Gå til innhold

jeg må knuse mine barns hjerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 timer siden, MapleSirup skrev:

Nei. Hun er samboeren til far. Ergo klarer de nok ikke å unngå henne når de er der..

Hun er ikke samboer til far. Ts skriver at hun sporadisk har kontakt med far..

Anonymkode: 19356...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker dette som en storm i et vannglass -? Noe bare en sjalu eks greier å stelle i stand..

Om jeg har forstått ting rett så er situasjonen slik:

Far har sine to barn  + deres halvsøster 50%

Tenåringsjente/halvsøster til barna til far misliker at far er så mye hos sin kjæreste.

Ny kjæreste (og faren til to av barna) mener at det må kompenseres økonomisk for at de har ts særkullsbarn.

TS vil vise makt og redusere samværet  - eksmannen har ingen juridisk rett  ovenfor jenta og blir da nødt til å gjøre det han kan bestemme : nemlig at enten fortsetter de som før eller så blir det ingenting.

Så da lurer ts på hvordan hun skal forklare de to yngste hvorfor søster ikke lengre er der- uten å sette far i et dårlig lys??

Her er det jo TS som egentlig er den som burde vært i et dårlig lys- det er HUN som er årsaken og den som bestemmer at jenta ikke skal til eksen..

Det jeg lurer litt på er : vil jenta at samværet skal opphøre:

hvis ja: da er problemet løst- ts sier bare som det er at jenta ikke er barnet til faren til de to andre og at hun derfor heller vil være hos moren.

hvis nei: fortsett som før -dersom eksen ønsker det - og vær ydmyk og takknemlig .. 

Anonymkode: 19356...c40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ditt hjerte som er mest knust, på vegne av din datter. De yngste barna behøver ikke å få sine hjerter knust, problemstillingen er vel mer at du innser at de har en kjip far enn at de behøver å innse det? 

Anonymkode: 014d0...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste bare TS sitt innleg og Sofw som første svar og er enig at den mannen må få plass noen baller.

Si fra til han hvordan jenta oppfatter kravene og hva dette vil si for hennes forhold til han fremover. Han må rett og slett ikke la seg detaljstyre av ny samboer.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er over 12 år og har medbestemmelsesrett. Ta henne med på møte med bv eller konfliktrådet. 

Anonymkode: 47027...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er over 12 år og har medbestemmelsesrett. Ta henne med på møte med bv eller konfliktrådet. 

Anonymkode: 47027...928

Jeg tror ikke den medbestemmelsesretten gjelder overfor steforeldre. 

Anonymkode: 6ce57...ae2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke den medbestemmelsesretten gjelder overfor steforeldre. 

Anonymkode: 6ce57...ae2

om jenta ikke vil ha samvær har hun alt å si..

Anonymkode: 19356...c40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MapleSirup skrev:

Det er far sitt ansvar å forklare situasjonen til sine barn.

Det er sant. Men da har mor null kontroll over hva som faktisk sies...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rosalie skrev:

Det er sant. Men da har mor null kontroll over hva som faktisk sies...

Sant, ,men hun får evt snakke med barna etter far.

Hun har jo fått to barn med han og oppdratt tre, så hun kjenner ham jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosalie skrev:

Det er sant. Men da har mor null kontroll over hva som faktisk sies...

Tror ikke ts er den som trenger å ha kontroll .. Hun vet jo ikke en gang hvordan hun skal greie å unngå å sette far i dårlig lys..

Anonymkode: 19356...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.4.2016 at 13.57, AnonymBruker skrev:

om jenta ikke vil ha samvær har hun alt å si..

Anonymkode: 19356...c40

Sikkert. Men bare dersom jenta ikke vil ha samvær. Tror ikke det er greia her, for da kunne jo jenta bare si at hun ikke ønsket og så hadde hele saken vært ute av verden.

Problemet oppstår dersom de skal til FVK og hun vil være hos stefaren sin, stefar sier ok så lenge mor betaler så og så mye penger. Men så er det denne nye samboeren til stefaren som stikker kjepper i hjula og er slem mot jenta når hun er der. Og stefaren som er en dott og ikke står opp for jenta. Selv om han har vært som en far for henne i mange år. 

Da har ikke jenta noe hun skal ha sagt og så har man dratt på FVK uten grunn, bare mer såra følelser. 

TS spurte vel egentlig hva hun skulle si til de to yngste siden storesøster ikke skal være med mer til faren og den nye dama. Jeg vet ikke hva som passer best, jeg. Men jeg har sansen for å være ærlig uansett. Om man ikke sier alt så skal det som sies være sant. 

Anonymkode: 6ce57...ae2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert. Men bare dersom jenta ikke vil ha samvær. Tror ikke det er greia her, for da kunne jo jenta bare si at hun ikke ønsket og så hadde hele saken vært ute av verden.

Problemet oppstår dersom de skal til FVK og hun vil være hos stefaren sin, stefar sier ok så lenge mor betaler så og så mye penger. Men så er det denne nye samboeren til stefaren som stikker kjepper i hjula og er slem mot jenta når hun er der. Og stefaren som er en dott og ikke står opp for jenta. Selv om han har vært som en far for henne i mange år. 

Da har ikke jenta noe hun skal ha sagt og så har man dratt på FVK uten grunn, bare mer såra følelser. 

TS spurte vel egentlig hva hun skulle si til de to yngste siden storesøster ikke skal være med mer til faren og den nye dama. Jeg vet ikke hva som passer best, jeg. Men jeg har sansen for å være ærlig uansett. Om man ikke sier alt så skal det som sies være sant. 

Anonymkode: 6ce57...ae2

Måten ts skriver på gir uttrykk for at hun ikke helt har beina på jorda..

hun skriver at kjæresten til eksmannen har ødelagt så mye av forholdet at far nå vil ha penger for å ha henne

Hvis jeg forstår ts rett har han hatt barnet 50% uten å motta økonomisk kompensasjon. Dette synes jeg som virker rart -og det er heller ikke rart at han nye dame heller reagerer. Hun har fått han til å forstå at dette er helt feil. - ts mottar trolig barnebidrag fra bio far eller forskudd fra staten : pen- Og det å ha en 13 åring 50% er jo ikke helt gratis så det er helt på sin plass å ta dette opp. 

Man er ikke slem om man krever økonomisk kompensasjon -i så fall vet jeg ikke helt hva jeg skal kalle alle alenemødre som krever bidrag for å ha sitt eget barn boende hos seg . Klart hvis ts snakker som om at det er et problem at hun må betale eller blir sur på far for at hun må betale så er det klart det er litt ekkelt for jenta.. Å høre stemor stille spørsmål med hver minste lille utgift vil og være ekkelt..

At jenta griner fordi de er mye hos eksens kjæreste er da heller ikke så rart.. Klart hun ( og gjerne farget av ts ) misliker at far har ny kjæreste .. Er mange tenåringer som er slik mot bioforeldres kjæreste.:

dersom det virkelig er slik at de driver psykologisk terror så burde alt samvær opphøre slik eksen foreslår... Men her bør jentas mening telle .. 

Anonymkode: 19356...c40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.3.2016 at 18.51, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke gå i detaljer, men velger å gi den korte versjonen.

Min eks og jeg har 3 barn. De to yngste er biologisk hans. Hun eldste er kun min, men han har vært hennes far siden hun var 2. Hun er nå 13.

Når vi gikk fra hverandre for noen år siden, var hun en selvsagt del av hans barneflokk, han var veldig opptatt av at hun skulle ha samvær med ham på lik linje med de to andre (50/50). Han har nå fått ny kjæreste, og hun har nå (og ja jeg vet at det er henne), ødelagt forholdet mellom de to. Så til den grad at han nå ønsker at jeg skal betale for samværet de har. 

Jeg stilte meg ikke uvillig til dette, men har hatt en nær dialog med barnevernet siden de kom med "kravene" sine. På bakgrunn av at jeg har snakket med helsesøster om hvordan de oppfatter at datteren min har det når hun er hos de og utifra meldinger min eks og hans kjæreste sender meg, kjenner jeg at jeg ikke ønsker å sende min datter til ham i en uke av gangen (har tilbudt ham samme sum for mindre samvær men det går han ikke med på). De omtaler henne som en byrde; økonomisk og emosjonellt.  Denne helgen skal han ta med de to yngste på kino, men tar ikke med henne hvis jeg ikke betaler kinobilletter hennes. Det er ynkelige 90 kr...jeg kan betale det, men at han er villig til å utsette henne for det, gjør meg kvalm. Jeg har i samråd med barnevernet bestemt meg for å stoppe samværet, hovedsakelig pga tilbakemeldinger jeg har fått fra skole, og at datteren min gråter hver gang de skal være hos kjæresten hans. 

Men hva skal jeg si? Hun er vanskelig nok å måtte forklare dette til, men hva med de yngre søsknene? De er vokst opp med at pappaen deres er hennes pappa (de vet at hun har en annen far, hun har også hatt sporadisk kontakt med sin biologiske far)...hvordan forklare de dette uten å spille faren deres i dårlig lys, og uten at jeg er den "slemme mammaen". Han kommer ikke til å gå fra henne, og mine to yngste barn er veldig begeistret for henne.

HAN fortjener ikke at jeg beskytter ham, men ungene mine fortjener å skjermes. Han er en god nok far for de to minste, og de elsker faren sin. Jeg har ingen ønsker om å ødelegge det for de.

Anonymkode: 4e548...f55

Ja damer er årsaken til mye vondt I verden der hun her er representert ved en stemor. 

Men hva tenker du TS. om de to kullene du har med to forskjellige menn. Er du selv helt uten årsak til situasjonen hos far til både første og andre kullet? 

Jeg tenker du sikkert har noen egne tanker om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå ikke helt at mors særkullsbarn  (datter ) har noe med din stefar å gjøre lenger. Dette burde alle skjønne ville komme til å skje før eller senere. Jeg kjenner ikke til at stebarn har hatt samvær med stefar I så mange år. At det kan skje, og være vellykket de første årene avhengig av barnets alder ovs.er ja. Men når puberteten er der fungerer det ikke lenger. 

Ny kjæreste for farger med på.å skape konflikter. Dette er helt vanlig. Vi vet nå heller ikke om de trenger penger heller hos far,og hans nye kjæreste. 

Jeg tenker TS får se det har vært en hyggelig gest som er over. Intet varer evig. At far til de to andre barna har tatt stedatter med på lasset er nok godt ment I utgangspunktet. I tillegg uten økonomisk kompensasjon for samværet, vitner om en raus mann. Menn kan gjøre mye for barna de er glade I på denne måten. Oftest skjer det med høyre bidrag enn nødvendig. Jeg tenker det også er tilfelle her for hans egne barn ? Om ikke har  Ts fått .ekstra I pose og sekk gjennom gratis opphold av særkullsbarnnet og bidrag/forskudd fra NAV.

Det er en tid for alt. Den virker kanskje være kommet når 13 åringen er ubekvem med samvær hos stefar. 

Jeg tenker hvorfor har ikke datter mer kontakt med din biologiske far. Dette har vært mer naturlig og jobbet for gjennom årene. Ja det kan være årsaker vi ikke bør vite, men siden det finnes en sporadisk kontakt er nok mer kontakt mulig. 

Jeg ser det er følesemessig vanskelig for 13 åringen. Dette tror jeg også ville kommet selv om far ikke hadde ny kjæreste. I nødvendigvis I samme grad. Puberteten gjør mye med et menneske. Dette glemmer ofte foreldrene, og oppfatter de som små barn. Jeg sitter med dette inntrykket når jeg leser innleggene dine TS. Datteren din er I ferd med å bli voksen. 

Det er helt klart vanskelig. Men dette er mye selvforskyldt. Både med tanke på at far kunne få ny kjæreste, og puberteten kom. 

Det som har vært for en minnes med gode minner. Se fremover TS.ikke la datter lide av påtvunget samvær hos stefar. Hun er ikke et lite uvitende barn lenger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Den 1.4.2016 at 9.19, AnonymBruker skrev:

 

Det må vel være noe av det kjipeste, småligste og hjerteløse jeg har lest på lenge! 

Det verste er jo at noen faktisk tenker slik og sikkert ikke forstår hvorfor det er kjipt, smålig og hjerteløst, så jeg må vel forklare det også. Denne mannen har i praksis vært jentas far i mange år og er far til hennes søsken. Å kaste et barn ut av livet sitt som an deler så mange bånd med (eller å anse det som naturlig og oppmuntre til det) er hjerterått og egoistisk. 

Min eldste søster har ikke samme far som resten av oss, men ikke en dag har vi tenkt at hun ikke hører til. Hun er vokst opp med min far som sin i praksis og takk og lov var han ikke et menneske som kaster unger ut av huset pga mangel på biologiske bånd da vår mor døde... Heldigvis for oss og henne, vi har alle lært å ha hjerterom og være generøse med det vi har. 

Anonymkode: dc6a8...069

 

Den 1.4.2016 at 10.21, AnonymBruker skrev:

Jeg forundres over alle dere som snakker om barnet som om det var en hund på Finn.no som gis bort pga "allergi" fordi den nye samboeren er sjalu.

Som om nye partneres sjalusi skal taes hensyn til !!?!

Anonymkode: c518d...452

 

Godt å se at noen skrev det jeg tenkte her.. Skremmende å se holdningene til folk. Jenta har vokst opp med ham som far også skal han bare gi henne opp når det ikke passer ham lenger.

Virker som mor gjør alt hun kan for at dette skal fungere og det er stefaren selv som har sagt at han ønsket fortsatt samvær. At stefaren og den nye kjæresten kan oppføre seg sånn mot et barn skjærer mer i hjertet! 

Nå er det ikke det som er tema for diskusjonen her, men jeg måtte bare skrive dette.

 

Ts, jeg synes det er storsinnet av deg å forøske å formidle dette på en måte som gjør at barna ikke blir negative innstilt til mannen. Det må være vanskelig å ikke være stygg når de oppfører seg sånn mot datteren din.

Jeg har ingen gode tips, desverre. Håper bare dette løser seg til det beste for familien din!

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Jeg er fascinert over alle innleggene. Jeg har lest og tatt til meg de som er sakelige og overveide  selv om de ikke er i tråd med mine meninger. Jeg skjønner at jeg er oppdratt mye mer tolerant enn mange andre. 

Det som fascinerer meg, er antagelsen om hva slags mor og eks jeg er. Utifra en ganske nøytral post. Så jeg kan vel oppklare noen spekulasjoner før jeg legger tråden død..

Jeg har ikke vært negativ til hans nye kjæreste, jeg har tvert i mot oppmuntret forholdet fordi jeg ønsker at han skal ha det bra. Jeg snakker aldri stygt om ham eller henne, og jeg er veldig bevisst på at unga skal få være glad i henne. Noe de er. 

Datteren min er tenåring, ja, men jeg er fullstendig i stand til å skille mellom tenåringstrass, og reelle problemer. Når helsesøster på skolen forteller meg at de legger merke til negativ endring i atferden til datteren min når hun er der, er det et problem. 

Jeg har ingen problemer med å betale ham, jeg er til og med villig til å betale samme summen, for mindre samvær. 

Jeg har heller aldri styrt ham, siden jeg har mer enn nok med mitt eget liv. Jeg må også innrømme at jeg er overrasket at han lar seg styre, for det hadde jeg aldri i livet trodd.

Takk for svar og innspill, til de som har klart å være reflekterte og gjennomtenkte.

 

Anonymkode: 4e548...f55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her:

Jeg er fascinert over alle innleggene. Jeg har lest og tatt til meg de som er sakelige og overveide  selv om de ikke er i tråd med mine meninger. Jeg skjønner at jeg er oppdratt mye mer tolerant enn mange andre. 

Det som fascinerer meg, er antagelsen om hva slags mor og eks jeg er. Utifra en ganske nøytral post. Så jeg kan vel oppklare noen spekulasjoner før jeg legger tråden død..

Jeg har ikke vært negativ til hans nye kjæreste, jeg har tvert i mot oppmuntret forholdet fordi jeg ønsker at han skal ha det bra. Jeg snakker aldri stygt om ham eller henne, og jeg er veldig bevisst på at unga skal få være glad i henne. Noe de er. 

Datteren min er tenåring, ja, men jeg er fullstendig i stand til å skille mellom tenåringstrass, og reelle problemer. Når helsesøster på skolen forteller meg at de legger merke til negativ endring i atferden til datteren min når hun er der, er det et problem. 

Jeg har ingen problemer med å betale ham, jeg er til og med villig til å betale samme summen, for mindre samvær. 

Jeg har heller aldri styrt ham, siden jeg har mer enn nok med mitt eget liv. Jeg må også innrømme at jeg er overrasket at han lar seg styre, for det hadde jeg aldri i livet trodd.

Takk for svar og innspill, til de som har klart å være reflekterte og gjennomtenkte.

 

Anonymkode: 4e548...f55

Du høres ut som en reflektert mor som finner beste vei :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...