Gå til innhold

Arvinger (fremtidens slavedrivere)


Gjest lisemm

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, lisemm skrev:

Haha, tror vi hadde gått rundt gatelangs og sparket stein om det ikke var for Røkke? Det er vi som har skapt Røkke, og ikke motsatt. 

Røkke har ikke skapt en eneste arbeidsplass. Dersom Røkke hadde vært ute av bildet, ville noen andre tatt plassen hans.

Mangel på arbeidsplasser har aldri vært et problem. Ledigheten vi ser i Europa (og nå i Norge) kalles strukturell ledighet, og er et resultat av den økonomiske strukturen. I Norge er vi en omstillingsprosess (som er bla. avhengig av oljeprisen). Forblir oljeprisen lav må mange finne seg et annet yrke. Går oljeprisen opp vil oljebransjen rekruttere for fullt igjen. 

Nei, hvor sa jeg at vi hadde gått gatelangs? Røkke har skapt arbeidsplasser og han er en dyktig forretningsmann. Ikke alle kan klare å oppnå det han har gjort. Det er jo ingen i dag som har gjort deg, og i følge ditt permiss ville noen andre tatt plassen hans, så hvorfor finnes det ikke flere Røkke'er i Norge i dag da? Med samme suksess?

No shit, Sherlock. Det er ikke positivt å være så avhengig av olje når vi har en gigantisk eldrebølge kommende i tillegg til flyktninger på vei. Vi kan ikke sitte på gjerdet å vente på krakket, vi må få flere i arbeid som kan betale skatt og siden du mener det er så lett så synes jeg det er ekstremt rart vi i det hele tatt har så mange ledige i Norge.

Anonymkode: d2038...af7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvor sa jeg at vi hadde gått gatelangs? Røkke har skapt arbeidsplasser og han er en dyktig forretningsmann. Ikke alle kan klare å oppnå det han har gjort. Det er jo ingen i dag som har gjort deg, og i følge ditt permiss ville noen andre tatt plassen hans, så hvorfor finnes det ikke flere Røkke'er i Norge i dag da? Med samme suksess?

No shit, Sherlock. Det er ikke positivt å være så avhengig av olje når vi har en gigantisk eldrebølge kommende i tillegg til flyktninger på vei. Vi kan ikke sitte på gjerdet å vente på krakket, vi må få flere i arbeid som kan betale skatt og siden du mener det er så lett så synes jeg det er ekstremt rart vi i det hele tatt har så mange ledige i Norge.

Anonymkode: d2038...af7

:klappe: 

Anonymkode: 96f58...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisemm

Leste du innlegget mitt?

Nei, Røkke har ikke skapt en eneste arbeidsplass. Ja, han er en dyktig forretningsmann, men det finnes mange andre som er minst like flinke. Røkke har først og fremst hatt flaks, og fått hjelp av myndigheter og dyktige kolleger underveis. Du vet at Røkke ble rik som alminnelig fiskermann, sant? 

Røkke vokste opp i en tid hvor det var enorm vekst, og mange store formuer ble skapt. Forholdene var annerledes enn de er i dag. De fleste med kapital tjente seg søkkrike i denne perioden (Røkke inkludert). I dag er bildet annerledes - de fleste sektorene dominert av etablerte selskaper. Det er svært vanskelig å etablere seg i et slikt terreng uten stor tilgang på kapital. Dersom man skal bli rik i Norge i dag bør man sikte seg inn mot IT-sektoren. Her at vi et forsprang, og den er fortsatt i rivende utvikling. Her trenger man også relativt lite kapital for å etablere seg (apper og programvare kan utvikles på gutterommet).

"Hvorfor det ikke finnes flere Røkke'er i Norge i dag da?"

Hvor mange Røkke'er tror du det er plass til? - Ikke mange. Jeg antar at du kan såppass mye økonomi at du skjønner at ens inntekt er ens annen utgift. Mange Røkke'er ville ført til en innskrumpning av middelklassen og massiv fattigdom. Det er ikke plass til mange Røkke'er i Norge gitt våre felles ressurser.

Ledigheten vi har i Norge skyldes såkalt strukturell ledighet.

Store Norske Leksikon: "Strukturell arbeidsledighet skyldes tilpasningsvansker for arbeidskraften under endringer i produksjonsforholdene, for eksempel når nye produksjonsmetoder og materialer fortrenger gamle. Strukturell arbeidsledighet vil også kunne oppstå ved betydelige endringer i markedsforholdene, for eksempel på grunn av konkurranse fra ny industri i utviklingsland. De uheldige virkningene av arbeidsledighet som ikke blir bekjempet, kan delvis avbøtes ved arbeidsledighetstrygd."

Oljeprisen falt nettopp fra 120 dollar fatet til 30 dollar fatet, mann! Frem til oljeprisfallet var ledigheten i Norge rekordlav. Man vil alltid ha en viss ledighet. Denne ledigheten kalles naturlig ledighet, og skyldes bla. jobbytter, osv. 

 

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisemm
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klappe: 

Anonymkode: 96f58...09a

Hvorfor klapper du til innlegget over? Det er et elendig innlegg.

Nivået her er så lavt at jeg gir meg. God natt.

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, lisemm skrev:

Hvorfor klapper du til innlegget over? Det er et elendig innlegg.

Nivået her er så lavt at jeg gir meg. God natt.

Bedre enn alle dine til sammen. Du er så bastant. Du har en subjektiv mening og kommer bare ymse moraliseringer basert på  din mening om hvordan andre burde oppføre seg, uten å ta stilling til realiteten. Alle argumentene dine ligger på ungdomskolenivå. Hold deg objektiv og saklig, og vær åpen for å ta feil og lær av andres perspektiver (alle har noe å lære). Ifølge innleggene dine virker du som en lite hyggelig person å være rundt, - som kun er sjalu og bitter over det andre har, som ikke du har. Sikkert sånn som blir lei seg av at andre gjør det bedre enn deg og ikke klarer å glede seg på andres vegne å se det positive i ting, men kun peke ut det negative (slik jeg oppfatter deg). Prøv heller å være positiv og fokuser på hva som burde endres og hvordan, istedet for å slut-shame, moralisere og disse folk som ikke lever etter dine standarer. 

Anonymkode: 96f58...09a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er for å ha kommunisme. Tanken er gjerne god. Men se på de kommunistiske land. Ikke mye rettferdighet der?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange av de rike "arvingene" jobber hardt for å sikre at deres arvinger får ett bra liv. 

Jeg tror du heller peker fingeren mot bortskjemte drittunger som knapt trenger å løfte en finger for å få alt de vil ha. De som aldri møter motgang og det verste som kan skje, er at de ikke har siste plagg av en eller annen kjent designer. 

De som har jobbet hardt for pengene sine, fortjener formuen også. Det kunne jo du også ha gjort, om du brukte mer energi til å skaffe noe eget og ha viljen nok til å slå igjennom,istedet for å sutre og klage over de som har råd til alt. 

Og om du da sier "ikke alle klarer å slå igjennom, det er ikke så enkelt..." vel. Verden er urettferdig...deal with it, du kommer ingen vei om du ikke prøver..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bedre enn alle dine til sammen. Du er så bastant. Du har en subjektiv mening og kommer bare ymse moraliseringer basert på  din mening om hvordan andre burde oppføre seg, uten å ta stilling til realiteten. Alle argumentene dine ligger på ungdomskolenivå. Hold deg objektiv og saklig, og vær åpen for å ta feil og lær av andres perspektiver (alle har noe å lære). Ifølge innleggene dine virker du som en lite hyggelig person å være rundt, - som kun er sjalu og bitter over det andre har, som ikke du har. Sikkert sånn som blir lei seg av at andre gjør det bedre enn deg og ikke klarer å glede seg på andres vegne å se det positive i ting, men kun peke ut det negative (slik jeg oppfatter deg). Prøv heller å være positiv og fokuser på hva som burde endres og hvordan, istedet for å slut-shame, moralisere og disse folk som ikke lever etter dine standarer. 

Anonymkode: 96f58...09a

Man bør ha respekt for sine medmenneskers bitterhet, sa sikkert noen kloke hoder, før den franske revolusjon, og andre revolusjoner. Når mange nok mennesker blir bitre nok, så har de en tendens til å renske opp i samfunnet sitt. Og når noen blir tydelige, kan man være sikker på at det er mange flere. Hvilket nivå ligger det på? 

Anonymkode: b2fa6...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for bilder med opphavsrett, hets og avsporinger, samt svar til dette. 

Mynona, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det urettferdig at jeg ble født frisk (på grunn av genene jeg arvet), mens noen andre blir født blind aller med langvarige komplikasjoner (på grunn av det de arvet)?

Skal man brekke foten på den friske gutten, slik at han ikke skal få fordeler som andre ikke får? 

 

Anonymkode: 7e2b7...dc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det urettferdig at jeg ble født frisk (på grunn av genene jeg arvet), mens noen andre blir født blind aller med langvarige komplikasjoner (på grunn av det de arvet)?

Skal man brekke foten på den friske gutten, slik at han ikke skal få fordeler som andre ikke får? 

 

Anonymkode: 7e2b7...dc9

:klappe::fnise: signerer

Anonymkode: 96f58...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisemm

Hvorfor ble innleggene mine om Fredriksen-døtrene og Gustav Witsøe jr. fjernet? Mine kommentarer om deres intelligens, klesstil og væremåte var stort sett objektive. 

"Er det urettferdig at jeg ble født frisk (på grunn av genene jeg arvet), mens noen andre blir født blind aller med langvarige komplikasjoner (på grunn av det de arvet)?

Skal man brekke foten på den friske gutten, slik at han ikke skal få fordeler som andre ikke får?"

Økonomien er som ei kake. Hvis noen forsyner seg grovt kaka betyr det at det blir mindre på andre. Jeg forsøker å hjelpe gutten med det brukne benet, mens du forsøker å hjelpe den friske gutten. Hva som er mest beundringsverdig får være opp til andre å vurdere.

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisemm

Jeg har presentert mange tiltak som lar seg praktisere under dagens samfunnssystem.

- Kraftig progressiv inntektsbeskatning

- Formuebeskatning med bunnfradag

- Arveavgift med bunnfradrag

- Eiendomsbeskatning på sekundærboliger (som primært treffer de som har unndratt skatt ved å investere i utleieboliger)

- Avlivning av arvinger (upopulært, men effektivt forslag)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, lisemm skrev:

Hvorfor ble innleggene mine om Fredriksen-døtrene og Gustav Witsøe jr. fjernet? Mine kommentarer om deres intelligens, klesstil og væremåte var stort sett objektive. 

"Er det urettferdig at jeg ble født frisk (på grunn av genene jeg arvet), mens noen andre blir født blind aller med langvarige komplikasjoner (på grunn av det de arvet)?

Skal man brekke foten på den friske gutten, slik at han ikke skal få fordeler som andre ikke får?"

Økonomien er som ei kake. Hvis noen forsyner seg grovt kaka betyr det at det blir mindre på andre. Jeg forsøker å hjelpe gutten med det brukne benet, mens du forsøker å hjelpe den friske gutten. Hva som er mest beundringsverdig får være opp til andre å vurdere.

I eksempelet jeg ga, så ville det ha vært meg som skadet den friske gutten slik at den syke ikke skulle føle seg mindreverdig. Er det en slik verden vi vil leve i? Janteloven gone mad?

For å gjøre alt så rettferdig som mulig, så bør vi ta barna bort fra foreldrene sine, og legge dem i skogen. Da får vi en flott og rettferdig verden å leve i. Ingen tapere og ingen vinnere.

Hva er målet for oss mennesker? Å gjøre verden om til et rettferdig sted? Eller er det noe dypere som krever at vi utvikler de beste av de beste, enn å fokusere på å sørge for at alle blir så middelmådige som mulig?

Verden er urettferdig, men vi får uansett på eget initiativ hjelpe hverandre når vi kan. Det at man må hemme en person for å hjelpe en annen er trist, bare trist.

Anonymkode: 7e2b7...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisemm
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I eksempelet jeg ga, så ville det ha vært meg som skadet den friske gutten slik at den syke ikke skulle føle seg mindreverdig. Er det en slik verden vi vil leve i? Janteloven gone mad?

For å gjøre alt så rettferdig som mulig, så bør vi ta barna bort fra foreldrene sine, og legge dem i skogen. Da får vi en flott og rettferdig verden å leve i. Ingen tapere og ingen vinnere.

Hva er målet for oss mennesker? Å gjøre verden om til et rettferdig sted? Eller er det noe dypere som krever at vi utvikler de beste av de beste, enn å fokusere på å sørge for at alle blir så middelmådige som mulig?

Verden er urettferdig, men vi får uansett på eget initiativ hjelpe hverandre når vi kan. Det at man må hemme en person for å hjelpe en annen er trist, bare trist.

Anonymkode: 7e2b7...dc9

Hemme en annen? Vi snakker om mennesker som har flere hundre millioner, om ikke millarder på bok her. Hvordan har de opparbeidet seg denne formuen? Ved å profittere på andre.

Olav Thon og Petter Stordalen ville ikke blitt rik hvis det ikke var for underbetalte stuepiker. Og bolighaiene ville ikke blitt rike dersom det ikke var for alle oss som ikke har råd til å kjøpe oss leilighet selv.

Thomas Pikettys arbeid har bevist at dagens økonomiske system favoriserer kapitaleiere (dvs. arvinger) av strukturelle årsaker. r > g, r = avkastning på kapital, g = økonomisk vekst, noe som betyr at de rike blir rikere av å sitte på baken. I et rettferdig økonomisk system burde r < g. Under dagens økonomiske system fosser pengene inn til kapitaleierne (automatisk). Hvem betaler? Middelklassen og de fattige.

Poenget mitt er at det er de rike som hemmer andre, og ikke motsatt.

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest drumpf

- Henrett dem. Gustav Witzøe jr., Fredriksen-døtrene, barn av bolighaier er alle parasitterende vesener. De profitterer regelrett på andres arbeid.

Som Warren Buffet uttalte: "Vi har flotte barn. Men jeg vil påstå at når dine barn har alle fordeler allerede, med hensyn til oppvekst, utdanningsmuligheter, inkludert det de lærte hjemme - så er det hverken rett eller rasjonelt å oversvømme de med penger. De har faktisk hatt en gigantisk tyvstart i et samfunn som streber mot å være et meritokrati. Arvelig overføring av enorme formuer vil ytterligere ødelegge konkurransevilkårene som vi heller bør søke å utjevne."

Endret av drumpf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest besserwesser

Har null respekt for arvinger, eller mennesker som har tjent seg rike på bekostning av andre menneskers velstand. Se på Donald Trump. For en klovn. Hva hadde han vært hvis det ikke hadde vært for at han arvet en gigantbeløp som faren svindlet seg til gjennom å bygge offentlige boliger til fattige amerikanere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎04‎.‎2016 den 21.09, Gjest lisemm skrev:

det er på tide at vi tar grep før klasseskillet blir så stort at det er umulig å gjøre noe med.

Egentlig er det veldig enkelt å gjøre noe med store klasseskiller. Det er bare å innføre kommunisme, det.

Hvis de rike ikke vil er det jo bare å skyte dem i en væpna revolusjon. Deres iboende få antall gjør dem nemlig veldig sårbare overfor massenes antallsmakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
40 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Egentlig er det veldig enkelt å gjøre noe med store klasseskiller. Det er bare å innføre kommunisme, det.

Hvis de rike ikke vil er det jo bare å skyte dem i en væpna revolusjon. Deres iboende få antall gjør dem nemlig veldig sårbare overfor massenes antallsmakt.

Evt. innføre noen av tiltakene som Thomas Piketty foreslår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker blir født inn i mye ressurser. Disse læres opp til å se mennesker som ting man kan bruk til egen fordel. Makteliten som sitter i topp vet hvordan de skal bruke andre for egens økonomiske fordel. Systemet vi har idag lar kyniske mennesker som tjener på rikdom og makt slippe unna. Hele pengesystemet vi har oppfordrer til å drite mennesker over slik at en selv kan tjene på det. En av grunnene til at jeg ikke skal ha barn. Jeg vil ikke sette til livet enda en person andre kan misbruke for å tjene egn egoistiske hensikter

Anonymkode: fe377...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...