Gå til innhold

Radio Nite Rocket/Rune Kjelldahl


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, CAPS LOCK said:

Jeg husker at lytterne kunne ringe direkte til radioverten mens han var på lufta, og alt gikk usensurert ut til lytterne. En gang hadde noen ringt nummeret hans for å holde det opptatt slik at andre ikke kom igjennom. Rune ble irritert og gav beskjed på direkten om at den som stod bak sabotasjen, straks skulle slutte med det, men sabotøren fortsatte. Rune ble mer og mer irritert og  sa at han visste hvem som stod bak sabotasjen og at vedkommende skulle få svi :raven:

Mener også å huske en tilsvarende episode; radioshowet var jo helt usensurert, så det er kanskje ikke så rart at flere fikk lyst til å kødde, og Rune nølte ikke med å spontant henge ut synderne på luften - blant annet ved å oppgi telefonnummer, slik jeg husker det. Han hadde også sine synspunkter angående Michael Jacksons legning, og beskrev dette i fargerike ordelag.

Hvis jeg ikke tar helt feil, fortalte Rune at han hadde mange opptak av radioen han selv laget; trist om alt dette har gått tapt, men jeg er redd for det kan ha skjedd - det er mye som blir kastet etter at noen har gått bort. Eventuelt kan kassettsamlingen ha blitt gitt bort til et loppemarked, der noen har kjøpt den.

Lurer på om noen av dem som jobbet i studio er på Kvinneguiden; Linn i 1997 og hun som var der etter 2002 - var ikke det Mari hun het ...?

Anonymkode: 8631b...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker 42 skrev (22 timer siden):

Samme her - selv om det var en noen kule låter innimellom. Hadde nok satt mye mer pris på musikken i dag, og jeg gjorde jo også det før han dÆvva :sukk: Virkelig savnet  (spesielt for "nattskiftere") 

Glad det er flere enn meg som beit seg merke i han, og husker han, iaf!  "Kule Rune" er veldig passende, synes jeg :5: 

Det var det, men hadde nok satt mer pris på musikken idag. Elsker alternativ rock og han spilte jo mye av det. Men den gang var det mest techno og dance for min del. Ikke akkurat Rune-musikk, hehe! 😂 Husker han ledet et topp 20-program på Radio OK også. Men han fikk vel sparken derfra pga alt bråket. Ja, sant Kule Rune er et passende navn? 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fint at du og andre gamle lyttere fortsatt er her, og jeg kan gjerne etter hvert få digitalisert det jeg har av Nite Rocket (ikke all verden, men noe er det; det er likevel uvisst hvilken tilstand lydkvaliteten på kassettene er i etter alle disse årene), men grunnen til at jeg fortsatt vil vente litt med dette, er at jeg helst vil kjøpe både rense- og avmagnetiseringsutstyr før jeg rører kassettene, så dette ikke ender i båndsalat.

I tillegg til Nite Rocket har jeg også uerstattelige opptak fra da jeg var barn + originalopptak av rockegruppen jeg spilte i, så jeg tar ingen sjanser med å ødelegge disse kassettene; har sett etter i butikker her i Oslo hvor det kunne være mulig å finne dette, og man har en del renseutstyr for LP-er både på Platekompaniet og i frittstående platebutikker, men finner ingenting for kassetter; i sin tid husker jeg at de hadde avmagnetiseringsutstyr på Akers Mic, men de er jo for lengst ute av bildet.

Eventuelt kan jeg forsøke å bruke en annen kassettspiller, men da tror jeg lydkvaliteten blir redusert, og man har den samme faren for båndsalat. Så hvis noen eventuelt kjenner til en eller annen butikk som fortsatt selger rense- og avmagnetiseringsutstyr for kassetter i Norge, hadde jeg satt stor pris på tips om dette.

Ja, det er trist at mennesker som Rune er borte, for i dagens politisk korrekte klima der man nesten må liste seg på tærne for å unngå å krenke noen, trenger man stemmer som hans. Skrev noen e-poster til ham i 2002, så vi hadde litt kontakt selv om jeg dessverre aldri møtte ham personlig, og han var alltid åpen for å lage gratisreklame for websiden min i radioen; Rune var neppe så opptatt av orden med tanke på beskrivelsene av studioet, men herlighet - hvilken personlighet.

Howard Stern var tydeligvis forbildet for radioshowet, og selv om det ikke ble like livlig etter 2002 som i 1997 og tidligere, var det fortsatt Nite Rocket; ingen over, ingen ved siden i norsk radio.

Ønsker dere tidligere lyttere en riktig god helg, og håper flere finner veien til denne tråden; det var mange som hørte på radioen i alle fall frem til 1997, så det hadde overrasket meg om det ikke var flere der ute som har gamle kassetter; hadde vært morsomt å få hørt opptak fra perioden Nite Rocket var i Dronningens gate,

Mon tro om det kunne finnes noe på Nasjonalbiblioteket; de er jo opptatt av å bevare norsk mediehistorie ...?

Anonymkode: 8631b...c9b

Så utrolig kult! Hehe, båndsalat, det ordet er det lenge siden jeg har hørt! 😂 Skjønner godt at du ikke tar noen sjanser med kassettene dine. Så kult at du har så mange verdifulle opptak! Tøft at du har spilt i rockeband også.

Akers Mic, ja, ååååh, savn! Kjøpte de alle fleste CD-ene mine der. De kostet 40-50 kr mindre der enn på hysj hysj og det var jo ganske mye penger for meg den gang da jeg var tenåring.

Så kult at du har hatt e-post-kontakt med han! Han var litt av en personlighet, ja og verdens kuleste radiomann. Snakket alltid rett fra levra, sånn som vi hadde trengt han i dagens krenkesamfunn! Veldig trist med det nazistemplet, han var jo aldri noen nazist. Husker alt bråket med blitz også, de kom vel inn i studio også om jeg husker rett og demonstrerte utenfor. Rune virket aldri redd, enda så mye bråk det var.

Jeg fikk dessverre aldri med meg at Nite Rocket kom tilbake på 101,1 etter at de mistet konsesjonen i 97. Og da Radio pluss som sendte før dem på 102 ble kastet ut til fordel for at Radio 1 skulle sende døgnet rundt forsvant mye av min radioglede, selv om jeg fortsatt hørte på radio. Men jeg boikottet radio 1 og hørte på Radio Oslo, Radio Nero, Nero pluss og Radio Oslofjord i stedet. Radio pluss kom også tilbake på annen frekvens, men jeg fikk det aldri med meg.

AnonymBruker 42 skrev (20 timer siden):

"Nynazist radioen Rocket"... Så Utrolig tragisk...  Rune var definitivt ikke noen "nazi"!!! :bond:

Ja, fy faen. Han var ingen nazi, nei! Bare en artig fyr som elsket å provosere. 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, nynazist-stemplet radioen fikk, er helt tragisk, men i politisk korrekte NRK-s øyne er det Blitz som er heltene her.

Utgir man noe i papirformat, er man pliktig til å avlevere to eksemplarer (tror jeg) til Nasjonalbiblioteket; synd at det ikke finnes noe system for bevaring av radiohistorie - det ble etterlyst gamle opptak i en annen tråd. Da ender man opp med at det eneste som er bevart, er enten fra NRK, eller private kassetter, som i mange tilfeller går tapt eller ikke kan finnes igjen etter så mange år.

Uansett - man får håpe at det finnes mer der ute; i landets største forum er vi neppe de eneste som husker Nite Rocket.

Riktig god helg også til deg.

Anonymkode: 8631b...c9b

Tragisk, ja. Og Blitz var jo ikke akkurat noen engler de heller.

Utrolig synd det ikke finnes noe system for bevaring av radiohistorie, ja. Skulle ønske jeg visste hvor de gamle kassettene mine er. Hadde ihvertfall opptak av da jeg og venninna mi kødderingte og Rune holdt på å le seg i hjel :hoho: Må være flere enn oss som husker Nite Rocket, ja, de har jo skapt radiohistorie så det holder. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fant en tredje kassett med et 20-minutters opptak av Nite Rockets Sleezeball som man hadde i helgene, men vet ikke om opptaket er fra begynnelsen av høsten 1997, eller fra slutten av året, da konsesjonen gikk ut uten å bli fornyet. Er litt usikker på lyden; ved innspillingen på PC-en satte jeg volumet på 20, og kassettspilleren på 15; alle effekter som bass etc. er slått av, slik at lyden bør være så autentisk som mulig - håper ikke volumet er for lavt.

Så velkommen 25 år tilbake i tid til 1997, og radioen halve Oslo hørte på den gang; her er Nite Rocket med Rune Kjelldahl - mp3-filen er det bare å laste ned:

http://www.dracula.no/radio/nite.rocket-1997-1.mp3

Anonymkode: 8631b...c9b

Fantastisk! Tusen takk! Skal høre på det i morgen og gleder meg! Blir gøy å høre stemmen hans igjen.

Ha en riktig god søndagsnatt, dere! :) 

Anonymkode: e5704...cc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (9 timer siden):

Husker bare tvert i mot med Anders Høglund og Are og Odin samt Melkemix :) 

Hæh? De har da aldri vært på Radio Nite Rocket. Anders Høglund var vel på P4 og Are og Odin på Petre. Radio Nite Rocket var noe helt annet enn de kommersielle og politisk korrekte kanalene. 

Anonymkode: e5704...cc9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et friskt sitat av Rune Kjelldahl fra Radionytt i desember 2001 etter at Nite Rocket fikk ny konsesjon:

Ansvarlig redaktør i Radio Nite Rocket, Rune Kjelldahl, sier til avisen at de uheldige elementene ved stasjonen fra tidligere er borte, og på spørsmål om hvorfor de fastholder navnet sier han : - Vi står ved navnet og ikke ved profilen. Man kan ikke bytte navn til "Glade Jul Radio", så er alt bra, sier Kjelldahl, som understreker at stasjonen vil være mot rasisme og mot vold.

Stasjonen har tidligere også blitt kritisert for å ha sexleker på lufta. - Der har vi ikke blitt noe bedre, sier Rune Kjelldahl. - Vi kommer til å være litt mannssjåvinistiske og sexistiske, og hvis noen vi protestere, så driter jeg i det, sier han.På spørsmål om hvorfor Radio Nite Rocket ikke vil vedta Vær Varsom- og Redaktørplakaten, sier han : - Jeg kjenner ikke innholdet i plakaten eksakt. Den har jeg ikke giddet å lese. Jeg følger norsk lov og egen moral, sier han.

 

Anonymkode: 8631b...c9b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 15.19):

Så velkommen 25 år tilbake i tid til 1997, og radioen halve Oslo hørte på den gang; her er Nite Rocket med Rune Kjelldahl - mp3-filen er det bare å laste ned:

Najs!!! Skal sjekke det ut til helgen!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.3.2018 den 6.57):

Berit Skarløv var en trist skjebne. Hun hadde ikke noe annet enn radioen. Så den ble hennes liv. 

Anonymkode: 94e0d...1e9

Jeg husker hun hadde veldig hes stemme, og at hun en gang satte på Hell Ain't a Bad Place to Be med AC/DC

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg tunet inn der når jeg ville høre rølp. Var litt i samme ånd som Staff og Lønning på tv2 (se youtube for eksempler), bare enda mer rølpete og mer provoserende for godtfolket. For eksempel videreformidlet på lufta det de kalte "brune hilsener" fra innringere sånn rundt 1995 da jeg bodde i Oslo. Kanksje han ikke forstod at det var "kodeprat" for nazihilsener?

Anonymkode: 2bcc6...98f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker 42 said:

Najs!!! Skal sjekke det ut til helgen!

 

Det gjelder å ta vare på historien før den går tapt, og som historieinteressert og opptatt av å bevare fortiden, synes jeg det er på tide å gi Nite Rocket den rettmessige plassen radioen tross alt har i norsk mediehistorie, og slutte å fokusere på nazistemplet de i sin tid fikk med god hjelp av Blitz, NRK og norske medier for øvrig. Årene har gått, og det er på tide å betrakte Nite Rocket med litt mer respekt enn man hadde da de var i drift; en provoserende rølperadio og outsider, ja, men også en fargeklatt i et ellers kommersielt miljø med lite variasjon.

Derfor er planene for tiden fremover å lage en liten side med presentasjon av radioen, der jeg kommer til å legge ut det jeg har av opptak, samt kontaktinformasjon, slik at også andre kan sende inn det de måtte ha av lydopptak eller bilder. Håper at man med dette etter hvert kan bygge opp et lite arkiv, der alle i god Rune Kjelldahl-ånd kan laste dette ned til evig bruk på sin lokale harddisk. Lydfilene jeg legger ut, er for øvrig i 192 kbps mp3, men kan naturligvis også gi bort de ukomprimerte filene til dem som måtte ønske det.

Opptakene jeg har, er altså fra 1997 og perioden etter at de fikk ny konsesjon, men radioens historie strekker seg jo lenger tilbake enn dette; i tillegg var Rune programleder i Radio OK og i Radio 2 ifølge Wikipedia, og det hadde vært flott om noen har opptak av sendingene hans fra denne perioden.

Hva som har skjedd med kassettsamlingen hans som jeg har nevnt tidligere, er uvisst, men man kan jo håpe at noen har tatt vare på dette.

Anonymkode: 8631b...c9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjelder å ta vare på historien før den går tapt

Definitivt! Supert at du legger det ut! OG håper virkelig hans egne opptak dukker opp! ♥️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det gjelder å ta vare på historien før den går tapt, og som historieinteressert og opptatt av å bevare fortiden, synes jeg det er på tide å gi Nite Rocket den rettmessige plassen radioen tross alt har i norsk mediehistorie, og slutte å fokusere på nazistemplet de i sin tid fikk med god hjelp av Blitz, NRK og norske medier for øvrig. Årene har gått, og det er på tide å betrakte Nite Rocket med litt mer respekt enn man hadde da de var i drift; en provoserende rølperadio og outsider, ja, men også en fargeklatt i et ellers kommersielt miljø med lite variasjon.

Derfor er planene for tiden fremover å lage en liten side med presentasjon av radioen, der jeg kommer til å legge ut det jeg har av opptak, samt kontaktinformasjon, slik at også andre kan sende inn det de måtte ha av lydopptak eller bilder. Håper at man med dette etter hvert kan bygge opp et lite arkiv, der alle i god Rune Kjelldahl-ånd kan laste dette ned til evig bruk på sin lokale harddisk. Lydfilene jeg legger ut, er for øvrig i 192 kbps mp3, men kan naturligvis også gi bort de ukomprimerte filene til dem som måtte ønske det.

Opptakene jeg har, er altså fra 1997 og perioden etter at de fikk ny konsesjon, men radioens historie strekker seg jo lenger tilbake enn dette; i tillegg var Rune programleder i Radio OK og i Radio 2 ifølge Wikipedia, og det hadde vært flott om noen har opptak av sendingene hans fra denne perioden.

Hva som har skjedd med kassettsamlingen hans som jeg har nevnt tidligere, er uvisst, men man kan jo håpe at noen har tatt vare på dette.

Anonymkode: 8631b...c9b

Ååå, det blir så bra! Er så glad denne gamle tråden min ble løftet opp.

Jeg husker godt da Rune jobbet i Radio OK. Han var programleder for et eller annet Topp 20-program. Ikke akkurat Rune-musikk for å si det sånn 😂 Stakkars Rune som måtene sitte og spille DJ Bobo og sånt :hoho: 

Anonymkode: e5704...cc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ååå, det blir så bra! Er så glad denne gamle tråden min ble løftet opp.

Jeg husker godt da Rune jobbet i Radio OK. Han var programleder for et eller annet Topp 20-program. Ikke akkurat Rune-musikk for å si det sånn 😂 Stakkars Rune som måtene sitte og spille DJ Bobo og sånt :hoho: 

Anonymkode: e5704...cc9

Ikke rart at man etter slike traumatiske antimusikalske opplevelser må starte sin egen radiostasjon. :tongue:

Men antar at Rune selv i denne perioden var like spontan og verbal som da jeg hørte på Nite Rocket; alt annet hadde forundret meg.

Anonymkode: 8631b...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ååå, det blir så bra! Er så glad denne gamle tråden min ble løftet opp.

Jeg husker godt da Rune jobbet i Radio OK. Han var programleder for et eller annet Topp 20-program. Ikke akkurat Rune-musikk for å si det sånn 😂 Stakkars Rune som måtene sitte og spille DJ Bobo og sånt :hoho: 

Anonymkode: e5704...cc9

Har funnet ut litt mer om Radio OK i festskriftet fra NRK på side 55:

https://www.kringkastingsringen.no/wp-content/uploads/2011/02/festskrift-2005.pdf

Oslo Kringkastar, RadioOK, var eit partslag. Det stod fem organisasjonar bak partslaget: Bondeungdomslaget i Oslo (BUL Oslo), Aker og Oslo Bygdeungdomslag, Oslo mållag, Bygdelagssamskipnaden i Oslo (BLS) og Studentmållaget i Oslo (SmiO). Det var ein nærradio på nynorsk og dialekt i Oslo, og det vart hardt slege ned på folk som knota. Her skulle det berre vera sendingar på dialekt og nynorsk normaltale! I føremålet til Radio OK stod det mellom anna at: «Gjennom programverksemda vil ein leggje vekt på ein distriktspolitisk profil, der ein mellom anna vil skape kontakt mellom hovudstaden og Distrikts-Noreg. I OsloKringkastar – Radio OK skal norsk musikk og kultur spele ei sentral rolle. Ein vil samstundes ta avstand frå den internasjonale kjøp- og salkulturen.»

[...]

Etterkvart viste det seg at Radio OK gjekk med økonomisk underskot, og i 1988 vart radioen lagt ned.

Rune på nynorsk - her snakker man om radiohistorie de luxe. :tongue:

Anonymkode: 8631b...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke rart at man etter slike traumatiske antimusikalske opplevelser må starte sin egen radiostasjon. :tongue:

Men antar at Rune selv i denne perioden var like spontan og verbal som da jeg hørte på Nite Rocket; alt annet hadde forundret meg.

Anonymkode: 8631b...c9b

:hoho: ikke sant? :skratte: men jeg mente at han jobbet i begge stasjonene samtidig. Var på Nite rocket jeg hørte han først. Jeg oppdaget Nite rocket takket være radio pluss som sendte før han. Kjente igjen stemmen hans på radio ok, den stemmen der er ikke til å til å ta feil av og jeg fikk det jo bekreftet da han sa navnet sitt. Men om radio OK ble lagt ned i 88 må jeg blande den med radio 2 som han også jobbet i. I 88 var jeg 9 år og hørte ikke på Rune. Hadde jeg gjort det da hadde vel mamma beslaglagt radioen, tror jeg! :hoho: 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har funnet ut litt mer om Radio OK i festskriftet fra NRK på side 55:

https://www.kringkastingsringen.no/wp-content/uploads/2011/02/festskrift-2005.pdf

Oslo Kringkastar, RadioOK, var eit partslag. Det stod fem organisasjonar bak partslaget: Bondeungdomslaget i Oslo (BUL Oslo), Aker og Oslo Bygdeungdomslag, Oslo mållag, Bygdelagssamskipnaden i Oslo (BLS) og Studentmållaget i Oslo (SmiO). Det var ein nærradio på nynorsk og dialekt i Oslo, og det vart hardt slege ned på folk som knota. Her skulle det berre vera sendingar på dialekt og nynorsk normaltale! I føremålet til Radio OK stod det mellom anna at: «Gjennom programverksemda vil ein leggje vekt på ein distriktspolitisk profil, der ein mellom anna vil skape kontakt mellom hovudstaden og Distrikts-Noreg. I OsloKringkastar – Radio OK skal norsk musikk og kultur spele ei sentral rolle. Ein vil samstundes ta avstand frå den internasjonale kjøp- og salkulturen.»

[...]

Etterkvart viste det seg at Radio OK gjekk med økonomisk underskot, og i 1988 vart radioen lagt ned.

Rune på nynorsk - her snakker man om radiohistorie de luxe. :tongue:

Anonymkode: 8631b...c9b

Som jeg skrev over tror jeg at jeg må ha blandet radio OK med radio 2. Eller kanskje han bare var vikar for radio Oslo eller noe. Så rart, jeg husket så tydelig radio OK og Rune, men det var på Nite rocket på 90-tallet jeg hørte han først og da var jo radio OK allerede lagt ned. Ikke snakket han nynorsk på den topp 20-sendingen heller, så jeg må blande med radio 2 eller noe annet. Men ja, Rune på nynorsk hadde vært ubetalelig å få høre! :hoho: 

Anonymkode: e5704...cc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sammen med Rune i ett års tid på 90-tallet da han dreiv Nite Rocket, og vi holdt kontakt i noen år etter det. Fikk sjokk da jeg hørte han var død, så ung.

Mye kult i studio under sendingene, men også noen besøkende i studio som ikke akkurat var mors beste barn. Flere hardbarka kriminelle der noen var ekle.

Noen som husker Jonna og hans sendinger? Han døde noen få år etter jeg ble kjent med ham, veldig ung. Berit også, døde på samme måten. Vil ikke utlevere dem på noen måte, men det var ikke alltid "rent mel" i de posene.

Anonymkode: fb431...321

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg var sammen med Rune i ett års tid på 90-tallet da han dreiv Nite Rocket, og vi holdt kontakt i noen år etter det. Fikk sjokk da jeg hørte han var død, så ung.

Mye kult i studio under sendingene, men også noen besøkende i studio som ikke akkurat var mors beste barn. Flere hardbarka kriminelle der noen var ekle.

Noen som husker Jonna og hans sendinger? Han døde noen få år etter jeg ble kjent med ham, veldig ung. Berit også, døde på samme måten. Vil ikke utlevere dem på noen måte, men det var ikke alltid "rent mel" i de posene.

Anonymkode: fb431...321

Så kult at du har vært sammen med ham! Men fryktelig trist at han døde så ung, ja 😞 Jeg fant det ut først da jeg laget denne tråden i 2016 og googlet han og Nite rocket. Fikk helt sjokk over at han var død. 

Ja, jeg husker at det stadig var besøkende i studio som ikke akkurat var mors beste barn. Og han virket aldri redd noen gang, enda så mye bråk det var.  Jeg hadde pissa på meg av skrekk om en haug av blitzere hadde demonstrert og bråka utenfor studioet mitt. Blitzerne var ikke akkurat til å spøke med de heller.

Jonna husker jeg ikke.  Jeg fikk som tidligere nevnt aldri med meg at nite rocket kom tilbake etter de mistet konsesjonen i 97, så han var der kanskje etter "min tid"?  Så trist at alle tre døde så unge 😞 Berit hørte jeg ikke så mye på, men husker hun hadde fredagssendingene. Jeg var tenåring på den tiden og syntes nok hun var litt kjedelig å høre på. Ikke like mye "fart" og fargerike replikker i henne som i Rune. Men har jo skjønt i ettertid at hun hadde store problemer. Huff, stakkars dame ❤️ 

Anonymkode: e5704...cc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aldri hørt om. Var det noe lokalradio? Hva som var så drøyt og problematisk? Siden dere ikke vil si konkret annet enn "snakka fra levra"? Høres litt ut som lingo for rasisme/kvinnehat/drittprat om marginaliserte grupper osv.

Kult at de spilte litt spesiell musikk da. Sikkert noen glemte perler der!

Anonymkode: 10035...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/11/2022 at 11:29 AM, AnonymBruker said:

:hoho: ikke sant? :skratte: men jeg mente at han jobbet i begge stasjonene samtidig. Var på Nite rocket jeg hørte han først. Jeg oppdaget Nite rocket takket være radio pluss som sendte før han. Kjente igjen stemmen hans på radio ok, den stemmen der er ikke til å til å ta feil av og jeg fikk det jo bekreftet da han sa navnet sitt. Men om radio OK ble lagt ned i 88 må jeg blande den med radio 2 som han også jobbet i. I 88 var jeg 9 år og hørte ikke på Rune. Hadde jeg gjort det da hadde vel mamma beslaglagt radioen, tror jeg! :hoho: 

Som jeg skrev over tror jeg at jeg må ha blandet radio OK med radio 2. Eller kanskje han bare var vikar for radio Oslo eller noe. Så rart, jeg husket så tydelig radio OK og Rune, men det var på Nite rocket på 90-tallet jeg hørte han først og da var jo radio OK allerede lagt ned. Ikke snakket han nynorsk på den topp 20-sendingen heller, så jeg må blande med radio 2 eller noe annet. Men ja, Rune på nynorsk hadde vært ubetalelig å få høre! :hoho: 

Anonymkode: e5704...cc9

Det er ikke alltid like enkelt å sette sammen brikkene på plass når årene har gått slik at det kan være lett å huske feil, men man får stole på at opplysningene Wikipedia kommer med, er korrekte, så det var antagelig i Radio OK at Rune begynte radiovirksomheten sin, før han fortsatte i Radio 2, og til slutt i Nite Rocket.

Når man hører ham etterligne dialekt et stykke ut i opptaket jeg har lagt ut, virker det som om han har erfaring med dette, og det skulle ikke forundre meg om hans tid i Radio OK var preget av saftig nynorsk og dialekt med typisk Rune-preg.

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var sammen med Rune i ett års tid på 90-tallet da han dreiv Nite Rocket, og vi holdt kontakt i noen år etter det. Fikk sjokk da jeg hørte han var død, så ung.

Mye kult i studio under sendingene, men også noen besøkende i studio som ikke akkurat var mors beste barn. Flere hardbarka kriminelle der noen var ekle.

Noen som husker Jonna og hans sendinger? Han døde noen få år etter jeg ble kjent med ham, veldig ung. Berit også, døde på samme måten. Vil ikke utlevere dem på noen måte, men det var ikke alltid "rent mel" i de posene.

Anonymkode: fb431...321

Flott at også du har funnet veien til denne tråden, og forstår godt at du fikk sjokk da du fikk høre at han var død - du var neppe den eneste. Som tidligere nevnt har jeg planer om å lage en liten side der man kan ha et åpent arkiv av det som er bevart av opptak med Nite Rocket som man kan laste ned, og lurte på om du eventuelt kanskje har bilder av de gamle radiolokalene liggende et eller annet sted; dette hadde vært av stor interesse. Jeg synes å huske at jeg har sett et bilde av Rune, minnet han ikke utseendesmessig litt om Howard Stern ...?

Når du nevner Jonna, har jeg inntrykk av at jeg har hørt navnet før, men det kan ha vært i en annen sammenheng - satt han bak miksepulten i Nite Rocket, han også? I så fall antar jeg at det ha vært før 1997.

Uansett - ønsker deg en riktig fin helg.

19 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri hørt om. Var det noe lokalradio? Hva som var så drøyt og problematisk? Siden dere ikke vil si konkret annet enn "snakka fra levra"? Høres litt ut som lingo for rasisme/kvinnehat/drittprat om marginaliserte grupper osv.

Kult at de spilte litt spesiell musikk da. Sikkert noen glemte perler der!

Anonymkode: 10035...f67

Nite Rocket var en svært populær nærradio, ja, og her er Rune på lufta i 1997 - uten det minste spor av rasisme eller kvinnehat:

Anonymkode: 8631b...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 15.19):

Så velkommen 25 år tilbake i tid til 1997, og radioen halve Oslo hørte på den gang; her er Nite Rocket med Rune Kjelldahl - mp3-filen er det bare å laste ned:

Hærlig!!! SVERGER på at jeg har hørt dette før! :overrasket: 

Rune azz🤣

Om det  ble sendt i reprise/kipp eller om jeg hørte på det live -  det aner jeg ikke, men det var stas å høre godeste Kule-Rune igjen :hoppe: Takktakk :takke:

 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2022 at 1:27 AM, AnonymBruker 42 said:

Hærlig!!! SVERGER på at jeg har hørt dette før! :overrasket: 

Rune azz🤣

Om det  ble sendt i reprise/kipp eller om jeg hørte på det live -  det aner jeg ikke, men det var stas å høre godeste Kule-Rune igjen :hoppe: Takktakk :takke:

 

Flott å høre, og hvis du husker et radioopptak fra 25 år tilbake i tid, har du bedre hukommelse enn jeg har; akkurat som Pompel og pilt gjorde et dypt inntrykk hos barn i sin tid, er det godt at minnene om Rune på lufta fortsatt lever selv om han ikke lenger er her - da jeg selv hørte dette opptaket, føltes det nesten som om det bare var å slå på radioen igjen for å høre siste nytt fra Nite Rocket; kan forestille meg hva Rune ville ha ment om både koronakrise, strømkrise og ikke minst krenkelseskrise. :tongue:

Uansett - ønsker deg en fortsatt fin høst, og skal si ifra når det kommer flere radiominner fra det som nå er blitt gode, gamle dager.

Anonymkode: 8631b...c9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...