Gå til innhold

Når tror du cannabis blir avkriminalisert i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hverken Reinås eller Gerhardsens karrière eller arbeidsplasser vil være truet av en eventuell legalisering. Denne brede enigheten du snakker om finnes ikke - nettopp fordi det slett ikke er så enthdig som du påstår.

Propagandaargumentet begynner å bli temmelig forslitt, og det er uansett ikke folkeopinionen som avgjør.

Anonymkode: b7d20...979

Det er klart mange i f.eks politiet vil måtte finne andre oppgaver om narkotika blir dekriminalisert/legalisert, og det er ikke urimelig om de vil ønske å holde på som de har gjort. Det er ikke lett for folk flest å forandre mening om viktige kampsaker, selv om alt tyder på at de tar feil. Det gjelder alle, også politikere og forskere. Så det står respekt av folk som rusforsker Willy Pedersen som har endret mening om hasj og minister Høie som har forandret mening om dekriminalisering.

Det er vanskelig å forandre mening, og debatten blir ikke bedre av å kalle folk idioter og vrangvillige. Der bør mange legaliseringstilhengere skjerpe seg, mener jeg, for språkbruken er helt hinsides. Folk kalles onde og idioter, det er barnslig og unødvendig og virker mot sin hensikt.

Mina Gerhardsen har nok liten troverdighet nå, og Knut Reinås ødelegger for sin egen sak ved å konsekvent omtale rusmidler som "rusgift".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

det vil ikke bli færre som søker behandling for rusrelaterte problemer om forbudet faller.

Anonymkode: b7d20...979

Det kan hende flere vil søke behandling fordi forbudet gjør terskelen høy for å fortelle noen at man har problemer. Det er så langt ingenting som tyder på at dekriminalisering vil gi særlig forhøyet bruk. En legalisering hvor staten styrer salget vil mest sannsynlig føre til mindre bruk, og garantert tryggere bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri, om det er opp til meg.

Anonymkode: 1e4d0...909

Hvis dekriminalisering ikke gir økt bruk, er det da noen argumenter for at det skal være ulovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, linsejesus skrev:

Det er klart mange i f.eks politiet vil måtte finne andre oppgaver om narkotika blir dekriminalisert/legalisert, og det er ikke urimelig om de vil ønske å holde på som de har gjort. Det er ikke lett for folk flest å forandre mening om viktige kampsaker, selv om alt tyder på at de tar feil. Det gjelder alle, også politikere og forskere. Så det står respekt av folk som rusforsker Willy Pedersen som har endret mening om hasj og minister Høie som har forandret mening om dekriminalisering.

Det er vanskelig å forandre mening, og debatten blir ikke bedre av å kalle folk idioter og vrangvillige. Der bør mange legaliseringstilhengere skjerpe seg, mener jeg, for språkbruken er helt hinsides. Folk kalles onde og idioter, det er barnslig og unødvendig og virker mot sin hensikt.

Mina Gerhardsen har nok liten troverdighet nå, og Knut Reinås ødelegger for sin egen sak ved å konsekvent omtale rusmidler som "rusgift".

Det er hverken Gerhardsen eller Reinås som definerer hverken ruspolitikk eller forskning.

Jeg kaller ingen hverken onde eller idioter (men jeg er blitt kalt det selv - ofte!)

 

Anonymkode: b7d20...979

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er interessant at en del velger å fremstille det som om det er entydig positivt med legalisering, og at man i politi og helsesektor tviholder på et forbud for å slippe å innrømme at man har tatt feil.

Anonymkode: b7d20...979

Langt mer interessant å se folk ennå ikke forstår og ser det andre har sett og forstått i 25 år. Forbudet er kun for å opprettholde en del folks karriere. For de fleste med kunnskap i dag. Vet at forbudet skader mer en noe rusmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest besserwesser
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hverken Reinås eller Gerhardsens karrière eller arbeidsplasser vil være truet av en eventuell legalisering. Denne brede enigheten du snakker om finnes ikke - nettopp fordi det slett ikke er så enthdig som du påstår.

Propagandaargumentet begynner å bli temmelig forslitt, og det er uansett ikke folkeopinionen som avgjør.

Anonymkode: b7d20...979

Kan du lage ei liste over fageksperter for er for og mot legalisering? Påstandene dine er direkte løgn. 

Forbudet støttes av få, om ingen, internasjonale fageksperter.

For legalisering (eksempler): David Nutt, dr. Gabor Mate, dr. Lester Grinspoon og en haug med andre respekterte fagpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er hverken Gerhardsen eller Reinås som definerer hverken ruspolitikk eller forskning.

Jeg kaller ingen hverken onde eller idioter (men jeg er blitt kalt det selv - ofte!)

Anonymkode: b7d20...979

Jeg sier ikke at du (hvem du nå enn er) har kalt noen idioter, men enkelte legaliseringstilhengere gjør det.

Reinås tror jeg ikke har blitt tatt så veldig alvorlig av så mange på en stund, men Gerhardsen har nok hatt stor innflytelse.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, besserwesser skrev:

Kan du lage ei liste over fageksperter for er for og mot legalisering? Påstandene dine er direkte løgn. 

Forbudet støttes av få, om ingen, internasjonale fageksperter.

For legalisering (eksempler): David Nutt, dr. Gabor Mate, dr. Lester Grinspoon og en haug med andre respekterte fagpersoner.

De fleste forskere og fagfolk i dag støtter en avkriminalisering av rusmidler. Du nevner de største på området i ditt innlegg. Men som sagt før. Det er sterke krefter i politiet og fagfeltet som tviholder på forbudet. Uten forbudet og deres skremsler, er dem selv ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser

Verdens mest siterte intellektuelle forfatter støtter også legalisering av cannabis... Overraskende? - Nei.

 

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at Canada skal stemme over legalisering i april 2017. Dersom denne avstemningen fører til legalisering tror jeg vi kommer til å se ganske rask endring i lovverket også her i landet 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psychonaut

Jeg håper det aldri blir avkriminalisert, og enda mindre legalisert. Dersom cannabis ble legalisert i Norge, er det ingen grunn til å tro noe annet enn at vi ville gått for en norsk barnehage-modell som ikke kunne tilbudt i nærheten det samme som det svarte markedet kan. Vi ville fått en maxgrense på THC-innhold per gram som var så lav at man nærmest måtte røyke på seg KOLS for i det hele tatt å oppleve noen som helst effekt (ref. moped), vi ville hatt åpningstider på utsalget mellom klokken 15.47 og 15.52 (ref. alkohol), og det ville ikke vær lovlig å informere om hvilke varer man har å velge i (ref. tobakk). Varene ville også vært så tungt beskattet at man hadde måttet betale opp mot 1000-lappen for et utblanda gram med gress, og den eneste plassen det hadde vært lov å røyke det hadde vært under vann.

Det svarte markedet, derimot, har ikke vært indeksregulert siden 60-tallet, så prisene er lave og forbrukervennlige. Butikkene har døgnåpent, og har man de rette kontaktene er også kvaliteten upåklagelig. Har selger også et lite utvalg av forskjellige varer, er det fritt fram å diskutere varene. Det også kun likesinnede som vanker i det svarte markedet, så man slipper stygge blikk fra shoppende småbarnsmødre og hva har du. Min store frykt er at en evt. legalisering skal ta knekken på det svarte markedet, som på alle mulige måter er et bedre marked enn det legale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
1 time siden, Psychonaut skrev:

Jeg håper det aldri blir avkriminalisert, og enda mindre legalisert. Dersom cannabis ble legalisert i Norge, er det ingen grunn til å tro noe annet enn at vi ville gått for en norsk barnehage-modell som ikke kunne tilbudt i nærheten det samme som det svarte markedet kan. Vi ville fått en maxgrense på THC-innhold per gram som var så lav at man nærmest måtte røyke på seg KOLS for i det hele tatt å oppleve noen som helst effekt (ref. moped), vi ville hatt åpningstider på utsalget mellom klokken 15.47 og 15.52 (ref. alkohol), og det ville ikke vær lovlig å informere om hvilke varer man har å velge i (ref. tobakk). Varene ville også vært så tungt beskattet at man hadde måttet betale opp mot 1000-lappen for et utblanda gram med gress, og den eneste plassen det hadde vært lov å røyke det hadde vært under vann.

Det svarte markedet, derimot, har ikke vært indeksregulert siden 60-tallet, så prisene er lave og forbrukervennlige. Butikkene har døgnåpent, og har man de rette kontaktene er også kvaliteten upåklagelig. Har selger også et lite utvalg av forskjellige varer, er det fritt fram å diskutere varene. Det også kun likesinnede som vanker i det svarte markedet, så man slipper stygge blikk fra shoppende småbarnsmødre og hva har du. Min store frykt er at en evt. legalisering skal ta knekken på det svarte markedet, som på alle mulige måter er et bedre marked enn det legale.

Hehe. 

Baksiden er at mange har fått livet sitt ødelagt ved å delta i det svarte markedet. Relativt små aktører i cannabismarkedet får ofte dommer på flere år. Og det er bare trist.

Når overgripere får kortere straffer enn cannabisgartnere er det noe riv ruskende galt med det norske rettssystemet.

Du bør heller frykte bankvesenet. Når de har tatt kontroll over økonomien din og faset ut kontantene - hvordan skal du da få betalt for gresset ditt?

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser

Og, hvorfor nevner du ikke sosiologiprofessor Willy Pedersen, professor Hedda Giertsen, høyesterettdommer Ketil Lund, kriminolog Nils Christie, jusprofessor Johs. Andenæs og professor Paul Larsson som toneangivende i den norske debatten? Samtlige er for en eller annen form for legalisering. Merkverdig..

Navnene du nevner er forsåvidt ikke for eller mot en eller annen form for legalisering. De tørr rett og slett ikke å ta et standspunkt (i frykt for å bli hengt ut/få sparken? Ref. David Nutt).

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for innlegg som tilrettelegger for, forherliger eller oppfordrer til brudd på norsk lov, samt svar til dette. Man kan diskutere eksisterende lovverk, men debatt rundt bruk av rusmidler som er ulovlige i Norge vil bli slettet. 

ninuska_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, besserwesser skrev:

Og, hvorfor nevner du ikke sosiologiprofessor Willy Pedersen, professor Hedda Giertsen, høyesterettdommer Ketil Lund, kriminolog Nils Christie, jusprofessor Johs. Andenæs og professor Paul Larsson som toneangivende i den norske debatten? Samtlige er for en eller annen form for legalisering. Merkverdig..

Navnene du nevner er forsåvidt ikke for eller mot en eller annen form for legalisering. De tørr rett og slett ikke å ta et standspunkt (i frykt for å bli hengt ut/få sparken? Ref. David Nutt).

De jeg nevnte ble nevnt fordi de er forfattere av artikkelen jeg refererte til. Derfor er det ikke relevant å trekke frem de navnene du nevner i denne sammenhengen.

At de ikke tør å ta et standpunkt er din tolkning. Dette er ikke politikere, men forskere. Deres oppgave er ikke primært å innta et standpunkt for politiske konsekvenser av forskning.

Anonymkode: b7d20...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, besserwesser skrev:

Og, hvorfor nevner du ikke sosiologiprofessor Willy Pedersen, professor Hedda Giertsen, høyesterettdommer Ketil Lund, kriminolog Nils Christie, jusprofessor Johs. Andenæs og professor Paul Larsson som toneangivende i den norske debatten? Samtlige er for en eller annen form for legalisering. Merkverdig..

Navnene du nevner er forsåvidt ikke for eller mot en eller annen form for legalisering. De tørr rett og slett ikke å ta et standspunkt (i frykt for å bli hengt ut/få sparken? Ref. David Nutt).

Her nevner du navnene på viktige personer i cannabis debatten. Helt riktig som du skriver. Mange tør ikke å ta et standpunkt i forhold til avkriminalisering eller legalisering. Fagfolk burde i langt større grad gå aktivt i mot straff. Det bryter mot helsepersonells etikk. Jeg kaller straffende holdninger for perverst fordi de støtter grove overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50009615/sesong-3/episode-3

Jeg har ikke peiling på om jeg skal være mest stolt på vegne av Folkeopplysningen, at de har vekket denne diskusjonen. Eller om man skal være flau på vegne av myndighetene / politikerne. Fordi de må drites ut på tv i beste sendetid, for å starte litt debatt rundt dette temaet.

At man kan fremvise en så fullstendig håpløs kunnskap (og fremdeles kunne bli sittende i jobben sin) er ganske utrolig. Dette burde virkelig ha skapt langt større ringvirkninger, enn det faktisk gjorde.

Anonymkode: 7f539...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...