uranus Skrevet 4. juni 2016 #1 Skrevet 4. juni 2016 De fleste jobber ikke, er hjemme hele dagen og drar til byen for å shoppe eller gå i moskeen. De har mer enn nok tid til å ta bussen eller handle i nærområdet. Som FrP-politikeren påpeker får ikke studenter denne ordningen, det er diskriminering av hvite. Hvorfor skal skattepenger tas fra barn, syke, eldre og infrastruktur for dette tullet? http://www.tv2.no/a/8043561/ 6
EvaLena Skrevet 4. juni 2016 #2 Skrevet 4. juni 2016 (endret) Blir vel kjedelig å sitte hjemme å tvinne tommeltotter i lengden, tenker jeg Svarte på overskrift Endret 4. juni 2016 av EvaLena 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #3 Skrevet 4. juni 2016 Er vel ikke akkurat flust med kollektiv transport på bygda. Noen steder går ikke bussen i helgene en gang. Er ikke Oslo det er snakk om. Anonymkode: 40f65...e67 12
Gjest Tom/Loki Skrevet 4. juni 2016 #4 Skrevet 4. juni 2016 Hva med nordmenn da som ikke har råd til lappen? Skal de bare sitte hjemme?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #5 Skrevet 4. juni 2016 1 minutt siden, Tom/Loki skrev: Hva med nordmenn da som ikke har råd til lappen? Skal de bare sitte hjemme? Vet ikke. Dersom man grunnet helseplager/ sykdom er ute av stand til å benytte buss o.l., kan man søke om å få 8 drosjekuponger i halvåret, til å bruke når man må noen nødvendige gjøremål som legebesøk/ annet. Man kommer seg ikke så ofte ut, for å si det sånn. Anonymkode: e6664...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #6 Skrevet 4. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke. Dersom man grunnet helseplager/ sykdom er ute av stand til å benytte buss o.l., kan man søke om å få 8 drosjekuponger i halvåret, til å bruke når man må noen nødvendige gjøremål som legebesøk/ annet. Man kommer seg ikke så ofte ut, for å si det sånn. Anonymkode: e6664...ed0 Mulig jeg husker feil angående antallet kuponger. Anonymkode: e6664...ed0
applestories Skrevet 4. juni 2016 #7 Skrevet 4. juni 2016 Uten å forsvare ordningene, kan det vel nevnes at nordmenn som bor på disse stedene uten noe særlig kollektivtrafikk gjerne har hatt muligheten til å ta førerkort i "vanlig" alder, og/eller har et helt annet nettverk de kan lene seg på om de trenger hjelp eller skyss. Uten førerkort er det jo nå slik at flyktninger må bo mest mulig sentralt for å kunne komme seg på butikken, til norskopplæring, arbeidspraksis og offentlige kontorer. Dette betyr gjerne dyrere og mindre boliger, og at et minimalt boligmarked blir fylt opp av flyktninger som leietakere, noe som igjen gjør det vanskelig for unge (og eldre) nordmenn å få et sted å bo. Jeg ser dette her jeg bor - familier som ikke har førerkort blir flyttet inn i sentrumsnære leiligheter, mens større hus lenger unna står tomme. Enslige nordmenn har ikke råd eller vil ikke leie store hus, men flyktningene ikke kommer seg dit. Kan ikke si jeg synes en slik ordning er helt grei, det er mange nordmenn i lik situasjon som må klare seg selv, men jeg skjønner tankegangen og er enig i alle argumentene. 9
ajarRun Skrevet 4. juni 2016 #8 Skrevet 4. juni 2016 Vi kunne jo kjøpt førerkort til alle landets borgere hvis vi bare ga faen i å kjøpe bombefly. Synes det er bra at bombebudsjettene blir spist opp av trafikkopplæring, det kan vi aldri få for mye av. Der jeg bor er det umulig å ta buss, hvis jeg klarer å overbevise min framtidige kjæreste om å flytte hit må jeg kjøpe henne en bil. 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #9 Skrevet 4. juni 2016 7 minutter siden, applestories skrev: Uten å forsvare ordningene, kan det vel nevnes at nordmenn som bor på disse stedene uten noe særlig kollektivtrafikk gjerne har hatt muligheten til å ta førerkort i "vanlig" alder, og/eller har et helt annet nettverk de kan lene seg på om de trenger hjelp eller skyss. Uten førerkort er det jo nå slik at flyktninger må bo mest mulig sentralt for å kunne komme seg på butikken, til norskopplæring, arbeidspraksis og offentlige kontorer. Dette betyr gjerne dyrere og mindre boliger, og at et minimalt boligmarked blir fylt opp av flyktninger som leietakere, noe som igjen gjør det vanskelig for unge (og eldre) nordmenn å få et sted å bo. Jeg ser dette her jeg bor - familier som ikke har førerkort blir flyttet inn i sentrumsnære leiligheter, mens større hus lenger unna står tomme. Enslige nordmenn har ikke råd eller vil ikke leie store hus, men flyktningene ikke kommer seg dit. Kan ikke si jeg synes en slik ordning er helt grei, det er mange nordmenn i lik situasjon som må klare seg selv, men jeg skjønner tankegangen og er enig i alle argumentene. De har butikker, lege osv på landet også. Man MÅ ikke bo i Bergen eller Oslo pga det Anonymkode: 7c33d...4f7 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #10 Skrevet 4. juni 2016 (endret) Jeg kjenner enormt mange innvandrere, gjennom jobben min og gjennom venner, og her hvor jeg bor. INGEN av dem jeg kjenner har bil, og det er helt sant. De har ikke råd. Og barna deres er aldri på fancy ferier, de har aldri dyre fine klær. De spiser nesten uten unntak mat fra First Price. Lurer på hva du hadde tenkt om dette innlegget ditt retrospektivt, dersom du en dag opplevde at landet ditt ble innavndert av IS, familie og venner drept, alt ble bombet og du måtte legge ut på en farefull ferd som flykning, uønsket overalt, og sett ned på som pakk som stjal jobber og verdier fra landet du endelig kom til som en trygg havn. Innlegg ryddet for brukerdebatt Nordvesta, mod. Anonymkode: d2ef3...84b Endret 5. juni 2016 av Nordvesta 22
Dlarah Skrevet 4. juni 2016 #11 Skrevet 4. juni 2016 27 minutter siden, amativeReflection skrev: Vi kunne jo kjøpt førerkort til alle landets borgere hvis vi bare ga faen i å kjøpe bombefly. Synes det er bra at bombebudsjettene blir spist opp av trafikkopplæring, det kan vi aldri få for mye av. Der jeg bor er det umulig å ta buss, hvis jeg klarer å overbevise min framtidige kjæreste om å flytte hit må jeg kjøpe henne en bil. Og hvordan skulle vi kunne bidra til et kollektivt forsvar da? Altså uten bombefly? Norge bruker særdeles lite på militæret. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #12 Skrevet 4. juni 2016 2 timer siden, uranus skrev: De fleste jobber ikke, er hjemme hele dagen og drar til byen for å shoppe eller gå i moskeen. De har mer enn nok tid til å ta bussen eller handle i nærområdet. Som FrP-politikeren påpeker får ikke studenter denne ordningen, det er diskriminering av hvite. Hvorfor skal skattepenger tas fra barn, syke, eldre og infrastruktur for dette tullet? http://www.tv2.no/a/8043561/ Hvis du ser hvem som vanligvis kjører pirattaxi så skjønner du hva de skal med bil. Anonymkode: 5575f...479 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #13 Skrevet 4. juni 2016 Det lurer jeg og på. Jeg får ikke love og kjøre i det hele tatt. Har søkt flere ganger til fylkeslegen. Har ikke blitt dømt for noe som helst. Anonymkode: e6c59...182
applestories Skrevet 4. juni 2016 #14 Skrevet 4. juni 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har butikker, lege osv på landet også. Man MÅ ikke bo i Bergen eller Oslo pga det Anonymkode: 7c33d...4f7 Jeg bor på landet, og jeg er klar over det. Men hvor mange kilometer er rimelig å forvente at man skal gå for å komme seg til legen? Fem? Ti? Bussen går morgen, ettermiddag (en vei) og kveld, og man vil da bli sittende i 7,5 timer før bussen går tilbake. Dette betyr også at en legetime = ingen jobb/skole den dagen. Hvor Bergen eller Oslo kommer inn skjønner jeg ikke helt, bortsett fra at dersom man bor i en av byene vil det sannsynligvis gå buss eller annen transport mer enn tre ganger daglig. For ordens skyld; mange gode ting ved å bo her, kollektivtrafikk er bare ikke en av dem. Og vi er ikke blant de som har det verst - bare tyve minutter unna med bil går det busser både øst, vest, nord og sør. Men det var å komme seg dit da. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #15 Skrevet 4. juni 2016 2 timer siden, uranus skrev: De fleste jobber ikke, er hjemme hele dagen og drar til byen for å shoppe eller gå i moskeen. De har mer enn nok tid til å ta bussen eller handle i nærområdet. Som FrP-politikeren påpeker får ikke studenter denne ordningen, det er diskriminering av hvite. Hvorfor skal skattepenger tas fra barn, syke, eldre og infrastruktur for dette tullet? http://www.tv2.no/a/8043561/ Det står jo i linken du la ut. Kommunen har dårlig busstilbud. De får støtte til dette slik de kan komme seg rundt og bli bedre integrert. Flere nordmenn jobber heller ikke, fordi de ikke får jobb, fordi det er ingen ledige jobber. Flyktninger jobber ikke heller ikke, fordi de må først lære norsk, samfunn, få en utdanning og så ut i jobb. Flere flyktninger fra Syria for eksempel, de har allerede en utdanning, og vil i jobb, men de får ikke brukt den utdanningen her. Ender opp som rengjøringspersonell. Flyktningene kommer inn til Norge og har sikkert brukt hver eneste krone de har til å komme seg over Middelhavet. 16-17 åringer flykter fra land som Syria og Eritrea. Flere 16-17 åringer i Norge jobber, tjener penger, og tar teoriprøven. Både nordmenn OG flyktninger er arbeidsledige, hjemme hele dagen, og shopper eller går i moskeen eller kirka. Flere flyktninger VIL jobbe. Samme med nordmenn. Anonymkode: 2e879...1ff 6
Gothminister Skrevet 4. juni 2016 #16 Skrevet 4. juni 2016 Denne saken bekrefter at vi trenger en annen politikk. Denne forskjellsbehandlingen må folket reise seg i mot. Håper at slike saker frontes i debatten om flyktninger og asylsaker. 5
Dlarah Skrevet 4. juni 2016 #17 Skrevet 4. juni 2016 3 timer siden, amativeReflection skrev: Vi kunne sluttet å bombe folk for eksempel og kjøpt jagerfly som faktisk kunne beskytte oss. Å dermed godta massemord eller okkupasjoner? Dersom man skal forvente at noen skal hjelpe oss dersom vi blir angrepet, må vi også stille opp i internasjonale oppdrag. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #18 Skrevet 5. juni 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Er vel ikke akkurat flust med kollektiv transport på bygda. Noen steder går ikke bussen i helgene en gang. Er ikke Oslo det er snakk om. Anonymkode: 40f65...e67 Det gjelder jo alle som bor på landsbygda. Bør det være gratis førerkort til alle som bor f.eks 5 km fra kollektivtransport, eller for de som kun har buss et par ganger i døgnet? Kanskje for de som har jobb bare? Da vet jeg om veldig mange i min kommune som er berettiget til førerkort og rentefritt lån på bil. Merkelig tiltak i ei tid vi skal minske utslipp og ikke øke den. Anonymkode: aff71...53f 2
Nordvesta Skrevet 5. juni 2016 #19 Skrevet 5. juni 2016 (endret) Tråden ryddet for brukerdebatt og avsporinger Nordvesta, mod. Endret 5. juni 2016 av Nordvesta
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #20 Skrevet 5. juni 2016 13 timer siden, Tom/Loki skrev: Hva med nordmenn da som ikke har råd til lappen? Skal de bare sitte hjemme? Vi blir jo ikke "plassert" i huttiheita. Anonymkode: 70cdf...09c 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå