Gå til innhold

Strsks treåring bråker om natta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelpe meg, om du ikke har sover på tre år så forstår jeg deg godt!

men!!! Barnet må slutte med smokk. Har dere slutta med bleier? Dette må på plass. ta på henne / han ull pysj eller lignende og bruk tynnere dyne, ha godt luftet rom. 

Får ikke fingeren på hvorfor hun vokner utenom det med smokken. Så smokken må vekk!! Det greier du!

Anonymkode: a81c5...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har problemet blitt verre etter du fikk baby, eller er det problemet som er større?

Smokkebruk vitner om at du kanskje ikke er så bevisst på hvordan du skal planlegge eller håndtere vanskelige situasjoner med barna? Kanskje litt krasst, men det er nå engang slik at barn på tre år ikke bruker smokk...

Samsoving er det jeg har gjort med alle mine fire barn i urolige perioder. Har latt de komme opp i senge, da har vi ihvertfall sovet bedre enn om noen skal fly oppe om natten. Det betyr ikke at de sover der til de er 18..

Er det noe spesielt hun vil? Er hun sjalu på baby?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er manipulering. Hun sover ikke, hun er våken. 

Jeg skal til helsesøster snart, skal høre om sovemedisin.

Anonymkode: 75720...854

Så avvisende og avstumpet som du fremstår så forstår jeg at barnet våkner i halvsøvne og sutrer etter deg, på dagtid har hun vel skjønt at det ikke nytter å gi uttrykk for at hun trenger deg. Mens hun sover kan hun faktisk ikke styre det...

Du må faktisk TA DEG SAMMEN og skjerpe deg. Møt behovet til barnet ditt så vil du få bedre nattesøvn. Værsågod og sov godt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er manipulering. Hun sover ikke, hun er våken. 

Jeg skal til helsesøster snart, skal høre om sovemedisin.

Anonymkode: 75720...854

Jeg blir trist når foreldre tror at små barn er manipulerende. Enda mer trist blir jeg når du påstår at hun er det på natten, når hun er på sitt mest sårbare mtp mareritt/ensomhet. 

Et barn trenger nærhet fra foreldre, og aller mest av mor. Det trenger å føle seg elsket og akseptert. Når du kjefter på henne midt på natten når hun trenger din nærhet og omsorg, så skjønner jeg godt at hun ikke klarer å finne ro på natten. Ja, kanskje blir hun skremt til å være stille et par timer, men så kommer neste natt. 

Få råd fra helsesøster, ikke nødvendigvis om KUN nattesøvnen til datteren din, men om hva dere kan gjøre for å innarbeide bedre rutiner.

Ser at mange her har kommet med supre tips. Det jeg ville ha gjort er å tatt henne med på en aktivitet hvor det er bare dere (la mannen eller andre i familien passe babyen). Lek sammen, snakk sammen, ha det gøy! Så kan du bruke litt tid med henne på kvelden før hun legger seg. 

Til syvende og sist må hun føle seg trygg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er manipulering. Hun sover ikke, hun er våken. 

Jeg skal til helsesøster snart, skal høre om sovemedisin.

Anonymkode: 75720...854

Du må begynne å bruke hodet.

sovemedisin kan bare brukes i kortere perioder, det løser ikke veldig mye. Det har i tillegg bivirkninger. Alt fra bagateller til psykose. Helsestasjonspsykolog er et lavterkseltilbud og det er gratis. Jeg foreslår at du begynner der, ved å ta en telefon og be om time alt i morgen. Ta og gjerne med deg og vis hva du har skrevet her, både til psykologen og til Helsesøster. 

Du forteller oss ikke hvor pappaen er, noe som da får oss til,å tro at du er lene med barna. Da er og barnevernet til for å hjelpe med avlastningshjem. 

Anonymkode: 19057...b8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Hva med en smokkepose som du knytter i sprinkelsenga eller i enden? Det hadde jeg til min og da fant han smokken selv. Jeg puttet flere inni den så han kunne ta ny om den ene ble borte. Jeg sa han måtte finne de selv, da fikk han belønning om han var flink dagen etter :) Han tok dyna og smokk selv og var bra stolt. Kanskje du kan prøve det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes overhodet ikke det nødvendigvis er noe galt at en som ennå ikke har fylt 3, ennå bruker smokk i sovesituasjoner. Noen trenger dette. Men, hyppig oppvåkning KAN komme av at smokken faller ut, og da kan det være lurt å kvitte seg med denne vanen. Men jeg savner litt mer info fra deg, TS, angående hvor far er og om det er noen andre som kan hjelpe deg?

Endret av Harlekin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLLT for mange barn (og foreldre) er super avhengig av smokken.   Du klager, men det er en vane dere selv har introdusert til deres barn, og da må du akseptere konsekvensene med at barna våkne hele tiden og vil ha smokk igjen.  

I tillegg skal du medisinere barna.  Herregud.  

Får henne i seng mye tidligere og se om det fungere.  Men smokken MÅ BORT. 

Anonymkode: 30f0c...bf9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ALLLT for mange barn (og foreldre) er super avhengig av smokken.   Du klager, men det er en vane dere selv har introdusert til deres barn, og da må du akseptere konsekvensene med at barna våkne hele tiden og vil ha smokk igjen.  

I tillegg skal du medisinere barna.  Herregud.  

Får henne i seng mye tidligere og se om det fungere.  Men smokken MÅ BORT. 

Anonymkode: 30f0c...bf9

Det har hun prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jo. 3 Åringer er ikke så små barn akkurat. de kan prate, leke sammen med andre barn, mange har sluttet med bleie eller i allefall begynt do-trening.

 

Så jo, 3 åringer kan manipulere! Men det er normalt for denne alderen også, og er en del av den berømte tre-års trassalderen. Som SKAL være der.

Men, når det er slitsomt for hele familien må man undersøke hvorfor det er slik. Ble det verre etter baby kom? Sjalusi? Andre ting som har endret seg? Overgang til storebarnsavdeling? Språklig eller motorisk utvikling? Annet i familien som har endret seg?

Søvnløshet og barn: http://www.helse-bergen.no/no/OmOss/Avdelinger/sovno/sovn-og-sovnsykdommer/Sider/sovnloshet-hos-barn.aspx

Siste delen om ulike årsaker til søvnløshet er noe å tenke på: http://www.mammanett.no/barn/barnets-sovn/urolig-sovn-oppvakning-foreldre

Og her får pappan trå til! Han får avlaste så du kan få en dupp, hjelpe til med regninger og det praktiske. La deg sove ut i helgen, han får også stå opp om natten.

 

Virker som at endel her inne ikke kjenner til barns utvikling, men synes "alt er normalt bare barnet får bestemme over andre". Barn lærer empati blandt annet gjennom at foreldrer viser sine grenser. Det er dette barnet tester, for å lære sine grenser å kjenne. 

http://helseogsosialfag.cappelendamm.no/c573681/artikkel/vis.html?tid=573704

http://www.mammanett.no/barn/3

 

Denne tar opp noen utfordringer i denne alderen:

http://www.familieverden.no/Oppdragelse/Historikk/3-6-ar---oppdragelsen-far-logiske-konsekvenser/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres slitsomt ut, ts, og jeg vet litt om hvordan du har det. Bortsett fra at hos sønnen min fant de en fysisk årsak til oppvåkningen. Antakelig var det mandlene som plaget ham, trolig i kombinasjon med pollenallergi. I disse periodene har han fått sove i vår seng, da vi ikke har orket kamper om natta. Etter at det fysiske falt på plass, ble søvnen bedre igjen. Så jeg lurer jo på om hun er somatisk sjekket? Det jeg hvertfall kjenner igjen, er at sønnen min ble ganske hyper av å sove dårlig. Han virket på en måte så full av energi, men det var som om han var overtrøtt. Han hadde også noen ulykker mot slutten av barnehagedagen og på kvelden, og vi begynte å lure på synet hans. Hyperaktiv og mer klønete jo mer sliten han ble. Mao trenger ikke aktive barn å være uthvilte...

Men jeg kjenner en gutt som alltid bare var urolig om natta og dagen, dvs generelt høyt aktivitetsnivå fra fødsel. Det roet seg veldig da han var rundt 3, og søvnen ble da også bedre.

Så dette kan jo handle om alt fra fysiske årsaker, til personligheten hennes til at hun er for avhengig av fysiske stimuli (smokk eller evt deres nærvær?) for å sovne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Så jo, 3 åringer kan manipulere!

Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart unger er utspekulerte og manipulerte! Men dette er også en del av deres måte å kommunisere og få kontakt på. Etterhvert lærer de jo forhåpentligvis å go klarere uttrykk for ting og skal også lære seg å tåle å stå i avvisningen de også kommer til å få.

Man kan kalle det epler eller bananer, med årsak og utfall vil være det samme. Hun trenger nok noe hun ikke får, og at hun manipulerer eller er utspekulert for å få dette er ikke overraskende når mor ikke engang evner å se barnets behov. Dette er jo barnets åpenbare løsning. Forstår henne godt jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mysticgirl
8 timer siden, jabx skrev:

Nei.

De begynner gjerne tidligere, da de finner ut hva som fungerer. Så selv om de ikke er helt klar over at de manupilerer så gjør de det :)

Hvorfor tror du toåringen hyler i butikken og legger seg på gulvet for? Jo, for da kan det hende mor gir etter og han får godterier, det er ikke fordi han har et primært behov for søtt :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi
Den 3.5.2016 at 7.02, AnonymBruker skrev:

Klager og maser om smokken, som ligger 30 cm unna. Gidder ikke å lete selv. I natt var jeg oppe 3 ganger (fra 00-04 en gang...) og siste gangen var jeg skikkelig forbannet og kjeftet. Hun gidder ikke engang å ta på seg dyna selv. Hun har slitt med søvn siden dag 3, store problemer, da hun var 2 år snakket vi med helsesøster igjen som sa vi burde vurdere medisin. Nå er hun straks 3 år. Og jeg kjenner jeg ikke orker mer.. jeg er kronisk sur og deppa pga søvnunderskudd (har baby i tillegg). Glemmer alt, hele tiden, særlig regninger. Som blir en bekymring og en ekstra byrde. Babyen sover bedre enn storesøsteren. Kjenner det er tungt hver dag. Dette går merkelig nok ikke utover barnet selv, er en av de mest aktive i barnehagen (adhd eller?). Klarer ikke lenger å sitte i ro og se på tv. Ikke å lese bok heller. Men søvnen... helsesøster har ingen råd, internett har ingen råd. Husker da hun var baby og jeg spurte her inne om råd, som ikke funket, og folk sa at "det blir bedre når de blir 3 mnd", etterhvert "det blir bedre når de er 1 år". My ass ;) husker også jeg opprettet en tråd som ble ødelagt av noen surmaget folk. "Vi som er våkne med baby". 

Nei, jeg vet ikke. Eneste jeg vet er at jeg begynner å ikke takle det, i det heletatt. Jeg klarer ikke lenger å klistre på et smil og tenke positivt, møter jeg kjente på butikken er det såvidt jeg hilser. Jeg er helt fjern. Og aggressiv. Tenker ofte en stygg tanke, nemlig at jeg angrer på hele greia. 

Anonymkode: 75720...854

Du høres ut som en veeeeldig sliten mor så spør helsesøster om hun kan henvise deg til psykolog eller familiekontoret for du trenger virkelig innspill til hvordan du skal kommunisere med to-treåringen og komme deg gjennom dette. Din slitenhet og bekymring merkes godt selv på innlegget ditt og jenta di senser dette mye mer enn du tror. Et urolig barn/"adhd aktiv" hun er to år og blitt storesøster. Det er en følelsesmessig stor overgang for henne og den alderen hun er i skjer det mye på det indre plan.  Hun virker litt utrygg ut, derav uroligheten. Tar du deg tid til å snakke med henne om barnehagedagen om hun har vært glad eller trist I løpet av dagen?  Det kan være så enkelt som en krangel med et annet barn eller en irettesettelse fra en voksen som hun anser som urettferdig som kan skape uro og bekymring hos så små/store også. Du må få hjelp til å sove og ta deg inn på en måte, krev det av mannen din,eller familien! Hvor mye kan man egentlig kreve av en to/treåring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha kalt det manipulering, men jeg har en treåring selv, og dette kan gjerne være en typisk viljekamp hvor treåringen ikke vil gi seg. 

Jeg hadde senest en diskusjon klokka fire i natt om hvem som skulle 'hente puta' etter at både jeg og mannen min hadde blitt tråkket over og fått kjeft. Vi er ikke på vårt mest medgjørlige på denne tida av døgnet, så enden på visa ble at han sovnet fornærmet imellom oss. 

Men vi har jo ikke en baby i tillegg! HI, jeg skjønner at du er desperat! Men sovemedisin synes jeg høres skummelt ut. 

Jeg regner med at dere har kuttet ut dagsoving? Synes også det er lurt å avvenne smokken hvis det er dette hun våkner av. 

Kjefting hjelper kanskje i øyeblikket, og jeg skjønner veldig godt at det kan tippe over, men er ingen god løsning. 

Vi flyttet eldste over i vår seng om kvelden i en periode for å få til en løsning på at han våknet hver natt  og kom inn til oss og lagde rabalder med urimelige krav. Da la vi ham som vanlig på kvelden i sin egen seng (vi ville ikke at han skulle bli vant til å legge seg i vår), og så bar vi ham over mens han sov. Da unngikk vi at han rakk å bli veldig våken før han fikk vår oppmerksomhet, og etter hvert sluttet han helt å våkne om natten. 

Dette funker kanskje ikke hos dere som har en liten baby som kan bli forstyrret. Poenget er vel egentlig at man må prøve å finne noe som bryter mønsteret deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, duplexx skrev:

Det er klart unger er utspekulerte og manipulerte!

Nei, det er ikke klart. Det er å tillegge små barn negative egenskaper, når faktum er at de ikke er store nok til å være "utspekulerte". Tvert imot er de ganske rett frem og klare og tydelige. At de f.eks. gråter for å få viljen sin er ikke manipulasjon, men et uttrykk for at de har en vilje.

Hvis man først begynner ned en slik sti der man tillegger små barn slike negative egenskaper, så er det ikke langt til at man begynner å rettferdiggjøre "hevnaksjoner" mot dem for å straffe dem for at de er så onde el.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, jabx skrev:

Nei, det er ikke klart. Det er å tillegge små barn negative egenskaper, når faktum er at de ikke er store nok til å være "utspekulerte". Tvert imot er de ganske rett frem og klare og tydelige. At de f.eks. gråter for å få viljen sin er ikke manipulasjon, men et uttrykk for at de har en vilje.

Hvis man først begynner ned en slik sti der man tillegger små barn slike negative egenskaper, så er det ikke langt til at man begynner å rettferdiggjøre "hevnaksjoner" mot dem for å straffe dem for at de er så onde el.l.

Jeg vet ungene mine er utspekulerte eller kall det hva du vil. Men det er også mitt valg som voksen å ikke rettferdiggjøre hevnaksjoner og what not du skriver om der.

Unger manipulerer så sitt barnlige vis for å få viljen sin, men det er vår jobb som foreldre å romme det, møte det med respekt og evnt omsorg, og grenser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det minste rart at hun løper maraton i Bhg. Typisk adferd for ikke nok søvn, så det behøver du ikke lure på. Jeg skjønner ellers du er på bristepunktet. Du hat min sympati! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...