Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere andre?

Pappaen har onsdag-mandag og gidder ikke kjøpe NOE klær å ha. Har sendt med for ungenes del, så klart, men jeg er så lei av å vaske HELE uken, rot i klærne, føler jeg ikke gjør annet enn å tenke på og planlegge disse klærne som de må ha med seg for hundre overnattinger i mnd...

Føler han jævles bare for å jævles, det kan da ikke være så urimelig at han har noen SKIFT borte hos seg selv til to aktive unger vel?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han betaler bidrag på normalt vis så er han vel i og for seg ikke pliktig til å holde klær selv, det er du som skal gjøre det. Er forsåvidt enig i at samværsforelder bør ha noen skift. 

Her har vi 50/50, og far har klær hos seg, jeg sender ikke med noe. Det gjorde jeg ikke før da jeg hadde hovedomsorg heller, men han betalte ikke bidrag (vi hadde avtalt at han i stedet holdt klær selv). 

Anonymkode: 768fa...659

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 50/50, betaler bidrag og kjøper klær i tillegg. Moren kjøper nesten aldri noe nytt til ungene. kanskje til bursdag og jul. Når de er hos henne går de i gamle klær og det de tar med seg når de er hos oss. Jeg pakker ofte en bag til barna så de har nok med klær hos henne.

Anonymkode: 785e0...36e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt endel trøbbel med akkurat det der.. Og jeg har sjekket det ut med Nav i forhold til hva far er pliktig til, utenom bidraget. Og han er faktisk pliktet til å holde barna med klær når de er hos han. Så nå er det endelig slutt med å sende med klær.

• Liker 5
Skrevet

Ved fastsettelse av bidrag, så har by fradrag for antall overnattinger, der ligger også utgifter til klær for de dagene. Da klær er noe som ligger inne i hvor mye et barn koster. Så hvis bidraget er fastsatt gjennom NAV, så skal faktisk by holde med dagligtøy selv. Har dere privat avtale, så bør det stå der hvordan dere skal fordele.

• Liker 3
Skrevet (endret)
15 minutter siden, duplexx skrev:

Hva gjør dere andre?

Pappaen har onsdag-mandag og gidder ikke kjøpe NOE klær å ha. Har sendt med for ungenes del, så klart, men jeg er så lei av å vaske HELE uken, rot i klærne, føler jeg ikke gjør annet enn å tenke på og planlegge disse klærne som de må ha med seg for hundre overnattinger i mnd...

Føler han jævles bare for å jævles, det kan da ikke være så urimelig at han har noen SKIFT borte hos seg selv til to aktive unger vel?

Er far samværsforelder skal du som bostedsforelder holde klær og annet utstyr som nevnt av andre i tråden. Dette er kortversjonen.

Du kunne nå foreslå endret avtale til det bosted om du mener det er bedre. Da har dere like plikter og rettigheter opp mot barnet.

Endret av Peter007
Skrevet

Jeg har jo ikke sagt noe annet enn skift - altså sokker, truser, t-skjorter, bukser og vanlig skift. Regntøy og dresser og alt sånt ligger jo i bhg og tas med hjem ved behov.

Men det er jo kjempedumt han ikke har noe skift, for jeg aner jo ikke hvordan været blir eller hva de skal - må sende med halve klesskapet. Er vel ikke så urimelig at han har litt der borte vel...

Skrevet
36 minutter siden, duplexx skrev:

Jeg har jo ikke sagt noe annet enn skift - altså sokker, truser, t-skjorter, bukser og vanlig skift. Regntøy og dresser og alt sånt ligger jo i bhg og tas med hjem ved behov.

Men det er jo kjempedumt han ikke har noe skift, for jeg aner jo ikke hvordan været blir eller hva de skal - må sende med halve klesskapet. Er vel ikke så urimelig at han har litt der borte vel...

Slik jeg forstår det jeg lært er at alt bortsett fra mat og toalettsaker skal medbringes til samvær. Dette ut fra slik regelverket skal forstås. Du kan nå foreslå en avtale? Jeg vet nå ikke hvordan forholdet er mellom dere foreldre. Er f.eks. delt bosted noe? Det trenger ikke være 50/50.

Skrevet

Det er et helt rimelig krav at far har normalt skiftetøy, eller basisplagg.

Jeg sendte aldri med bag med dette. Som @Pinkee skriver, så er det gjort fradrag for basisutstyr for barn for bidragsyter. 

• Liker 4
Skrevet

Alt bortsett fra mat og toalettsaker? Hvor er sunn fornuft?

Han har eldste nesten 50%, det er snakk om en natt eller to i diff, det er helt idiotisk å måtte sende med ungen halve rommet og alt av eiendeler fordi far, som han selv sier, ikke trenger eller gidder. Mye av gulpet hans jeg har svelget unna, men ting som dette syns jeg blir for dumt... Sende med stappfull bag annenhver uke, og måtte vaske alt og brette inn og rydde og i det hele tatt...

Han betaler bidrag, egentlig, men henger også etter med seks tusen, fordi han var sur en periode. Altså...

Nei, får sette ned benet litt. Han må klare å holde barnet med noe klær. 

• Liker 5
Skrevet

https://www.nav.no/415318/samv%C3%A6rsfradrag

Klær er ikke med i samværsfradraget.

Samværsfradraget er i praksis utgifter den bidragspliktige har under samvær med barnet, og som bidragsmottakeren samtidig sparer. Samværsfradragene varierer med alderen til barnet og omfanget av samværet.

Følgende kostnader inngår i samværsfradraget:

• Mat og drikke
  • Helse og hygiene
  • Lek og fritid
  • Transport
  • Boutgifter (kun for klasse 3 og 4)

Kostnader som ikke inngår i samværsfradraget, skal som hovedregel dekkes av bidragsmottaker.

Deling av reiseutgifter i forbindelse med samvær med barnet er et forhold mellom foreldrene, og er ikke med i denne beregningen.

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi ett barn kun annenhver helg, hvor barnet har en egen kommode med alt av klær som hun trenger, både for en helg og for ferie hos oss. Det eneste vi ønsker at mor gir med er for eksempel finklær til 17 mai og liknende. Det eneste barnet tar med er eventuelle leker hun ønsker å bruke for helgen.

At hun skal føle å bo i en bag når hun er her synes vi er utrolig kjipt. Jeg synes det er direkte smålig ikke å ha klær til barna, uansett hvor lite eller mye en har samvær. 

Kan være jeg tar feil, men slik jeg har skjønt det er det den med hovedomsoeg som skal holde klær for samværsforelderen. Likevel er ikke dette noe som burde praktiseres, så fremt ikke barna ønsker det selv. Foreldre burde slutte å se på barna som en økonomisk utgift og krangle om bidrag. Bidrahet er da vel aldri satt så høyt at foreldre ikke har økonomi til å kjøpe klær til egne barn? 

Anonymkode: e9d79...d54

• Liker 3
Skrevet

Hei. TS.

Det er ikke riktig alt det som blir gjengitt om meg og mine innlegg her. Det er noe som heter KG.adelen her, og de liker ikke mine innlegg .Det ble nærmest beskrevet som om de hater meg av en annen her, og det stemmer nok. De ser i hovedsak på det som en trussel på det som er fordel kvinner, selv om det ikke er barnets beste og likheter mellom foreldrene.

Til deg TS. Jeg prøver gjengi lover og regler slik NAV skal forstå regelverket ut fra de retningslinjer de har. Så kan en like det eller ikke. Men en bør forholde seg til det.

Endringer i lover må gjøres av Stortinget.

Foreldre står fritt til å avtale utenom regelverket. Hos deg virker ikke forholdet til barnas far og være på topp. Da kan en annen avtale utenom regelverket være vanskelig.

Skrevet

En ting er å siterer lover og regler, en annen ting er barnas beste. Og jeg syntes uten tvil at barnas beste veier tyngst. Si til far at han må ha klær liggende. Så slipper barna å føle at de flytter og er midlertidig hos far. Klær til barn må faktisk ikke koste så mye heller.

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for personangrep og persondebatt.

- Avalon, mod

• Liker 1
Skrevet

Dette er da ingen sak? Kjøp klær som skal være hos far?

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, duplexx skrev:

Alt bortsett fra mat og toalettsaker? Hvor er sunn fornuft?

Han har eldste nesten 50%, det er snakk om en natt eller to i diff, det er helt idiotisk å måtte sende med ungen halve rommet og alt av eiendeler fordi far, som han selv sier, ikke trenger eller gidder. Mye av gulpet hans jeg har svelget unna, men ting som dette syns jeg blir for dumt... Sende med stappfull bag annenhver uke, og måtte vaske alt og brette inn og rydde og i det hele tatt...

Han betaler bidrag, egentlig, men henger også etter med seks tusen, fordi han var sur en periode. Altså...

Nei, får sette ned benet litt. Han må klare å holde barnet med noe klær. 

Helt enig med at det vil være stress å måtte dra med seg en stor bag v samvær og det aller beste er at man har basis klær begge steder.

Har man privat avtale er dette noe som absolutt bør være med , men: har man bedt NAV å beregne bidraget og krever hver krone fra bidragsyter da må man ta konsekvensene og stå for alt av utstyr og klær.

Fratrekket er ment til bolig, strøm, seng, mat..

Skrevet
5 timer siden, KatyP skrev:

En ting er å siterer lover og regler, en annen ting er barnas beste. Og jeg syntes uten tvil at barnas beste veier tyngst. Si til far at han må ha klær liggende. Så slipper barna å føle at de flytter og er midlertidig hos far. Klær til barn må faktisk ikke koste så mye heller.

Og da trekker man fra dette på bidraget..

Skrevet
11 timer siden, Pinkee skrev:

Ved fastsettelse av bidrag, så har by fradrag for antall overnattinger, der ligger også utgifter til klær for de dagene. Da klær er noe som ligger inne i hvor mye et barn koster. Så hvis bidraget er fastsatt gjennom NAV, så skal faktisk by holde med dagligtøy selv. Har dere privat avtale, så bør det stå der hvordan dere skal fordele.

Dette er HELT FEIL! Utgifter til klær hviler i sin helhet på bidragsmottaker .

• Liker 1
Skrevet

Jeg HAR jo selvfølgelig klær til barna - det handler jo ikke om penger for min del, men det store trøbbelet ved å faktisk la barna mine bo i en bag!
Vår fireåring stod ikke bakerst i køen og skjønner og får med seg mye. Hun er trygg på pappaen og føler seg hjemme der, og opplever det ikke som en barnevakt, men et hjem. Hun ønsker å ha ting der, såvel som klær.

Det handler jo ikke om at jeg skal loppe idioten for penger, hvilket er umulig fordi han ikke betaler bidrag, men snakk om at jeg står for absolutt alt av planlegging, oppfølging, rutiner og sjekk og gud vet, og det krever faktisk litt å konstant måtte planlegge hva ungene skal ha med seg - skal det regne, skal de bort, skal de ditt, skjer det datt. En på fire kan trenge å skrifte tre ganger ila en dag, og det er snakk om MYE klær som må sendes med og vaskes!

Han har ikke så dårlig råd at han ikke kan holde barna med klær, han bare VIL ikke fordi det er en ekstra jobb for meg og det gleder han enormt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...