A4-livet Skrevet 27. april 2017 #681 Del Skrevet 27. april 2017 Begynner å lure på om jeg kanskje får rett med den opprinnelige tippinga mi jeg. Håper jo ikke det da (for din del hvertfall, det hadde vært gøy å tippe riktig for en gangs skyld ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 27. april 2017 Forfatter #682 Del Skrevet 27. april 2017 Kom uuuut da, lillesøster! Nå er jeg så lei av å være i limbo hele tiden, så nå syns jeg hun kan komme snart altså. Nå har jeg til og med levert selvangivelsen sånn at vi slipper å stresse med den hvis hun skulle finne på å komme i helga Babyteppet er snart ferdig også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 27. april 2017 #683 Del Skrevet 27. april 2017 Bare et par dager igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 27. april 2017 Forfatter #684 Del Skrevet 27. april 2017 Nå et teppet ferdig, så nå er det bare å komme ut, lillesøster 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 27. april 2017 #685 Del Skrevet 27. april 2017 Ja, nå er det ingen grunn til å vente lenger! Hvor lang tid tok fødselen sist? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 27. april 2017 Forfatter #686 Del Skrevet 27. april 2017 1 minutt siden, Nori skrev: Ja, nå er det ingen grunn til å vente lenger! Hvor lang tid tok fødselen sist? 15 timer fra første lille murring, 4-5 timer i aktiv fødsel (fra 4 cm) og 7 timer fra innsjekk på føden med 3 cm.. Vi får se om det sier pang denne gangen. Har kynnere med nedpress og ryggvondt omtrent hver 10 min nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 27. april 2017 #687 Del Skrevet 27. april 2017 1 minutt siden, Nautika skrev: 15 timer fra første lille murring, 4-5 timer i aktiv fødsel (fra 4 cm) og 7 timer fra innsjekk på føden med 3 cm.. Vi får se om det sier pang denne gangen. Har kynnere med nedpress og ryggvondt omtrent hver 10 min nå Statistikken tilsier vel at andre fødsel tar kortere tid, men man vet jo aldri. Spennende å følge meg er det i hvert fall. Den første oppdateringen som kommer hver morgen tror jeg alltid er at du skal fortelle at lillesøster er her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 27. april 2017 Forfatter #688 Del Skrevet 27. april 2017 1 minutt siden, Nori skrev: Statistikken tilsier vel at andre fødsel tar kortere tid, men man vet jo aldri. Spennende å følge meg er det i hvert fall. Den første oppdateringen som kommer hver morgen tror jeg alltid er at du skal fortelle at lillesøster er her. Jeg skal ha svangerskapskontroll i morgen hos fastlegen, men jeg venter til i morgen tidlig med å bestille time 😅 Vet aldri! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 27. april 2017 #689 Del Skrevet 27. april 2017 Akkurat nå, Nautika skrev: Jeg skal ha svangerskapskontroll i morgen hos fastlegen, men jeg venter til i morgen tidlig med å bestille time 😅 Vet aldri! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metzili Skrevet 27. april 2017 #690 Del Skrevet 27. april 2017 Spennende! Du kan jo være i fødsel når som helst egentlig. Har kynnerne tatt seg opp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verdande Skrevet 27. april 2017 #691 Del Skrevet 27. april 2017 Du får begynne på et komplisert strikkeprosjekt og innstille deg på min tippedato - så kanskje dukker hun opp på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 27. april 2017 Forfatter #692 Del Skrevet 27. april 2017 36 minutter siden, Metzili skrev: Spennende! Du kan jo være i fødsel når som helst egentlig. Har kynnerne tatt seg opp? Jeg hadde et par kynnere som faktisk gjorde vondt i stad Så har det roet seg, men jeg fikk en liten forsmak på hva som er i vente. Og 10 minutter siden, Verdande skrev: Du får begynne på et komplisert strikkeprosjekt og innstille deg på min tippedato - så kanskje dukker hun opp på trass Jeg har så lite tålmodighet når det gjelder strikkeprosjekter, så hvis jeg begynner på noe komplisert og som tar lang tid blir det aldri ferdigstilt 😅 Jeg har en kjole i str 1 år som jeg begynte på til T som kanskje lillesøster får? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metzili Skrevet 27. april 2017 #693 Del Skrevet 27. april 2017 9 minutter siden, Nautika skrev: Jeg hadde et par kynnere som faktisk gjorde vondt i stad Så har det roet seg, men jeg fikk en liten forsmak på hva som er i vente. Og Jeg har så lite tålmodighet når det gjelder strikkeprosjekter, så hvis jeg begynner på noe komplisert og som tar lang tid blir det aldri ferdigstilt 😅 Jeg har en kjole i str 1 år som jeg begynte på til T som kanskje lillesøster får? Takk! Har følgt med på sidelinjen noen uker nå.. ikke stalkerish, altså 👀 Det tar seg vel sikker opp igjen snart.. jeg er såå misunnelig på deg som får føde! er det slik at legen skjekker om du har åpning allerede? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 27. april 2017 Forfatter #694 Del Skrevet 27. april 2017 1 minutt siden, Metzili skrev: Takk! Har følgt med på sidelinjen noen uker nå.. ikke stalkerish, altså 👀 Det tar seg vel sikker opp igjen snart.. jeg er såå misunnelig på deg som får føde! er det slik at legen skjekker om du har åpning allerede? Gleder meg også til å føde igjen. Minn meg på det når jeg ligger med 8cm åpning! Jeg vet ikke om legen sjekker åpning, det hadde kanskje vært større sjanse for det hos jordmor? Men nå håper jeg at jeg aldri kommer meg til legen i morgen altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 27. april 2017 Forfatter #695 Del Skrevet 27. april 2017 På 10.6.2015 den 15.40, Nautika skrev: Fødselshistorie Det første tegnet til at noe var på gang var at deler av slimproppen gikk på fredag 29. mai. Samtidig begynte menssmertene i korsryggen å komme med hyppigere frekvens. Jeg hadde en del kynnere også, men det var vanskelig å kjenne om disse kom samtidig med smertene i korsryggen. Menssmertene og kynnerne fortsatte utover lørdagen, samtidig som jeg hadde små mengder slimete utflod. På søndagen dabbet menssmertene av, så da tenkte jeg at fødselen ikke kom med det første. Litt før kl 20 på kvelden søndag 31. mai begynte jeg å få regelmessige kynnere som kjentes i korsryggen. De kom med 8-9 minutters mellomrom, og varte i rundt 45 sekunder. Jeg var fremdeles i tvil om det var kynnere, maserier eller ”the real deal”, og klokka ble vel rundt 22.30 før jeg forstod at dette kunne være starten på noe. I mellomtiden hadde jeg fått pakket ferdig fødebaggen og barnesetet var blitt montert i bilen. Klokken 23 fikk jeg ringt etter mamma som skulle passe på hunden, og da hun kom for å hente rundt midnatt hadde jeg rier med rundt 6-7 minutters mellomrom. Fremdeles var ikke smertene uutholdelige, så jeg hadde faktisk en ri mens vi snakket sammen som jeg ”skjulte” Jeg fikk spist noen knekkebrød, ringte fødeavdelingen for å høre om når de ville jeg skulle reise innover, og så la jeg meg i senga for å prøve og sove (yeah right!). Det tok ikke lange tiden i senga før jeg måtte begynne å puste meg gjennom hver ri, og samtidig gikk jeg vel på do mellom annenhver ri. Kroppen fungerer på merkelige vis altså! I 2-tiden kom riene med 5 minutters mellomrom, og da fikk jeg endelig ”lov” til å ringe føden igjen. Jeg kunne komme inn når jeg ønsket det selv, så jeg skulle bare ringe når vi hadde satt oss i bilen. Jeg tok meg en dusj før vi dro innover til føden rundt kl 03:30. Der fikk jeg en sjekk med rieregistrering og fosterlyd, og innvendig undersøkelse kl 04:15 viste at jeg hadde 3 cm åpning. På dette tidspunktet hadde riene begynt å ta ganske godt på utsiden av lårene, hva f... er vitsen med å kjenne riene der liksom? Vi fikk beskjed om at vi skulle gå litt rundt på sykehuset for at fødselen skulle komme skikkelig igang. Rundt kl 6:30 fikk vi tildelt fødestue, og da hadde jeg 4 cm åpning. Jeg fikk da beskjed om å spise litt, men det var nok i seneste laget, for jeg spøy ved synet av brødskiva Jeg fikk lov å komme opp i badekaret kl 7, og i begynnelsen var det veldig deilig... Så begynte riene å bli helt ekstreme, og jeg ville ut av badekaret for å få lystgass. Det tok litt tid før jordmor kom pga vaktskifte, så i mellomtiden gikk vannet. Da begynte trykketrangen å melde seg! Litt over kl. 8 fikk jeg kommet meg opp av badekaret og fikk supt litt lystgass. Nå hadde jeg 6 cm åpning og riene kom med 3 minutters mellomrom. Jeg vekslet mellom å sitte på sengekanten eller på en slik ball. Etter dette blir det ganske blurry, jeg og lystgassen ble svært gode venner, og jeg fikk knapt tid til å avslutte med lystgassen før jeg fikk ny ri. Kl 9 hadde jeg 8 cm åpning, og nå klarte jeg ikke å holde igjen for pressetrangen. Jeg stod nå på alle 4 i senga over en saccosekk. Det var nok omtrent på dette tidspunktet jeg supte innpå med lystgass på innpust og rautet som ei ku på utpust 09:45 hadde jeg fått 10 cm åpning, men hodet hadde fremdeles ikke kommet helt ned til bekkenbunnen. Jordmor sa at nå fikk jeg lov til å presse, og at pressingen sikkert ble mye bedre dersom jeg la fra meg lystgassmaska. Jeg var ikke vanskelig å overtale, så den maska ble ikke rørt noe mer. Jeg husker jordmor sa til M og medisinstudenten at ”nå har hun bestemt seg!”. Jeg hadde noen rier med trykking i knestående, men så ville jordmor at jeg skulle teste ut en ny stilling, sittende på huk. Det var helt forjævlig! Både fordi jeg måtte balansere på de hovne, slitne føttene mine, og fordi at nå kjente jeg at det begynte å pressse noe helt grasalt nedover. Jeg klarte 2 rier på huk før jeg slang meg skrått ned på senga, og der ble jeg til hun var ute På dette tidspunktet hadde hodet nådd bekkenbunnen også. Jeg husker ikke så mye mer av pressingen enn at det var helt sykt vondt, og at jordmor hele tiden maste på hjelperne om at hun skulle ha mer varmt vann for å forebygge rifter. På slutten av pressingen klarte ikke jordmor å finne hjertelyden, så derfor satte hun bedøvelse i tilfelle det trengtes å klippes. Heldigvis tok det bare et par rier til før hodet endelig kom utenfor åpningen og ble der, så jeg slapp klipp. Jeg kjente på hodet og et lite øre som stakk ut på den ene siden På neste ri fikk jeg beskjed om at jeg kunne dra henne ut selv, og kl 11 kom jenta vår til verden Etter at lillemor og morkaka var ute tok det en stund før livmora begynte å trekke seg sammen. Jeg er sikker på at jeg hadde blåmerker på magen i flere dager fordi de dreiv og trykket så mye på den. Det at jeg mistet 700 ml blod kombinert med at jeg var totalt utslitt førte til at det tok over 1 døgn før jeg klarte å stå på egne bein uten å besvime. Hell i uhell: jeg måtte ha kateter, og slapp derfor å krøke meg inn på do titt og ofte Dette ble en lang fødselshistorie, så kudos til deg som har lest igjennom hele. Et lite sammendrag på slutten: kjapp fødsel til å være førstegangsfødende med 4,5 timer i aktiv fødsel. Jeg syns faktisk fødselen gikk veldig greit, og jeg kunne godt tatt 2-3 fødsler til hvis jeg hadde vært forsikret mot å være i dårlig form i etterkant Men gaven som vi har fått er absolutt verdt ømt underliv, etterrier og såre brystknopper En god historie kan ikke gjentas for ofte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miore Skrevet 27. april 2017 #696 Del Skrevet 27. april 2017 Lykke til med natten - håper den blir søvnløs og at dere er fire i morgen tidlig 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metzili Skrevet 27. april 2017 #697 Del Skrevet 27. april 2017 21 minutter siden, Nautika skrev: Gleder meg også til å føde igjen. Minn meg på det når jeg ligger med 8cm åpning! Jeg vet ikke om legen sjekker åpning, det hadde kanskje vært større sjanse for det hos jordmor? Men nå håper jeg at jeg aldri kommer meg til legen i morgen altså Ååja, de siste 2 cm er virkelig noen heftige greier! Husker jeg skreik som en gal for å unngå å presse ut ungen før full åpning neida, det var bare ment som er hypotetisk spørsmål, i tilfelle du skulle gå til legen 🤓 Koselig med fødselshistorie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 28. april 2017 Forfatter #698 Del Skrevet 28. april 2017 Uke 40 og nå er lillesøster på størrelse med en vannmelon Lite action i natt annet enn at jeg var våken over 2 timer, så nå har jeg sendt avgårde bestilling på svangerskapskontroll hos fastlegen for i dag. Tenkte å legge planene for en formiddagsdupp når jeg får tidspunktet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A4-livet Skrevet 28. april 2017 #699 Del Skrevet 28. april 2017 Åh, etter å ha lest fødselshistorien din vil jeg også føde igjen! Skulle vært surrogatmor jeg tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 28. april 2017 #700 Del Skrevet 28. april 2017 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå