Gå til innhold

Tror romkameraten har Bulimi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Sobril skrev:

Jeg har hatt bulimi i 25 år, med gode og dårlige perioder. Det er aldri noen som har konfrontert meg, men jeg har heller aldri lagt igjen spyrester i doskåla etc.

Derfor lurer jeg på om det er et rop om hjelp og at hun VIL at noen skal legge merke til det? Ellers synes jeg hun har bulimi på en litt "uproff" måte (hvis det går an å bruke litt sort humor når man selv er en traver i faget?)

Det har aldri vært veldig synlige rester, men magesyre er vanskelig å spyle ned og vil som regel alltid legge seg som en hinne. Sikkert ikke lett å oppdage for alle, men jeg har jo lært et par ting etter frykten for dodraugen :fnise:

Men er dette ting helsepersonell vil legge merke til?.hun dro tilbake til legevakten en drøy uke etter sist gang for hun sa hun ikke klarte å drikke osv. Når har det gått for langt til at de endelig ser det selv?

Anonymkode: 73b2e...0ec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Sobril
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri vært veldig synlige rester, men magesyre er vanskelig å spyle ned og vil som regel alltid legge seg som en hinne. Sikkert ikke lett å oppdage for alle, men jeg har jo lært et par ting etter frykten for dodraugen :fnise:

Men er dette ting helsepersonell vil legge merke til?.hun dro tilbake til legevakten en drøy uke etter sist gang for hun sa hun ikke klarte å drikke osv. Når har det gått for langt til at de endelig ser det selv?

Send meg gjerne en PM. Vet ikke når jeg får svart utfyllende i dag for er litt opptatt fremover, men i løpet av kvelden/morgendagen.

Vanskelig å skrive i tråder om spiseforstyrrelser uten å gi folk idéer. Da blir den til syvende og sist stengt 😊

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som kommer med forsvarsmeksanismer her og så til de grader. Greit nok at du er sur på din mor, men det kan du ikke ta utover alle som tar opp denne problemstillingen!! Jeg har faktisk ikke bedt om tips til å verken gjøre henne frisk eller drive terapi, som jeg jar uttalt meg nok ganger om til deg. At jeg stiller et relevant spørsmål i forhold til om noen matvarer/typer osv kan trigge er da helt fair, jeg ønsker jo ikke at hun skal få smeller i fleisen hver gang hun åpner kjøleskapsdøra.

Herregud, nå begynner du å bli slitsom. Jeg nevnte min mor, det kunne vært ganske mange andre mennesker jeg nevnte.

Poenget, som synes å gå deg hus forbi, er at du hjelper ingen med bulimi gjennom å overvåke dem og prøve å leke psykolog slik du gjør. Hjemmet hennes er en frisone, ikke et sted hvor du skal snoke rundt, insinuere problemer og hakke på henne ved å fjerne matvarer.

Hvis hun hadde vært åpen med deg, flott, men det er hun altså ikke og slik du driver på kommer du ikke til å skape mer enn avstand mellom dere.

Nei, jeg kommer ikke med forsvarsmekanismer. Bli voksen!

Og for å svare på spørsmålet ditt om triggere, alt som kan spys opp kan være en trigger. Dette er individuelt. Det er uansett ikke ditt problem hva som trigger roomien din.

Anonymkode: bd999...328

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, nå begynner du å bli slitsom. Jeg nevnte min mor, det kunne vært ganske mange andre mennesker jeg nevnte.

Poenget, som synes å gå deg hus forbi, er at du hjelper ingen med bulimi gjennom å overvåke dem og prøve å leke psykolog slik du gjør. Hjemmet hennes er en frisone, ikke et sted hvor du skal snoke rundt, insinuere problemer og hakke på henne ved å fjerne matvarer.

Hvis hun hadde vært åpen med deg, flott, men det er hun altså ikke og slik du driver på kommer du ikke til å skape mer enn avstand mellom dere.

Og for å svare på spørsmålet ditt om triggere, alt som kan spys opp kan være en trigger. Dette er individuelt. Det er uansett ikke ditt problem hva som trigger roomien din.

Du må være blind som ikke klarer å lese hva jeg skriver. Du har en utrolig fiendtlig innstilling til noen som tar opp en ganske alvorlig problemstilling. Når man bor flere sammen så er det heller ikke noe som heter frisonen, og spesielt ikke når det er såpass helsefarlige ting man holder på med. Håper virkelig du bare kødder og ikke gir disse rådene i virkeligheten, disse hissige tilbakemeldingene dine kan få brutale konsekvenser. 

Nei, jeg har ingen intensjoner om å la henne ta livet av seg selv, noe hun gjør nå. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er fullstendig blendet av din egen sykdom. Jeg har selv vært alvorlig psykisk syk (ikke spiseforstyrrelse) og jeg hadde også en slik holdning da det pågikk som verst, det er først i ettertid at jeg har forstått hvor utrolig viktig det er at folk bryr seg! TS har aldri sagt at han vil leke psykolog, han/hun ønsker å ta det opp med henne fordi det er jammen ikke lett å stå og se på at folk ødelegger seg selv på den måten, og TS bryr seg om henne, og er redd for henne. Jeg ville gjort det samme, og jeg tror aldri jeg ville tilgitt meg selv om jeg hadde latt være å gjøre et forsøk og hun hadde endt opp på somatisk sykehus på grunn av alvorlige komplikasjoner, eller enda verre konsekvenser enn det.

Selv om hun ikke har tatt opp saken selv spontant betyr det ikke at dette er noe hun ikke vil snakke om, slik flere andre med tidligere bulimi i denne tråden har sagt, det kan hende hun trenger å bli spurt mer direkte, selvsagt uten at hun dømmes for det. Hun kan være en helt annen jente enn det du er. Kanskje romkameraten ikke er den beste til å ha den lange samtalen med henne, men jeg synes hun kan fortelle jenta at hun er bekymret for henne.

Anonymkode: 616ed...f62

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er fullstendig blendet av din egen sykdom. Jeg har selv vært alvorlig psykisk syk (ikke spiseforstyrrelse) og jeg hadde også en slik holdning da det pågikk som verst, det er først i ettertid at jeg har forstått hvor utrolig viktig det er at folk bryr seg! TS har aldri sagt at han vil leke psykolog, han/hun ønsker å ta det opp med henne fordi det er jammen ikke lett å stå og se på at folk ødelegger seg selv på den måten, og TS bryr seg om henne, og er redd for henne. Jeg ville gjort det samme, og jeg tror aldri jeg ville tilgitt meg selv om jeg hadde latt være å gjøre et forsøk og hun hadde endt opp på somatisk sykehus på grunn av alvorlige komplikasjoner, eller enda verre konsekvenser enn det.

Selv om hun ikke har tatt opp saken selv spontant betyr det ikke at dette er noe hun ikke vil snakke om, slik flere andre med tidligere bulimi i denne tråden har sagt, det kan hende hun trenger å bli spurt mer direkte, selvsagt uten at hun dømmes for det. Hun kan være en helt annen jente enn det du er. Kanskje romkameraten ikke er den beste til å ha den lange samtalen med henne, men jeg synes hun kan fortelle jenta at hun er bekymret for henne.

Anonymkode: 616ed...f62

Dette! På seg selv kjenner man bare seg selv.

Anonymkode: b96d5...cca

• Liker 2
Gjest marizz
Skrevet

Blir sjokkert av enkelte svar her!! Ts får nesten kjeft for hun bekymrer seg, og faktisk er et medmenneske? Dette er nok en veldig vanskelig situasjon for alle parter, og det er vanskelig å vite hvordan man skal gripe inn. På den ene siden er det vanskelig å spørre om private ting, og "blande seg", men på den andre siden er det vanskelig å se bort når noen åpenbart sliter. Jeg har nok ingen konkrete råd, men ville nok forsatt å vise at du bryr deg med å spørre om det går bra, sørge for at du føler hun kan snakke med deg, uten hun blir skikkelig stresset og kanskje skammer seg.

Vil virkelig rose deg for at du bryr deg TS, og at du velger å ta tak i det fremfor å snu deg. Håper du finner en løsning, lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Folk er så forskjellige. Da jeg hadde bulimi ville jeg foretrukket du lot det være i fred. Du ville ikke vært meg nær nok. Så se an personen, og gå forsiktig fram om du føler at du må si noe.

Anonymkode: 7cec7...e6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, marizz skrev:

Blir sjokkert av enkelte svar her!! Ts får nesten kjeft for hun bekymrer seg, og faktisk er et medmenneske? Dette er nok en veldig vanskelig situasjon for alle parter, og det er vanskelig å vite hvordan man skal gripe inn. På den ene siden er det vanskelig å spørre om private ting, og "blande seg", men på den andre siden er det vanskelig å se bort når noen åpenbart sliter. Jeg har nok ingen konkrete råd, men ville nok forsatt å vise at du bryr deg med å spørre om det går bra, sørge for at du føler hun kan snakke med deg, uten hun blir skikkelig stresset og kanskje skammer seg.

Vil virkelig rose deg for at du bryr deg TS, og at du velger å ta tak i det fremfor å snu deg. Håper du finner en løsning, lykke til :)

Takk du, syntes det rett og slett er vondt og vemmelig at folk sier man skal la alvorlig syke personer være i fred på den måten.

• Liker 3
Gjest marizz
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk du, syntes det rett og slett er vondt og vemmelig at folk sier man skal la alvorlig syke personer være i fred på den måten.

Enig! Jeg tror de fleste ville følt et visst ubehag om noen tok opp deres problem for man skammer seg, vil ikke være til bry, eller er blendet av sin egen sykdom, MEN jeg tror også de fleste i ettertid er glad for at noen bryr seg :)

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, marizz skrev:

Jeg slutter meg til dette.

Grunnen til at folk dør av spiseforstyrrelser er gjerne at de som er rundt dem ikke tør eller gidder å ta opp sin bekymring med dem, og dermed befester de problemet raskere og sterkere enn hva godt er, og prognosen forskyves dramatisk i gal retning.

Det er ikke snilt mot en som sliter med spiseforstyrrelser å la dem være i fred. Selvsagt er det både en belastning og en provokasjon - men det er ondskapsfullt å late som om alt er i orden. Man får ikke noen til å søke hjelp dersom man hjelper dem å skjule problemet gjennom sin egen passivitet.

Anonymkode: cc630...b96

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for potensielt helseskadelige råd, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva gjør jeg hvis hun blir avvisende og benekter at det er et problem? Vil jo tro at det er lettere for en god venninne å ta det opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare takke deg for at du bryr deg, en trenger at noen bryr seg. Jeg syns du skal vise at du bryr deg.. Ta kontakt med IKS.

Igjen, takk :hjerte:

Anonymkode: a6519...995

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk det nokså bekreftet i går. Først skulle jeg på kjøkkenet for å lage mat, og hun smurte seg 8 store skiver. Man skal selvfølgelig spise hva og hvor mye man vil, men det er mye mat på et måltid og for en liten jente. Så gikk hun på rommet med dette her. Jeg hadde smurt mitt og gikk tilbake og der stod soveromsdøren åpen på vid gap. Halvmeter inn i stod en baderomsvekt med diverse skriblerier feks om "you can do this", "death", "stay hungry" osv. 

Jeg har forsatt å spurt henne om alt er bra, er det stress med skolen osv. Siste uken har hun vært veldig kort, nesten litt små amper, og jeg forstår det jo godt. Jeg føler at dette er en ting venninnene kan ta opp bedre enn meg, men så var det det å oute henne da. Det er jo det å trå forsiktig, og ikke skremme henne, eller stresse som dere skriver. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 4/3/2016 at 12.14, AnonymBruker skrev:

Du er fullstendig blendet av din egen sykdom.

Nei, jeg spyr ikke regelmessig og har ikke gjprt det på mange år. Jeg ble IKKE frisk av folk som TS!!

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siste uken har hun vært veldig kort, nesten litt små amper, og jeg forstår det jo godt. Jeg føler at dette er en ting venninnene kan ta opp bedre enn meg, men så var det det å oute henne da. Det er jo det å trå forsiktig, og ikke skremme henne, eller stresse som dere skriver. 

LA HENNE VÆRE I FRED!!!

AnonymBruker
Skrevet
Den 4/3/2016 at 13.03, AnonymBruker skrev:

Folk er så forskjellige. Da jeg hadde bulimi ville jeg foretrukket du lot det være i fred. Du ville ikke vært meg nær nok. Så se an personen, og gå forsiktig fram om du føler at du må si noe.

Tror du det hjelper? 

TS spør ut vennene hennes, hun kartlegger hva roomien spiser, hun graver og maser og insinuerer!

TS, LA JENTA VÆRE I FRED! DU FREMPROVOSERER JO MER MED DETTE!

AnonymBruker
Skrevet
Den 4/3/2016 at 12.14, AnonymBruker skrev:

det kan hende hun trenger å bli spurt mer direkte,

GARANTERT IKKE AV TS!

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg spyr ikke regelmessig og har ikke gjprt det på mange år. Jeg ble IKKE frisk av folk som TS!!

LA HENNE VÆRE I FRED!!!

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du det hjelper? 

TS spør ut vennene hennes, hun kartlegger hva roomien spiser, hun graver og maser og insinuerer!

TS, LA JENTA VÆRE I FRED! DU FREMPROVOSERER JO MER MED DETTE!

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

GARANTERT IKKE AV TS!

Wow. Godt jeg har vett nok til å ikke høre på deg eller få dårlig samvittighet av hva du sier. Håper virkelig ikke du gir samme råd til usikre 14 åringer også. 

Jeg orker ikke å lese mer fra deg. Kan du ikke finne en annen måte å få ut sinnet ditt på? Strikking, fargelegging, håndarbeid er fine hobbyer. Gå en annen plass å vær sur, jeg spør ette råd ikke bitching.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg orker ikke å lese mer fra deg. Kan du ikke finne en annen måte å få ut sinnet ditt på? Strikking, fargelegging, håndarbeid er fine hobbyer. Gå en annen plass å vær sur, jeg spør ette råd ikke bitching.

Mitt råd er at du lar jenta være i fred.

Hva i all verden skal det hjelpe henne at en tilfeldig roomie kartlegger hva hun spiser og hvor ofte hun spyr?

Du skriver at hun er kort i svarene til deg, hvorfor tror du det? Hun føler at du overvåker henne og du stresser henne.

La henne være i fred.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...