Gå til innhold

Vær korrekturleser og finn feil!

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Arabella skrev:

"Vel å merke".

Ja, det er en opplagt feil som kan avklares ved hjelp av ordbok eller et besøk på Språkrådets nettsider. 

2 timer siden, Million skrev:

Ikke enig. Man lister ikke opp to verb etter hverandre med "å", det er "og". Å greie, å få til, bindes sammen med og.

Jeg har begynt å tenke sånn at det nok skal være "å" hvis det påfølgende infinitivsverbet kan erstattes av et substantiv: Han begynte å lese = Han begynte lesingen.

Infinitiv kalles jo for verbets substantiviske form. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her er en setning fra en omtale av "Sangen om den røde rubin" av Agnar Mykle:

Boken er hans mest kjente roman og er den midterste i en slags triologi ...

Endret av Arabella
  • Liker 1
Skrevet

triologi => trilogi

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det samme som doktoren ovenfor. I tillegg har jeg strevd med ordet "midterste". Det er ikke så lett å stille opp gradbøyningen av dette, synes jeg. Det er også noe som smaker litt rart med dette ordet her. Kan noe være mer i midten enn noe annet når det er snakk om tre bøker? Jeg vet ikke helt.

Men feil er nok bare det som er svart ovenfor. 

Skrevet
4 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg mener det samme som doktoren ovenfor. I tillegg har jeg strevd med ordet "midterste". Det er ikke så lett å stille opp gradbøyningen av dette, synes jeg. Det er også noe som smaker litt rart med dette ordet her. Kan noe være mer i midten enn noe annet når det er snakk om tre bøker? Jeg vet ikke helt.

Dette har jeg ikke tenkt over, men du har et poeng. Kanskje "midtre" er et bedre ord? Eller så kunne jo setningen omskrives til "bok nr. to".

Skrevet
1 minutt siden, Smultring skrev:

Det er vel mer snakk om at bøkene regnes som en trilogi, selv om de ikke er skrevet som det. Eller noe tilsvarende. Det er ikke en problemstilling om boken er den midterste, men om grunnlaget for inndelingen er tre. Det er i hvertfall slik jeg tolker det. Men vi mangler kontekst, så da står vi igjen med spekulasjoner. Er ikke så bevandret i litteraturen at jeg med sikkerhet kan si at "Sangen om den røde rubin" regnes som en del av en trilogi eller ei. "Lasso rundt fru Luna" er i hvertfall den første.

Skrevet
2 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Det er vel mer snakk om at bøkene regnes som en trilogi, selv om de ikke er skrevet som det. Eller noe tilsvarende. Det er ikke en problemstilling om boken er den midterste, men om grunnlaget for inndelingen er tre. Det er i hvertfall slik jeg tolker det. Men vi mangler kontekst, så da står vi igjen med spekulasjoner. Er ikke så bevandret i litteraturen at jeg med sikkerhet kan si at "Sangen om den røde rubin" regnes som en del av en trilogi eller ei. "Lasso rundt fru Luna" er i hvertfall den første.

Rubicon er ikke på noen måte en fortsettelse av Sangen om den røde rubin, og hovedpersonen heter ikke Ask Burlefot som i de to foregående bøkene, så jeg mener så avgjort at det ikke dreier seg om noen trilogi. Rubicon var dessuten den siste romanen Mykle skrev, så det kan ikke siktes til noen annen bok heller.

Skrevet
5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Dette er jammen sant. Det er, hvis jeg husker riktig, bare disse to bøkene som handler om Ask Burlefot. "Sangen om den røde rubin" er den andre boken.

Dette sitatet er fra en annen bokomtale:

"I 1954 kom Lasso rundt fru Luna, og to år etter Sangen om den røde rubin, som ble konfiskert etter dom i byretten. Dette var de to første delene av en planlagt trilogi, men det skulle ta ni år før Mykle ga ut noe nytt, og trilogien ble aldri avsluttet."

Skrevet
3 minutter siden, Arabella skrev:

Dette er jammen sant. Det er, hvis jeg husker riktig, bare disse to bøkene som handler om Ask Burlefot. "Sangen om den røde rubin" er den andre boken.

Dette sitatet er fra en annen bokomtale:

"I 1954 kom Lasso rundt fru Luna, og to år etter Sangen om den røde rubin, som ble konfiskert etter dom i byretten. Dette var de to første delene av en planlagt trilogi, men det skulle ta ni år før Mykle ga ut noe nytt, og trilogien ble aldri avsluttet."

Da blir "midterste" enda mer suspekt! :laugh:

Skrevet
25 minutter siden, Smultring skrev:

Da blir "midterste" enda mer suspekt! :laugh:

Nei, for midterste refererer til plassering i trilogien, som er referansepunktet. Men det trekkes i tvil om det faktisk er snakk om en trilogi.

Skrevet
36 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Nei, for midterste refererer til plassering i trilogien, som er referansepunktet. Men det trekkes i tvil om det faktisk er snakk om en trilogi.

Jeg klarer ikke å se forskjellen. Uansett hva "midterste" refererer til, så blir det noe rart når det er snakk om den midterste av tre. Det kan jo bare være én i midten? Hva kan en da sammenligne med?

På bordet ligger det tre kniver ved siden av hverandre. Kan du gi meg den midterste?

Det høres helt greit ut. Det er bare når jeg prøver å tenke over dette, at det blir litt rart. Slår jeg opp på "midtre" i Bokmålsordboka, ser jeg en komparativsform som ikke har en form i positiv. Positivformen er derimot et adverb. En kan ikke skrive "den midte boka i trilogien".  

Skrevet

det kan være langt mellom

lettvint

komma etter greit

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Frida skrev:

det kan være langt mellom

lettvint

komma etter greit

Det var de to siste jeg hadde sett i sitatet. 

Jeg synes at "lenge" er helt greit. 

Skrevet
2 minutter siden, Smultring skrev:

Det var de to siste jeg hadde sett i sitatet. 

Jeg synes at "lenge" er helt greit. 

Det har du nok helt rett i! Av og til når du tygger på et ord lenge nok, så ender det opp med å høres snodig ut. Det var nok derfor jeg syntes langt var bedre enn lenge. :biggrin:

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Frida skrev:

Det har du nok helt rett i! Av og til når du tygger på et ord lenge nok, så ender det opp med å høres snodig ut. Det var nok derfor jeg syntes langt var bedre enn lenge. :biggrin:

Det er snakk om tidsperspektiv, derfor må det være lenge mellom. Lenge-lenger-lengst, langt-lengre-lengst (avstand).

Endret av Arabella
Skrevet
1 minutt siden, Arabella skrev:

Det er snakk om tidsperspektiv, derfor må det være lenge mellom.

Super forklaring! 

Skrevet
1 minutt siden, Frida skrev:

Selv tygger jeg ennå på "midterste", så jeg skjønner hva du mener.

Jeg har noe setninger liggende, så jeg tar én oppgave til. Her skal det bare være én feil:

Far satte seg godt til rette i godstolen idet katten kom inn i rommet og grep fjernkontrollen. 

Skrevet
8 minutter siden, Smultring skrev:

Selv tygger jeg ennå på "midterste", så jeg skjønner hva du mener.

Jeg har noe setninger liggende, så jeg tar én oppgave til. Her skal det bare være én feil:

Far satte seg godt til rette i godstolen idet katten kom inn i rommet og grep fjernkontrollen. 

Komma etter rommet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...