Gå til innhold

Ser på unge mødre som tapere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Mythic

Vel, jeg ble mor for første gang da jeg var 20. Har allikevel aldri vært noen byrde for samfunnet, har utdannelse, jobb og har alltid klart meg selv. Studerte mens jeg var alene med to små barn, og pendlet nesten 10 mil t/rt til studiestedet hver dag, jobbet ved siden av, og fulgte opp barna på en utmerket måte. 

Jeg vil påstå at jeg er det motsatte av en byrde og en taper, da jeg har jobbet og betalt skatt i 30 år, og vært en ressursperson hele livet. Hvis man tror det er et latmannsliv å studere, jobbe og oppdra to barn på egenhånd, da vet man ikke mye om livet. Merker at jeg ser litt ned på folk med så snevert syn på tilværelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser mer ned på karriere kvinner som får unger når de er 38 og aldri ser barna, bare jobber. 

Anonymkode: a7c20...152

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra en liten by på vestlandet hvor mange av mine klassekamerater ble unge mødre (17år-21år). Det var så enormt en periode at TvNorge bare kunne satt opp videokamera i gatene her. Jeg husker jeg så veldig ned på dem på den tiden og hadde like negative holdninger som mange av de som har svart i tråden her.

Nå begynner vi å nærme oss 30årene. Rundt 70% av de yngre mødrene har bygd seg hus her, er stort sett sykepleiere, lærere eller økonomer (det eneste som tilbys på høyskolen her) og er i jobb. Drar på sydenferier, gifter seg og leverer barna på fotballtrening på lik linje med de som er 10år eldre enn oss. Noen har gått fra barnefar, andre ikke, akkurat som mine bekjente som fikk barn i alder av 26-27år. De som ikke ble igjen på hjemplassen er også utdannet, men lever bylivet. Et par stykker har vel falt inn under stereotypien av "unge mødre" men det er svært få.

Jeg tviler på at det er noe med vannet på hjemplassen min som gjør at så mange av de unge mødrene har klart seg så bra. 

Anonymkode: 4c198...a69

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei i klassen min på videregående fikk sitt første barn rett før hun fylte 18. Nå er vi straks 39 år og hun er firebarnsmor og kirurg. Jeg fikk mitt første barn når jeg var 26 år og er ikke kirurg for å si det sånn. 

 

Anonymkode: 4a56d...175

Ei i klassen min på ungdomsskolen fikk sitt første barn som 17 åring. Hun fikk sitt andre barn i fjor, vel inni tjueåra, og er fortsatt sammen med barnefaren. Hun har ingen utdannelse, ikke ferdig med VGS (ikke far heller) og begge foreldrene er utsatt i permitteringen som skjer for tiden.

Ei jente som i praksis var søskenbarnet mitt da vi var barn fikk sitt første barn som 16-17 åring, er ikke sammen med barnefar (har ikke samvær), har ikke fullført VGS. Har en lavtlønnet deltidsjobb.

Ei jeg kjenner som fikk barn som 22 åring er langt bedre stilt enn disse to andre jentene. Hun er snart ferdig utdannet som lektor. Er sammen med barnefar selv om det ikke har vært problemfritt.

 

Anonymkode: d47fc...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Tibbie skrev:

Det er jo noe man skjønner selv? Enkel logikk.

De får barn før de har utdannet seg, og det er ikke lett å få seg noen toppjobb når man er gravid eller har en smårolling. Man går glipp av årene de fleste bruker på å skaffe seg erfaring som gir dem en godt betalt jobb.

Det er jo et allment kjent problem at altfor mange unge alenemødre lever på NAV?

Dessuten er det vel ikke noe nytt at de færreste gifter seg og blir gammel med den personen de hadde seg med da de var 17 år? Trenger du virkelig kilde på det? :klo:

Jeg orker ikke begynne å google etter statistikker, altså. Du får heller google etter statistikker som beviser det du mener: at de fleste av disse har god økonomi og forblir sammen med barnefaren.

Det er du som kommer med påstander så da må man kunne forvente at du kommer med troverdige kilder.

Anonymkode: 7def2...ecd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som kommer med påstander så da må man kunne forvente at du kommer med troverdige kilder.

Anonymkode: 7def2...ecd

Og det holder ikke å komme trekkende med noen bloggere.

Anonymkode: 7def2...ecd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Mythic skrev:

Vel, jeg ble mor for første gang da jeg var 20. Har allikevel aldri vært noen byrde for samfunnet, har utdannelse, jobb og har alltid klart meg selv. Studerte mens jeg var alene med to små barn, og pendlet nesten 10 mil t/rt til studiestedet hver dag, jobbet ved siden av, og fulgte opp barna på en utmerket måte. 

Jeg vil påstå at jeg er det motsatte av en byrde og en taper, da jeg har jobbet og betalt skatt i 30 år, og vært en ressursperson hele livet. Hvis man tror det er et latmannsliv å studere, jobbe og oppdra to barn på egenhånd, da vet man ikke mye om livet. Merker at jeg ser litt ned på folk med så snevert syn på tilværelsen.

Du er et stjerneeksemplar. Dessverre er ikke alle som deg. Jeg vet i hvert fall at jeg ikke hadde klart det samme!

Angående siste setning i det siste avsnittet ditt: det er nok ingen som ser ned på unge mødre som er som det du var. Man ser ned på de som produserer barn før de selv har startet voksenlivet og har ting på stell, og gjør ingenting for å bidra i samfunnet. Alt de gjør er å motta penger fra Nav.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke akkurat de beste hodene som får barn som 18-20-åring. Ofte lever de på NAV og kommer seg aldri videre. Synes det er sykt at man bare kan få et barn og ikke gjøre noen innsats og få penger av staten... Bortkastede skattepenger. Er det galt å tenke slik? Andre som også synes unge mødre er tapere?

Anonymkode: a65e9...e70

Abort - når bruke abort? 

Når en blir gravid og ikke er I stand til å forsørge seg selv og barnet uten ekstra midler utvorter det vanlige burde abort  prioritert nr.1. Dette uansett om du er 17 eller 40. 

Unge Uten utdanning får en feil start på livet ved å bli forelder for tidlig. Når en er under myndughetsalder kan en ikke stemme men helt frivillig og lovlig bli mor eller far. Hvordan forklare dette logisk? Jeg klarer ikke se logikken I dette. 

Jeg vil ikke kalle noen mennesker tapere det er for enkelt. Det er noe unikt I oss alle. Derfor forklaringen over.

Utbetalinger - over ufaglært og lavlønnede fag. Ja det er det som utbetales fra NAV gjennom støtteordninger. Mye av det et forbigående. Når barnet blir eldre opphører dette og flere står uten jobb og utdanning. 

Utdanning  - skal det offentlige betale denne for såkalte alenemødre? Hva sier studentene som ordener det på vanlig måte? Hva sier skattebetalerne til slike utbetalinger. 19 000 kr mnd uten barnebidrag utbetalt. Det må da være bra utbetaling  for å få lov til å oppleve den store gleden for mange ved å bli mor, og samtidig få bo og studiekompetanse dekket? Det et mulig I dag å få utbetalt 31 000 kr mnd.I perioden det er overgangsstønad. Det skjer nok ikke ofte men muligheten for slike beløp er det. Det er en overgang men er det nødvendig med slike beløp når en har 90 dg.å angre graviditeten? 

Jeg mener vi gjør spesielt unge mødre en bjørnetjeneste med dagens ordning. Det er for lettvint økonomisk. Ja det kan være en stor påkjenning. Men det ordner en ikke med utbetalinger. Det har aldri løst problemer mentalt. 

Når det er mer gunstig å bli såkalt enslig mor i stede for en butikk jobb når det gjelder utbetalingen er setene feil. En jobber I butikk og ser venninner har det kjempefint med babyer. Klart de blir verpesyke selv.

Men til TS.og andre livet et ikke svart hvitt. Setter mye grått  og mellom. Derfor unntak fra det jeg skriver. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mitt første barn som 18 åring, hun er i dag 14, har fått en til i ettertid, er gift og er revisor så vil ikke si at jeg er en byrde for samfunnet bare fordi jeg fikk barn tidlig. 

Det er byrder for samfunnet i alle aldere, ikke bare blandt unge mødre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også de som bruker stønaden fra NAV til å ta seg en utdanning. Jeg kjenner en god del av dem, dedikerte, flinke og motiverte folk, som også har barn de fikk i ung alder.

Anonymkode: bc045...b5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig variasjoner innen grupper og undergrupper, men jeg tenker stort sett at veldig unge mødre ikke akkurat er de mest oppegående menneskene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tibbie skrev:

Ja, det gjør jeg. Det er ulurt økonomisk og de færreste holder sammen med barnefar. Dessuten forblir de uutdannet.

En byrde for samfunnet.

Man går også glipp av veldig mye. Man det varierer vel fra person til person hvor mye det er verdt, men de to første tingene gjelder nok de fleste.

 

 

Jeg holdt riktignok ikke sammen med barnefar, men økonomien er helt greit og jeg har mastergrad.

Er ikke de fleste enslige foreldre en byrde for samfunnet, i alle fall i tiden de får overgangsstønad, uavhengig av alder? Hvordan tenker du at personer som har blitt mødre i yngre alder er mer til bry for samfunnet?  

Anonymkode: 7f2e3...fce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som kommer med påstander så da må man kunne forvente at du kommer med troverdige kilder.

Anonymkode: 7def2...ecd

Jesus, kvinne!

Værsågod:

http://www.klikk.no/foreldre/article787069.ece

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/norske-tenaaringsmodre-faa-men-fattige

"- Tenåringsmødre har lavere utdannelse og er mer avhengig av statlige overføringer enn resten av befolkningen."

"- Tenåringsmødre gjør det dårligere i utdannings- og arbeidsmarkedet. "

"- Undersøkelser i de nordiske landene viser at tenåringsmødre i snitt har et svakt nettverk, lav utdanning og dessuten en hverdag preget av dårlig økonomi. Mange er avhengig av sosialhjelp fra staten. Samtidig er også enslige mødre overrepresentert i denne gruppen. De unge mødrene har ofte selv tenåringsmødre, og mange har opplevd omsorgssvikt."

"-Når barn, eller unge kvinner, blir mammaer før de fyller 20 år går det ikke alltid like bra. En fersk, svensk doktoravhandling viser at kun én av fire tenåringsmødre klarer å fullføre skolen."

"3 av 4 mammaer dropper skolen. I Sverige viser tall at kun 27 prosent av dem som hadde blitt mamma i tenårene hadde klart å fullføre videregående skole innen de fylte 25 år. Blant unge som ikke hadde fått barn, var tallet 83 prosent."


"Det er fleire åleinemødrer blant tenåringsmødrene. Dobbelt så mange tenåringsmødrer lever i hushald der dei er einslege forsørgjarar (28 prosent) som blant and-re mødrer (15 prosent). Dersom me samanliknar inntektene for åleine-mødrer og inntektene for par kvar for seg, har tenåringsmødrene dei lågaste inntektene. "

"Å bli tenåringsmor kan vera inngangen på ein dårleg sirkel som kan resultera i dårlege økonomiske levekår seinare i livet."

"Tenåringsfødslar blir ofte omtalt som eit problem med mange sider (sjå til dømes Myklestad 2003). Å bli tenåringsmor blir knytt til ei rekkje negative forhold både medisinsk og sosioøkonomisk. Til dømes blir det funne samanhengar mellom det å bli tenåringsmor og depresjonar, dårlege buforhold og større behov for offentlege stønader. Resultata av ulike studiar viser at tenåringsmødrer startar ein vond sirkel der også barna deira har større risiko for å få problem. Barn av tenåringsmødrer har dårlegare helse, gjer det dårlegare på skulen og får dårlege økonomiske levekår seinare i livet (Unicef 2001)."

"Blant tenåringsmødrene er det fleire som har ansvaret åleine for å oppdra barnet/barna. Ein større del blant desse kvinnene er i hushald der ingen av dei vaksne medlemene er i lønna arbeid. Samanlikna med kvinner som fekk første barnet sitt i 20-årsalderen, er det dobbelt så mange av tenåringsmødrene som har låg utdanning. Tre gonger fleire av tenåringsmødrene er dessutan avhengige av økonomiske bidrag utanfrå familien enn kva andre mødrer er."


___________________________

Som du ser, så støtter kildene fra SSB og Forskning.no alle mine påstander. Tenåringsmødre blir aleneforeldre, de har lav utdanning, dårlig økonomi, de og ofte deres barn blir en byrde for samfunnet....

Jeg orker virkelig ikke sitte her å google mer om dette for deg. Det er som å google etter bevis for at det er farlig å bli skutt. Noe alle bør vite ved å tenke logisk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Tibbie skrev:

Ja, det gjør jeg. Det er ulurt økonomisk og de færreste holder sammen med barnefar. Dessuten forblir de uutdannet.

En byrde for samfunnet.

Man går også glipp av veldig mye. Man det varierer vel fra person til person hvor mye det er verdt, men de to første tingene gjelder nok de fleste.

 

 

Vel. Ble gravid som 19 åring. Idag er jeg 22 og har akkurat fullført en bachelorgrad. Av mine venner er det ei som ble gravid og går på nav, hun gikk riktignok på nav fra før av. Alle de andre venninne mine som ble tidlig gravid har fullført en bachelorgrad.. Nå må folk slutte å rakke ned på unge mødre. De fleste klarer seg veldig bra, og det er vel de færreste som blir som du beskriver.. Det er faktisk skuffende å bli kalt en byrde for samfunnet når man tvert imot bidrar like mye som du selv.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holdt riktignok ikke sammen med barnefar, men økonomien er helt greit og jeg har mastergrad.

Er ikke de fleste enslige foreldre en byrde for samfunnet, i alle fall i tiden de får overgangsstønad, uavhengig av alder? Hvordan tenker du at personer som har blitt mødre i yngre alder er mer til bry for samfunnet?  

Anonymkode: 7f2e3...fce

Nei. Er du 40 år er sjansen meget stor for at du har jobb, et hjem, sparepenger og et stabilt liv. Ting man nesten ikke har sjans til når man er 18 år og sitter alene med et barn. Blir 40-åringen aleneforelder, er sannsynligheten mye større for at h*n klarer å forsørge både seg selv og et barn.

Jeg har lagt ved noen kilder fra SSB og Forksning.no i et innlegg i denne tråden, men jeg kan oppsummere litt:

De er mer til bry for samfunnet fordi de krever penger fra staten for å kunne forsørge seg selv og lillemann. De rekker som regel ikke å få seg en utdannelse, så de kommer ikke like lett ut i arbeid om de prøver. Dessuten får barna deres igjen mer problemer senere i livet, som krever ekstra hjelp fra statlige/kommunale organer (dette visste jeg faktisk ikke før jeg leste det i en av kildene).

Disse unge foreldrene (kanskje mest mødrene) tar fra samfunnet uten å gi tilbake. Det er en byrde.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ftk93 skrev:

Vel. Ble gravid som 19 åring. Idag er jeg 22 og har akkurat fullført en bachelorgrad. Av mine venner er det ei som ble gravid og går på nav, hun gikk riktignok på nav fra før av. Alle de andre venninne mine som ble tidlig gravid har fullført en bachelorgrad.. Nå må folk slutte å rakke ned på unge mødre. De fleste klarer seg veldig bra, og det er vel de færreste som blir som du beskriver.. Det er faktisk skuffende å bli kalt en byrde for samfunnet når man tvert imot bidrar like mye som du selv.. 

Hvorfor tror du at du og venninnene dine representerer alle? :klo: Det er ingen her inne som har sagt at det ikke finnes unntak.

Om du tar en titt i kildene som er oppgitt i denne tråden, så ser du at du tar feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, Tibbie skrev:

Hvorfor tror du at du og venninnene dine representerer alle? :klo: Det er ingen her inne som har sagt at det ikke finnes unntak.

Om du tar en titt i kildene som er oppgitt i denne tråden, så ser du at du tar feil.

Har vel aldri påstått at det representerer alle. Ja jeg ser det du har lagt frem av kilder, men måten du ordlegger deg på får det til å  virke som om dette gjelder alle unge mødre. Å beskrive andre mennesker som tapere synes jeg er lavmål, samme med å kalle dem en byrde for samfunnet. Det er faktisk utrolig frustrerende for de som er unntaket og hele tiden bli satt i en bås og at det antas at de er som du beskriver..  Føler du deg bedre av å kalle andre mennesker tapere og samfunnsbyrder? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ftk93 skrev:

Har vel aldri påstått at det representerer alle. Ja jeg ser det du har lagt frem av kilder, men måten du ordlegger deg på får det til å  virke som om dette gjelder alle unge mødre. Å beskrive andre mennesker som tapere synes jeg er lavmål, samme med å kalle dem en byrde for samfunnet. Det er faktisk utrolig frustrerende for de som er unntaket og hele tiden bli satt i en bås og at det antas at de er som du beskriver..  Føler du deg bedre av å kalle andre mennesker tapere og samfunnsbyrder? 

Og dessuten, en ssb-kilde fra 2004 er vel strengt talt ikke representativt i 2016?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ftk93 skrev:

Og dessuten, en ssb-kilde fra 2004 er vel strengt talt ikke representativt i 2016?

Tror du virkelig unge mødre plutselig er blitt en mindre byrde? Tror du virkelig sannsynligheten for at de har skaffet eget hjem og jobb er STØRRE i 2016 nå som arbeidsledigheten og boligprisene har skutt i været? Det er lov å bruke logikk i tillegg til kildene 

Anonymkode: a65e9...e70

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig unge mødre plutselig er blitt en mindre byrde? Tror du virkelig sannsynligheten for at de har skaffet eget hjem og jobb er STØRRE i 2016 nå som arbeidsledigheten og boligprisene har skutt i været? Det er lov å bruke logikk i tillegg til kildene 

Anonymkode: a65e9...e70

Kanskje på tide å lage en tråd som stigmatiserer mennene som har gjort unge kvinner gravide opp gjennom tidene?

Anonymkode: 7def2...ecd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...