AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #41 Skrevet 19. mai 2016 1 time siden, duplexx skrev: Er du blind? Eller bare selektiv? Han har både skrevet og sagt at han ikke GIDDER. Han KAN, han har penger til det, det har ingenting med hans plikter å gjøre, men hans hodlninger. Og med en sånn "fuck deg"-holdning så duger man ikke. Om han har penger eller ikke er likegyldig så lenge du krever bidrag for å kjøpe bl.a klær. velger du at han skal ha klær hos seg skal han self. vaske dem.. Be han om å sette opp en liste over klær han trenger - evnt be han om å kjøpe de klærne han vil de skal ha og så trekker dere dette fra på de neste bidragene.. Anonymkode: a4392...d35 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #42 Skrevet 19. mai 2016 6 timer siden, regine skrev: Det er neppe mange kroner TS mottar i bidrag, så omfattende som samværet er i dette tilfellet. Det innebærer da også at far har et eget ansvar for å sørge for sine barn, noe som betyr at også han må sørge for deres basisgarderobe. Ellers kan han vel ikke ha så mye samvær, når han faktisk nekter å ivareta sine barns behov. Og det gjør han når barna hele tiden må leve i koffert. Jeg har aldri forstått at fedre skal få lov til å kreve samvær i hue og rævva - men uten at et utvidet samvær samtidig betyr ansvar. Ansvar også for de mindre morsomme tingene, som klesvask og sånt. Hvorfor iallverden skal MOR tilrettelegge for at far, som har ungene bortimot halvparen av tiden, har rene, hele klær til enhver anledning? Hvorfor forventes det ikke at far, som en voksen,ansarlig person, også skal ta ansvar for denne biten? Delt bosted/tilnærmet delt bosted, betyr faktisk at BEGGE foreldrene må ta ansvar for de hverdagslige tingene. Og en slik boløsning for barna krever at begge foreldrene faktisk tar dette ansvaret - for barnas skyld. Har man valgt å kreve barnetrygden, skattefradraget og bidrag så plikter man å holde klær - selv om samværet er tilnærmet lik. Den dagen far får de samme godene -så plikter han å kjøpe klær.. Man må velge.. Selv om du nok er tilhenger av å få i pose og sekk.. Anonymkode: a4392...d35 3
KG deltager Skrevet 19. mai 2016 #43 Skrevet 19. mai 2016 2 timer siden, duplexx skrev: Nemlig. Det skjer ikke at den mannen får 50/50 før han kan ta vare på barna slik han skal. Det være seg å gjøre alle de kjedelige tingene som innebærer å være forelder, utsette sine egne ting fordi barna kommer først. Den eneste løsningen er at han vokser opp, @Peter007, men det kan jeg se lenge etter, og må finne en midlertidig ordning i mellomtiden. Edit - han har forøvrig de samme PLIKTENE ovenfor våre barn! Økonomiske forskjeller blir noe annet, men hans ansvar og plikter stilles på lik linje med mine. Man er ikke forelder av og på, man er forelder SELV når barnet ikke er der. Er du bidragsmotaker/bostedsforeldre så har du faktisk flere oppgaver.. Som feks å stille utstyr og klær tilgjengelig .. Bli voksen og ta ansvaret ditt!! 1
duplexx Skrevet 19. mai 2016 Forfatter #44 Skrevet 19. mai 2016 1 minutt siden, KG deltager skrev: Er du bidragsmotaker/bostedsforeldre så har du faktisk flere oppgaver.. Som feks å stille utstyr og klær tilgjengelig .. Bli voksen og ta ansvaret ditt!! Hhahaha det var dagens. Jeg vet godt om pliktene mine, ansvaret mitt og oppgavene mine. Jeg står for det aller meste alene, far er karusellpappa og evner ikke engang å sende med barna frukt i bhg eller mat de dagene de skal ha med det. Jeg har måttet sloss for at han skal fortsette å ha fireåringen i bilsete. Ikke skriv sånn til meg, det blir så latterlig... 3
Peter007 Skrevet 19. mai 2016 #45 Skrevet 19. mai 2016 1 time siden, KatyP skrev: Nå syntes jeg bidrag i seg selv er et litt vanskelig tema. For selvfølgelig har du rett. Far eller hvem som er bidragsyter skal ikke trenge å betale dobbelt. Samtidig skal ikke barna føle at de flytter eller er midlertidig på besøk. Det var dette jeg mente da jeg sa at det kanskje ikke alltid var nødvendig å følge enhver regel til punkt og prikke. Kanskje burde mor som oftest er mottaker av bidrag kjøpe dobbelt og la far ha det liggende. Mitt syn på dette er farget av min erfaring som er at far betaler bidrag men selv står for klær til sitt barn under samvær. Både fordi konflikter blir unngått og fordi han har glede av å kjøpe klær. Men selvfølgelig er det bidragsyters rett å trekke fra på bidrag dersom han/hun kjøper klær barnet har under samvær. Til TS. her har KatyP forslag til en løsning. Det kan tenkes det vil fungere ?
duplexx Skrevet 19. mai 2016 Forfatter #46 Skrevet 19. mai 2016 Mannen syns ikke det trenger å være noe liggende der! Han har ikke giddet å kjøpe klesskap til barna, så nei - jeg ser ikke hvordan å kjøpe klær til han (!?) skal hjelpe. Da vi hadde hans sønn på samvær, fre-søn, hadde vi et klesskap fullt. Dette var helt ok for han. Jeg driter i pengene hans, det koster meg ikke en dritt å kjøpe klær han har der, men det er provoserende at han bruker barna for å ta igjen på meg. Takk for alle svar! 1
regine Skrevet 20. mai 2016 #47 Skrevet 20. mai 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har man valgt å kreve barnetrygden, skattefradraget og bidrag så plikter man å holde klær - selv om samværet er tilnærmet lik. Den dagen far får de samme godene -så plikter han å kjøpe klær.. Man må velge.. Selv om du nok er tilhenger av å få i pose og sekk.. Anonymkode: a4392...d35 Du forstår åpenbart ikke hva som ligger til grunn når bidrag regnes ut. Dagens regelverk er slik at man har en fastsatt kostnadsnorm for hva det koster pr mnd å ha barn i forskjellige aldersklasser, og denne kostnaden skal så fordeles mellom foreldrene etter inntekt. Den ekstra barnetrygden og evt. skattefradrag legges til bidragsmottakers inntek = den blir høyere, så nyter bidragsyter indirekte godt av det. Det beregnes også samværsfradrag etter hvor mange netter samværet er. Samlet gjør dette at bidaget TS mottar ikke er allverden, og høyre samvær = mer ansvar også for samværsforelder, inkludert dette med klær. Far har mao del i "godene" mor får, så dermed er det ikke rimelig at han fraskriver seg ethvert ansvar for sine egne barn. 4
EvaLena Skrevet 20. mai 2016 #48 Skrevet 20. mai 2016 Be om at NAV krever inn bidrag for deg, la de også beregne beløpet. Mulig du kan få mer i bidrag da og bruke de på klær som kan være hos far. Du kan jo nevne det heg skrev for barnefar og se hvordan han reagerer. Enkelte fedre skulle vært kastrert så de ikke fikk lagd flere barn - ja, gjelder også enkelte mødre, men ikke denne TS 😊
KG deltager Skrevet 20. mai 2016 #49 Skrevet 20. mai 2016 16 timer siden, duplexx skrev: Mannen syns ikke det trenger å være noe liggende der! Han har ikke giddet å kjøpe klesskap til barna, så nei - jeg ser ikke hvordan å kjøpe klær til han (!?) skal hjelpe. Da vi hadde hans sønn på samvær, fre-søn, hadde vi et klesskap fullt. Dette var helt ok for han. Jeg driter i pengene hans, det koster meg ikke en dritt å kjøpe klær han har der, men det er provoserende at han bruker barna for å ta igjen på meg. Takk for alle svar! Man trenger ikke ha eget klesskap. En komodeskuff / korg/ bag duger det også.. neste gang du leverer barna/ henter dem så gir du bare tilbake tøyet hvis han kommer med det og sier: "bare ha det til neste gang du, så slipper jeg å tenke på å pakke. Barna får med seg nytt når de har vokst i fra dette" hvis han protesterer så sier du at om han setter tøyet igjen hos deg får han sørge for tøy selv. 2
KG deltager Skrevet 20. mai 2016 #50 Skrevet 20. mai 2016 3 timer siden, regine skrev: Du forstår åpenbart ikke hva som ligger til grunn når bidrag regnes ut. Dagens regelverk er slik at man har en fastsatt kostnadsnorm for hva det koster pr mnd å ha barn i forskjellige aldersklasser, og denne kostnaden skal så fordeles mellom foreldrene etter inntekt. Den ekstra barnetrygden og evt. skattefradrag legges til bidragsmottakers inntek = den blir høyere, så nyter bidragsyter indirekte godt av det. Det beregnes også samværsfradrag etter hvor mange netter samværet er. Samlet gjør dette at bidaget TS mottar ikke er allverden, og høyre samvær = mer ansvar også for samværsforelder, inkludert dette med klær. Far har mao del i "godene" mor får, så dermed er det ikke rimelig at han fraskriver seg ethvert ansvar for sine egne barn. Nei, klær er ikke inkludert . Fradraget er ment til huslånet, støm, mat og liknende utgifter man har fordi man må ha et hus med plass til barnet. Har man delt bosted er det vanlig å bytte på å ha statens "barnefordeler", nettopp fordi det er gunstigere å FÅ penger enn å betale litt mindre...
ViljaH Skrevet 20. mai 2016 #51 Skrevet 20. mai 2016 17 timer siden, duplexx skrev: Mannen syns ikke det trenger å være noe liggende der! Han har ikke giddet å kjøpe klesskap til barna, så nei - jeg ser ikke hvordan å kjøpe klær til han (!?) skal hjelpe. Da vi hadde hans sønn på samvær, fre-søn, hadde vi et klesskap fullt. Dette var helt ok for han. Jeg driter i pengene hans, det koster meg ikke en dritt å kjøpe klær han har der, men det er provoserende at han bruker barna for å ta igjen på meg. Takk for alle svar! Her må du distansere deg litt fra fars hushold, dere er ikke sammen lenger. Hvordan han velger å oppbevare klærne er helt og holdent opp til ham, i en bag eller om han kjøper et klesskap. Klart mannen ikke synes det trenger å ligge noe hos ham, det er da mye enklere å få servert en bag rene nybrettede klær hver uke! Istedet for å la ham utnytte deg og så bli provosert for at at utnytter deg-- gjør noe med det. Gi ham handleposer med nye klær, og si at ettersom du som bidragsmottaker har ansvar for å holde barna med klær også når de er hos han, så har du valgt å kjøpe egne klær som skal være der. Når du har jobben, kan du velge hvordan. Han er klesmottaker, og er ikke i posisjon til å diktere detaljene. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #52 Skrevet 20. mai 2016 Jeg hadde iallefall ikke under noen omstendigheter vasket de klærne i den baggen. Den hadde jeg parkert hos han og sagt at jeg kom med mer når det var for lite for ungen. Vaskingen fikk han fikse selv. Hadde han insistert på at jeg tok den med meg hadde jeg bare satt baggen i bilen, latt den stå der og levert den tilbake igjen akkurat like skitten neste samvær. Forøvrig tror jeg ikke barnas daglig klær med vask og tørk er med i bidraget. Han er far så han får ta sin del av ansvaret med å ha barn han også. Det innebærer å sørge for at ungen er VARM, mett og REIN. Jeg ville ha snakket med NAV. Og kun for å være kjip så ville jeg fått NAV til å starte med innkrevingen av barnebidrag siden han ikke betaler det han skal og fordi han er kjip for å være kjip. Kan han, så kan jeg. Så får han selv se hvor utrolig slitsomt det er å samarbeide med noen som setter seg så på bakbeina. Anonymkode: 4c492...c35
MapleSirup Skrevet 20. mai 2016 #53 Skrevet 20. mai 2016 47 minutter siden, ViljaH skrev: Her må du distansere deg litt fra fars hushold, dere er ikke sammen lenger. Hvordan han velger å oppbevare klærne er helt og holdent opp til ham, i en bag eller om han kjøper et klesskap. Klart mannen ikke synes det trenger å ligge noe hos ham, det er da mye enklere å få servert en bag rene nybrettede klær hver uke! Istedet for å la ham utnytte deg og så bli provosert for at at utnytter deg-- gjør noe med det. Gi ham handleposer med nye klær, og si at ettersom du som bidragsmottaker har ansvar for å holde barna med klær også når de er hos han, så har du valgt å kjøpe egne klær som skal være der. Når du har jobben, kan du velge hvordan. Han er klesmottaker, og er ikke i posisjon til å diktere detaljene. Jeg likte spesielt godt den siste setningen der. Gi han en bag som skal være der. Du trenger jo ikke kjøpe nytt heller. Han har 2 uker på seg til å vaske de klærne..Jeg hadde heller ikke giddet å være hushjelpen til hverken eksen eller barna mine. 1
makkapakka Skrevet 20. mai 2016 #54 Skrevet 20. mai 2016 bf tåler ikke de klærne jeg har kjøpt til min så han kjøper egne klær til han. Problem solved forever.
KG deltager Skrevet 20. mai 2016 #55 Skrevet 20. mai 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde iallefall ikke under noen omstendigheter vasket de klærne i den baggen. Den hadde jeg parkert hos han og sagt at jeg kom med mer når det var for lite for ungen. Vaskingen fikk han fikse selv. Hadde han insistert på at jeg tok den med meg hadde jeg bare satt baggen i bilen, latt den stå der og levert den tilbake igjen akkurat like skitten neste samvær. Forøvrig tror jeg ikke barnas daglig klær med vask og tørk er med i bidraget. Han er far så han får ta sin del av ansvaret med å ha barn han også. Det innebærer å sørge for at ungen er VARM, mett og REIN. Jeg ville ha snakket med NAV. Og kun for å være kjip så ville jeg fått NAV til å starte med innkrevingen av barnebidrag siden han ikke betaler det han skal og fordi han er kjip for å være kjip. Kan han, så kan jeg. Så får han selv se hvor utrolig slitsomt det er å samarbeide med noen som setter seg så på bakbeina. Anonymkode: 4c492...c35 Far har alt betalt klærne via bidraget, og det er bidragsmottakers ansvar at det blir kjøpt inn klær. Måten far skal sørge for at ungen ikke fryser på er å påse at barnet får på seg riktige plagg iforhold til temp. og vær.. Petter007 har klippet ut hva fra NAVs hjemmeside om hva som inngår i fradraget. Klær er ikke nevnt der - dvs bidragsmotakers plikt å kjøpe ( om man har valgt at NAV skal beregne bidraget)
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #56 Skrevet 20. mai 2016 1 minutt siden, KG deltager skrev: Far har alt betalt klærne via bidraget, og det er bidragsmottakers ansvar at det blir kjøpt inn klær. Måten far skal sørge for at ungen ikke fryser på er å påse at barnet får på seg riktige plagg iforhold til temp. og vær.. Petter007 har klippet ut hva fra NAVs hjemmeside om hva som inngår i fradraget. Klær er ikke nevnt der - dvs bidragsmotakers plikt å kjøpe ( om man har valgt at NAV skal beregne bidraget) Greit nok at det er den som mottar bidrag som har plikt til å kjøpe inn klær, men ikke en eneste plass i Nav sine regler står det at bidragsmottaker har plikt til å vaske klærne som barna bruker hos far. Ts burde kjøpt inn ekstra basicklær som ligger hos far. La ting som jakker/sko/ytterdresser gå i mellom, La far styre med de klærne som barna har hos han selv, dette ibefatter da vasking av barnas klær. Mor her har ingen plikt til å vaske de skitne klærne. Anonymkode: be296...682 2
KG deltager Skrevet 20. mai 2016 #57 Skrevet 20. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit nok at det er den som mottar bidrag som har plikt til å kjøpe inn klær, men ikke en eneste plass i Nav sine regler står det at bidragsmottaker har plikt til å vaske klærne som barna bruker hos far. Ts burde kjøpt inn ekstra basicklær som ligger hos far. La ting som jakker/sko/ytterdresser gå i mellom, La far styre med de klærne som barna har hos han selv, dette ibefatter da vasking av barnas klær. Mor her har ingen plikt til å vaske de skitne klærne. Anonymkode: be296...682 Helt enig med at vask er fars ansvar om mor velger å ha klær begge plasser 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #58 Skrevet 20. mai 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har man valgt å kreve barnetrygden, skattefradraget og bidrag så plikter man å holde klær - selv om samværet er tilnærmet lik. Den dagen far får de samme godene -så plikter han å kjøpe klær.. Man må velge.. Selv om du nok er tilhenger av å få i pose og sekk.. Anonymkode: a4392...d35 Vet du, far har faktisk samme godene om han er den som har barnet boendes hos seg. Jeg kjenner en del slike fedre jeg, og jeg har ikke opplevd at jeg får flere fordeler enn dem bare fordi jeg er mor. Anonymkode: cff5a...20c
KG deltager Skrevet 20. mai 2016 #59 Skrevet 20. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du, far har faktisk samme godene om han er den som har barnet boendes hos seg. Jeg kjenner en del slike fedre jeg, og jeg har ikke opplevd at jeg får flere fordeler enn dem bare fordi jeg er mor. Anonymkode: cff5a...20c Med "den dagen far får samme godene" mente jeg nettopp dette: at når man bytter på godene- feks annet hvert år med barnetrygd ol så er det riktig at begge kjøper klær. men i dette tilfeller ble det sakt at siden far hadde så mye samvær og i tillegg fekk litt red . Bidrag pga at barnetrygden ble regnet som inntekt så burde han kjøpe klær - og dette er feil
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #60 Skrevet 20. mai 2016 Alle som bidrar i slike tråder ør forstå at hverken barnetrygd, bidrag eller skattelette dekker ALLE utgifter. Disse inntektene bidrar selvsagt, men det er ingen fortjeneste her. Ikke tro at mor tjener penger på å ha hovedomsorgen. Det er naivt og direkte usant. Anonymkode: 6529c...d6a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå