Gå til innhold

Lesbisk par ønsker barn. Hvor i verden starter man?


Aircondition

Anbefalte innlegg

Begynn hos fastlegen og få en henvisning. Hvis den av dere som skal bære frem barnet har normale sykluser med eggkøsning så blir det som regel inseminasjon. I noen tilfeller så stimulerer man fram egg med hormoner, eller man kan gjøre det i naturlige sykluser. Det kommer an på hvor god eggløsning man har. Men dette sjekkes med blodprøver først. 

Egenandelen er 1500 tror jeg, så kommer ev medisiner i tillegg.

Anonymkode: ebe7e...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bare å kontakte fastlegen din det da. Så får dere henvisning til fertilitetsklinikken. Lesbiske har lik rett på hjelp av det offentlige som heterofile.

Anonymkode: 5e7b8...29d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Aircondition skrev:

Jeg har to barn fra før, og nå begynner vi å bli klar for en nummer tre. Sammen.
Men, hva finnes det av muligheter? Jeg syns det er helt forferdelig at det skal koste så masse penger for å kunne få et barn som lesbisk. 

Jeg vet at alle anbefaler storkeklinikken. Men hvilke alternativer finnes? Hvor mye vil det koste, og hva er det egentlig som koster?

Det er i grunnen svært rart at dere lever i et stabilt lesbisk forhold med barn, vurderer å få barn sammen og ikke har peiling på hvordan det foregår. Hva mener du med at det er dyrt? Har dere tenkt på surrogati eller lignende? Vanlig assistert berukting, snakk med fastlegen om vanlig henvisning. Er det noe utenfor boksen om gjør at dere må "ut i verden", er det også enkelte leger som er behjelpelige med det (de vet om klinikker de anbefaler i utlandet og hvordan dere skal gå fram, kan ta oppfølgingen her osv).

Ellers pleier vel mange i det lesbiske miljøet å være godt orientert, har dere ikke venner i samme situasjon?

Men les her, og bestill time hos fastlegen først. http://www.oslo-universitetssykehus.no/fag/henvisningsrutiner/assistert-befruktning

Her er prisene i Norge: http://www.onskebarn.no/assistert-befruktning/fakta-om-assistert-befruktning/?article_id=507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke spesielt dyrt med inseminering. Trenger man full IVF-behandling, blir dette mye dyrere. Så lesbiske er ikke verre stilt enn heterofile par som ikke kan få barn på "vanlig måte".

TS, som skrevet tidligere, har dere rett på behandling i Norge om dere ønsker det. Ta kontakt med legen din for henvisning. Går dere offentlig, er det nok endel ventetid, mens privat er det kort ventetid (men desto dyrere). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om dette, men når man velger å gjøre dette i Norge vil den som ikke går gravid automatisk bli satt som medmor på papirene. I utlandet gjør de ikke det, da tror jeg det må søkes om, evt at man må gjennom en adopsjonsprosess. Er ikke skråsikker på det, men sikker på at du ikke får medmor med på "kjøpet". 

Juridisk sett er det å ha medmor på papiret veldig lurt. Da får man automatisk foreldreansvar for barnet. Det å ta med barnet til lege, helsesøster, gå på foreldresamtaler osv osv. 

Anonymkode: 07c3d...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Den 25.5.2016 at 20.24, Aircondition skrev:

Jeg har to barn fra før, og nå begynner vi å bli klar for en nummer tre. Sammen.
Men, hva finnes det av muligheter? Jeg syns det er helt forferdelig at det skal koste så masse penger for å kunne få et barn som lesbisk. 

Jeg vet at alle anbefaler storkeklinikken. Men hvilke alternativer finnes? Hvor mye vil det koste, og hva er det egentlig som koster?

Jeg er en kar med et handikap, og kan ikke "smitte barnet med det. Du kan få spermie av meg, helt gratis, dersom du kunne sende meg en rapport opm hvordan det går med barnet. et eneste spørsmøet jeg stiller er om du er villig til få i eg sæden på vanlig måte eller vil du ty til onani å tømme det inn i deg selv?

Endret av ranger1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det dyrt du sa TS?

Jeg regner med du er villig til å gjøre mye for å gå barn som andre kvinner. 

Jeg regner vel med du klarer finne, lure en kjekk kar, og står over noen øyeblikk med kuk i deg ?

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Peter007 skrev:

Var det dyrt du sa TS?

Jeg regner med du er villig til å gjøre mye for å gå barn som andre kvinner. 

Jeg regner vel med du klarer finne, lure en kjekk kar, og står over noen øyeblikk med kuk deg ?

Hva har ts gjort for å fortjene å bli snakket slik til? Har du et problem med å behandle lesbiske eller bare kvinner generelt som folk? Jeg håper du ikke viser disse holdningene til evt egen sønn eller datter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Biloba skrev:

Hva har ts gjort for å fortjene å bli snakket slik til? Har du et problem med å behandle lesbiske eller bare kvinner generelt som folk? Jeg håper du ikke viser disse holdningene til evt egen sønn eller datter.

Er dette noe negativt ovenfor lesbiske og kvinner? Jeg kan ikke se det. Jeg kjenner flere lesbiske, og de er flotte mennesker. Jeg skjønner ikke du hevder noe som er usant. Det er mulig det kan være fordi jeg er hatet av flere her inne. Det er flere kvinner som gjør som jeg skrev. Jeg vet selv om flere stykker selv. Jeg skjønner vel at du har en annen erfaring og oppfatting.

Dine meninger om meg kan du ha for deg selv, så skal jeg det om deg med.

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Peter007 skrev:

Er dette noe negativt ovenfor lesbiske og kvinner? Jeg kan ikke se det. Jeg kjenner flere lesbiske, og de er flotte mennesker. Jeg skjønner ikke du hevder noe som er usant. Det er mulig det kan være fordi jeg er hatet av flere her inne. Det er flere kvinner som gjør som jeg skrev. Jeg vet selv om flere stykker selv. Jeg skjønner vel at du har en annen erfaring og oppfatting.

Dine meninger om meg kan du ha for deg selv, så skal jeg det om deg med.

Kvinnehatet ditt er alltid upassende.

Du presenterer ikke folks moral generelt. Det er de færreste kvinner som pålegger andre å få barn NPR det ikke er ønskelig. Det skjer, men de ernikke i flertall. At du omgåes "mange" forteller noe om deg og ikke om kvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.5.2016 at 11.23, Lou Salome skrev:

Det er i grunnen svært rart at dere lever i et stabilt lesbisk forhold med barn, vurderer å få barn sammen og ikke har peiling på hvordan det foregår. Hva mener du med at det er dyrt? Har dere tenkt på surrogati eller lignende? Vanlig assistert berukting, snakk med fastlegen om vanlig henvisning. Er det noe utenfor boksen om gjør at dere må "ut i verden", er det også enkelte leger som er behjelpelige med det (de vet om klinikker de anbefaler i utlandet og hvordan dere skal gå fram, kan ta oppfølgingen her osv).

Ellers pleier vel mange i det lesbiske miljøet å være godt orientert, har dere ikke venner i samme situasjon?

Hvorfor går du ut fra at alle lesbiske er del av et spesielt miljø? Det er jo ikke slik at skeive er en egen type mennesker som bare kan omgås andre skeive. Det kan være mange grunner til dette, lever man på et lite sted er man ofte ganske aleine. I byene er også bli-kjent grupper sentrert rundt det å gå på byen, og lever man som TS i et parforhold med barn er ofte ikke det så aktuelt heller. Eller kanskje man bare er først i vennekretsen til å etablere seg med barn. 

Jeg ville uansett spurt et annet sted enn KG, det er fordi man blir nedrent av menn som vifter med kuken, med en gang man skriver noe om dette, men alle må jo starte et sted. 

Anonymkode: 07c7e...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, MapleSirup skrev:

Kvinnehatet ditt er alltid upassende.

Du presenterer ikke folks moral generelt. Det er de færreste kvinner som pålegger andre å få barn NPR det ikke er ønskelig. Det skjer, men de ernikke i flertall. At du omgåes "mange" forteller noe om deg og ikke om kvinner.

Da har du omformulert mitt innlegg. ...igjen. ..

Sitat; 

Er dette noe negativt ovenfor lesbiske og kvinner? Jeg kan ikke se det. Jeg kjenner flere lesbiske, og de er flotte mennesker. Jeg skjønner ikke du hevder noe som er usant. Det er mulig det kan være fordi jeg er hatet av flere her inne. Det er flere kvinner som gjør som jeg skrev. Jeg vet selv om flere stykker selv. Jeg skjønner vel at du har en annen erfaring og oppfatting.

Dine meninger om meg kan du ha for deg selv, så skal jeg det om deg med.

Uthevet, du ser et forskjell her. Å vite om , og omgåes er forskjellig. Her er det en annen betydning. Jeg håper du KLARER se dette.

Det var veldig hvor godt du kjenner meg I dag. Min moral og meg vet du ikke så mye om. Et innlegg her trenger ikke gjenspeile brukeren. Det er flere som skriver noe provoserende for noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Peter007 skrev:

Da har du omformulert mitt innlegg. ...igjen. ..

Sitat; 

Er dette noe negativt ovenfor lesbiske og kvinner? Jeg kan ikke se det. Jeg kjenner flere lesbiske, og de er flotte mennesker. Jeg skjønner ikke du hevder noe som er usant. Det er mulig det kan være fordi jeg er hatet av flere her inne. Det er flere kvinner som gjør som jeg skrev. Jeg vet selv om flere stykker selv. Jeg skjønner vel at du har en annen erfaring og oppfatting.

Dine meninger om meg kan du ha for deg selv, så skal jeg det om deg med.

Uthevet, du ser et forskjell her. Å vite om , og omgåes er forskjellig. Her er det en annen betydning. Jeg håper du KLARER se dette.

Det var veldig hvor godt du kjenner meg I dag. Min moral og meg vet du ikke så mye om. Et innlegg her trenger ikke gjenspeile brukeren. Det er flere som skriver noe provoserende for noen. 

Det er holdningen din til at kvinner bare skal ha litt kuk for å få barn du kritiseres for. Men du blir jo bare enda mer full av deg selv når du får respons. Det gagner ikke tråden (eller kg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått meg på dette barnestyret. Hvis man ikke kan få barn på naturlig måte, bør man kunne adoptere eller la være? Det er i hvert fall min mening. Også for heterofile par.

hvorfor skal man lage et barn til, når det finnes så mange som ikke har det godt, og som trenger et hjem? Er det virkelig så viktig å være biologisk far/mor?

Anonymkode: fead1...933

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, ranger1 skrev:

Lesbiske har like mye rett til barn.

Synes det blir rart å si at noen som helst har rett til å få barn. Misforstå meg rett. Nei, jeg er ikke i mot at lesbiske eller andre barnløse par bruker sæddonor. Men, at det er en menneskerett på noe vis synes jeg ikke det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, MapleSirup skrev:

Det er holdningen din til at kvinner bare skal ha litt kuk for å få barn du kritiseres for. Men du blir jo bare enda mer full av deg selv når du får respons. Det gagner ikke tråden (eller kg).

Det gagner nå ikke tråden med dine innlegg om meg!!! 

Jeg vet nå at du er en av KG adelen som ikke liker meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Peter007 skrev:

Det gagner nå ikke tråden med dine innlegg om meg!!! 

Jeg vet nå at du er en av KG adelen som ikke liker meg. 

En avTusenvis! Finn EN som liker deg!! Lykke til!! 

Anonymkode: 7d1c6...9ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri forstått meg på dette barnestyret. Hvis man ikke kan få barn på naturlig måte, bør man kunne adoptere eller la være? Det er i hvert fall min mening. Også for heterofile par.

hvorfor skal man lage et barn til, når det finnes så mange som ikke har det godt, og som trenger et hjem? Er det virkelig så viktig å være biologisk far/mor?

Anonymkode: fead1...933

Uff. Jeg blir så trist av at det er mennesker med slikt syn der ute....😢 Men forstår jo du aldri har opplevd ufrivillig barnløshet selv eller sett noen du er glad i oppleve det. Det er også mange ufrivillig barnløse som ikke kan adoptere pga sykdom ol. 

Anonymkode: eaf8d...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...