Gå til innhold

Psykologer; se hit


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gå til psykolog betyr at man tar sin psykiske helse på alvor, og det er et godt tegn. Synes alle burde gått til psykolog, da man trenger å bearbeide ting. Vi er veldig opptatte idag av at vi skal være i god form fysisk, men den psykiske biten er endel av den fysiske biten, det er det mange som glemmer. 

Anonymkode: c8cad...bef

Fantastisk innlegg. Hadde vi hatt en kultur der det var vanlig og snakket om at alle gikk til psykolog, hadde vi nok alle fått det langt bedre, vi hadde nok også fått et mye bedre samfunn. Problemstillingene rundt det er først og fremst disse: i det man snakker om psykisk helse, snakker man også umiddelbart om psykiske problemer og kriser. Hvorfor i h... gjør man det?

Hvorfor er det såpass utrolig få som snakker om en emosjonell vekst gjennom terapi og det å gå til psykolog? Det hører jeg nesten aldri bli nevnt. På skolen min har man en psykolog som man kan gå til dersom man har store problemer. Jeg gikk dit fordi jeg falt innunder denne gruppen, men hva med at alle de som har det bra på skolen gikk til psykolog i tillegg, DA kunne vi få en reell utvikling og vekst i vår nasjonale psykiske helsetilstand. Og ofte er det jo stygge slengbemerkninger fra de som har det såkalt bra(?) som fører til at folk får psykiske problemer, og det er da først og fremst disse som burde gå til psykolog i utgangspunktet, så kunne det legges til rette for at alle de andre kan gå til terapi etter hvert. Terapi kan selvfølgelig være vanskelig, men dersom alle tok noen kurs i dette, kunne vi alle bli psykologer for hverandre, og da kunne den psykiske helsetilstanden vår totalt sett høynes betraktelig. Dette burde det legges til rette for i samfunnet, det burde absolutt være muligheter for å treffe MANGE gode tiltak her, men dessverre så blir det ikke prioritert. Det er mildt sagt tragisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at psykologer går gjennom timer som pasient i sin utdannelse?

Anonymkode: 87809...f3b

Så vidt jeg vet er det ikke påkrevd for psykologer å gå i terapi for å få fullført sin utdannelse, det er bare anbefalt. For å si det mildt. det er ikke særlig imponerende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som psykolog i BUP, og går til psykolog selv (i perioder). Mange andre på jobben gjør det også eller har gjort det tidligere. Det er virkelig ikke noe rart med det! Jeg synes det forøvrig det er veldig positivt at folk ønsker å jobbe med seg selv! 

Anonymkode: 1c3e8...36a

Det er flott, gratulerer! Men mitt spørsmål blir da: jobber dere virkelig særlig mye med følelser, og transformasjon av negative føleleser, eller jobber dere stort sett kognitivt? Jeg har slett ikke inntrykk av at vanlige psykologer jobber særlig mye med dype følelser, men konsentrerer seg først og fremst om mentale prosesser. Men jeg håper at jeg tar feil her. Gjør jeg det? Psykologer flest forekommer meg som msker som er rimelig styrt av sitt superego, og som har mye undertrykte id-greier som de ikke klarer å ta frem, snakker dere egentlig særlig mye om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg egentlig tenker mest på er om han kanskje synes at det blir et problem, ubalanse. Kan tenke meg at han kanskje vil ha noen som ikke går til psykolog og har alt på stell. Ikke misforstå, jeg hadde ikke vurdert dating om jeg ikke hadde følt at jeg hadde masse fint å tilby noen. Men tanken bare slo meg.

 

Jeg får si ja, da. Og ta sjansen. Ts.

Anonymkode: 4f806...eb6

Du trenger jo ikke si noe om at du går til psykolog. Det er en ganske privat ting uansett. 

Anonymkode: c6551...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 24.4.2016 at 3.21, AnonymBruker skrev:

Det som tidligere er blitt sagt om at mobbere ikke har problemer eller får dette, stemmer nok ikke helt. De er mer utsatt for å bli kriminelle, og det sies i denne videoen at de har mangel på empati. Det stemmer med min erfaring. Det blir et større og større problem, iom at empati verdsettes stadig sterkere i samfunnet. Mobbing blir  også definert som antisosial atferd. Dette er sterke indikasjoner som tyder på at det er viktig å gripe fatt i de problemene som mobbere har, men hvor vidt det er lett å få mobberne til å ta selvkritikk og skjerpe seg, er en annen sak. Dertil kommer at både kriminalitet hos mobbere i senere alder og psykiske lidelser som følge av mobbing er meget dyrt for samfunnnet, og stjeler av alles skattepenger. Mobbere lager dermed ris til egen bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke psykolog, men har jobbet litt på arbeidssted med psykologer. Mitt inntrykk er nå at psykologer er mer tolerante overfor at folk går i terapi, enn den gjennomsnittlige borgeren er. Så det at han er psykolog kan være positivt for deg, med tanke da på toleranse og forståelse, ikke at han skal være terapeuten din.

Anonymkode: 4eb04...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke psykolog, men har jobbet litt på arbeidssted med psykologer. Mitt inntrykk er nå at psykologer er mer tolerante overfor at folk går i terapi, enn den gjennomsnittlige borgeren er. Så det at han er psykolog kan være positivt for deg, med tanke da på toleranse og forståelse, ikke at han skal være terapeuten din.

Anonymkode: 4eb04...e98

Det sies at 50% av den norske befolkningen får psykiske problemer i løpet av livet. Det foreligger foreløpig ingen klar definisjon på hva psykiske problemer egentlig er, men man forestiller seg vel at det svekker ens evne til å fungere tilfredsstillende i hverdagen, vil jeg tro. Man vil vel da måtte anta at de fleste av disse menneskene oppsøker en psykolog for å få hjelp i denne fasen, og ideen da om at det å gå til psykolog er noe uvanlig, er vel da relativt merkelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg dømmer 0%. Jeg synes det er veldig bra at mennesker tør å dra til psykolog for å få utløp eller rydde opp i rusk fra livet. Og for en psykolog så indikerer det, som en annen nevnte, at du funderer på det ene og det andre, noe psykologer liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har problemer så er det jo bedre å få hjelp enn å ikke få det, og jeg tror psykologer må vel være de som er minst dømmende når det gjelder psykiske lidelser og lignende :)

Anonymkode: 23e60...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har problemer så er det jo bedre å få hjelp enn å ikke få det, og jeg tror psykologer må vel være de som er minst dømmende når det gjelder psykiske lidelser og lignende :)

Anonymkode: 23e60...a1e

Det kommer seg jo an på. Det finnes en del erfaringer som tilsier det motsatte. Nemlig at psykologer er dømmende og ikke nødvendigvis har så mye toleranse med de som virkelig faller utenfor. Ellers så har vel de fleste mennesker problemer, og terskelen for å oppsøke psykolog  kunne kanskje vært vesentlig lavere, så hadde vi kanskje kunnet forhindre at det blir såpass mye både psykiske lidelser og ditto problemer i samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anastasha skrev:

Det sies at 50% av den norske befolkningen får psykiske problemer i løpet av livet. Det foreligger foreløpig ingen klar definisjon på hva psykiske problemer egentlig er, men man forestiller seg vel at det svekker ens evne til å fungere tilfredsstillende i hverdagen, vil jeg tro. Man vil vel da måtte anta at de fleste av disse menneskene oppsøker en psykolog for å få hjelp i denne fasen, og ideen da om at det å gå til psykolog er noe uvanlig, er vel da relativt merkelig? 

Jeg vet ikke hvor vanlig det er å gå til psykolog. Men der jeg jobber nå, så er det ingen kolleger som går til psykolog fast i arbeidstiden, mellom 8 og 16. Jeg tror faktisk jeg selv ville kviet meg for å gå fast til psykolog i arbeidstiden, for jeg ikke vil at mine kolleger skal vite dette om meg (og lure på hvilke problemer jeg har).

Anonymkode: 4eb04...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor vanlig det er å gå til psykolog. Men der jeg jobber nå, så er det ingen kolleger som går til psykolog fast i arbeidstiden, mellom 8 og 16. Jeg tror faktisk jeg selv ville kviet meg for å gå fast til psykolog i arbeidstiden, for jeg ikke vil at mine kolleger skal vite dette om meg (og lure på hvilke problemer jeg har).

Anonymkode: 4eb04...e98

Det må du nesten bare håndtere på et vis :) Hvis ikke kan du ikke gå til psykolog, så klart. 

Må man til psykolog må man dessverre gjøre sitt for å komme seg til psykolog også. Jeg for min del var åpen om det, jeg. Jeg møtte aldri noe vondt eller teit rundt det fra noen hold. Ikke sjefen, ikke kollegaer, klassevenner, kjæreste, familie. Alle syntes det var bra at jeg gjorde noe med det :) Men jeg sa det selvfølgelig ikke til alle, da. Men det var som regel de som jeg ikke trengte å si noe til heller, så det er jo ikke så viktig.

Mange blir henvist AV jobben sin om å gå til psykolog. 

Endret av Luka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...