AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #61 Skrevet 20. mai 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle som bidrar i slike tråder ør forstå at hverken barnetrygd, bidrag eller skattelette dekker ALLE utgifter. Disse inntektene bidrar selvsagt, men det er ingen fortjeneste her. Ikke tro at mor tjener penger på å ha hovedomsorgen. Det er naivt og direkte usant. Anonymkode: 6529c...d6a Likevel.... Mor burde her bite tennene sammen og skaffe klær som kan være hos far. Enten det eller overleve med at det kommer skitne klær tilbake. Basisklær koster nesten ingenting, så her burde mor se barna først, selv om far en en dust. Anonymkode: e9d79...d54
duplexx Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #62 Skrevet 20. mai 2016 Jeg ser absolutt barna først, min tanke har aldri vært å nekte å kjøpe inn klær eller være vanskelig for å lære han noe. Det ser jeg ikke noe vits i... Tanken har slått meg mer og mer - hvis det roer situasjonen og minsker mitt stress koster det meg selvfølgelig ikke all verden å fikse noen plass barna kan ha der. Jeg spurte i utgangspunktet fordi jeg var usikker på hvordan andre gjør det, og jeg ønsker at barna skal føle seg som hjemme der. Si hva dere vil, men at far oppbevarer alt i en bag i seks netter syns jeg er idioti. Nei, jeg får ikke gjort noe med det og skal ikke krangle på det, men jeg vet hvordan det var å være samværsbarn, og det er ikke kult å rote etter hundre plagg i en bag hele tiden man er der. Man skal ikke føle at pappas bosted er en barnevakt eller et hotell... 2
duplexx Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #63 Skrevet 20. mai 2016 Og det har aldri handlet om å vaske det de bruker der, men generelt ALL vasken. Det er ikke surt fordi prinsipprytteren i meg ikke tåler det, dette burde far klare selv, men fordi jeg knapt har tid til å vaske så mye klær her hjemme. Alt kommer skittent hjem, og det ligger allerede full kurv på badet, og jeg må vaske halve klesskapet + det som ligger her, og sørge for at alt er rent til bhg, og neste gang de skal til far. Jeg plages ikke av å vaske, det stjeler bare enormt mye tid fordi det er så mye, og alt må vaskes samtidig. 2
Gjest Mandalas Skrevet 20. mai 2016 #64 Skrevet 20. mai 2016 Jeg får ikke bidrag, men har sendt med klær som er hos pappaen. De klærne blir der. Kjedelig, men.. Samboeren min betaler bidrag og moren står for klærne her. Stadig de ikke har klær som passer sesongen etc, men hun stør i utgangspunktet for klærne. De klærne er fast her, ikke med frem og tilbake.
Minlillesky Skrevet 20. mai 2016 #65 Skrevet 20. mai 2016 Barnet mitt er hos far annen hver helg. Fredag-Søndag. Og vi har skrevet ned i avtalen at alt av klær, leker og utstyr som blir sendt med på samvær, må bli med hjem igjen etter endt samvær. Før sendte jeg med klær, leker og utstyr på samvær, men etter vi endret samvær som er den over (fredag-søndag) nåværende, har han begynt å kjøpe inn klær, sko, leker og utstyr selv (over tid) da han har litt dårlig råd, og har liggende der nede. I dag reiste hun til far sin og jeg pakket for første gang bare et par skift. Men sendte med regntøy, da jeg var litt usikker på om han hadde det. Hadde rett og slett ikke tid til å ringe og høre, så pakket det med og informerte han om det ved levering til far. Når hun kommer hjem, ligger det skittentøy i en pose. Går raskt å vaske og, da det bare er et par skift. Hun har med seg noen yndlings leker hjemmefra uansett, da hun selv ønsker det. Men det går fint Men vi har fått til et godt samarbeid, og vi prater sammen og tar opp temaer man ønsker å prate om og få en avklaring/løsning på ved behov. God kommunikasjon er veldig viktig, og ikke minst legge vekk egne behov og ønsker, og se hva som er til barnets beste. Om dårlig råd er årsaken til at far eller mor ikke kjøper inn tøy til barnet og har liggende, så er det en mulighet å sende med klær til han/hun har fått kjøpt inn litt over tid. Noen fedre/mødre er bare vrange for å være nettopp vrange, noen klarer ikke kommunisere sammen og svelge sure kameler iblant og andre har dårlig råd. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #66 Skrevet 20. mai 2016 Spm bidragsmottaker skal du stå for klær, men han kan ikke kreve at du vasker klær. Kjøp inn ekstra klær og si til far at dette kan være hos deg, så må han vaske og ungen slipper å bo.i en bag. Ikke lag krangler over en filleting. Så lenge gan betaler bidrag er du ansvarlig for klær uavhengig av hva vi måtte mene om det. Anonymkode: 4a046...aa2
mammamy Skrevet 20. mai 2016 #67 Skrevet 20. mai 2016 12 timer siden, duplexx skrev: Jeg ser absolutt barna først, min tanke har aldri vært å nekte å kjøpe inn klær eller være vanskelig for å lære han noe. Det ser jeg ikke noe vits i... Tanken har slått meg mer og mer - hvis det roer situasjonen og minsker mitt stress koster det meg selvfølgelig ikke all verden å fikse noen plass barna kan ha der. Jeg spurte i utgangspunktet fordi jeg var usikker på hvordan andre gjør det, og jeg ønsker at barna skal føle seg som hjemme der. Si hva dere vil, men at far oppbevarer alt i en bag i seks netter syns jeg er idioti. Nei, jeg får ikke gjort noe med det og skal ikke krangle på det, men jeg vet hvordan det var å være samværsbarn, og det er ikke kult å rote etter hundre plagg i en bag hele tiden man er der. Man skal ikke føle at pappas bosted er en barnevakt eller et hotell... Her har ungene m seg klær, men jeg (stemor) vasker klær på søndag så mest mulig blir sendt rent tilbake. Vi har dessverre så dårlig m plass at klærne må ligge i bagennnår de er her. Tidligere hadde vi klær liggende her, men det ble såpass lite brukt at vi droppet det. Gjør som flere har nevnt, kjøp litt ekstra som kan være hos far da må han vaske og send heller m uteklær.
Peter007 Skrevet 21. mai 2016 #68 Skrevet 21. mai 2016 Den 19.5.2016 at 11.54, Britt Banditt skrev: Dette handler jo om at far ikke gidder. Selv om han får delt bosted så kan ikke TS tvinge han til å kjøpe klær og vaske dem. Man avtaler hverken delt bosted eller 50/50 med noen man vet ikke gidder å ta ansvar. Nå har vi bare hørt TS.her. Hun har ikke vært så mild I ordbruken alltid. (Les banneord). Så det gir ikke noe inntrykk av veloverveide valg. Utrykket en høster som en sår passer her.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #69 Skrevet 21. mai 2016 14 minutter siden, Peter007 skrev: Nå har vi bare hørt TS.her. Hun har ikke vært så mild I ordbruken alltid. (Les banneord). Så det gir ikke noe inntrykk av veloverveide valg. Utrykket en høster som en sår passer her. Når man er tilskriver er det jo veldig irriterende at andre lager historier på ens vegne, eller holder lange prekener om ting som ikke angår tema... Man ser jo hvor lite populært det er på tilbakemeldinger, eller manglende tilbakemeldinger. Uttrykket passer dermed deg og mange andre også. De mellommenneskelige faktorene som at far ikke vil ha klær hos seg, og sender med skittent hjem er jo sannheten uavhengig av at det er andre problemstillinger. Anonymkode: 6529c...d6a 3
Peter007 Skrevet 21. mai 2016 #70 Skrevet 21. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man er tilskriver er det jo veldig irriterende at andre lager historier på ens vegne, eller holder lange prekener om ting som ikke angår tema... Man ser jo hvor lite populært det er på tilbakemeldinger, eller manglende tilbakemeldinger. Uttrykket passer dermed deg og mange andre også. De mellommenneskelige faktorene som at far ikke vil ha klær hos seg, og sender med skittent hjem er jo sannheten uavhengig av at det er andre problemstillinger. Anonymkode: 6529c...d6a Far til barna gjør ikke noe feil her vedrørende klærne. At TS. og noen andre er enige med henne betyr ikke at far gjør feil her. Det er også flere som har kommet med konstruktive forslag, blant annet KatyP. Dette aviser TS.blankt. Bare dette blir viser verden bare en side for noen.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #71 Skrevet 21. mai 2016 24 minutter siden, Peter007 skrev: Far til barna gjør ikke noe feil her vedrørende klærne. At TS. og noen andre er enige med henne betyr ikke at far gjør feil her. Det er også flere som har kommet med konstruktive forslag, blant annet KatyP. Dette aviser TS.blankt. Bare dette blir viser verden bare en side for noen. Ingen feil? Far vil ikke ha klær til barna his seg fordi han vil at TS skal vaske, pakke og alene sørge for at de har alt de trenger. Er det riktig det da? Anonymkode: 6529c...d6a 4
Peter007 Skrevet 21. mai 2016 #72 Skrevet 21. mai 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen feil? Far vil ikke ha klær til barna his seg fordi han vil at TS skal vaske, pakke og alene sørge for at de har alt de trenger. Er det riktig det da? Anonymkode: 6529c...d6a Jf.samværs-regler er det riktig. Det har ikke bare jeg skrevet. Når foreldre ikke blir enige om annet gjelder regelverket. Enten en liker eller ikke. Dette var litt av poenget med kommentaren en høster som en sår. Henviser også til forslag av andre som er avvist av TS.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #73 Skrevet 21. mai 2016 4 minutter siden, Peter007 skrev: Jf.samværs-regler er det riktig. Det har ikke bare jeg skrevet. Når foreldre ikke blir enige om annet gjelder regelverket. Enten en liker eller ikke. Dette var litt av poenget med kommentaren en høster som en sår. Henviser også til forslag av andre som er avvist av TS. Nei. Det er ingen regler som tilsier dette. Ingen! Anonymkode: 6529c...d6a 2
skruf Skrevet 21. mai 2016 #74 Skrevet 21. mai 2016 12 minutter siden, Peter007 skrev: Jf.samværs-regler er det riktig. Det har ikke bare jeg skrevet. Når foreldre ikke blir enige om annet gjelder regelverket. Enten en liker eller ikke. Dette var litt av poenget med kommentaren en høster som en sår. Henviser også til forslag av andre som er avvist av TS. Her tar du feil. Det står ingen plass skrevet at den som barna bor fast hos har plikt til å vaske klærne som blir brukt hos samværsforeldre. Ts kan kjøpe inn klær som skal ligge hos far, og far har da selv plikt til å vaske og holde de klærne i orden. Hadde jeg vært ts så hadde jeg ordnet med en bag med klær som skulle stått fast hos far. Om far har kommode eller klesskap til å oppbevare de klærne i hadde ikke vært mitt problem. Og de klærne skulle far fått vasket og ordnet med selv, så kunne han heller ha gitt beskjed når de klærne hadde blitt for små sånn at jeg hadde sørget for nye klær i riktig størrelse. Ikke pokker om jeg hadde akseptert en bag med skitne klær hjem igjen sammen med barnet. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #75 Skrevet 21. mai 2016 At klesvask stjeler tid er en kjent sak- men har far barna 6 dager omgangen kan man jo vaske klærne som er hjemme mens barna er hos far - og når de kommer hjem igjen kan hele innholdet bare gå rett i maskinen.. Bare å sende med kun collørte klær., rutine er mitt beste tips når det kommer til å unngå klesvasktidstyven.. tørketrommel er og tidsbesparende - de fleste basis klær tårer tørk i tromel.. Anonymkode: a4392...d35
MapleSirup Skrevet 21. mai 2016 #76 Skrevet 21. mai 2016 47 minutter siden, skruf skrev: Her tar du feil. Det står ingen plass skrevet at den som barna bor fast hos har plikt til å vaske klærne som blir brukt hos samværsforeldre. Ts kan kjøpe inn klær som skal ligge hos far, og far har da selv plikt til å vaske og holde de klærne i orden. Hadde jeg vært ts så hadde jeg ordnet med en bag med klær som skulle stått fast hos far. Om far har kommode eller klesskap til å oppbevare de klærne i hadde ikke vært mitt problem. Og de klærne skulle far fått vasket og ordnet med selv, så kunne han heller ha gitt beskjed når de klærne hadde blitt for små sånn at jeg hadde sørget for nye klær i riktig størrelse. Ikke pokker om jeg hadde akseptert en bag med skitne klær hjem igjen sammen med barnet. Enig. Klesvask er en del av foreldrerollen. Noen har tungt for å forstå at de har ansvar utover sinne tilmålte timer. Hvorfor er det mer TS sine barn, enn hans? Pga pengene???Nope. 3
Peter007 Skrevet 21. mai 2016 #77 Skrevet 21. mai 2016 (endret) 2 timer siden, skruf skrev: Her tar du feil. Det står ingen plass skrevet at den som barna bor fast hos har plikt til å vaske klærne som blir brukt hos samværsforeldre. Ts kan kjøpe inn klær som skal ligge hos far, og far har da selv plikt til å vaske og holde de klærne i orden. Hadde jeg vært ts så hadde jeg ordnet med en bag med klær som skulle stått fast hos far. Om far har kommode eller klesskap til å oppbevare de klærne i hadde ikke vært mitt problem. Og de klærne skulle far fått vasket og ordnet med selv, så kunne han heller ha gitt beskjed når de klærne hadde blitt for små sånn at jeg hadde sørget for nye klær i riktig størrelse. Ikke pokker om jeg hadde akseptert en bag med skitne klær hjem igjen sammen med barnet. http://m.verdensbestepappa.no/artikkel11-klaer_ved_samvaer.html Det morsomme her nå er at tråden har tatt en ny vending fra KG -adelen. Altså at bosteds-forelder skal stå for klær. Dette pga.det ikke hos fradrag for klær på barnebidrag. Ut fra det advokaten skiver innlegget (lenken over ) gis det ikke fradrag for klær ved samvær. Hvem eier ansvaret for klær? Bostedsforelder. Eier har ansvaret for klær. Normal slitasje og vedlikehold klær eies da av den som har ansvaret for de gjenstander. Dette gjelder også sykkel og ski som bringes til og fra samvær. Som advokater her skriver står det ikke direkte. Men ut fra forståelsen av hva som er samværsfradrag. Har det vært fradrag for klær ved samvær. Ja da har BY hatt ansvaret for klær under samvær. Det er kun det som det gis fradrag for som BY.har ansvar for under samvær. Jeg skjønner ikke at dette skal være så vanskelig og forstå. For meg er det helt logisk at det et slik. At KG-adelen hevder noe annet for nå så være. Dette er helt naturlig siden det trykker på det som vanligvis mødre har som plikter. http://www.frirettshjelpadvokat.no/barnefordeling2.html I lenken fra advokatfirmaet over står det klær skal bringes med til samvær og det forutsettes de bringes med tilbake. Det er således ikke noe som tilsier at det kan kreves å ha klær hos den som har samvær. Den som har samvær har igjen ikke ansvar for klær. Altså kun å pakke med alt tilbake. For å løse opp I dette har jeg foreslått delt bosted med like rettigheter og plikter. Når dette hevdes være uaktuelt så blir det som det blir her I tråden. At det hevdes være umulig er nå I svært få tilfeller. I Sverige er delt bosted normalt. Altså ikke unntaksvis som I Norge. Det er nødvendigvis ikke 50% delt bosted. Det kan like godt være 60/40% deling. Ved delt bosted har det juridiske rundt dette med klær vært løst. Altså far I dette tilfellet skulle hatt ansvar for klær under tiden han var med barnet. Så jeg har nok ikke feil på vedr.ansvar for klær og utstyr som bringes til og fra samvær. Klesvask er en del av klær. Et annet eksempel et forslag. Eks slo. Skulle det være samværsforelder ansvar at sko blir ødelagt under samvær? Svaret er nei. Skulle barnet trenge transport under samvær til aktiviteter. Er det ansvar for samværs-forelder. Her må en se på hvem som eier ansvaret gjennom samværs fradrag som advokat skriver Endret 21. mai 2016 av Peter007
skruf Skrevet 21. mai 2016 #78 Skrevet 21. mai 2016 2 minutter siden, Peter007 skrev: http://m.verdensbestepappa.no/artikkel11-klaer_ved_samvaer.html Det morsomme her nå er at tråden har tatt en ny vending fra KG -adelen. Altså at bosteds-forelder skal stå for klær. Dette pga.det ikke hos fradrag for klær på barnebidrag. Ut fra det advokaten skiver innlegget (lenken over ) gis det ikke fradrag for klær ved samvær. Hvem eier ansvaret for klær? Bostedsforelder. Eier har ansvaret for klær. Normal slitasje og vedlikehold klær eies da av den som har ansvaret for de gjenstander. Dette gjelder også sykkel og ski som bringes til og fra samvær. Har det vært fradrag for klær ved samvær. Ja da har BY hatt ansvaret for klær under samvær. Det er kun det som det gis fradrag for som BY.har ansvar for under samvær. Jeg skjønner ikke at dette skal være så vanskelig og forstå. For meg er det helt logisk at det et slik. At KG-adelen hevder noe annet for nå så være. Dette er helt naturlig siden det trykker på det som vanligvis mødre har som plikter. http://www.frirettshjelpadvokat.no/barnefordeling2.html I lenken fra advokatfirmaet over står det klær skal bringes med til samvær og det forutsettes de bringes med tilbake. Det er således ikke noe som tilsier at det kan kreves å ha klær hos den som har samvær. Den som har samvær har igjen ikke ansvar for klær. Altså kun å pakke med alt tilbake. For å løse opp I dette har jeg foreslått delt bosted med like rettigheter og plikter. Når dette hevdes være uaktuelt så blir det som det blir her I tråden. At det hevdes være umulig er nå I svært få tilfeller. I Sverige er delt bosted normalt. Altså ikke unntaksvis som I Norge. Det er nødvendigvis ikke 50% delt bosted. Det kan like godt være 60/40% deling. Ved delt bosted har det juridiske rundt dette med klær vært løst. Altså far I dette tilfellet skulle hatt ansvar for klær under tiden han var med barnet. Igjen; det står ikke spesifisert at bidragsmottaker er pliktig til å vaske klær som blir brukt i den som betaler bidrag sitt hjem. 3
Peter007 Skrevet 21. mai 2016 #79 Skrevet 21. mai 2016 6 minutter siden, skruf skrev: Igjen; det står ikke spesifisert at bidragsmottaker er pliktig til å vaske klær som blir brukt i den som betaler bidrag sitt hjem. Men igjen står det at den som har ansvaret for det som ikke er fradragsberettiget ved samvær Er bosteds-forelder. Altså det som omhandler klær. Når klær trenges vaskes er det den som eier ansvaret som skal vaske. Det står heller ikke spesielt spesifisert at den som har samvær har plikt til å vaske klær. Dette for å sitere ditt eget innlegg.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #80 Skrevet 21. mai 2016 5 minutter siden, Peter007 skrev: Men igjen står det at den som har ansvaret for det som ikke er fradragsberettiget ved samvær Er bosteds-forelder. Altså det som omhandler klær. Når klær trenges vaskes er det den som eier ansvaret som skal vaske. Det står heller ikke spesielt spesifisert at den som har samvær har plikt til å vaske klær. Dette for å sitere ditt eget innlegg. Man kan like gjerne slå fast at den som "eier" klærne bestemmer hvordan dette systemet skal foregå og forvaltes. Som vanlig har du eviglange forklaringer på siden.... Som amatør-hobbyadvokat burde du vite at slike problemstillinger evt løses i retten.Det er mange, gode grunner til at dette ikke er spesifisert i lovverket. Anonymkode: 6529c...d6a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå