Gå til innhold

Radio Nite Rocket/Rune Kjelldahl


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nite Rocket er dypt savnet; i år er det ti år siden Rune gikk bort - og radio uten ham er rett og slett ikke radio; ingenting av mølet som sendes i lettkrenkede Norge i dag kan måle seg med legenden Rune Kjelldahl.

Har en rekke opptak med utdrag av sendingene fra 1997 med de berømmelige Sleezeball-kveldene og etter comebacket i 2002; burde nesten digitalisere dette og legge det ut på nett, så folk kan høre norsk radiohistorie fra en tid der man ikke ble like lett krenket som idag; mon tro om det er flere som har opptak med Nite Rocket på gamle kassetter ...?

R.I.P. Rune og FM 101,1; dagens samfunn trenger sannelig flere som deg.

Er det noen som fortjener en fanklubb, så er det denne radiostasjonen.

 

Anonymkode: 8631b...c9b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nite Rocket's webside som dukket opp i 2002 var også noe for seg selv; domenenavnet er nå overtatt av noen andre, men den originale siden finner man i webarkivet:

niterocket.thumb.png.2b9465b4b2dcd7984c432bc4a7be1e59.png

Anonymkode: 8631b...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 4.42):

Nite Rocket er dypt savnet; i år er det ti år siden Rune gikk bort - og radio uten ham er rett og slett ikke radio; ingenting av mølet som sendes i lettkrenkede Norge i dag kan måle seg med legenden Rune Kjelldahl.

Har en rekke opptak med utdrag av sendingene fra 1997 med de berømmelige Sleezeball-kveldene og etter comebacket i 2002; burde nesten digitalisere dette og legge det ut på nett, så folk kan høre norsk radiohistorie fra en tid der man ikke ble like lett krenket som idag; mon tro om det er flere som har opptak med Nite Rocket på gamle kassetter ...?

R.I.P. Rune og FM 101,1; dagens samfunn trenger sannelig flere som deg.

Er det noen som fortjener en fanklubb, så er det denne radiostasjonen.

 

Anonymkode: 8631b...c9b

Ja, tenk at det er ti år siden han gikk bort ❤️ Han er en legende, ja og vi hadde trengt han i dagens ekstrem-woke og krenkesamfunn. Kjempetrist at han gikk bort så tidlig. Er forresten jeg som har laget denne tråden.

Du skulle digitalisert og lagt ut de opptakene på nett, ja! Hadde vært fantastisk moro og hørt igjen! Har sikkert opptak av han jeg også, men etter x antall flyttinger siden 2000 aner jeg ikke hvor posen med kassettene mine er hen :( Husker jeg sendte brev til Rune som han leste på lufta og jeg kødderingte til ham. Ikke noe ondskapsfullt, altså, bare tøys og fjas. Det var så gøy og han lo rått med og alle innringere kom jo på lufta.

Herregud, som jeg savner Radio Niterocket, Radio Pluss og FM! Rune var sterkt imot dab, husker jeg. Er vel noen nærradioer som fortsatt sender på FM, men alle er jo politisk korrekte tullinger som bare spiller ræl. Har ikke hørt på radio på årevis. 

Anonymkode: e5704...cc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hadde vært fantastisk moro og hørt igjen!

Det hadde vært utrolig KULT! Jeg hadde noen sendinger på kaset ifra rundt 94/95 95/96, men det hadde virkelig vært noe å hatt alle sendingene liggende på nett. Håper de finnes der ute ett eller annet sted, og dukker opp på nett på ett eller annet tidspunkt 🙏

Rune var virkelig noe for seg selv, og jeg føler at han virkelig var "forut for sin tid".

SUPER-trist at vi mistet han så alt for tidlig  :sukk:

Edith - kÆssettene mine er borte også :sprettoy:

Endret av AnonymBruker 42
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (3 minutter siden):

Det hadde vært utrolig KULT! Jeg hadde noen sendinger på kaset ifra rundt 94/95, men det hadde virkelig vært noe å hatt alle sendingene liggende på nett. Håper de finnes der ute ett eller annet sted, og dukker opp på nett. 

Rune var virkelig noe for seg selv, og jeg føler at han virkelig var "forut for sin tid".

SUPER-trist at vi mistet han så alt for tidlig  :sukk:

Ja, hadde vært helt konge. Hvis ikke krenkepolitiet hadde fjernet alt før vi rakk å si kake da. Men håper det dukker opp på nett jeg og!

Ja, det var han. Kjempetrist at han døde så ung, ja. Bare 52 år gammel :trist: 

Anonymkode: e5704...cc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, hadde vært helt konge. Hvis ikke krenkepolitiet hadde fjernet alt før vi rakk å si kake da. Men håper det dukker opp på nett jeg og!

Ja, det var han. Kjempetrist at han døde så ung, ja. Bare 52 år gammel :trist: 

Anonymkode: e5704...cc9

Var egentlig veldig lite av musikken som ble spilt jeg likte på den tiden, og hørte nesten KUN på for å høre Rune "snakke dritt", og/eller rable om ett eller annet "uviktig" 😄 

Han hadde virkelig gjord seg nå i disse "PK"-tider, og tror han hadde vært en skikkelig "pupp"  samfunnsdebattant også.

Savnet er han uansett  ♥️  Og fingrane  krÅssad for at en eller annen super-fÆn har alt på kÆssett, og legger det ut når pÆnsjhÅn inntreffer : :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (8 minutter siden):

Var egentlig veldig lite av musikken som ble spilt jeg likte på den tiden, og hørte nesten KUN på for å høre Rune "snakke dritt", og/eller rable om ett eller annet "uviktig" 😄 

Han hadde virkelig gjord seg nå i disse "PK"-tider, og tror han hadde vært en skikkelig "pupp"  samfunnsdebattant også.

Savnet er han uansett  ♥️  Og fingrane  krÅssad for at en eller annen super-fÆn har alt på kÆssett, og legger det ut når pÆnsjhÅn inntreffer : :jepp:

Samme her. Eneste han spilte som jeg likte på den tiden var Pink Floyd. Ellers hørte jeg mest på techno, dance og sånt :flau: Idag, derimot hadde jeg nok digga mye av musikken selv om jeg egentlig ikke husker så mye av det han spilte. Hørte på kun pga Rune jeg også. Det var så spennende siden stasjonen var så kontroversiell og det stadig var aksjoner mot dem.

Vi hadde virkelig trengt han nå, ja! Kule Rune, han vil alltid være savnet ♥️

Anonymkode: e5704...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme her. Eneste han spilte som jeg likte på den tiden var Pink Floyd. Ellers hørte jeg mest på techno, dance og sånt :flau: Idag, derimot hadde jeg nok digga mye av musikken selv om jeg egentlig ikke husker så mye av det han spilte. Hørte på kun pga Rune jeg også. Det var så spennende siden stasjonen var så kontroversiell og det stadig var aksjoner mot dem.

Vi hadde virkelig trengt han nå, ja! Kule Rune, han vil alltid være savnet ♥️

Anonymkode: e5704...cc9

Samme her - selv om det var en noen kule låter innimellom. Hadde nok satt mye mer pris på musikken i dag, og jeg gjorde jo også det før han dÆvva :sukk: Virkelig savnet  (spesielt for "nattskiftere") 

Glad det er flere enn meg som beit seg merke i han, og husker han, iaf!  "Kule Rune" er veldig passende, synes jeg :5: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, tenk at det er ti år siden han gikk bort ❤️ Han er en legende, ja og vi hadde trengt han i dagens ekstrem-woke og krenkesamfunn. Kjempetrist at han gikk bort så tidlig. Er forresten jeg som har laget denne tråden.

Du skulle digitalisert og lagt ut de opptakene på nett, ja! Hadde vært fantastisk moro og hørt igjen! Har sikkert opptak av han jeg også, men etter x antall flyttinger siden 2000 aner jeg ikke hvor posen med kassettene mine er hen :( Husker jeg sendte brev til Rune som han leste på lufta og jeg kødderingte til ham. Ikke noe ondskapsfullt, altså, bare tøys og fjas. Det var så gøy og han lo rått med og alle innringere kom jo på lufta.

Herregud, som jeg savner Radio Niterocket, Radio Pluss og FM! Rune var sterkt imot dab, husker jeg. Er vel noen nærradioer som fortsatt sender på FM, men alle er jo politisk korrekte tullinger som bare spiller ræl. Har ikke hørt på radio på årevis. 

Anonymkode: e5704...cc9

Fint at du og andre gamle lyttere fortsatt er her, og jeg kan gjerne etter hvert få digitalisert det jeg har av Nite Rocket (ikke all verden, men noe er det; det er likevel uvisst hvilken tilstand lydkvaliteten på kassettene er i etter alle disse årene), men grunnen til at jeg fortsatt vil vente litt med dette, er at jeg helst vil kjøpe både rense- og avmagnetiseringsutstyr før jeg rører kassettene, så dette ikke ender i båndsalat.

I tillegg til Nite Rocket har jeg også uerstattelige opptak fra da jeg var barn + originalopptak av rockegruppen jeg spilte i, så jeg tar ingen sjanser med å ødelegge disse kassettene; har sett etter i butikker her i Oslo hvor det kunne være mulig å finne dette, og man har en del renseutstyr for LP-er både på Platekompaniet og i frittstående platebutikker, men finner ingenting for kassetter; i sin tid husker jeg at de hadde avmagnetiseringsutstyr på Akers Mic, men de er jo for lengst ute av bildet.

Eventuelt kan jeg forsøke å bruke en annen kassettspiller, men da tror jeg lydkvaliteten blir redusert, og man har den samme faren for båndsalat. Så hvis noen eventuelt kjenner til en eller annen butikk som fortsatt selger rense- og avmagnetiseringsutstyr for kassetter i Norge, hadde jeg satt stor pris på tips om dette.

Ja, det er trist at mennesker som Rune er borte, for i dagens politisk korrekte klima der man nesten må liste seg på tærne for å unngå å krenke noen, trenger man stemmer som hans. Skrev noen e-poster til ham i 2002, så vi hadde litt kontakt selv om jeg dessverre aldri møtte ham personlig, og han var alltid åpen for å lage gratisreklame for websiden min i radioen; Rune var neppe så opptatt av orden med tanke på beskrivelsene av studioet, men herlighet - hvilken personlighet.

Howard Stern var tydeligvis forbildet for radioshowet, og selv om det ikke ble like livlig etter 2002 som i 1997 og tidligere, var det fortsatt Nite Rocket; ingen over, ingen ved siden i norsk radio.

Ønsker dere tidligere lyttere en riktig god helg, og håper flere finner veien til denne tråden; det var mange som hørte på radioen i alle fall frem til 1997, så det hadde overrasket meg om det ikke var flere der ute som har gamle kassetter; hadde vært morsomt å få hørt opptak fra perioden Nite Rocket var i Dronningens gate,

Mon tro om det kunne finnes noe på Nasjonalbiblioteket; de er jo opptatt av å bevare norsk mediehistorie ...?

Anonymkode: 8631b...c9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Fint at du og andre gamle lyttere fortsatt er her, og jeg kan gjerne etter hvert få digitalisert det jeg har av Nite Rocket (ikke all verden, men noe er det; det er likevel uvisst hvilken tilstand lydkvaliteten på kassettene er i etter alle disse årene), men grunnen til at jeg fortsatt vil vente litt med dette, er at jeg helst vil kjøpe både rense- og avmagnetiseringsutstyr før jeg rører kassettene, så dette ikke ender i båndsalat.

I tillegg til Nite Rocket har jeg også uerstattelige opptak fra da jeg var barn + originalopptak av rockegruppen jeg spilte i, så jeg tar ingen sjanser med å ødelegge disse kassettene; har sett etter i butikker her i Oslo hvor det kunne være mulig å finne dette, og man har en del renseutstyr for LP-er både på Platekompaniet og i frittstående platebutikker, men finner ingenting for kassetter; i sin tid husker jeg at de hadde avmagnetiseringsutstyr på Akers Mic, men de er jo for lengst ute av bildet.

Eventuelt kan jeg forsøke å bruke en annen kassettspiller, men da tror jeg lydkvaliteten blir redusert, og man har den samme faren for båndsalat. Så hvis noen eventuelt kjenner til en eller annen butikk som fortsatt selger rense- og avmagnetiseringsutstyr for kassetter i Norge, hadde jeg satt stor pris på tips om dette.

Ja, det er trist at mennesker som Rune er borte, for i dagens politisk korrekte klima der man nesten må liste seg på tærne for å unngå å krenke noen, trenger man stemmer som hans. Skrev noen e-poster til ham i 2002, så vi hadde litt kontakt selv om jeg dessverre aldri møtte ham personlig, og han var alltid åpen for å lage gratisreklame for websiden min i radioen; Rune var neppe så opptatt av orden med tanke på beskrivelsene av studioet, men herlighet - hvilken personlighet.

Howard Stern var tydeligvis forbildet for radioshowet, og selv om det ikke ble like livlig etter 2002 som i 1997 og tidligere, var det fortsatt Nite Rocket; ingen over, ingen ved siden i norsk radio.

Ønsker dere tidligere lyttere en riktig god helg, og håper flere finner veien til denne tråden; det var mange som hørte på radioen i alle fall frem til 1997, så det hadde overrasket meg om det ikke var flere der ute som har gamle kassetter; hadde vært morsomt å få hørt opptak fra perioden Nite Rocket var i Dronningens gate,

Mon tro om det kunne finnes noe på Nasjonalbiblioteket; de er jo opptatt av å bevare norsk mediehistorie ...?

Anonymkode: 8631b...c9b

Finner tre treff på søk på Nite Rocket i radioopptak hos nb.no, men bare med sendinger fra NRK:

https://www.nb.no/search?q=nite rocket&mediatype=radio

Anonymkode: 8631b...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Finner tre treff på søk på Nite Rocket i radioopptak hos nb.no, men bare med sendinger fra NRK:

https://www.nb.no/search?q=nite rocket&mediatype=radio

Anonymkode: 8631b...c9b

"Nynazist radioen Rocket"... Så Utrolig tragisk...  Rune var definitivt ikke noen "nazi"!!! :bond:

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mon tro om det kunne finnes noe på Nasjonalbiblioteket; de er jo opptatt av å bevare norsk mediehistorie ...?

Neppe, men det burde definitivt ha vært det.  Rune var/er definitivt en "nasjonal skatt" :opplyser:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger ved sang jeg ønsket på "Råcket", og som ble spilt flere ganger også 

Spoiler

Definitivt nazi sang... Ice T, lizm 🤪

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker 42 said:

"Nynazist radioen Rocket"... Så Utrolig tragisk...  Rune var definitivt ikke noen "nazi"!!! :bond:

Ja, nynazist-stemplet radioen fikk, er helt tragisk, men i politisk korrekte NRK-s øyne er det Blitz som er heltene her.

Utgir man noe i papirformat, er man pliktig til å avlevere to eksemplarer (tror jeg) til Nasjonalbiblioteket; synd at det ikke finnes noe system for bevaring av radiohistorie - det ble etterlyst gamle opptak i en annen tråd. Da ender man opp med at det eneste som er bevart, er enten fra NRK, eller private kassetter, som i mange tilfeller går tapt eller ikke kan finnes igjen etter så mange år.

Uansett - man får håpe at det finnes mer der ute; i landets største forum er vi neppe de eneste som husker Nite Rocket.

Riktig god helg også til deg.

Anonymkode: 8631b...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

man får håpe at det finnes mer der ute

JEG har fingre krysset! Har bare lyst til å høres stemmen hans igjen! 

God helg til deg også :)  (evt. Edel og "han andre duden") 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker 42 said:

JEG har fingre krysset! Har bare lyst til å høres stemmen hans igjen! 

God helg til deg også :)  (evt. Edel og "han andre duden") 😄

Nei, jeg er nok mer anonym enn Edel; hadde nesten glemt henne. :tongue:

Men har gode nyheter å komme med - har tatt frem kassettspilleren jeg nevnte tidligere, og ser at jeg har to 90-minutters kassetter med radioopptak fra 1997; vet ikke om alt sammen er Nite Rocket, men mye tyder på det.

Lyden ser også ut til å være grei; samtidig virker det som om jeg har problemer med at lydkabelen ikke sitter godt nok fast, da det første prøveopptaket ble avbrutt etter 20 minutter, så jeg får prøve på nytt senere. Eventuelt forsøke med en annen kabel hvis dette gjentar seg, og da må jeg finne en kabel først. Håper kassettspilleren er ren nok til at det ikke blir båndsalat; får ikke renset den når jeg ikke har noe å rense med.

Uansett - Nite Rocket er på vei; kanskje i løpet av morgendagen, kanskje litt senere, men i dagens politisk korrekte hverdag kommer nok folk til å bli overrasket over hvordan 1990-årene egentlig var, i alle fall i landets mest rølpete radio.

Fortsatt riktig god helg.

Anonymkode: 8631b...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg er nok mer anonym enn Edel; hadde nesten glemt henne. :tongue:

Men har gode nyheter å komme med - har tatt frem kassettspilleren jeg nevnte tidligere, og ser at jeg har to 90-minutters kassetter med radioopptak fra 1997; vet ikke om alt sammen er Nite Rocket, men mye tyder på det.

Lyden ser også ut til å være grei; samtidig virker det som om jeg har problemer med at lydkabelen ikke sitter godt nok fast, da det første prøveopptaket ble avbrutt etter 20 minutter, så jeg får prøve på nytt senere. Eventuelt forsøke med en annen kabel hvis dette gjentar seg, og da må jeg finne en kabel først. Håper kassettspilleren er ren nok til at det ikke blir båndsalat; får ikke renset den når jeg ikke har noe å rense med.

Uansett - Nite Rocket er på vei; kanskje i løpet av morgendagen, kanskje litt senere, men i dagens politisk korrekte hverdag kommer nok folk til å bli overrasket over hvordan 1990-årene egentlig var, i alle fall i landets mest rølpete radio.

Fortsatt riktig god helg.

Anonymkode: 8631b...c9b

Fant en tredje kassett med et 20-minutters opptak av Nite Rockets Sleezeball som man hadde i helgene, men vet ikke om opptaket er fra begynnelsen av høsten 1997, eller fra slutten av året, da konsesjonen gikk ut uten å bli fornyet. Er litt usikker på lyden; ved innspillingen på PC-en satte jeg volumet på 20, og kassettspilleren på 15; alle effekter som bass etc. er slått av, slik at lyden bør være så autentisk som mulig - håper ikke volumet er for lavt.

Så velkommen 25 år tilbake i tid til 1997, og radioen halve Oslo hørte på den gang; her er Nite Rocket med Rune Kjelldahl - mp3-filen er det bare å laste ned:

http://www.dracula.no/radio/nite.rocket-1997-1.mp3

Anonymkode: 8631b...c9b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Fant en tredje kassett med et 20-minutters opptak av Nite Rockets Sleezeball som man hadde i helgene, men vet ikke om opptaket er fra begynnelsen av høsten 1997, eller fra slutten av året, da konsesjonen gikk ut uten å bli fornyet. Er litt usikker på lyden; ved innspillingen på PC-en satte jeg volumet på 20, og kassettspilleren på 15; alle effekter som bass etc. er slått av, slik at lyden bør være så autentisk som mulig - håper ikke volumet er for lavt.

Så velkommen 25 år tilbake i tid til 1997, og radioen halve Oslo hørte på den gang; her er Nite Rocket med Rune Kjelldahl - mp3-filen er det bare å laste ned:

http://www.dracula.no/radio/nite.rocket-1997-1.mp3

Anonymkode: 8631b...c9b

Tror dette opptaket må være fra slutten av 1997, da Rune nevner et opplegg som gikk i vasken fordi deltagerne misforstod reglene, og har inntrykk av at jeg husker denne sendingen, som muligens er å finne på en av de andre kassettene.

Ellers er det litt bakgrunnsstøy her; dette skyldes at kassettspilleren dette ble tatt opp på, var i et stereoanlegg som ga et høyt drønn fra seg når man slo på taklyset som følge av elektrisk sensivitet, og at radioinnstillingene var analoge, der man manuelt måtte finne frem til FM 102.

Beklager dersom dette skulle virke krenkende i år 2022, men slik var virkeligheten i de glade 90-årene, da alle kjente til Seinfeld og hadde tilstrekkelig selvironi til å kunne le av ting som hadde skapt reaksjoner idag; Nite Rocket hadde utallige lyttere, og var en svært populær lokalradio som følge av det rølpete imaget sitt.

Anonymkode: 8631b...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at lytterne kunne ringe direkte til radioverten mens han var på lufta, og alt gikk usensurert ut til lytterne. En gang hadde noen ringt nummeret hans for å holde det opptatt slik at andre ikke kom igjennom. Rune ble irritert og gav beskjed på direkten om at den som stod bak sabotasjen, straks skulle slutte med det, men sabotøren fortsatte. Rune ble mer og mer irritert og  sa at han visste hvem som stod bak sabotasjen og at vedkommende skulle få svi :raven:

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...