Gå til innhold

- Januar og februar 2017-

Northelia

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Beccy87 skrev:

Vi leide bare bil med sjåfør og samlet en stor vennegjeng til å hjelpe med bæringen. 
Leide av et firma på Carl Berner i Oslo, vet ikke hvor i landet du flytter men vi var veldig fornøyde med dem i alle fall! :) 

Huff da! 
Hvordan går det med deg nå? :klem:

Ja det går fint:-) Er hjemme igjen, var såklart en sjekk som ikke sa noe om noenting. Livmorhalsen min hadde nok en gng reagert litt, men ikke til noe som hadde noe betydning. Så her er det bare å ruge videre. 30 uker idag og begge gutta veier 1500gr hver nå😱 har allerede 3kg baby der inne, og det er 5-8 uker igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Lenge siden jeg har vært innom tråden her. Var på UL i forrige uke (uke 32), og her ligger hun med rumpa godt ned, så jeg må inn igjen om fire uker for å sjekke leie. Skjønner jo at det er tidlig enda, og at hun kan snu seg, men jeg tenker en del på dette. Dersom hun ikke har snudd seg til neste kontroll, så snakket de om å foreta vending av babyen (noe som visstnok kun har 50% sjanse for å lykkes, i tillegg ender noen av dem opp med ks). De tar nemlig ikke vaginale setefødsler der jeg skal føde. Må si det var et slag i ansiktet. Har selvfølgelig googlet nettet rundt, og man leser jo om så mye og mangt. Mest negativt, selvfølgelig (at jeg aldri lærer å ikke google alt mulig:P). Mitt alternativ er jo isåfall enten planlagt KS (ved mitt sykehus) eller setefødsel. Forrige fødsel stoppet helt opp (sugekopp til slutt), og jeg er redd for at det kan skje igjen. Det er vel ikke heldig at det stopper opp ved setefødsel? Krysser virkelig fingrene for at hun snur seg.

Beklager langt innlegg, altså! Kanskje noen av dere har vært gjennom enten vending av baby eller setefødsel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Northelia skrev:

Hei! Lenge siden jeg har vært innom tråden her. Var på UL i forrige uke (uke 32), og her ligger hun med rumpa godt ned, så jeg må inn igjen om fire uker for å sjekke leie. Skjønner jo at det er tidlig enda, og at hun kan snu seg, men jeg tenker en del på dette. Dersom hun ikke har snudd seg til neste kontroll, så snakket de om å foreta vending av babyen (noe som visstnok kun har 50% sjanse for å lykkes, i tillegg ender noen av dem opp med ks). De tar nemlig ikke vaginale setefødsler der jeg skal føde. Må si det var et slag i ansiktet. Har selvfølgelig googlet nettet rundt, og man leser jo om så mye og mangt. Mest negativt, selvfølgelig (at jeg aldri lærer å ikke google alt mulig:P). Mitt alternativ er jo isåfall enten planlagt KS (ved mitt sykehus) eller setefødsel. Forrige fødsel stoppet helt opp (sugekopp til slutt), og jeg er redd for at det kan skje igjen. Det er vel ikke heldig at det stopper opp ved setefødsel? Krysser virkelig fingrene for at hun snur seg.

Beklager langt innlegg, altså! Kanskje noen av dere har vært gjennom enten vending av baby eller setefødsel? 

Jeg er i akkurat samme situasjon og med samme tanker. Jeg venter riktignok 2, så jeg faller jo utenfor "normalen" likevel, men uansett... min forrige fødsel varte i 26,5t mes tang tilslutt. Og pga det, og fordi jeg har settbpå utallige fødeprogrammer og googlet at setefødsler ofte kan ta ekstra tid fordi riene ikke får samme utnyttelse når det er rompa og ikke hode som ligger ned, så har min tanke ele veien vært at jeg overhodet ikke ønsker vaginalfødsel dersom seteleie. MEN, så vil jeg jo så gjerne gjennom vanlig fødsel både for min del, og for min samboers del som ikke har barn fra før. Jeg ønsker at han skal oppleve en normal fødsel. De sier de kan snu seg fortsatt, men jeeg har en dårlig magefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, emhanse skrev:

Jeg er i akkurat samme situasjon og med samme tanker. Jeg venter riktignok 2, så jeg faller jo utenfor "normalen" likevel, men uansett... min forrige fødsel varte i 26,5t mes tang tilslutt. Og pga det, og fordi jeg har settbpå utallige fødeprogrammer og googlet at setefødsler ofte kan ta ekstra tid fordi riene ikke får samme utnyttelse når det er rompa og ikke hode som ligger ned, så har min tanke ele veien vært at jeg overhodet ikke ønsker vaginalfødsel dersom seteleie. MEN, så vil jeg jo så gjerne gjennom vanlig fødsel både for min del, og for min samboers del som ikke har barn fra før. Jeg ønsker at han skal oppleve en normal fødsel. De sier de kan snu seg fortsatt, men jeeg har en dårlig magefølelse.

Det er nettopp det. Jeg har også en dårlig magefølelse. Hun har hatt rumpa ned hele tiden (mange UL her også), så hun har aldri (etter det vi vet, hehe) snudd seg. Skjønner tankene dine godt! Jeg har også lyst til å oppleve en fin fødsel, og har virkelig jobbet med meg selv for å snu alle de vonde tankene fra forrige gang. Derfor blir jeg ekstra oppsatt på at hun skal snu seg. Har de snakket om vending av babyene med deg? Eller de gjør kanskje ikke det når det er to stk? Man kan jo risikere at de snur seg tilbake til seteleie etter vending også, luringene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2016 den 14.25, Northelia skrev:

Det er nettopp det. Jeg har også en dårlig magefølelse. Hun har hatt rumpa ned hele tiden (mange UL her også), så hun har aldri (etter det vi vet, hehe) snudd seg. Skjønner tankene dine godt! Jeg har også lyst til å oppleve en fin fødsel, og har virkelig jobbet med meg selv for å snu alle de vonde tankene fra forrige gang. Derfor blir jeg ekstra oppsatt på at hun skal snu seg. Har de snakket om vending av babyene med deg? Eller de gjør kanskje ikke det når det er to stk? Man kan jo risikere at de snur seg tilbake til seteleie etter vending også, luringene. 

Nei jeg har ikke fått høre noe om vending, men skal på ny UL om en uke. Her har det ikke så mye å si hvordan tvilling 2 ligger, for han kan snu seg når tvilling 1 er ute. Men hadde jo håpa at tvilling 1 ville lagt seg i hodeleie, for er virkelig ikke klar for å innstille meg på keisersnitt:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk dere kjøpt noen babyting på black friday? Vi kjøpte en bilstol og ellers jobber hjernen min på høygir for å finne julegaver 🎁 Men jeg må begrense shoppingen pga. graviditeten og at vondter.

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noe black friday på oss. Jeg vurderte bilstol men har ikke helt klart å bestemme oss for hvilken. Det er så mange forskjellige typer og festemekanismer at det er til å bli sprø av. Hvilken bilstol endte dere opp med @Caramelli?

Jeg liker ikke julegaver så jeg fortrenger de helt til siste liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å få kjøpt litt klær og sånt, men var alt for sliten når jeg var ferdig på jobb, (selv om jeg bare jobbet halv dag) så jeg orket rett og slett ikke. 

Vi har ikke bil så behovet for bilstol er ikke så stort her. 
Men vi har en maxi cosy bubble som vi brukte til Trollet når vi var på ferie og tenker at den duger nå også om vi skulle trenge en. 
Men jeg anbefaler den ikke! 
Maxi Cosy er kjempe bra, men akkurat modellen bubble er skikkelig tung og det drar ned veldig. Det blir tungt nok å bære baby i bilstolen etterhvert uten at stolen i seg selv trenger å veie grisemye. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rosenkål å finne riktig bilstol var et eventyr uten like, så jeg skjønner deg godt. Men kanskje min erfaring kan hjelpe deg?

Vi tok utgangspunkt i at vi ønsket en Stokke trailz vogn og en bilstol som kan klikkes både på understellet til vogna og basen i bilen.

Vi tenkte først å kjøpe Stokke bilstol modular fra besafe. Men så var det noen som sa vi måtte ha isofix-fester i bilen for å bruke denne basen... og det er visst bare biler fra 2007 og nyere som har slike fester, noe vi ikke har.

Det neste valget falt på Stokke bilstol X1 fra besafe, uten base. Men så var det noen som sa det ville bli tungvint å feste bilstolen med setebelte, hver gang vi skulle ta stolen inn og ut av bilen.

Til slutt falt valget på maxi cosi cabriofix med base! Basen kan festes med isofix i nyere biler og med belte i eldre biler. Bilstolen klikkes bare av og på basen i bilen og kan klikkes på vognen med adapter. Den har kommet godt ut i tester og skal visstnok være lett.

Så nå håper jeg vi har gjort riktig valg 🚗 Bilstolen og basen kom på til sammen kr. 2190,-.

@Beccy87 jeg var også helt utslitt etter en 1/2 dag på jobb og presset meg til litt shopping. Når jeg kom hjem endte jeg opp i sengen i 2 timer før jeg kunne røre meg. Så nå har jeg lært! 

Hvordan synes du det fungerer å bruke kollektiven med barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Caramelli skrev:

@Beccy87 jeg var også helt utslitt etter en 1/2 dag på jobb og presset meg til litt shopping. Når jeg kom hjem endte jeg opp i sengen i 2 timer før jeg kunne røre meg. Så nå har jeg lært! 

Hvordan synes du det fungerer å bruke kollektiven med barn?

Åh, jeg kunne skrevet flere kapitler om kollektivtrafikken men jeg skal prøve å la være. 
Siden jeg bor i Oslo så er jo tilbudet egentlig veldig bra og ungen min er relativt tålmodig så sånn sett synes jeg det funker fint.
Men folk er sykt hensynsløse og det irriterer meg grønn! 
Det gjelder passasjerer som ''ikke ser'' at du kommer med vogn og enten ikke gidder å hjelpe deg på og av dersom det trengs, eller rett og slett ikke gidder å flytte seg fra midtgangen eller de plassene som er satt av til barnevogn og rullestoler. 
Det gjelder sjåførene som altfor ofte har en dårlig dag, de stopper en meter fra fortauskanten eller gidder ikke senke bussen når de ser du skal av med vogna så du ender opp med å MÅTTE få hjelp av de ignorante medpassasjerene for å komme deg av eller på. OG flere ganger har jeg vært vitne til at en forelder med to barn har endt opp med ett barn på utsiden og ett barn på innsiden av tbane/trikk/buss fordi sjåføren har det travelt og gidder ikke sjekke speilet før de stenger dørene og kjører videre. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Beccy87 skrev:

Åh, jeg kunne skrevet flere kapitler om kollektivtrafikken men jeg skal prøve å la være. 
Siden jeg bor i Oslo så er jo tilbudet egentlig veldig bra og ungen min er relativt tålmodig så sånn sett synes jeg det funker fint.
Men folk er sykt hensynsløse og det irriterer meg grønn! 
Det gjelder passasjerer som ''ikke ser'' at du kommer med vogn og enten ikke gidder å hjelpe deg på og av dersom det trengs, eller rett og slett ikke gidder å flytte seg fra midtgangen eller de plassene som er satt av til barnevogn og rullestoler. 
Det gjelder sjåførene som altfor ofte har en dårlig dag, de stopper en meter fra fortauskanten eller gidder ikke senke bussen når de ser du skal av med vogna så du ender opp med å MÅTTE få hjelp av de ignorante medpassasjerene for å komme deg av eller på. OG flere ganger har jeg vært vitne til at en forelder med to barn har endt opp med ett barn på utsiden og ett barn på innsiden av tbane/trikk/buss fordi sjåføren har det travelt og gidder ikke sjekke speilet før de stenger dørene og kjører videre. :bond:

Har du sendt klage på sjåførene til Ruter? Jeg rekker jo såvidt å gå av bussen selv uten barn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Caramelli skrev:

Har du sendt klage på sjåførene til Ruter? Jeg rekker jo såvidt å gå av bussen selv uten barn.. 

Nei, jeg vet jeg burde gjort det men det rant bare bort i tiden.. :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Beccy87 skrev:

Nei, jeg vet jeg burde gjort det men det rant bare bort i tiden.. :rodme:

Det er nok mange bussjåfører som trenger en påminnelse om at sikker på og avstigning kommer først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte ingenting på black friday. Har det meste nå, og bilstol kjøpte vi for noen uker siden. Vi hadde Maxi Cosi Cabriofix med isofix fra før, og er strålende fornøyd med det. Vi bruker den gamle basen men kjøpte ny stol ettersom det er 4 år nå og brukt til 3 barn (har vært lånt vekk). Vi betalte 1800 for bare bilstolen, men så plutselig var det nedsatt til 1000 Kr på babyshop. Sendte en Mail til de og jammen fikk jeg ikke 800 Kr tilbake :laugh: 

Tror man får adaptere til de fleste vogner med den bilstolen, også er den en av de (om ikke det) letteste på markedet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stine889 skrev:

Vi kjøpte ingenting på black friday. Har det meste nå, og bilstol kjøpte vi for noen uker siden. Vi hadde Maxi Cosi Cabriofix med isofix fra før, og er strålende fornøyd med det. Vi bruker den gamle basen men kjøpte ny stol ettersom det er 4 år nå og brukt til 3 barn (har vært lånt vekk). Vi betalte 1800 for bare bilstolen, men så plutselig var det nedsatt til 1000 Kr på babyshop. Sendte en Mail til de og jammen fikk jeg ikke 800 Kr tilbake :laugh: 

Tror man får adaptere til de fleste vogner med den bilstolen, også er den en av de (om ikke det) letteste på markedet :) 

Godt å høre at vi har valgt riktig bilstol 👍🏻Og kjekt at du fikk penger tilbake! Kanskje du finner noe på "cyber monday" i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte heller ingenting på Black Friday, men tror faktisk vi har alt  av utstyr nå. Har vært 100% sykemeldt i over en mnd, så har ikke vært i shoppeform på en stund. Vi kjøpte bilstol og vogn i sommer. Det er jeg veldig glad for nå, siden formen er som den er!  Mangler bleier, da. Det kan jo være greit å ha:P Det venter vi derimot med en god stund enda. Hvor langt er dere på vei? På torsdag har jeg 40 dager igjen, og kan "smykke" meg med tittelen høygravid:fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Northelia skrev:

Vi kjøpte heller ingenting på Black Friday, men tror faktisk vi har alt  av utstyr nå. Har vært 100% sykemeldt i over en mnd, så har ikke vært i shoppeform på en stund. Vi kjøpte bilstol og vogn i sommer. Det er jeg veldig glad for nå, siden formen er som den er!  Mangler bleier, da. Det kan jo være greit å ha:P Det venter vi derimot med en god stund enda. Hvor langt er dere på vei? På torsdag har jeg 40 dager igjen, og kan "smykke" meg med tittelen høygravid:fnise: 

Hvilken bilstol/vogn kjøpte dere?

I dag er jeg 30 uker på vei og har vært hos fødselslege pga. prolaps i korsryggen. Hun mente jeg kan føde normalt, men at det kan bli aktuelt med vakuum fordi jeg ikke bør presse selv. Leste litt om vakuum etterpå og det håper jeg å slippe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Caramelli skrev:

Hvilken bilstol/vogn kjøpte dere?

I dag er jeg 30 uker på vei og har vært hos fødselslege pga. prolaps i korsryggen. Hun mente jeg kan føde normalt, men at det kan bli aktuelt med vakuum fordi jeg ikke bør presse selv. Leste litt om vakuum etterpå og det håper jeg å slippe!

Huff da! God bedring:blomst: De brukte sugekopp på meg forrige gang. Husker ikke så mye av det, men hverken barnet eller jeg fikk skader av det. Likevel er det jo ikke noe man skal ønske skal skje! Håper du slipper!

Vi kjøpte Maxi cosi cabriofix bilstol og Bugaboo buffalo. Har glemt litt av dem, de har stått nedpakket siden juli:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Northelia skrev:

Huff da! God bedring:blomst: De brukte sugekopp på meg forrige gang. Husker ikke så mye av det, men hverken barnet eller jeg fikk skader av det. Likevel er det jo ikke noe man skal ønske skal skje! Håper du slipper!

Vi kjøpte Maxi cosi cabriofix bilstol og Bugaboo buffalo. Har glemt litt av dem, de har stått nedpakket siden juli:P

Den bilstolen kjøpte vi også! Fikk dere den på tilbud? 🙂

Fra det lille jeg har lest om vakuum må jeg regne med både klipping og rifter... og det er jo noe av det jeg frykter mest. Men jeg får vel bare vente i 2 måneder til før jeg vet hvordan fødselen min blir, hehe. Det har jo også noe å si hvordan vei han ligger i uke 36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...