Gå til innhold

Strsks treåring bråker om natta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har slitt med det samme. Vår er 2,5 år og sluttet med tutt i påska. Etter den var borte sover barnet nå sammenhengene natten gjennom, sett vekk fra en og annen drøm som har vekket han.

Sovemedisin har aldri vert i tankene mine i løpet av disse årene. Jeg synes du burde prøve å avvenne med tutt først. 

Anonymkode: d25d7...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil, som mange skriver - anbefale deg å avvende med smokk. Neste tips er å snakke med 3-åringen din. Forklar henne atdere kan flytte senga hennes inn på ditt rom - HVIS hun slutter å skrike på natta. Gi klar beskjed om at du flytter UT senga igjen hvis hun skriker. Forklar også tydelig at du må få sove og at hun ikke får lov å bråke. Det er lov å være streng og bestemt. Test ut om hun er stille om natta. Fortsetter hun å hyle, ville jeg tatt senga ut av rommet ditt igjen - og vist at skrikingen får konsekvenser. La henne få en sjanse til å forbedre seg etter noen dager - og flytt senga inn igjen etter at hun har lovet å være rolig. Det kan være litt styr med å flytte senga ut og inn, men jeg tror virkelig det kan være verdt det. Barn vil veldig gjerne ligge nær foreldrene. Hvis hun slutter å skrike ved å ligge på ditt rom, ville jeg ikke brydd meg om hun lå der en lang periode. Nyt at dere sover, flytting tilbake kan dere ta når hun er klar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er hyper og du er sint fordi dere ikke får nok søvn. Mangel på søvn og en kjeftete utslitt mor er verre enn sovemedisin en periode for å komme ut av den vonde sirkelen.

Anonymkode: 27980...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Myrthel skrev:

Det er lov å være streng og bestemt. Test ut om hun er stille om natta. Fortsetter hun å hyle, ville jeg tatt senga ut av rommet ditt igjen - og vist at skrikingen får konsekvenser. La henne få en sjanse til å forbedre seg etter noen dager - og flytt senga inn igjen etter at hun har lovet å være rolig.

Herregud. Trusler og straff er det motsatte av det man bør gjøre. Dette er en treåring. Barnet gråter ikke for å være slem, men fordi det har problemer eller behov som foreldrene må ivareta.

Å true barnet er idiotisk. Det samme er å straffe barnet fordi det gir uttrykk for behovene sine.

Herregud. Du bør virkelig ta deg et kurs i barneoppdragelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, jabx skrev:

Herregud. Trusler og straff er det motsatte av det man bør gjøre. Dette er en treåring. Barnet gråter ikke for å være slem, men fordi det har problemer eller behov som foreldrene må ivareta.

Å true barnet er idiotisk. Det samme er å straffe barnet fordi det gir uttrykk for behovene sine.

Herregud. Du bør virkelig ta deg et kurs i barneoppdragelse.

Hvor skriver jeg om trusler og straff? Her gir man barnet et koselig valg om å få sove hos mor/foreldre. Et barn på 3 år klarer fint å forstå at ting kan få konsekvenser. Jeg har ikke skrevet noe sted at barnet gråter for å være slem heller, men en 3 åring forstår veldig godt at hun kan bruke gråt for å få viljen sin. Hvor lenge mener du moren til barnet skal være våken for at barnet skal få gi utrykk for behovene sine da? (For jeg mener bestemt at barnet absolutt får dekket sine behov ved å sove ved siden av mors seng - eller evt. oppe i senga til mor).

Ps. slutter du å skrive så spydig, ville jeg tatt deg mer seriøst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... folkens... Her er det helt stille fra Ts - så det er nok mest sannsynlig at hun har gått og fått sovemedisin... (Desverre)

Ingen poeng å prøve å overtale noen her, tror jeg... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Myrthel skrev:

Hvor skriver jeg om trusler og straff? Her gir man barnet et koselig valg om å få sove hos mor/foreldre. Et barn på 3 år klarer fint å forstå at ting kan få konsekvenser. Jeg har ikke skrevet noe sted at barnet gråter for å være slem heller, men en 3 åring forstår veldig godt at hun kan bruke gråt for å få viljen sin. Hvor lenge mener du moren til barnet skal være våken for at barnet skal få gi utrykk for behovene sine da? (For jeg mener bestemt at barnet absolutt får dekket sine behov ved å sove ved siden av mors seng - eller evt. oppe i senga til mor).

Trussel: "Gi klar beskjed om at du flytter UT senga igjen hvis hun skriker."

Straff: "Fortsetter hun å hyle, ville jeg tatt senga ut av rommet ditt igjen"

Det er ikke noe koselig valg: "Undertrykk følelsene dine, ellers blir du straffet med at vi fjerner deg så vi slipper å bli utsatt for følelsene dine."

Et så lite barn som gråter har behov for trygghet og trøst, ikke trusler og straff. Husk at i den alderen kan det være snakk om sterke følelser, og barnet trenger hjelp til å takle følelsene sine, ikke til å stenge dem av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så rart at barnet til TS føler mangel på nærhet når hun vurderer sovemedisiner fremfor nærhet. Mange foreldre i dag er jo nesten bare på jobb. 

Her er det nærhet nærhet og kjærlighet og det er det eneste som funker alltid. Og det er klart at man må være litt bestemt av og til når man er kjærlig. Dette elsker jo ungene.

Barnet er 4 år jeg har det helt alene og stiller 100% opp for det. Er ikke i arbeid for tiden og det er utrolig deilig å kunne bare tenke på barnet. Gud så mye barnet kommer til å få igjen for det, helt utrolig at ikke flere foreldre offrer mer av jobbtiden sin til barna. Da hadde de sluppet alt stress og fjas :)

Anonymkode: 19fc6...f10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke så rart at barnet til TS føler mangel på nærhet når hun vurderer sovemedisiner fremfor nærhet. Mange foreldre i dag er jo nesten bare på jobb. 

Her er det nærhet nærhet og kjærlighet og det er det eneste som funker alltid. Og det er klart at man må være litt bestemt av og til når man er kjærlig. Dette elsker jo ungene.

Barnet er 4 år jeg har det helt alene og stiller 100% opp for det. Er ikke i arbeid for tiden og det er utrolig deilig å kunne bare tenke på barnet. Gud så mye barnet kommer til å få igjen for det, helt utrolig at ikke flere foreldre offrer mer av jobbtiden sin til barna. Da hadde de sluppet alt stress og fjas :)

Anonymkode: 19fc6...f10

Dette har jo ikke noe med jobb å gjøre, TS er hjemme i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, jabx skrev:

Trussel: "Gi klar beskjed om at du flytter UT senga igjen hvis hun skriker."

Straff: "Fortsetter hun å hyle, ville jeg tatt senga ut av rommet ditt igjen"

Det er ikke noe koselig valg: "Undertrykk følelsene dine, ellers blir du straffet med at vi fjerner deg så vi slipper å bli utsatt for følelsene dine."

Et så lite barn som gråter har behov for trygghet og trøst, ikke trusler og straff. Husk at i den alderen kan det være snakk om sterke følelser, og barnet trenger hjelp til å takle følelsene sine, ikke til å stenge dem av.

Må man lage så mye styr ut av en sak? Hvis du temket straff og trusler i alle situasjoner, så tenker jeg stakkars barn. Det må da gå ann å forklare et barn en ting og gi det en konsekvens, uten at du skal vri det til tortur av barnet. Jeg mener at det er viktig å bryte mønsteret barnet har lagt seg til. Hvis barnet har så store traumer at det har behov for å takle sine følelser, som du skriver - får det jo all nærhet i eller ved mors seng. Ved å gi barnet et valg, vil de aller fleste barn føle at de har kontroll. At valget er å ikke skrike (når det ligger nært mor og får all nærhet det ønsker), ser jeg ikke på som straff. Det er faktisk lov å være streng og bestemt, bare man er kjærlig og omsorgsfull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Myrthel skrev:

Må man lage så mye styr ut av en sak? Hvis du temket straff og trusler i alle situasjoner, så tenker jeg stakkars barn. Det må da gå ann å forklare et barn en ting og gi det en konsekvens, uten at du skal vri det til tortur av barnet. Jeg mener at det er viktig å bryte mønsteret barnet har lagt seg til. Hvis barnet har så store traumer at det har behov for å takle sine følelser, som du skriver - får det jo all nærhet i eller ved mors seng. Ved å gi barnet et valg, vil de aller fleste barn føle at de har kontroll. At valget er å ikke skrike (når det ligger nært mor og får all nærhet det ønsker), ser jeg ikke på som straff. Det er faktisk lov å være streng og bestemt, bare man er kjærlig og omsorgsfull. 

Jeg tenker ikke straff og trusler i alle situasjoner. Jeg ser at du kommer med forslag om trusler og straff.

Ja, det går an å forklare og at ting får konsekvenser. Men det er forskjell på konsekvenser. Å true et utrygt barn med å flytte det enda lenger unna tryggheten (foreldrene) hvis det ikke undertrykker følelsene sine er ikke en god konsekvens.

Når du påstår at et barn kun trenger nærhet ved traumer viser det jo hvor fullstendig frakoblet virkeligheten du er. Et så lite barn har ikke lært seg å takle følelsene sine, og "trass" er egentlig at følelsene blir så overveldende at barnet ikke klarer å håndtere dem. Da trenger barnet hjelp til å håndtere dem, ikke til å undertrykke dem. Man lærer ingenting ved å undertrykke det.

Du tror seriøst at et så lite barn bare kan velge om det skal ha følelser eller ikke. Herregud. Eier du ikke følelser selv? Vokste du opp med foreldre som tvang deg til å undertrykke følelsene dine fremfor å lære deg hvordan du takler dem, kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, jabx skrev:

Jeg tenker ikke straff og trusler i alle situasjoner. Jeg ser at du kommer med forslag om trusler og straff.

Ja, det går an å forklare og at ting får konsekvenser. Men det er forskjell på konsekvenser. Å true et utrygt barn med å flytte det enda lenger unna tryggheten (foreldrene) hvis det ikke undertrykker følelsene sine er ikke en god konsekvens.

Når du påstår at et barn kun trenger nærhet ved traumer viser det jo hvor fullstendig frakoblet virkeligheten du er. Et så lite barn har ikke lært seg å takle følelsene sine, og "trass" er egentlig at følelsene blir så overveldende at barnet ikke klarer å håndtere dem. Da trenger barnet hjelp til å håndtere dem, ikke til å undertrykke dem. Man lærer ingenting ved å undertrykke det.

Du tror seriøst at et så lite barn bare kan velge om det skal ha følelser eller ikke. Herregud. Eier du ikke følelser selv? Vokste du opp med foreldre som tvang deg til å undertrykke følelsene dine fremfor å lære deg hvordan du takler dem, kanskje?

Jeg tror bare vi avslutter diskusjonen. Du vil være trassen og vri alt i gal mening. Du må lese hva TS skriver. Barnet ligger trygt i egen seng, men gråter hver natt. Når man da tilbyr barnet et annet sted, og legger til et "hvis du er grei" - så er ikke det for å undertrykke barnets følelser. Barnet blir ikke straffet ved å flytte tilbake til eget rom, det funket bare ikke hos mor heller. Barnet blir tatt på alvor ved at det får ligge trygt. "Hvis`et" er for at mor skal få sove hun også. Straff og trusler ville vært å truet barnet med å ta det vekk fra rommet sitt og ned i en mørk kjeller (f.eks).

Snakker man med en 3 åring om at hun kan få sove hos mor, hvis hun lover å ikke gråte om natten - tror jeg ikke man fortrenger barnets følelser. (Barnet bør heller få følelsen at det MESTRER å ikke hyle). Du kan snakke pent til et barn, samtidig som du er bestemt. Samtalen kan jo gjerne omtale spørsmål om hvorfor hun skriker. (Det med traumer var noe jeg skrev til deg, fordi du dro dette så utrolig langt). Et friskt barn, som TS beskriver - tåler fint å få et valg.

TS. Jeg tror også som flere skriver, at barnet er urolig på dagtid - nettopp fordi det sover så lite på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...