Cuntzilla Skrevet 23. april 2016 #61 Skrevet 23. april 2016 12 minutter siden, pettersenper skrev: Det er jo derfor vi sier status, ikke kongen av Solliplass eller rockestjerne. Fordi det er resultatet som er tingen, ikke midlet Men resultatet er jo ikke entydig, høy sosial status et sted kan være lav sosial status et annet! Derfor er det et helt meningsløst begrep i denne sammenheng, synes flere i tråden her har forklart godt hvorfor det er umulig både å identifisere seg med og å bruke for å beskrive hva man vil ha. Hvis jeg sier jeg ser etter en fyr med høy sosial status, hvilke(n) av karakterene jeg listet opp er det da jeg vil ha? Det er som datingstedet Elitesingles, har ei venninne som registrerte seg der for lenge siden fordi hun anser seg selv som smart og veldig pen, og har rett i det. Men eneste hun fant der var med hennes ord stygge trailersjåfører (og dama har et poeng, hun sendte noen screenshots til å le seg ihjel av). De anser seg som elite fordi de tjener over 600 000 i året eller eier Fredrikstad Pukk og Grus. Det var ikke elite for henne. Hun går etter sosial status og skjuler det ikke, men det er helt meningsløst å si at sosial status er viktig på en datingprofil, fordi det er så subjektivt. Så hun må heller si at hun foretrekker en fyr med høy utdannelse, dress og slips og whatever, og så må sånne som Summers som klager på at damer ikke sier høyt at de vil ha høy sosial status heller lære seg å lese mellom linjene. Vi sier det hele tiden, vi bruker bare ikke det noe fremmedgjørende og lite beskrivende begrepet på det. 2
Cata Skrevet 23. april 2016 #62 Skrevet 23. april 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva menes med sosial status?? Anonymkode: d520f...bad Enig, det lurer jeg også på innerst inne. Er det at fyren er godt likt i vennekretsen, at han ikke er fengselsfugl, at han har god råd, god utdannelse eller hva er det egentlig som går inn i samlepotten "sosial status" - både generelt og i denne diskusjonen?
Gjest Minesveiper Skrevet 23. april 2016 #63 Skrevet 23. april 2016 (endret) Man ser vel egentlig at de fleste fotballspillere, programledere, komikere, diverse rikinger osv har kjærester og eller er gift. Så er spørsmålet om det er den sosiale statusen, eller egenskapene disse mennene har som har gjort at de har kommet i posisjonen de er i, som er appelerende for kvinner. Jeg tror det er en blanding. Samtidig tror jeg stor faktor i det hele er at kjendiser får langt mer eksponering enn den vanlige mann. Jeg som sitter inne og leser til eksamen hele dagen får nada niks Man kan uansett ikke snu ryggen til at de fleste menn med høy sosial status ikke er single. At flere kvinner på kg sier at det ikke er viktig for dem synes ikke jeg er rart. Hvor stor del av befolkningen har egentlig høy sosial status? Alle kan ikke være sammen med en kjendis. Jeg tror det er flere ting ved en mann som kan være tiltrekkende for en kvinner. Utseende, selvtillit, sosiale ferdigheter, udanning/yrkesmessige kunnskaper/ferdigheter, intelligens, sosial status, livsglede osv. Det er ikke slik at man må inneha alle egenskapene for å være attraktiv. En mann kan klare seg fint med for eksempel høy score på selvtillit, sosiale ferdigheter og livsglede. Tilsvarende kan en mann være attraktiv dersom han scorer høyt på utseennde og utdannelse, osv. Det er alltid en kombinasjon av flere egenskaper. Jeg har alltid vært en forkjemper for at menn bør ha gode sosiale ferdigheter og god sosial intuisjon for å være attraktiv. Dette fordi flere av de andre egenskapene faller lett gjennom om ikke dette er på plass. Endret 23. april 2016 av Minesveiper
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #64 Skrevet 23. april 2016 Så sosial status er noe den enkelte definerer? Det man selv "ser opp" til? Anonymkode: d520f...bad
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #65 Skrevet 23. april 2016 14 timer siden, Trollkarlen skrev: Når menn griner her om at kvinner er kresne og jager høy status, så mener de jo de 10% peneste. Disse mannfolka bryr seg ikke om resterende 90% av kvinner. Dem er skrap som ikke er med i regnestykke. Hvis en kvinne er blant de 10% peneste, så er det jo klart at hun er kresen og jager status. Disse kvinnene lever i en annen verden enn resten av befolkningen. Men mannfolk tåler ikke å høre at de er for ræv. Visst faen skal de ha en topp 10% dame! Damer er dumme som kun jager topp 10% av mannfolka!!! Jeg blir sett på som en veldig pen kvinne, og har aldri gått etter status. Kresen er jeg, og det var jeg da jeg møtte mannen min, men jeg mener alle bør være kresen fordi den du blir sammen med er gjerne noen du virkelig skal elske. Du kan ikke bare like den personen halvveis. Men for meg er det å være kresen at jeg går etter menn som er snille, intelligente, jordnære og handy. Så jeg mener altså at du tar feil. Anonymkode: 44fc6...69a 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #66 Skrevet 23. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir sett på som en veldig pen kvinne, og har aldri gått etter status. Kresen er jeg, og det var jeg da jeg møtte mannen min, men jeg mener alle bør være kresen fordi den du blir sammen med er gjerne noen du virkelig skal elske. Du kan ikke bare like den personen halvveis. Men for meg er det å være kresen at jeg går etter menn som er snille, intelligente, jordnære og handy. Så jeg mener altså at du tar feil. Anonymkode: 44fc6...69a Det finnes unntak, du trenger ikke å misforstå med vilje. Anonymkode: d520f...bad
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #67 Skrevet 23. april 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes unntak, du trenger ikke å misforstå med vilje. Anonymkode: d520f...bad Unntakene er heller de som går etter status. Anonymkode: 44fc6...69a
Tibbie Skrevet 23. april 2016 #68 Skrevet 23. april 2016 Den 22.4.2016 at 1.28, AnonymBruker skrev: Så andre må like han før du liker han? Det synes jeg er et tegn på usikkerhet ifra deg. Jeg liker å oppdage mennesker selv. Jeg trenger ikke at noen har oppdaget han/dem før meg... Anonymkode: 87a30...dfb Herregud, så dømmende og hobbypsykiater du er, da? Det sier mye om en person om han er godt likt, det kan du ikke benekte? Møter jeg en person som INGEN liker, så lyser varsellampene mine. Dessuten er jeg selv sosial, og jeg kunne aldri, aldri hatt en asosial kjæreste. Det er et krav for meg å ha en kjæreste som liker å være sosial, og som folk lett liker. Det gjør meg på INGEN måte til en usikker person. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #69 Skrevet 23. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir sett på som en veldig pen kvinne, og har aldri gått etter status. Kresen er jeg, og det var jeg da jeg møtte mannen min, men jeg mener alle bør være kresen fordi den du blir sammen med er gjerne noen du virkelig skal elske. Du kan ikke bare like den personen halvveis. Men for meg er det å være kresen at jeg går etter menn som er snille, intelligente, jordnære og handy. Så jeg mener altså at du tar feil. Anonymkode: 44fc6...69a Helt enig med deg. Har alltid fått mange tilbud ifra menn, menn som har forelsket seg i meg, menn som vil satse på meg, men jeg har ALDRI vært opptatt av sosial status. Sier som jeg sa tidligere: folk som er oppttatt av dette er gjerne usikre selv. Når jeg møter noen er det helheten av han jeg opplever, ikke hva mange andre har oppfattet før meg. For å ta et eksempel, har ei venninne som ofte søker sosial status i menn, hun sliter selv med dårlig selvtillit. Synes dette illustrerer bra det jeg vil frem til. Samfunnet må på en måte ha "godtatt" han først. Husker f.eks jeg var fascinert av en som var arbeidsledig ei stund, en som på mange måter var utenfor samfunnet.., hun kunne ikke skjønne at jeg kunne like han...Men det gjorde jeg, da jeg hadde blitt kjent med HAN, ikke hva slags "tittel" han hadde eller "vennegjeng" han var i. Har ofte likt mer outsidere... Anonymkode: 87a30...dfb
pettersenper Skrevet 23. april 2016 #70 Skrevet 23. april 2016 2 timer siden, Cuntzilla skrev: Men resultatet er jo ikke entydig, høy sosial status et sted kan være lav sosial status et annet! Derfor er det et helt meningsløst begrep i denne sammenheng, synes flere i tråden her har forklart godt hvorfor det er umulig både å identifisere seg med og å bruke for å beskrive hva man vil ha. Hvis jeg sier jeg ser etter en fyr med høy sosial status, hvilke(n) av karakterene jeg listet opp er det da jeg vil ha? Meningsløst nei. Har ikke noe å si at man har lav status et sted om man har høy hvor man er og damen er. Har man høy status på skolen og lav på deltidsjobben, får man damer på skolen. Har man lav på skolen og høy på deltidsjobben får man damer på deltidsjobben. Men lav burde den ikke trenge å være. Heller nøytral
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #71 Skrevet 23. april 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier som jeg sa tidligere: folk som er oppttatt av dette er gjerne usikre selv. Når jeg møter noen er det helheten av han jeg opplever, ikke hva mange andre har oppfattet før meg. For å ta et eksempel, har ei venninne som ofte søker sosial status i menn, hun sliter selv med dårlig selvtillit. Synes dette illustrerer bra det jeg vil frem til. Samfunnet må på en måte ha "godtatt" han først. Husker f.eks jeg var fascinert av en som var arbeidsledig ei stund, en som på mange måter var utenfor samfunnet.., hun kunne ikke skjønne at jeg kunne like han...Men det gjorde jeg, da jeg hadde blitt kjent med HAN, ikke hva slags "tittel" han hadde eller "vennegjeng" han var i. Har ofte likt mer outsidere... Anonymkode: 87a30...dfb Jeg tror ikke en kvinne trenger å være usikker på seg selv for å gå etter status. Hun kan være opptatt av de ytre tingene, som at hun selv har god jobb, høy inntekt, bor i det riktige strøket, og da også forventer det hos partner. Man har ulike verdier. Men selv trekkes jeg som deg også litt mot menn som ikke er det typiske midtpunkt eller fremstår så vellykket. Anonymkode: 2b331...854
Cuntzilla Skrevet 23. april 2016 #72 Skrevet 23. april 2016 (endret) 46 minutter siden, pettersenper skrev: Meningsløst nei. Har ikke noe å si at man har lav status et sted om man har høy hvor man er og damen er. Har man høy status på skolen og lav på deltidsjobben, får man damer på skolen. Har man lav på skolen og høy på deltidsjobben får man damer på deltidsjobben. Men lav burde den ikke trenge å være. Heller nøytral Du tar ikke poenget mitt. Er han klassens klovn og har høy status pga det, så vil hun i klassen som faller for han si at det er fordi han er veldig morsom, ikke fordi han har høy sosial status. Årsaken til dette er at det er mye mer beskrivende, nærliggende og meningsfylt å si at hun faller for morsomme menn, enn å si at hun faller for høy sosial status. For det høres jo da ut som at alt fra Donald Trump til Odd Norstoga kan være typen hennes alt etter hva mottakeren velger å legge i begrepet, og det gjør det da også umulig å identifisere seg med. Jeg synes derfor det er meningsløst å si at høy sosial status er greia mi, det forteller ingenting, det er mye mer beskrivende å si at jeg liker han som alltid er festens midtpunkt for eksempel. Så får folk som TS klage på at jeg ikke innrømmer at jeg går for sosial status, når det er nettopp det jeg innrømmer, bare uten å bruke et så døvt, fremmedgjørende og lite beskrivende ord for det. Endret 23. april 2016 av Cuntzilla 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #73 Skrevet 23. april 2016 2 timer siden, Tibbie skrev: Herregud, så dømmende og hobbypsykiater du er, da? Det sier mye om en person om han er godt likt, det kan du ikke benekte? Møter jeg en person som INGEN liker, så lyser varsellampene mine. Dessuten er jeg selv sosial, og jeg kunne aldri, aldri hatt en asosial kjæreste. Det er et krav for meg å ha en kjæreste som liker å være sosial, og som folk lett liker. Det gjør meg på INGEN måte til en usikker person. Du kaller meg dømmende? Du høres jo mye mer opptatt ut av hvordan denne mannen du skal være sammen med oppattes av andre. Det synes jeg er å være usikker. Og hvordan kan du vite om ingen liker en person du møter? Har du ikke en egen evne til å se mennesker? Andre må først "godkjenne" han, det er jo det du beskriver her egentlig. La oss si du møtte en du likte, en du fikk god kjemi med. Så møter venninna di han, og hun liker han ikke. Samme med noen andre venner av deg. Da dropper du han, utifra utsagnet ditt her? Det er viktigere for deg at han er godt likt enn kontakten du har fått med han... En annen ting : folk kan både være sosiale og asosiale... Anonymkode: 87a30...dfb
pettersenper Skrevet 23. april 2016 #74 Skrevet 23. april 2016 2 minutter siden, Cuntzilla skrev: Du tar ikke poenget mitt. Er han klassens klovn og har høy status pga det, så vil hun i klassen som faller for han si at det er fordi han er veldig morsom, ikke fordi han har høy sosial status. Årsaken til dette er at det er mye mer beskrivende, nærliggende og meningsfylt å si at hun faller for morsomme menn, enn å si at hun faller for høy sosial status. For det høres jo da ut som at alt fra Donald Trump til Odd Norstoga kan være typen hennes alt etter hva mottakeren velger å legge i begrepet, og det gjør det da også umulig å identifisere seg med. Jeg synes derfor det er meningsløst å si at høy sosial status er greia mi, det forteller ingenting, det er mye mer beskrivende å si at jeg liker han som alltid er festens midtpunkt for eksempel. Så får folk som TS klage på at jeg ikke innrømmer at jeg går for sosial status, når det er nettopp det jeg innrømmer, bare uten å bruke et så døvt, fremmedgjørende og lite beskrivende ord for det. Klassens klovn har ikke høy status. Grunnen til at du liker festens midtpunkt er at han har høy sosial status. Vi bare beskriver grunnen i stedet for å se på overfladisk ytre oppførsel Det med 'typen' fyr til en jente er heller sketchy. Jenter har som regel et bilde av hva som er hennes type, visse trekk ved en person(f.eks morsom). Og så finner hun kanskje en annen type hun liker. Da sier hun at det er trekkene ved den typen hun liker. Helt til de eventuelt slår opp. Etter en viss tid faller hun da tilbake på å tenke at hun liker den opprinnelige typen. Det vi ser her er at jenten finner noen hun liker, så ser hun på hva hun kan se som kjennetegner den personen. Og så kommer hun frem til et 'beskrivende ord' som du kaller det om hva hun liker. Hun må like fyrer som er morsomme siden denne fyren er morsom, og hun liker ham, ikke sant? Nei. hun vet bare ikke hva som ligger i grunn til den egentlige tiltrekningen. Sosial status, utseende og dominanse/trygghet Hvis du er interessert i psykologien bak forhold så sier Robb Willer fra Berkeley endel om den: (velg lecture 25. Tror det var der han snakket om jenters oppfatning av deres preferanser)
Gjest 012345678 Skrevet 23. april 2016 #75 Skrevet 23. april 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Menn agerer på det de ser andre menn har suksess med. Utseende/kropp = Pumper jern, trener Makt , penger, anseelse = Lederstilling yrker som gir dette. Det er et element av "women say=Women do" her. I den politiske debatten så er det et erklært ønske at menn skal velge såkalte kvinne/omsorgsyrker. De forsøkene vil ha begrenset suksess sålenge menn oppfatter at de reduserer egen attraktivitet hos kvinner ved å velge yrker med lavere lønn og status. Man ønsker flere kvinner inn ledelser, det gir liten ingen gevinst hos menn dvs det giør dem ikke nevnenerdig mer attraktive. Kanskje faktisk mindre aktuelle da menn veit at kvinner vil velge opp eller likestillt statusmessig.. Så dette bestemmer dere damer. Dropp ingeniøren med millioninntekt, gi avkall på fet Range Rover, hytte på Hafjell og New York shopping. Gå heller for den mannlige sykepleieren med campingsvogn på Rokosjøen, eldre Mazda og shopping i Charlottenberg. Ikke såå fristende nei... Vel, ante meg det ja Anonymkode: d7923...276 Haha, hvis noen velger yrke for å tiltrekke seg det motsatte kjønn er det utrolig teit! Jeg kjenner ingen som har gjort det, men din omgangskrets er sikkert annerledes. Jeg valgte utdanningen min fordi det er et utfordrende fag, gir meg god forståelse av hvordan samfunnet fungerer og jeg kommer til å tjene godt. Jeg vil ha en jobb hvor jeg blir utfordret hver dag. Jeg liker å ha ansvar og at andre har forventninger til hva jeg presterer. Det jeg først og fremst bryr meg om er hva jeg klarer å oppnå her i livet. Jeg tror menn misforstår hva kvinner mener når de snakker om ambisjoner hos menn. Mine venninner sikter ikke til at han skal være ingeniør eller økonom (de er jo ingeniører og økonomer selv). Det de ønsker seg er en snill og omtenksom mann som har økonomisk sikkerhet ved at han har en stabil jobb. Hva jobben går ut på spiller ingen rolle. Men de setter pris på at han har ambisjoner om å være flink og flittig i jobben sin. Det kravet stiller de jo til seg selv også. Det er ingen av dem som bryr seg om såkalt sosial status, men de ønsker at han har sosial intelligens nok til å komme overens med hennes familie og venner. Vet ikke hvordan dine venninner er, men mine venninner kjøper isåfall den Range Roveren selv hvis det er så viktig for dem.
Cuntzilla Skrevet 23. april 2016 #76 Skrevet 23. april 2016 11 minutter siden, pettersenper skrev: Klassens klovn har ikke høy status. Grunnen til at du liker festens midtpunkt er at han har høy sosial status. Vi bare beskriver grunnen i stedet for å se på overfladisk ytre oppførsel Det med 'typen' fyr til en jente er heller sketchy. Jenter har som regel et bilde av hva som er hennes type, visse trekk ved en person(f.eks morsom). Og så finner hun kanskje en annen type hun liker. Da sier hun at det er trekkene ved den typen hun liker. Helt til de eventuelt slår opp. Etter en viss tid faller hun da tilbake på å tenke at hun liker den opprinnelige typen. Det vi ser her er at jenten finner noen hun liker, så ser hun på hva hun kan se som kjennetegner den personen. Og så kommer hun frem til et 'beskrivende ord' som du kaller det om hva hun liker. Hun må like fyrer som er morsomme siden denne fyren er morsom, og hun liker ham, ikke sant? Nei. hun vet bare ikke hva som ligger i grunn til den egentlige tiltrekningen. Sosial status, utseende og dominanse/trygghet Hvis du er interessert i psykologien bak forhold så sier Robb Willer fra Berkeley endel om den: (velg lecture 25. Tror det var der han snakket om jenters oppfatning av deres preferanser) Er på fora for å diskutere, ikke se film=) Lurer på om vi egentlig er litt enige, du er bare låst i at jeg liksom ikke vil innrømme at høy sosial status ligger bak. Det er jo det jeg gjør, jeg forklarer bare hvorfor du sjelden/aldri møter noen som bruker akkurat det begrepet om det. Synes mange i tråden har forklart det godt, og nå gadd jeg ikke se filmen din, men kan tenke meg at han også viser til det mer som en ubevisst greie, og ikke at jenter går rundt og har en veldig håndfast tanke om at sosial status er det de faller for slik at det gir mening for dem å sette det opp på smørbrødlisten over kvaliteter de liker i en mann. Men hvis du leser den listen over kvaliteter, så klarer du kanskje å lese om (hennes versjon av) høy sosial status ligger der mellom linjene. Men å etterlyse at de faktisk skal skrive begrepet "sosial status" på listen? Da skjønner du ikke mye om tiltrekning og menneskelig psykologi. 1
Gjest 012345678 Skrevet 23. april 2016 #77 Skrevet 23. april 2016 23 timer siden, Summers skrev: Har vært noen tråder på KG om hva som får kvinner til å like menn. Hvor kvinner skal skrive hva de ser etter hos menn. Ingen kvinner skriver "sosial status" som noe som får dem til å bli tiltrukket av en mann. Det jeg lurer på er: tror kvinner at sosial status ikke har noe å si eller er det bare "alle andre" kvinner som bryr seg om sosial status? Om det er det siste, hvorfor tror dere at ingen kvinner skriver at de liker menn pga hans sosiale status? Er det fordi det er flaut å innrømme eller at kvinnene ikke har nok selvinnsikt? Edit: Sier ikke at ALLE kvinner legger vekt på sosial status. Spørsmålet er om INGEN kvinner legger vekt på sosial status. Jeg har aldri hørt en voksen dame si at hun er opptatt av mannens sosiale status (husker "sosial status" var viktig på ungdomsskolen, men siden har jeg ikke hørt snakk om det). Jeg tror de fleste i dag, både menn og kvinner, bryr seg mest om sin EGEN vellykkethet her i livet.
Tibbie Skrevet 23. april 2016 #78 Skrevet 23. april 2016 Den 23.4.2016 at 15.53, AnonymBruker skrev: Du kaller meg dømmende? Du høres jo mye mer opptatt ut av hvordan denne mannen du skal være sammen med oppattes av andre. Det synes jeg er å være usikker. Og hvordan kan du vite om ingen liker en person du møter? Har du ikke en egen evne til å se mennesker? Andre må først "godkjenne" han, det er jo det du beskriver her egentlig. La oss si du møtte en du likte, en du fikk god kjemi med. Så møter venninna di han, og hun liker han ikke. Samme med noen andre venner av deg. Da dropper du han, utifra utsagnet ditt her? Det er viktigere for deg at han er godt likt enn kontakten du har fått med han... En annen ting : folk kan både være sosiale og asosiale... Anonymkode: 87a30...dfb Oh, lord! Som du kverulerer. Selvfølgelig er du dømmende når du påstår jeg er en usikker person KUN fordi jeg liker sosiale menn! Du merker VELDIG fort om ingen liker en person du møter. Kanskje ikke bare ved å se på han fra 10 meters avstand, men når du blir bare litt kjent med noen, så får du et inntrykk om det er en enstøing eller en med mange venner. Jeg trenger ikke stalke en person for å finne ut om han er populær, det tar meg en fem-minutters samtale å skjønne. Dropper ikke en kjæreste fordi et par av mine venninner ikke liker han. Det er jo ikke definisjonen på popularitet? Det er mange populære mennesker jeg ikke tåler trynet på, men det gjør dem ikke mindre populære av at jeg ikke liker dem? Vel, jeg liker ikke menn som er asosiale. De må være 100 prosent sosiale.
Gjest 012345678 Skrevet 23. april 2016 #79 Skrevet 23. april 2016 18 timer siden, Trollkarlen skrev: Når menn griner her om at kvinner er kresne og jager høy status, så mener de jo de 10% peneste. Disse mannfolka bryr seg ikke om resterende 90% av kvinner. Dem er skrap som ikke er med i regnestykke. Hvis en kvinne er blant de 10% peneste, så er det jo klart at hun er kresen og jager status. Disse kvinnene lever i en annen verden enn resten av befolkningen. Men mannfolk tåler ikke å høre at de er for ræv. Visst faen skal de ha en topp 10% dame! Damer er dumme som kun jager topp 10% av mannfolka!!! Enig. Denne sutringen minner meg om klagingen fra selverklærte "nice-guys" med fendora som sutrer over at ingen damer vil ligge med dem, eller tublr-femi-nazis (også selverklært) som sutrer over at verdens kjekkeste menn ikke finner dem attraktive.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2016 #80 Skrevet 23. april 2016 Status, makt og penger er det som tiltrekker kvinner. Anonymkode: b5e44...e56
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå