Gå til innhold

jeg må knuse mine barns hjerter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke gå i detaljer, men velger å gi den korte versjonen.

Min eks og jeg har 3 barn. De to yngste er biologisk hans. Hun eldste er kun min, men han har vært hennes far siden hun var 2. Hun er nå 13.

Når vi gikk fra hverandre for noen år siden, var hun en selvsagt del av hans barneflokk, han var veldig opptatt av at hun skulle ha samvær med ham på lik linje med de to andre (50/50). Han har nå fått ny kjæreste, og hun har nå (og ja jeg vet at det er henne), ødelagt forholdet mellom de to. Så til den grad at han nå ønsker at jeg skal betale for samværet de har. 

Jeg stilte meg ikke uvillig til dette, men har hatt en nær dialog med barnevernet siden de kom med "kravene" sine. På bakgrunn av at jeg har snakket med helsesøster om hvordan de oppfatter at datteren min har det når hun er hos de og utifra meldinger min eks og hans kjæreste sender meg, kjenner jeg at jeg ikke ønsker å sende min datter til ham i en uke av gangen (har tilbudt ham samme sum for mindre samvær men det går han ikke med på). De omtaler henne som en byrde; økonomisk og emosjonellt.  Denne helgen skal han ta med de to yngste på kino, men tar ikke med henne hvis jeg ikke betaler kinobilletter hennes. Det er ynkelige 90 kr...jeg kan betale det, men at han er villig til å utsette henne for det, gjør meg kvalm. Jeg har i samråd med barnevernet bestemt meg for å stoppe samværet, hovedsakelig pga tilbakemeldinger jeg har fått fra skole, og at datteren min gråter hver gang de skal være hos kjæresten hans. 

Men hva skal jeg si? Hun er vanskelig nok å måtte forklare dette til, men hva med de yngre søsknene? De er vokst opp med at pappaen deres er hennes pappa (de vet at hun har en annen far, hun har også hatt sporadisk kontakt med sin biologiske far)...hvordan forklare de dette uten å spille faren deres i dårlig lys, og uten at jeg er den "slemme mammaen". Han kommer ikke til å gå fra henne, og mine to yngste barn er veldig begeistret for henne.

HAN fortjener ikke at jeg beskytter ham, men ungene mine fortjener å skjermes. Han er en god nok far for de to minste, og de elsker faren sin. Jeg har ingen ønsker om å ødelegge det for de.

Anonymkode: 4e548...f55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den mannen trenger et par baller!

Det kan du dessverre ikke hjelpe han med.

Kan ikke du kontakte helsesøster, se om hun har råd; her i byen jobber de iallefall tett med BUP, og kan få råd derfra om hvordan du kan snakke med din datter om dette. En periode blir det sikkert vanskelig, men det går nok bedre etter hvert. Kan ikke dere gjøre noe "ekstra" sammen når de minste er hos Tøflus?

• Liker 4
Gjest Jessica
Skrevet

Så grusomt trist. Hva med familievernkontoret? Det må jo være en forferdelig situasjon å komme i som mor. Klem 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe godt råd dessverre, men jeg har opplevd noe lignende selv når jeg var 13 år. Stefaren min hadde vært der siden jeg var ett år gammel, jeg kaldte han pappa. Etter han og min mor skilte lag så flyttet jeg og moren min til andre siden av landet. Men, vi hadde fortsatt kontakt, jeg var hos han nesten hver ferie og han behandlet meg akkurat like godt som han alltid hadde gjort. Når jeg var 13 år så fikk han seg ny samboer og alt forandret seg gradvis, når de fikk barn ble det enda verre. Til slutt kuttet jeg kontakten helt. Ikke før jeg var 30 år snakket vi sammen igjen, det føltes godt og jeg var veldig glad for det. Dessverre døde han brått bare måneder etter at vi fikk kontakt igjen. Det var et sjokk og gikk veldig inn på meg, jeg fikk dårlig samvittighet osv. Men nå i ettertid vet jeg at jeg ikke burde ha dårlig samvittighet, han var den voksne og jeg var barnet. 

Synes du skal ta deg en alvorlig prat med han og spør om dette er noen han vil eller om det er den nye kjæresten som står bak det hele. Spør om han ikke bryr seg om følelselsene til datteren din, det er jo henne dette går ut over. 

Anonymkode: c2229...b24

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok rett i at det i utgangspunktet ikke er exen din som er problemet her. Denne nye samboeren har åpenbart satt noen griller i hodet hans.

Her er det ikke  så mye annet å gjøre enn å betale det hun krever. Forholdet mellom far og datter er verdt hver krone.

Anonymkode: 254f2...393

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok rett i at det i utgangspunktet ikke er exen din som er problemet her. Denne nye samboeren har åpenbart satt noen griller i hodet hans.

Her er det ikke  så mye annet å gjøre enn å betale det hun krever. Forholdet mellom far og datter er verdt hver krone.

Pøh. Mannen har da vel egen vilje og egen forståelse av hva som er rett og galt? Ham høres ut som et troll av en mann. 

• Liker 35
Skrevet
1 minutt siden, kisskissbangbang skrev:

Pøh. Mannen har da vel egen vilje og egen forståelse av hva som er rett og galt? Ham høres ut som et troll av en mann. 

Enig!!!

Mannen er stokk dum og en drittsekk. Å skulle skylde på andre for egne dumme valg er patetisk.

• Liker 13
Skrevet

Huff, får vondt av å lese det du skriver TS. Det er skammelig det din tidligere partner og hans nåværende kjæreste gjør overfor det uskyldige barnet. Har selv en stemor som kunne funnet på noe sånt, noe hun forsåvidt har gjort - hvorhen hun manipulerer sin mann til grunne. Og han er i hvert fall ikke noe å bry seg om! Er noe som heter egen vilje her i verden. Det er riktignok min far som taper på at han på et vis har valgt meg bort. 

Et lite tips på veien; ikke del for mye med barnevernet eller andre i den offentlige sektoren rundt dette. Vær forsiktig, og snakk helst med de nærmeste om du kan eller føler for det. Har for øvrig ingen råd å komme med, på hva du burde gjøre, men vil gjerne sende deg og din datter en klem. 

AnonymBruker
Skrevet

Denne exen blir jo manipulert. Har man først havnet i grepet til en manipulator er det lite hjelpsomt å kalle han diverse ting.

Så dere mener at det verdt å ødelegge forholdet mellom far og datter fordi TS skal stå på prinsippene sine?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen menn er så opptatt av å gjøre nydama fornøyd at de gir faen i alt annet. Synd for barna, men sånn er mange menn,

Anonymkode: 52951...bde

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette forholdet er vel allerede så ødelagt at det neppe vil knuse noens hjerter. At barnevernet er så involvert, sier vel ganske mye? Bare fortell 13-åringen og de andre den beste versjonen du kan: at nå skal de yngste være litt hos sin far alene en god stund, fordi, han er deres biologiske far, og det er superbra! For da får du og 13-åringen mye fin alenetid ganske ofte, og kan snakke om og drive med og se på filmer og alt mulig som ikke de andre kan være med på. Det er du glad for! Litt rart kan det bli, men dere to kan jo gå på veldig mye mer spennende filmer på kino, enn når småsøsknene er med! Så er nok ikke en 13-åring SÅ dum, og syns nok det er sårt, men da tror jeg sannheten er som den er: han er ikke hennes biologiske far, ny kjæreste syns de er rart at hun skal være så mye hos dem, det er dumt, men jenta er vel ikke så glad i denne "stemoren" hun heller, så hvorfor ikke være mer sammen med deg istedet? Eller er det deg barnevernet rådgir for tiden? Da kan du vel ta det opp med dem?

ikke under noen omstendighet skal du forklare de små at faren deres er dum og slem, det er som det er, han kan jo selv forklare når de spør? 

Anonymkode: 014d0...37f

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare å bite i det sure eplet... dette samværet fungerer ikke, din datter trives ikke i situasjonen og du må gjøre noe. Hva med å snakke med henne om å ta en pause i samværet med stefaren i en periode? 

Jeg regner med du har snakket med din ex om dette og at han faktisk forstår hva konsekvensene er for barnet? Hormonelle tenåringer er vanskelige, hva skal han gjøre når hans egne biologiske barn plutselig ikke er så søte lengre og stemor er lei av de? 

Anonymkode: dc6a8...069

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bitches.. alltid alltid bitches.  Er så leie av dere damer som kommer inn i et nytt forhold og blir truet av barn.  TRUET AV BARN!  Jeg føler for deg TS,  og føler mer for din datter som ble skviset ut fra en skikkelig kjerring som klarte ikke å konkurrere med oppmerksomheten stefaren ga henne.  

Jeg ville ha rett og slett holdt henne fra han (høres ut som det er giftig miljø der uansett) før hun blir gammel nok å ta det inn og begynne med noe virkelig dårlig (spiseforstyrrelser, depresjon osv).  

Anonymkode: 3be21...3f4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt litt mer på denne, og til de yngste barna er det vel så enkelt at dere sier: Storesøster vil heller være hjemme, og det er helt greit for alle, men de skal fortsette å besøke sin far? Det er jo sant, hun gråter når hun skal dit? 

Anonymkode: 014d0...37f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Trådstarter her.

Jeg har vært villig til å betale ham det han ønsker, for å skjerme datteren min. Men etter ordlyden i meldingene, og at det har kommet frem en del informasjon over de siste to ukene som viser at min datter ikke blir behandlet på lik linje med de andre barna, noen ganger er det på grensen til mobbing, kjenner jeg at jeg ønsker ikke at hun skal være der annenhver uke. 

Jeg prøvde derfor å tilby samme betaling, men at han skulle ha henne mindre. Det ville han ikke. Da ville han ikke ha henne i det hele tatt. 

Det er et bevisst valg å ha barnevernet involvert, jeg er ikke bekymret for de. 

Jeg har prøvd å få ham til å bli med på familievernkontoret, men han nekter. Han kunne dra dit med den nye kjæresten sa han. 

Som sagt: jeg prøver å skjerme barna her, og jeg kjenner at jeg må beskytte datteren min. Jeg skjønner at denne damen lullet meg inn i en falsk trygghetsfølelse i forhold til hva slags person hun er. Jeg oppmuntret forholdet deres, og har vært positiv hele veien. Helt til hun begynte å bestemme over; ikke bare ham, men meg.

Det skal sies at før denne damen kom inn i bildet, har jeg og eksen aldri hatt konflikter om barna. Vi har feiret jul sammen, pratet sammen om det meste, og jeg har et godt forhold til foreldrene hans.

Anonymkode: 4e548...f55

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og personangrep.

Raven Emerald, mod.

Skrevet

Sånne historier gjør at jeg får onde tanker om mange av kvinnene blant oss...

Pokker ta sjalu, kontrollerende kvinner som ødelegger barns liv!

• Liker 17
Skrevet

Og de balleløse, veike mennene de viser seg å være når de blir kilt nok på pungen...Feromonstyrte idioder.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Forstår jo at det blir rart for ny samboer at eksem barn (som ikke er hans) skal bo hos mannen på lik linje som hans egne barn. 

Flott at han har tatt på seg farsrollen som stefar, men når det blir slutt mellom mor og stefar, er det ikke normalt at samvær fortsetter, selv ikke etter såpass mange år. 

Synd at barnet fikk en kjip avslutning, men hun skulle juridisk sett ikke hatt samvær hos sin stefar i det hele tatt når forholdet var over. 

Om det er den nye samboeren eller mannen selv som har endret holdning mot barnet, er egentlig ikke av betydning. På tide å trekke ut jenta, før hun blir skikkelig såret over situasjonen. Men dette mener jeg var innlysende at ville skje, så at barnet har hatt samvær hos sin tidligere stefar var generelt ikke riktig. 

Anonymkode: 4a0ed...4f6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et typisk eksempel på hvorfor man ikke lager samværsavtaler mellom barn og ekssteforeldre. Synd TS og hennes eks ikke klarte å tenke så langt da det ble slutt, for da hadde de spart TS' datter for falske forhåpninger og hjertesorg. 

Anonymkode: ce8dd...1d3

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...