Gå til innhold

Komme seg ut av en hekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp funnet ut at jeg har havnet i en såkalt hekt. Hadde aldri hørt om det før for et par dager siden (hektablogg). 

Det siste året har jeg vært i en seksuell hekt, hvor jeg har blitt helt avhengig av sexen med en fyr. Jeg har mistet alle hemninger, gjort ting jeg aldri i verden hadde gjort før eller med noen andre, jeg har kontaktet han i hytt og pine, brukt mesteparten av døgnets timer på å tenke på hva han gjør eller hva han syntes om meg. Hele min lykke har jeg lagt i hans hender - en fyr som ikke bryr seg, og da mener jeg oppriktig at han virkelig er helt likegyldig til meg annet enn rett før sex. 

Jeg har endt opp med selvmordstanker, har måttet begynne hos psykolog, har snakket så mye om denne fyren til venner at de er drittlei, hele livet mitt har bare gått rett vest. Jeg har brukt dagesvis på å ligge under dyna hjemme og grine. 

I bloggen beskriver de at å kutte ut en hekt er nesten like ille som å slutte med heroin, satt litt på spissen. Det føles bra at det faktisk er en slags diagnose å oppføre seg slik jeg har gjort det siste året. For jeg skjems over meg selv. Folk lurer på hvordan det er mulig å la seg ydmyke frivillig på denne måten, hvorfor jeg ikke har selvrespekt, hvorfor jeg ikke bare kutter det ut og skjerper meg. Det virker som de ikke forstår at det ligger mer bak. At jeg ikke er meg selv, at jeg egentlig vil ut av det, men ikke får det til. 

Nå i helgen håper jeg det var siste gang jeg hadde sex med han. Men jeg klarer ikke å finne ut av hvordan jeg skal klare å la være å kontakte han igjen. Det lengste jeg har holdt ut er 4 uker. 

Er det andre her som har opplevd å havne i en såkalt hekt og rett og slett mistet hodet helt? Hvordan kom du deg ut av det? Hvordan har du klart å finne tilbake til deg selv og selvfølelsen din? Akkurat nå føler jeg at jeg aldri kommer til å klare det :( 

Anonymkode: 33ad3...0ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var i en lignende situasjon. Hadde startet å kutte han ut samtidig som en kjempeårleit gutt tok kontakt med meg. Han gjorde det nok mye enklere for meg å ikke bry meg om han andre. Nå er jeg over han forrige og dater denne herlige fyren istede :)

Du må vite at det er bra for deg å komme deg ut av det. Som du sier selv, er han jo ingen bra fyr, noe du vil se enda bedre etterhvert. Slett han på sosiale medier, telefonnummer etc og ikke la han ta kontakt med deg. Og begynn å se deg om etter ordentlig årleite gutter, det finnes noen av dem :-)

Anonymkode: 19f0b...5c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Hva er en hekt?

Det står mye om dette om du søker etter hektablogg på google.

Er også en bok - "Hekta på et håp om kjærlighet" skrevet av Sissel Gran og Nora Skaug. 

For min del er fyren som dop, jeg ble (og er) avhengig og sliter med å kutte han ut. Dette er ikke noe alle opplever, tror de fleste som får en hekt, har andre problemer i bakgrunnen.

TS

Anonymkode: 33ad3...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var i en lignende situasjon. Hadde startet å kutte han ut samtidig som en kjempeårleit gutt tok kontakt med meg. Han gjorde det nok mye enklere for meg å ikke bry meg om han andre. Nå er jeg over han forrige og dater denne herlige fyren istede :)

Du må vite at det er bra for deg å komme deg ut av det. Som du sier selv, er han jo ingen bra fyr, noe du vil se enda bedre etterhvert. Slett han på sosiale medier, telefonnummer etc og ikke la han ta kontakt med deg. Og begynn å se deg om etter ordentlig årleite gutter, det finnes noen av dem :-)

Anonymkode: 19f0b...5c5

Tusen takk for svar. Du har nok rett i at det blir enklere hvis man møter en ny først. Har forsøkt alt av å slette/blokkere på sosiale medier og på telefonen, men desverre så sitter det langt inne å la blokkeringen stå så altfor lenge, og dermed er det igang igjen (fra min side mest).

TS

Anonymkode: 33ad3...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det står mye om dette om du søker etter hektablogg på google.

Er også en bok - "Hekta på et håp om kjærlighet" skrevet av Sissel Gran og Nora Skaug. 

For min del er fyren som dop, jeg ble (og er) avhengig og sliter med å kutte han ut. Dette er ikke noe alle opplever, tror de fleste som får en hekt, har andre problemer i bakgrunnen.

TS

Anonymkode: 33ad3...0ab

Hektabloggen må være det verste jeg har sett på nett siden http://www.arngren.net/ , hvorfor velger de å ha beige/brunt dopapir som bakgrunn for svart tekst? Det gjør det jo uleselig. I tillegg synes jeg det er usmakelig at noen som hevder de er psykologer finner på psykiske lidelser for så å selge bøker som en "kur" til sine liksomlidelser. Vil anbefale alle som sliter psykisk med å unngå å lese hva kvakksalvere på nett skriver og heller oppsøke profesjonell hjelp. I tillegg vil jeg oppfordre til å ikke kjøpe bøkene, de utnytter jo mennesker i en sårbar situasjon for egen vinning, og utifra bloggen kan de jo knapt formulere en sammenhengende setning.

Er det ikke litt ironisk at noen som skal hjelpe folk ut av skadelige avhengighetsrelasjoner prøver å få penger ut av personer ved å putte dem i en skadelig avhengighetsrelasjon?

Mitt normale råd i din situasjon ville vært å pule ti andre personer, men det rådet blir sjeldent satt pris på, og det virker ikke passende i denne situasjonen. Du kan ikke fokusere på noe annet en stund? Løping kan være veldig terapeutisk, og det er bra for helsen, i tillegg koster det ingenting. Jeg har aldri sluttet å elske noen, men jeg har sluttet med dop, det var ikke så fryktelig vanskelig, man bare velger noe annet hver gang man kjeder seg. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke kutte han, du kan bare fortsette den psykotiske oppførsla di så rævkjører det segselv etterhvert. Å forsøke å kutte er ofte bare seigpining, blir som en evinnelige runddans. Bare fortsett galskapen men hold døra åpen for andre. Både du og han blir lei etterhvert og livet går videre.  Speaking from experience.. 

Anonymkode: 1227a...50d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

analyser ham. kritisk. og skal en ergo sum= hvor går det og HVA kan han EGENTLIG tilby/ ikke tilby i det hele tatt. det går som regel over helt av seg selv etter du gidder å sette deg ned å analysere....dra inn litt ekstra mannehat fra tidligere dårlige opplevelser og vips. DU ER FRI. :D

Anonymkode: b64f8...af1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke i Hekta hvordan man kommer seg ut av det? Jeg har aldri lest boka, men trodde poenget var å komme seg ut av hektet. Jeg leste denne boka om emnet, her er det masse stoff om hvordan man kan komme seg ut av avhengigheten. Her er også en artikkel basert på boka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke kutte han, du kan bare fortsette den psykotiske oppførsla di så rævkjører det segselv etterhvert. Å forsøke å kutte er ofte bare seigpining, blir som en evinnelige runddans. Bare fortsett galskapen men hold døra åpen for andre. Både du og han blir lei etterhvert og livet går videre.  Speaking from experience.. 

Anonymkode: 1227a...50d

Særdeles dårlig oppfordring nå når TS er såpass svak at hun ikke klarer å sette fornuft fremfor galskap.

Anonymkode: de1b4...e30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Du har nok rett i at det blir enklere hvis man møter en ny først. Har forsøkt alt av å slette/blokkere på sosiale medier og på telefonen, men desverre så sitter det langt inne å la blokkeringen stå så altfor lenge, og dermed er det igang igjen (fra min side mest).

TS

Anonymkode: 33ad3...0ab

Ikke blokker, slett. Du fortjener bedre enn hva du utsetter deg selv for.

Anonymkode: de1b4...e30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er kjip. Vært der selv. 

Beste er faktisk å treffe andre selv om man føler seg utro i begynnelsen. 

Anonymkode: 501ea...66c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sidsel skrev:

Står det ikke i Hekta hvordan man kommer seg ut av det? Jeg har aldri lest boka, men trodde poenget var å komme seg ut av hektet. Jeg leste denne boka om emnet, her er det masse stoff om hvordan man kan komme seg ut av avhengigheten. Her er også en artikkel basert på boka

Tusen takk for at det hvertfall finnes enkelte brukere her inne som klarer å svare på en ordentlig måte og ikke bare slenge dritt.. 

<3 

 

Anonymkode: 33ad3...0ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye ufine svar her, har selv vært i et hekt og det er det vanskeligste jeg har vært igjennom. Når man endelig tror man er fullstendig ferdig og aldri kommer til å kontakte personen igjen, så går man på en smell. Føles absolutt som å være sterkt avhengig av noe.

TS, det eneste som hjalp for meg var at han tilslutt var en så stor drittsekk mot meg at jeg klarte å grave fram selvrespekten min. Jeg hadde gitt meg fullstendig hen til en person som ikke brydde seg. Jeg avlyste avtaler med venninner, klarte ikke konsentrere meg på jobb, mistet all glede over TV-serier og musikk. Satt for det meste hjemme med telefonen i hånden og ventet på et livstegn. Kort sagt eksisterte jeg, men jeg levde ikke. Han var varm og kald, av og på, og jeg visste aldri hvor jeg hadde han. Det var omtrent bare sex vi drev med og, selv om det begynte som dating.

Du går til psykolog, og det er veldig bra, håper det er en du føler kan hjelpe deg. Du må slette han fra sosiale medier og blokkere nummeret. Det må du bare. Skriv en liste over alle grunnene til han er dårlig for deg. Minn deg selv på de vonde episodene hvor du grått og følte deg sviktet Og hver gang du får lyst til å kontakte han, så ser du på den listen. 

Det kan også være greit å være ærlig med venninner. Jeg sa at jeg var skremt over meg selv og at jeg hadde mistet meg selv, og at jeg prøvde nå kutte han ut. Jeg prøvde å være mye ute og lite hjemme alene, trene og skrive. Dro også på noen dates i ukene etter at det var over, og selv om det ikke ble noe mer, så var det hyggelig å snakke med noen andre menn og se at det finnes noe bedre der ute. 

Masse lykke til, TS. 

Anonymkode: 1068a...d91

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil komme ut av hekten en vakker dag men det krever viljestyrke. Det beste er faktisk å be han om å holde seg unna deg. Om du tør så si at du har et hekt på han. Men det krever mye mot. Jeg gjorde det med en fyr jeg skjønte jeg var på vei til å bli hekta på. Det tok litt tid før det roa seg ned. Men nå er jeg heldigvis hektfri. 

Anonymkode: 501ea...66c

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 4/5/2016 at 17.55, AnonymBruker skrev:

Du vil komme ut av hekten en vakker dag men det krever viljestyrke. Det beste er faktisk å be han om å holde seg unna deg. Om du tør så si at du har et hekt på han. Men det krever mye mot. Jeg gjorde det med en fyr jeg skjønte jeg var på vei til å bli hekta på. Det tok litt tid før det roa seg ned. Men nå er jeg heldigvis hektfri. 

Anonymkode: 501ea...66c

Å si fra om det til denne fyren tror jeg ikke er så lurt. Antaglig kommer han til å utnytte den informasjonen.

Anonymkode: 19f0b...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bryr seg ikke om deg, sier du? Da må du videre uansett. Foreslår faktisk også som noen andre her å bare ligge med noen andre. Bare velg rebound'en med omhu, sånn at du ikke får mer problemer. Å ligge med noen andre vil svekke hektet, og sakte men sikkert gi deg makten tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5. april 2016 at 17.52, AnonymBruker skrev:

Mye ufine svar her, har selv vært i et hekt og det er det vanskeligste jeg har vært igjennom. Når man endelig tror man er fullstendig ferdig og aldri kommer til å kontakte personen igjen, så går man på en smell. Føles absolutt som å være sterkt avhengig av noe.

TS, det eneste som hjalp for meg var at han tilslutt var en så stor drittsekk mot meg at jeg klarte å grave fram selvrespekten min. Jeg hadde gitt meg fullstendig hen til en person som ikke brydde seg. Jeg avlyste avtaler med venninner, klarte ikke konsentrere meg på jobb, mistet all glede over TV-serier og musikk. Satt for det meste hjemme med telefonen i hånden og ventet på et livstegn. Kort sagt eksisterte jeg, men jeg levde ikke. Han var varm og kald, av og på, og jeg visste aldri hvor jeg hadde han. Det var omtrent bare sex vi drev med og, selv om det begynte som dating.

Du går til psykolog, og det er veldig bra, håper det er en du føler kan hjelpe deg. Du må slette han fra sosiale medier og blokkere nummeret. Det må du bare. Skriv en liste over alle grunnene til han er dårlig for deg. Minn deg selv på de vonde episodene hvor du grått og følte deg sviktet Og hver gang du får lyst til å kontakte han, så ser du på den listen. 

Det kan også være greit å være ærlig med venninner. Jeg sa at jeg var skremt over meg selv og at jeg hadde mistet meg selv, og at jeg prøvde nå kutte han ut. Jeg prøvde å være mye ute og lite hjemme alene, trene og skrive. Dro også på noen dates i ukene etter at det var over, og selv om det ikke ble noe mer, så var det hyggelig å snakke med noen andre menn og se at det finnes noe bedre der ute. 

Masse lykke til, TS. 

Anonymkode: 1068a...d91

Tusen takk for at du delte, er akkurat sånn jeg har det.. Faktisk er det så likt at det er som om det er meg du skriver om..  Jeg føler jo også at det ikke kommer til å ta slutt før han avviser meg totalt/når et nytt nivå av hvor drittsekk man kan være. Og det er jo sykt kjipt. Må vel prøve å unngå å være alene og sørge for å være rundt folk som vet at jeg må vekk fra han fyren her. 

Ts

Anonymkode: 33ad3...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å si fra om det til denne fyren tror jeg ikke er så lurt. Antaglig kommer han til å utnytte den informasjonen.

Anonymkode: 19f0b...5c5

Jeg sa faktisk ifra til han på et tidspunkt at vi måtte kutte ut og at hvis jeg tok kontakt f eks i fylla så måtte han bare ignorere det. Han sa ja til det, men et par uker senere var jeg i sengen hans igjen. Så det funker jo ikke. Er flaut at man ikke klarer å ha mer selvkontroll, så skulle virkelig ønske han kunne avvist meg/ignorert meg istedenfor, men skjønner at det sikkert er vanskelig å si nei til sex.. 

TS

Anonymkode: 33ad3...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...