Gå til innhold

Skal røyking skjermes for barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke skjule at du røyker det stinker lang vei av deg. Det du kan er å slutte å røyke. Røyking er for folk med lav status og dårlig kunnskap om konsekvenser samt dårlig selvkontroll/eventuelt dårlig impulskontroll. 

Anonymkode: e3616...e46

Blablabla.

Anonymkode: 6ca88...b8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen fan av røyk, men jeg tviler sterkt på at barn tar skade av å se foreldre røyke. Er vel greit å ikke la barna vokse opp med at du skjuler ting 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har rett på å ha sine foreldre lengst mulig, så vær så snill og slutt med sigarettrøykingen (og snusing for den saks skyld). Røyk og snus tar flere år av livet ditt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså det er noe du må finne ut av selv. Bare husk at barna gjør som du gjør, ikke som du sier. 

Anonymkode: 8663d...7a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Jeg husker godt min mor sa til meg da jeg var liten at jeg aldri måtte begynne å røyke... Det var dumt og farlig.. Mens hun satt og tok flere magadrag og suttet på røyken. Det hadde absolutt ingen effekt da jeg anså henne som dobbeltmoralsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke skjule at du røyker det stinker lang vei av deg. Det du kan er å slutte å røyke. Røyking er for folk med lav status og dårlig kunnskap om konsekvenser samt dårlig selvkontroll/eventuelt dårlig impulskontroll. 

Anonymkode: e3616...e46

Du er ikke særlig opplyst om du innbiller deg at denne type innlegg gjør susen. Å anklage folk på denne måten er rett og slett ufint. - Å, nei. Jeg røyker ikke selv om du lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var røyker i 15 år, kjøpte esig og etter fire dager var jeg røykfri! Røyken smakte dritt i forhold til dampen, så det ble ekstremt lett å velge. :) 

Anonymkode: e13cd...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, EvaLena skrev:

Du er nesten ikke dømmende i det hele tatt :ohmy:

Alle som vil kan slutte å røyke. Se på hvem som står utendørs og røyker bort penger de godt kunne trenge å bruke på andre ting. Og ikke minst les statistikk over hvilke grupper som røyker, da vil du finne kilden til min uttalelse om at det er de i nedre sosiale og økonomiske skikt som er best representert blsnt røykerne. Kunnskap er aldr dumt å tilegne seg. 

Anonymkode: e3616...e46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan aldri få ros i en røykedebatt, så jeg skjønner ikke hvorfor du tar opp tema, TS? Det er jo å be om bråk.

Anonymkode: 0110c...f26

Det er ikke å be om bråk. Jeg spør om andres meninger, og jeg tåler helt fint å få kritikk fra de som ikke klarer å holde seg til tema.

ts

Anonymkode: 600cb...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke ungene tar skade av å se at du røyker.

Jeg tar det som en selvfølge at du røyker ute. Jeg antar at du gjør som de fleste jeg kjenner som røyker og har egen røykejakke så lukta ikke setter seg i klærne.

Jeg har venner med barn som røyker og har aldri merket røyklukt fra dem mens folk jeg kjenner som røyker inne kan innimellom lukte røyk.

Mine røykende venner er henholdsvis fysioterapaut, barnehagelærer og sivilingeniør. Typiske yrker for de nederste økonomiske og sosiale sjiktene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt bør man slutte og røyke. Man bør også avstå fra å baksnakke andre, lyve, snuse, drikke alkohol, etc. Men mesteparten av oss klarer selvfølgelig ikke dette. Selv om du lever et nærmest perfekt liv, garanterer ikke dette at ungene dine blir englebarn med mastergrad.

Lærte faktisk på skolen i markedsanalyse at barn ikke tar så mye av atferden fra foreldre, som å røyke o.l. men at omgangskretsen var vesentlig mye viktigere. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv "smugrøyker" jeg når det gjelder ungene, og det går greit ennå. Fordelen er jo at jeg røyker mye mindre enn jeg ellers ville gjort, og nesten ingen ting på ferier, da jeg før røkte mye. 

Men: det er ikke morra di eller en random barnehageansatt du så opp til da du var fire, som er ditt store forbilde når du blir 15. Jeg tenker allikevel jeg skal slutte helt, og da er det greit å trappe ned mer og mer nå.

Anonymkode: aebb6...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte du etter at du hadde fått barna? Regner hvertfall med at du ikke røkte når du var gravid så hvis du gjorde det før det så skjønner jeg ikke hvorfor du bare ikke begynte igjen? 

Jeg snuste før jeg fant ut at jeg var gravid og selv om det å ha et barn kan være stressende til tider så begynte jeg aldri igjen. Litt fordi jeg ikke vil at barna mine skal se meg snuse og litt for min egen del. 

Snuste aldri foran stedatteren før jeg fikk egne barn heller. Ville ikke at hun skulle se meg snuse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo være et godt forbilde, men skal jeg skjule det så mye at de ikke vet om det? Hvordan har dere gjort det?

Anonymkode: 600cb...106

Mine barn vet ikke engang hva røyk er :)

 

Anonymkode: a163c...297

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå finnes det tabletter å ta for å slutte å røyke. Det er helt utrolig at mennesker fortsetter med å suge på nikotin og giftstoffer som gjør at lungene blir helt svarte. 

Google lunger og sigarettrøyk og ta en grundig titt på de bildene. Selv har jeg en far som sluttet tvert etter å ha sett egne røntgenbilder av sine lunger. 

Anonymkode: 4307f...bd1

De tablettene har alvorlige bivirkninger og mange tåler dem ikke.

er såklart enig i at det beste er å slutte, men alle må finne sin egen motivasjon. Har prøvd tablettene selv, og vil ikke anbefale dem til noen. Men det er som med alt annet her i landet: gi folk en pille så er problemet løst.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo være et godt forbilde, men skal jeg skjule det så mye at de ikke vet om det? Hvordan har dere gjort det?

Anonymkode: 600cb...106

Spørs hvor komfortabel du er med det. 

De som røyker i barnehagen vår får gjennomgå som bare det av barna om hvor farlig det er og hvor dumme de er. :P Nå snakker vi mennesker som har hatt ungen på den ene armen og røyken i den andre. 

Det beste du kan gjøre for deg selv og får barna dine er å spørre deg om du er et godt forbilde ved å skjule det fra barna dine. Hva ville du sagt om barna dine begynte å røyke? Ville du følt deg litt dobbeltmoralsk da eller ville du følt at det er helt greit selv om du sitter i skjul med røyken akkurat som dem? Røyking stinker, uansett, så barna dine ville nok luktet lunten etter hvert uansett. Gå ut og røyk i det minste. Jeg tror jeg heller ville lagt meg på den linje til barna om at du dummet deg ut når du var yngre, at dette er virkelig ikke bra for noen og at du virkelig angrer på det, men håper at barna er smartere enn deg og unngår nikotin

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sluttet å røyke når barnet vårt var nesten 4 år. Da tenkte jeg at hvis jeg noensinne skulle slutte fremfor barnet, så er det nå! Det er jævlig vanskelig, men har man bestemt seg helt så er det greit nok. Da biter man smertene i seg uansett hvor vanskelig og tungt. Har ofret masse for barnet mitt, for det er det viktigste jeg har i livet.

Anonymkode: 180ff...10c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Menchit skrev:

De tablettene har alvorlige bivirkninger og mange tåler dem ikke.

er såklart enig i at det beste er å slutte, men alle må finne sin egen motivasjon. Har prøvd tablettene selv, og vil ikke anbefale dem til noen. Men det er som med alt annet her i landet: gi folk en pille så er problemet løst.....

Folk er forskjellig. Jeg fikk noen bivirkninger (champix), men de var til å leve med i forhold til skaden med sigarettene. Sluttet å røyke gjorde jeg også med de, for 4 år siden.

Anonymkode: 6ca88...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo være et godt forbilde, men skal jeg skjule det så mye at de ikke vet om det? Hvordan har dere gjort det?

Anonymkode: 600cb...106

Jeg ser at mange her tydeligvis svarer på alt annet enn du spør om, noe som er helt normalt i en røyketråd. 

Ja, jeg ville skjult det så lenge det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil andre alt du ikke gjorde når barnet var lite. Bare slutt å røyk nå, så kan man se seg selv 100% i speilet på gamlehjemmet også :)

 

Anonymkode: 180ff...10c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...