Gå til innhold

Hva med maten som allerede er i skapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen skal jeg forsøke å endre på livsstil, matvaner og slikt. Tidligere har jeg (flaut å innrømme det) kastet alt av "fymat" av verdi på tusener. Den siste uka har jeg derimot spist det, i et forsøk på å renske ut av skapene, være miljøvennlig, og økonomisk. For om jeg kastet all denne usunne maten (boller, is, brus, chips, snop, ferdigmat) ville jeg kastet ca ett-to tusenlapper rett i søpla, og det kjenner jeg at miljøagenten og den økonomiske delen av meg er begynt å reagere veldig på. 

Derfor har jeg spist og spist, og føler meg usunn og feit, trøtt og dvask. Men skapene begynner å tømmes for alt det usunne og planen er å handle inn sunne varer neste gang jeg er på butikken.

Hva gjør dere når valg om livsstilsendring er tatt? Kaster dere alt det usunne slik jeg har gjort tidligere, eller spiser dere opp alt av hensyn til økonomien? Jeg vet fra tidligere slankekurs at kursdeltagere blir bedt om å kaste alt usunt for å ikke bli fristet. Men økonomisk og med tanke på miljøet er det jo hinsides galt. Selv om jeg nå ikke føler meg så veldig på topp er jeg glad for å ikke ha kastet ut penger og belastet miljøet. Bare egen kropp.

Er glad det minker i skapet :)

Anonymkode: db394...7f4

Hvis jeg har mye kaker eller lignende tilgode, tar jeg det med her jeg jobber. Da er det borte som troll for sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det? Nei, jeg skal ikke spekulere så lar det bli med det :)

Anonymkode: db394...7f4

Send en PM med forslaget da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo enda enklere. Da bare bruker du 1000 lappen du har, til å kjøpe frukt, grønnsaker, grovt brød etc som du sper inn i blant den usunne maten. Fordeler sunn og usunn mat og får det samlet til å vare lengst mulig. Det er det nærmeste du kommer om du ikke vil kvitte deg med usunn mat, få næringen til å var lengst mulig (i økologi/økonomibalanse) og få i deg mest mulig sunt mens du spiser ut skapene. Så kjøper du bare sunn mat etter at du har fått lønn? 

Anonymkode: 99104...dd0

Det er planen, om en ukes tid. Forhåpentligvis uten legetime.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stan skrev:

Hvis jeg har mye kaker eller lignende tilgode, tar jeg det med her jeg jobber. Da er det borte som troll for sola.

Det skulle jeg gjerne gjort men det er litt vanskelig på en plass med få ansatte som alle er imot kake på jobb.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS forvirrer meg. Jeg ser for meg to alternative scenarier, som begge er mulige ut fra hva TS har fortalt:

Enten at 1) TS har godteri, kaker og chips verdt 2000 kroner i skapene (som forklarer chips-lunchen hun nevnte) ELLER 2) TS har noe godteri og chips OG en del karbonader og annet til en verdi av 2000 kroner som hun ikke har tenkt å fortsette å ha som en del av kostholdet fremover og derfor har stemplet "usunt".

Ut fra svarene TS får hadde det vært nyttig med en oppklaring.

Anonymkode: 80d94...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Jeg skjønner ikke helt denne tråden. 

HI starter med å snakke om livsstilendring og hvordan andre velger å gjøre det, men så kommer det etter hvert frem at ts ikke har råd til mat akkurat nå, og derfor ikke har råd til livsstilendring akkurat nå. Neivel. Hva er det da å diskutere? 

Hadde du hatt valget hadde det vært idiotisk å løse det slik du gjør ts. Men i følge deg har du ikke noe valg, for du har ikke råd til annen mat. Javel, da er det ikke så mye å gjøre med den saken, men da handler det ikke om å gjøre bevisste økonomiske valg, det handler om at du har sløst penger tidligere og nå må utsette livsstilendring pga tidligere dumme valg. 

Likevel, noen bedre valg kunne du gjort også nå. Du har gratis vann i springen, så colaen kan du kaste med GOD samvittighet. Den er uansett sunk cost, så det er ikke økonomisk bedre å stappe den i kroppen enn i søpla. Eventuelt tar du den med på jobb og sier "forsyn dere" i lunsjen. Cola gir deg ingenting, absolutt ingenting, så du trenger ikke bruke penger på noe annet bare fordi du kaster den. 

En viktig del av livsstilendring er å være ærlig med seg selv, ts. Begynn der, du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, jeg forstår deg godt. Og alle må finne sin egen måte og forandre livsstil på. Når jeg leser svarene du har fått, så skulle man tro KG var full av slanke sunne mennesker med stålkontroll på matinntaket til enhver tid.

Innlegget ditt handler egentlig ikke om annet enn at du ville spise opp de du hadde i skapene istedet for å kaste det eller gi det bort, fordi du ikke har råd til noe annet.
Man blir faktisk med av boller og potetgull også. Tar man en bolle i stedet for grovt brød, så metter bollen også. Men uansett hvor mye du prøver å få frem det poenget, hiver hordene seg over deg og mener du er dum og spiser søppel. 

Lykke til med endringen i livs stil, det er det du skal fokusere på, og lukk ørene for alt gnålet fra helse freakene her inne. Jeg har trua på deg.

Anonymkode: 901de...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er planen, om en ukes tid. Forhåpentligvis uten legetime.

Anonymkode: db394...7f4

Fnis..du trenger ikke lege. Man kan overlever leeeeenge på drittmat! :) Man blir først slapp og trøtt, så får man mangelsykdommer, så dør man til slutt.Men det tar så lang tid at ikke er noen grunn til bekymring på uker/måneder/år/evt et helt forkortet liv avhengig av ekstremgraden på usunnhet og fysikk.

 

Anonymkode: 99104...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, jeg forstår deg godt. Og alle må finne sin egen måte og forandre livsstil på. Når jeg leser svarene du har fått, så skulle man tro KG var full av slanke sunne mennesker med stålkontroll på matinntaket til enhver tid.

Innlegget ditt handler egentlig ikke om annet enn at du ville spise opp de du hadde i skapene istedet for å kaste det eller gi det bort, fordi du ikke har råd til noe annet.
Man blir faktisk med av boller og potetgull også. Tar man en bolle i stedet for grovt brød, så metter bollen også. Men uansett hvor mye du prøver å få frem det poenget, hiver hordene seg over deg og mener du er dum og spiser søppel. 

Lykke til med endringen i livs stil, det er det du skal fokusere på, og lukk ørene for alt gnålet fra helse freakene her inne. Jeg har trua på deg.

Anonymkode: 901de...08f

Det et ofte kjipt å bli konfrontert med sine egne valg. Hvis TS utelukkende vil høre hvor flink hun er burde hun heller snakke med venninner. Her er det heldigvis et mangfold av meninger, eller gnål som du kaller det, og det har man til syvende og sist bare godt av. 

 

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager men nå har du lest kjapt og ikke fått med deg alt. Det er overhode ikke snakk om fråtsing.

Men takk for latteren :)

Anonymkode: db394...7f4

La oss se på tallene.
Du skrev at du spiste en pose potetgull til lunsj.
En pose er 275 g, 9 porsjoner á 30 g, og inneholder nesten 1500 kcal.  Dette er 3/4 av det totale energiforbruket til en voksen kvinne.

Hvis vi ser på energitilførsel, og økonomi, kunne du uten problemer fått 3 "måltider" ut av denne posen, men valgte å spise hele på en gang.
Det er fråtsing, eller eventuelt sløsing.

Anonymkode: 94b9a...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS forvirrer meg. Jeg ser for meg to alternative scenarier, som begge er mulige ut fra hva TS har fortalt:

Enten at 1) TS har godteri, kaker og chips verdt 2000 kroner i skapene (som forklarer chips-lunchen hun nevnte) ELLER 2) TS har noe godteri og chips OG en del karbonader og annet til en verdi av 2000 kroner som hun ikke har tenkt å fortsette å ha som en del av kostholdet fremover og derfor har stemplet "usunt".

Ut fra svarene TS får hadde det vært nyttig med en oppklaring.

Anonymkode: 80d94...3af

Haha hæh? :)

Jeg skrev at det var usunne varer ( is, boller, brus, snop, fjordlandmiddager(delvis usunt og dyrt), ikke karbonadekake og andre ting "jeg har fått for meg er usunt" fra 1000-2000,- løst regnet. Jeg gidder virkelig ikke å sitte med kalkulator for å beregne nøyaktig sum for kg. Og nei, det er ikke inkludert de sunne matvarene. 

Jeg er ikke så dum at jeg ikke ser at innlegget ditt er totalt sprøyt :)

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg skjønner ikke helt denne tråden. 

HI starter med å snakke om livsstilendring og hvordan andre velger å gjøre det, men så kommer det etter hvert frem at ts ikke har råd til mat akkurat nå, og derfor ikke har råd til livsstilendring akkurat nå. Neivel. Hva er det da å diskutere? 

Hadde du hatt valget hadde det vært idiotisk å løse det slik du gjør ts. Men i følge deg har du ikke noe valg, for du har ikke råd til annen mat. Javel, da er det ikke så mye å gjøre med den saken, men da handler det ikke om å gjøre bevisste økonomiske valg, det handler om at du har sløst penger tidligere og nå må utsette livsstilendring pga tidligere dumme valg. 

Likevel, noen bedre valg kunne du gjort også nå. Du har gratis vann i springen, så colaen kan du kaste med GOD samvittighet. Den er uansett sunk cost, så det er ikke økonomisk bedre å stappe den i kroppen enn i søpla. Eventuelt tar du den med på jobb og sier "forsyn dere" i lunsjen. Cola gir deg ingenting, absolutt ingenting, så du trenger ikke bruke penger på noe annet bare fordi du kaster den. 

En viktig del av livsstilendring er å være ærlig med seg selv, ts. Begynn der, du. 

Ja du har jo helt rett du. Som alltid. Virkelig ikke.

En livsstilsendring begynner ofte i hodet først. Planlegging, visualisering osv. Og alle gjør det ikke slik du gjør det, eller bruker penger på det helt i begynnelsen. Du sitter med oppskriften du altså? 

Hvor er jeg uærlig mener du? Lever du mitt liv slik at du kan vite det? Det er latterlige påstander du lirer av deg :)

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, jeg forstår deg godt. Og alle må finne sin egen måte og forandre livsstil på. Når jeg leser svarene du har fått, så skulle man tro KG var full av slanke sunne mennesker med stålkontroll på matinntaket til enhver tid.

Innlegget ditt handler egentlig ikke om annet enn at du ville spise opp de du hadde i skapene istedet for å kaste det eller gi det bort, fordi du ikke har råd til noe annet.
Man blir faktisk med av boller og potetgull også. Tar man en bolle i stedet for grovt brød, så metter bollen også. Men uansett hvor mye du prøver å få frem det poenget, hiver hordene seg over deg og mener du er dum og spiser søppel. 

Lykke til med endringen i livs stil, det er det du skal fokusere på, og lukk ørene for alt gnålet fra helse freakene her inne. Jeg har trua på deg.

Anonymkode: 901de...08f

Takk :) Akkurat hva jeg ville frem til.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fnis..du trenger ikke lege. Man kan overlever leeeeenge på drittmat! :) Man blir først slapp og trøtt, så får man mangelsykdommer, så dør man til slutt.Men det tar så lang tid at ikke er noen grunn til bekymring på uker/måneder/år/evt et helt forkortet liv avhengig av ekstremgraden på usunnhet og fysikk.

 

Anonymkode: 99104...dd0

Jo jeg må mulig til lege da bekkenet sliter meg ut.

Jeg er helt frisk ellers, alle blodverdier er normale. Det fikk jeg svar på før helgen. Legen mente jeg skulle klare meg på søppelmaten i to uker uten nevneverdige problemer :)

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Raindrops skrev:

Det et ofte kjipt å bli konfrontert med sine egne valg. Hvis TS utelukkende vil høre hvor flink hun er burde hun heller snakke med venninner. Her er det heldigvis et mangfold av meninger, eller gnål som du kaller det, og det har man til syvende og sist bare godt av. 

 

Jeg kan virkelig ikke se at to uker på litt mer usunt kosthold pga økonomi skal være noe å konfrontere meg med. 

Veit dere at mange er nødt til å spise opp hva de enn måtte ha i kjøkkenskapene, og at en mnd på bare havregrøt feks ikke er noe mer sunt pga ensidig kosthold?

Jeg forstår skepsisen til enkelte, men noen her tar seg helt ut her. :)

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss se på tallene.
Du skrev at du spiste en pose potetgull til lunsj.
En pose er 275 g, 9 porsjoner á 30 g, og inneholder nesten 1500 kcal.  Dette er 3/4 av det totale energiforbruket til en voksen kvinne.

Hvis vi ser på energitilførsel, og økonomi, kunne du uten problemer fått 3 "måltider" ut av denne posen, men valgte å spise hele på en gang.
Det er fråtsing, eller eventuelt sløsing.

Anonymkode: 94b9a...319

Gjesp. Kverulering er hva jeg kaller det :)

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere når valg om livsstilsendring er tatt? Kaster dere alt det usunne slik jeg har gjort tidligere, eller spiser dere opp alt av hensyn til økonomien?

Haha. Må bare le. Maten du har betalt er alt tapte penger. Det er ikke økonomisk å fråtse i seg denne maten for å få det vekk. Det eneste du oppnår med det er fett på kroppen. Latterlig start på en såkalt livsstilsendring du kaller det. Du sier du ikke gjør det for å gå ned i vekt, men hvorfor gjør du det da? For å være "snill" mot kroppen, og ikke spise drit? Da er kanskje ikke det lureste å starte med å trøkke i seg mat du anser som usunn. 
 

Anonymkode: 5ff52...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Haha. Må bare le. Maten du har betalt er alt tapte penger. Det er ikke økonomisk å fråtse i seg denne maten for å få det vekk. Det eneste du oppnår med det er fett på kroppen. Latterlig start på en såkalt livsstilsendring du kaller det. Du sier du ikke gjør det for å gå ned i vekt, men hvorfor gjør du det da? For å være "snill" mot kroppen, og ikke spise drit? Da er kanskje ikke det lureste å starte med å trøkke i seg mat du anser som usunn. 
 

Anonymkode: 5ff52...4d8

Jeg satt nettopp her og lo av dere jeg. Gjør det fortsatt. Om dere har maks 1000 å leve for til neste lønning om 4 uker, har skapet fylt opp med såkalt drittmat, usunn mat, snop whatsoever, så vil dere faktisk kaste og tømme ut alt for å unngå å hvertfall få det fettet eller hva det er i kroppen, for enhver pris? La oss si jeg må ha den legetimen, da har jeg maks 700 til 4 uker da. 

 

Virkelig dere? 

 

Dette er bare to uker. To uker der jeg velger å spise drittmat fremfor å gå sulten i 4 uker. For 700 til mat i 4 uker er ikke holdbart. Det ser dere vel. Derfor tåler jeg disse to ukene uansett hva slags mat det er. Og så er det tross alt ikke snakk om ett år med junkfood heller da. Joda, denne livsstilsendringen vil gå helt toppers, til tross for skepsisen deres.

Bare lurer på, hva gjør dere i slike situasjoner selv? Det er jo mange tråder om hvordan leve på 1000 pr mnd og hvor skrint og næringsfattig det blir. Hvorfor er det bedre å sulte i en mnd enn å spise og drikke det du tross alt har brukt dine penger på?

 

Haha utrolig dere :)

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være en tulletråd. 

Anonymkode: 0f0ad...373

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen skal jeg forsøke å endre på livsstil, matvaner og slikt. Tidligere har jeg (flaut å innrømme det) kastet alt av "fymat" av verdi på tusener. Den siste uka har jeg derimot spist det, i et forsøk på å renske ut av skapene, være miljøvennlig, og økonomisk. For om jeg kastet all denne usunne maten (boller, is, brus, chips, snop, ferdigmat) ville jeg kastet ca ett-to tusenlapper rett i søpla, og det kjenner jeg at miljøagenten og den økonomiske delen av meg er begynt å reagere veldig på. 

Derfor har jeg spist og spist, og føler meg usunn og feit, trøtt og dvask. Men skapene begynner å tømmes for alt det usunne og planen er å handle inn sunne varer neste gang jeg er på butikken.

Hva gjør dere når valg om livsstilsendring er tatt? Kaster dere alt det usunne slik jeg har gjort tidligere, eller spiser dere opp alt av hensyn til økonomien? Jeg vet fra tidligere slankekurs at kursdeltagere blir bedt om å kaste alt usunt for å ikke bli fristet. Men økonomisk og med tanke på miljøet er det jo hinsides galt. Selv om jeg nå ikke føler meg så veldig på topp er jeg glad for å ikke ha kastet ut penger og belastet miljøet. Bare egen kropp.

Er glad det minker i skapet :)

Anonymkode: db394...7f4

Har jo tydeligvis ikke hjulpet før å kvitte deg med det usunne.  Du kjøper jo nytt.

Anonymkode: f462c...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...