Gå til innhold

Hvorfor blir folk som er langt nede straffet og hatet av andre?


Gjest Klopp

Anbefalte innlegg

Du må slutte å måle deg selv opp mot andres fasade. Det som ser "misunnelsesverdig" ut fra ditt ståsted, kan være et lite helvete for dem - selv om fasaden virker ok. 

Finn ut hva som definerer et godt liv for deg. Hva er det DU trenger for å ha det bra? Og så jobber du mot det målet, uavhengig av alle andre. Det tar som oftest tid å nå de målene man setter seg, ikke bare for folk som sliter psykisk. Om et mål er å få det bedre psykisk kan det være lurt å skrive dagbok. Om du skriver noen få setninger hver dag i et år og så leser det fra starten av, ser du utviklingen lettere. :) Da ser du sammenhengene tydeligere, hva som virker inn på psyken. Årstider, sosiale sammenkomster, psykologen som går i ferie, åtte episoder av favorittserien på rappen, justering av medisiner, etc. 

Anonymkode: 90ef4...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 5/28/2016 at 17.15, Klopp skrev:

"Du må jo gjøre noe selv for at livet skal endre seg og bli bedre. Ikke bare sitte å deppe. Det hjelper ingenting". Tror du ikke jeg prøver? Tror du ikke mange andre prøver?

 

Stygt å si, men jeg tror svært mange ikke prøver. Det er derfor jeg ikke synes synd på en kompis som er deprimert. Han klager over søvnvansker, men sover på dagen. Ingen får sove på natta om man sover på dagen. Det er så mye han sutrer over som er hans egen feil og han ikke gjør noe for å bedre.

Samme med deg Klopp, du puler rundt uten kondom også spiller du offer når du først får en uønsket unge. Du terroriserer moren også sutrer du når hun ikke ønsker deg i ungens liv. 

Anonymkode: 6a83c...983

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange av dem er en påkjenning for de som er rundt dem

Anonymkode: 9fc18...578

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mange av dem er en påkjenning for de som er rundt dem

Anonymkode: 9fc18...578

Nettop. Det er en ond sirkel. Det begynner med at det blir mainstream og mobbe å stenge ute vedkommende.

Anonymkode: 6b212...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, WubWub skrev:

daså

Poenget er at du ikke har begrunnet hvorfor det at det ikke er en menneskerett er et argument imot at noen skal få noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PeeWee skrev:

Poenget er at du ikke har begrunnet hvorfor det at det ikke er en menneskerett er et argument imot at noen skal få noe?

ok skjønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Jo, sant det, men likevel er det viktig som venner å stille opp og støtte også. Iallefall forsøke. Syns folk gir opp hverandre for lett her til lands. Vennskap betyr ikke så mye, for mange. 

Mulig noen gir opp for lett. Andre prøver i flere år og da kommer det til et visst punkt der nok er nok

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk tar litt for lett på å bruke ordet hat for tida. Virker som mange ikke helt forstår at det beskriver en ekstremt sterk følelse. Nå virker det som en småfrekk kommentar er nok til å erklære noen for å hate en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klopp
6 timer siden, Maleficenta skrev:

Mulig noen gir opp for lett. Andre prøver i flere år og da kommer det til et visst punkt der nok er nok

Nettopp. Tilslutt orker en ikke mer. Ellers vet jeg også at noen gir lett opp, men hva med de som ikke gjør det? Prøver og prøver til en ikke har mer krefter og livsglede igjen. 

Skjønner også dere som sier det ikke er enkelt å leve med noen som er dypt deprimert. Når de presser deg også ned. Ingen vil jo være så deprimert! Eller slite psykisk! Så folk prøver å unngå det. Men for de som alt er det, så er det et helvete og ikke enkelt å komme seg ut av det. Det er enkelt for vanlige folk å bare rømme fra det og fra folk som er dypt deprimert. Men det er ikke enkelt for de som har det. De som blir stående igjen alene. Jeg har aldri presset noen ned i mørket med meg eller vert frekk og vanskelig mot andre som ikke har gjort meg noe som helst. Jeg har mine tunge dager og det kan jeg ikke noe for. Likevel har jeg ikke fått vert i et forhold som varer. Måtte være frekk mot meg. Utroskap og utroskap! Det er så enkelt å svikte de som alt er langt nede. 

Jeg vet man må tenke positivt, og prøve å glemme alt negativt. Men det er ikke enkelt.

Endret av Klopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klopp skrev:

Jeg har aldri presset noen ned i mørket med meg eller vert frekk og vanskelig mot andre som ikke har gjort meg noe som helst.

 

Du ønsket å presse dama du gjorde gravid til å ta abort!

Anonymkode: 6a83c...983

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klopp
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ønsket å presse dama du gjorde gravid til å ta abort!

Anonymkode: 6a83c...983

Etter hun såret meg og løy til meg ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Klopp skrev:

Etter hun såret meg og løy til meg ja! 

Nei, hun løy ikke til deg.  

Anonymkode: 6a83c...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette får du til å bli at ANDRE hater og straffer deg? Og du lurer på hvorfor? Nei, du bare klager.

 

1 time siden, Klopp skrev:

Nettopp. Tilslutt orker en ikke mer. Ellers vet jeg også at noen gir lett opp, men hva med de som ikke gjør det? Prøver og prøver til en ikke har mer krefter og livsglede igjen. 

Skjønner også dere som sier det ikke er enkelt å leve med noen som er dypt deprimert. Når de presser deg også ned. Ingen vil jo være så deprimert! Eller slite psykisk! Så folk prøver å unngå det. Men for de som alt er det, så er det et helvete og ikke enkelt å komme seg ut av det. Det er enkelt for vanlige folk å bare rømme fra det og fra folk som er dypt deprimert. Men det er ikke enkelt for de som har det. De som blir stående igjen alene. Jeg har aldri presset noen ned i mørket med meg eller vert frekk og vanskelig mot andre som ikke har gjort meg noe som helst. Jeg har mine tunge dager og det kan jeg ikke noe for. Likevel har jeg ikke fått vert i et forhold som varer. Måtte være frekk mot meg. Utroskap og utroskap! Det er så enkelt å svikte de som alt er langt nede. 

Jeg vet man må tenke positivt, og prøve å glemme alt negativt. Men det er ikke enkelt.

 

Anonymkode: a09eb...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i at folk som er deprimert eller har dårlig psykisk helse ikke skal trykkes ned på bakrunn av dette.

Men når disse personene blir bittre og survete er det vanskelig. Da blir de ikke trykket ned på grunn av sin sykdom, men på grunn  av hvordan de forholder seg til andre mennesker. Når folk går rundt å skylder på alle andre for sine sykdommer blir det fort nok for folk. Folk blir lei av å høre de samme tingene om og om igjen. Man skal ikke måtte finne seg i alt mulig rart bare fordi det kommer fra en person som er deprimert. Dette er noe jeg har merket med deg, Klopp. Jeg hadde veldig sympati med deg i begynnelsen når jeg kom til forumet. Men nå etter å sett deg skrive om de samme tingene om og om igjen har det blitt nok. Det er vanskelig å ha sympati med noen som ikke tar noe ansvar selv. Som bare surver og kalger og sier at alt er andres feil. Man kommer til et punkt hvor det er nok. 

Anonymkode: adb41...e54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/28/2016 at 17.15, Klopp skrev:

Noen av de som får barn blir barnet fratatt. For barnevernet mener de er for gal til å ha barn. Kanskje det eneste lyspunktet de hadde i livet var sønnen eller datteren.

Nå må du f*en meg ta deg sammen her. Barn har faktisk grunnleggende rettigheter, og har krav på en trygg og god oppvekst og omsorg. Hvis foreldrene ikke klarer å gi barnet omsorgen det har krav på så må noe gjøres. Barnet skal ikke brukes til foreldrenes fordel. Barnet er et eget individ som skal behandles som det. Du gjør barnet til et middel for foreldrenes lykke, uavhengig av hva barnet faktisk får ut av det. Skammelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, jabx skrev:

Nå må du f*en meg ta deg sammen her. Barn har faktisk grunnleggende rettigheter, og har krav på en trygg og god oppvekst og omsorg. Hvis foreldrene ikke klarer å gi barnet omsorgen det har krav på så må noe gjøres. Barnet skal ikke brukes til foreldrenes fordel. Barnet er et eget individ som skal behandles som det. Du gjør barnet til et middel for foreldrenes lykke, uavhengig av hva barnet faktisk får ut av det. Skammelig.

Jeg tror mye psykisk sykdom bunner i akkurat dette. 

Anonymkode: 5e568...d8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et av de store problemene med å være psyisk syk er at man blir - uten at man egentlig vil det - veldig selvsentrert. Alt handler om en selv fordi en ikke har mentalt overskudd til å tenke på noe annet. Jeg har selv ei venninne som sliter med depresjon, og som har havnet i en negativ spiral hvor hun ikke klarer å se på noe som har med seg selv å gjøre som positivt.

Jeg har forsøkt å støtte. Å prate. Å lytte. Å være der. Å vise forståelse, hjelpe og komme med råd. Men når man går de samme rundene om igjen og om igjen og om igjen... når det ikke er tegn til at noe som helst av det man sier har noen som helst effekt noen gang, og det ikke er noe tegn til bedring, da blir man sliten selv. Og hvis man da velger å ta vare på egen mental helse og trekke seg litt bort, så er det da noen av de som sliter som mener at folk "gir opp for lett", og "stakkars meg som blri alene igjen, jeg fortjener jo ikke noe bedre uansett". 

Hva forventer de at man skal gjøre, da? Fortsette å være klagemur for den evige negative tankegangen uansett hva det gjør med en selv? 

Og det ER faktisk sant at man må ta tak i det selv for å bli bedre. Det betyr ikke at det er enkelt. At det er "bare" å gjøre sånn eller sånn, så vips så blir man frisk. Det er beintøft og mange vil trenge hjelp av både psykolog, medisiner og gode venner. Men ingenting av dette hjelper om man ikke gjør jobben selv. Man kan få så mye støtte, så mye medinsiner og så mange verktøy man bare, men jobben må man gjøre selv. 

Og det er da jeg i hvert fall mister tålmodigheten og trekker meg unna. Ikke fordi folk har vondt, men fordi de ikke evner å prøve å gjøre noe.

"Hva med å prøve X?"
"Har jeg prøvd, funker ikke"
"Hva med Y?"
"Var innom det også, funket ikke"
"Hva med Z, da?"
"Neeeeei... har ikke prøvd, men tviler på at det kommer til å funke. Ikke på meg."

Sorry, da gir jeg opp. 

Anonymkode: ad46e...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Det er kanskje fordi de ikke ser sykdommen. Folk som ikke har vært der selv, de vet ikke hvordan det er. Heldigvis har mange som ikke har vært der selv forståelse for at det er vanskelig og slitsomt, men det er alltid noen som skal lage kvalm.

Jeg tror at en av årsakene er at folk som sliter psykisk ofte kan være et lett bytte for mobbere, det gjelder i mange andre situasjoner i livet også, hønene følger etter sjefshøna og hakker på den som er "svakest". Det ligger bare i mange mennesker, det å se etter svakheter og eventuelt bryte ned den det gjelder. Det heter ondskap.

Og ondskap finner vi overalt; hvorfor velger mennesker å dumpe kattunger i søppelsekker i veigrøfta om sommeren? Hvorfor velger noen å begå drap på andre, uskyldige? Hvorfor finnes det terrorister som kutter strupen på relativt tilfeldig utvalgte mennesker? 

Det beste, det er å huske på at de som hakker på de som sliter psykisk ikke er verdt å ofre en tanke engang, egentlig bør man bare le oppgitt av hvor uintelligente de er. Og kanskje synes litt synd på dem også, de kan jo ikke noe for at de er mentalt underutviklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som sliter psykisk har det bedre når de har barn, men har barnet det bra også? Hvilken belastning vil det ikke bli for et barn å se foreldre som er syke? Jeg syns derfor det er egoistisk at et barn skal få en oppvekst basert på å ta hensyn til foreldres sykdom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
Et øyeblikk siden, makkapakka skrev:

de som sliter psykisk har det bedre når de har barn, men har barnet det bra også? Hvilken belastning vil det ikke bli for et barn å se foreldre som er syke? Jeg syns derfor det er egoistisk at et barn skal få en oppvekst basert på å ta hensyn til foreldres sykdom. 

Det kan man ikke generalisere, de fleste sliter med "noe", og det skal ganske mye til før barnet har det bedre hos fremmede enn hos sine foreldre. Tilnærmet alle jeg kjenner som har barn er ikke perfekte, eller i nærheten av perfekte. Det er f.eks ikke verre for et barn å ha en tidvis deprimert far enn å ha en far som aldri er hjemme, som jobber til kl 17-18 hver dag og har mange vakter og jobbreiser. Eller hva med skilsmissebarn, som ser en av foreldrene annenhver helg? Det er jo bevist at de ofte får problemer. Når det er sagt, så tror jeg at de fleste vet at det skal være ganske alvorlig før barnet ikke kan bo der mer. Men jeg er kanskje naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...