".

Jeg antar det er det som er svaret, men har sittet en liten stund og forsøkt å finne en alternativ løsning. Ikke noe hell så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

He, he. Jeg tror det må være "muslim".

Stemmer :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Det er ikke ordet jeg har i tankene, men forklar gjerne hvordan du relaterer det til ledetrådene, så kan vi verifisere om det finnes flere svar.

Kan ikke se at "puls" også er et verb i en eller annen bøyd form.

Takk for svar! :)

Jeg tok en sjanse og valgte ordet puls, da det har med trening å gjøre. (Jeg ville ha et kort ord, ettersom jeg skulle prøve å finne en forkortelse som hadde de somme bokstavene). Da jeg googlet puls + forkortelse, fant jeg dette: "PULS Grunnleggende regelmessig telle-enhet i rytmisk musikk. Grunnrytmen. Taktslaget. Tempoet" (Jeg tenkte at dette ordet PULS (som jeg trodde at var en forkortelse, men som jeg nå ser at er et eget ord) brukt i musikk kanskje også ble brukt innen teater)http://www.musikkordboken.no/ord-p.html

Jeg manglet også å ha ordet som verb i den siste ledetråden.

Jeg beklager at jeg ikke var våken nok til å se at jeg tenkte feil.

 

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt ord.

Ordet har flere betydninger deriblant som verktøy, med eller uten motor. I tillegg brukes det om repeterende øvelser. Kan også brukes om det endelige resultatet etter disse øvelsene, men ikke nødvendigvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Nytt ord.

Ordet har flere betydninger deriblant som verktøy, med eller uten motor. I tillegg brukes det om repeterende øvelser. Kan også brukes om det endelige resultatet etter disse øvelsene, men ikke nødvendigvis. 

Kan det være drill?

(Men jeg ser ikke at det ordet kan brukes om det ferdige resultatet, så mitt forslag er nok feil)

Har du flere ledetråder?

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være drill?

(Men jeg ser ikke at det ordet kan brukes om det ferdige resultatet, så mitt forslag er nok feil)

Har du flere ledetråder?

Anonymkode: a95ed...74e

Jeg synes svaret ditt virker utmerket! Jeg var helt blank inntil jeg smugtittet på ditt svar. Jeg tror "drill" kan brukes om det ferdige resultatet når det gjelder f.eks. et drillkorps. 

Vi får se når fasit kommer. Jeg klarer ikke finne på noe bedre i hvert fall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smultring skrev:

Jeg synes svaret ditt virker utmerket! Jeg var helt blank inntil jeg smugtittet på ditt svar. Jeg tror "drill" kan brukes om det ferdige resultatet når det gjelder f.eks. et drillkorps. 

Vi får se når fasit kommer. Jeg klarer ikke finne på noe bedre i hvert fall. 

Tusen takk! :)

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så trygg på at "drill" er riktig at jeg våger meg på en ny oppgave. Jeg tror det er nok med to ledetråder:

Setter du blå foran ordet, får du en blomst.

Legger du til en r etter ordet, får du en person det visstnok skal dryppe på i gitte situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...