Gå til innhold

Flere som venter spent på selvangivelsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor finner man alt hen? Første gang jeg sjekker sånne ting, haha..

Anonymkode: 4a4e6...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LadyAntebellum

Trodde jeg fikk igjen 21000.. Det er det som står nå, men.. Jeg skjønner ikke helt. Sist gang jeg og samboer rettet på selvangivelsen skrev vi halve verdien på leiligheten på oss begge fordi hele summen hadde havnet hos meg. Da trodde jo jeg at det kom til og være ok i år, men nei det står på meg i år igjen. Må man altså rette på de tingene hvert år? Ingen info som videreføres på en måte? Hvis noen skjønner og orker svare mens de venter på og få logget inn.. 

 

Jeg får sikkert baksmell istedenfor da;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LadyAntebellum skrev:

Trodde jeg fikk igjen 21000.. Det er det som står nå, men.. Jeg skjønner ikke helt. Sist gang jeg og samboer rettet på selvangivelsen skrev vi halve verdien på leiligheten på oss begge fordi hele summen hadde havnet hos meg. Da trodde jo jeg at det kom til og være ok i år, men nei det står på meg i år igjen. Må man altså rette på de tingene hvert år? Ingen info som videreføres på en måte? Hvis noen skjønner og orker svare mens de venter på og få logget inn.. 

 

Jeg får sikkert baksmell istedenfor da;P

Så lenge det er du som står som eier så er det du som får alt på deg hvert år ja. 
Det er fullt mulig å endre det slik at dere får maksimalt ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må betale  7 700, pokker å, var ikke forberedt på den, men det var mye økonomiske endringer i 2015 både ved lønnsinntekt og salg av bolig der jeg nå er gjeldfri i ny bolig. Men surt allikevel. 

Anonymkode: 689a5...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 5800 til gode, mens samboeren fikk 13500 - noe som er svært overraskende da vi solgte en bolig vi eide i 10 mnd og fikk en relativt stor og skattepliktig gevinst. Vi skattet aldri av salget, så vi var sikre på å gå på en rikelig smell.

Vi har vært heldige!:bolledeig:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finner man alt hen? Første gang jeg sjekker sånne ting, haha..

Anonymkode: 4a4e6...08f

skattetaten.no har en boks du trykker deg inn på - sjekk selvangivelsen din tror jeg det står

Og så må du velge innloggingsmetode. Og når du er inne så står det om du har noen uleste meldinger. Trykk på den som det står selvangivelse 2015 og så kommer den opp, eller om du velger å lagre den på pcn. 

Anonymkode: dc0f9...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LadyAntebellum
Et øyeblikk siden, daemonia skrev:

Så lenge det er du som står som eier så er det du som får alt på deg hvert år ja. 
Det er fullt mulig å endre det slik at dere får maksimalt ut av det. 

Men det er det som er så rart. Vi registrerte at vi eide 50% begge to da vi kjøpte. Og lenger oppe i selvangivelsen står det at jeg eier 50%. Men i renteavsnittet står hele beløpet på meg så rentene er vel ikke registrert hos ham. Jaja vi får endre i år igjen. Er ganske fersk på sånt så bare skjønte ikke helt at det ikke gikk automatisk etter endringen ifjor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Seig Laban skrev:

Jeg fikk 5800 til gode, mens samboeren fikk 13500 - noe som er svært overraskende da vi solgte en bolig vi eide i 10 mnd og fikk en relativt stor og skattepliktig gevinst. Vi skattet aldri av salget, så vi var sikre på å gå på en rikelig smell.

Vi har vært heldige!:bolledeig:

Du vet at det kan oppdages senere, og dere må betale skatten og renter?

Anonymkode: d3af8...62d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LadyAntebellum skrev:

Men det er det som er så rart. Vi registrerte at vi eide 50% begge to da vi kjøpte. Og lenger oppe i selvangivelsen står det at jeg eier 50%. Men i renteavsnittet står hele beløpet på meg så rentene er vel ikke registrert hos ham. Jaja vi får endre i år igjen. Er ganske fersk på sånt så bare skjønte ikke helt at det ikke gikk automatisk etter endringen ifjor:)

Men står hele lånet på deg da? For da er det jo du som står som betaler av det, og du som får fradragene for det. 
Da må du eventuelt prøve å overføre til ham. Er mange år siden jeg var samboer bare, så jeg husker ikke om det er mulig en gang :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Seig Laban skrev:

Jeg fikk 5800 til gode, mens samboeren fikk 13500 - noe som er svært overraskende da vi solgte en bolig vi eide i 10 mnd og fikk en relativt stor og skattepliktig gevinst. Vi skattet aldri av salget, så vi var sikre på å gå på en rikelig smell.

Vi har vært heldige!:bolledeig:

Heldige? Å nei du, slike ting kan liknes tilbake i tid, så det kravet kommer det.

Anonymkode: 689a5...9d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight
Et øyeblikk siden, NasseNøff skrev:

Mamma logget inn for meg, for her lastet det og lastet det. Mens hun kom rett inn. 

Så ringer hun meg tilbake og sier "Fader Nasse, du får 3500 i baksmell, jeg får 30 000 igjen". Så klart begynte jeg å grine, for AAP er ikke så godt utbetalt også satte jeg jo skatten litt høyere enn det som var anbefalt. Altså via den kalkulatoren. 
Jeg begynte å grine fordi jeg må da gå en måned på ingenting. 3500kr er mer enn det jeg bruker på mat, lege, buss etc. Bruker 2000kr i måneden, resten går til husleie og faste regninger. Samtidig så har det vært ufattelig trangt de siste 2 månedene på grunn av medisiner, behandling og operasjon. Fikk frikort i Januar, det er det ikke mange som får altså!
Også ble det brukt 3000kr ca på medisiner, utstyr og buss hit og dit utav egen lomme. 
Så 3500 kr i baksmell er mye. 

Så sier mamma "Aprilsnar på forskudd, du får igjen 3500". 
Siste gangen jeg lar noen andre sjekke for meg :bond:

Hun fortjener en bæsjepose på døren i morgen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, NasseNøff skrev:

Mamma logget inn for meg, for her lastet det og lastet det. Mens hun kom rett inn. 

Så ringer hun meg tilbake og sier "Fader Nasse, du får 3500 i baksmell, jeg får 30 000 igjen". Så klart begynte jeg å grine, for AAP er ikke så godt utbetalt også satte jeg jo skatten litt høyere enn det som var anbefalt. Altså via den kalkulatoren. 
Jeg begynte å grine fordi jeg må da gå en måned på ingenting. 3500kr er mer enn det jeg bruker på mat, lege, buss etc. Bruker 2000kr i måneden, resten går til husleie og faste regninger. Samtidig så har det vært ufattelig trangt de siste 2 månedene på grunn av medisiner, behandling og operasjon. Fikk frikort i Januar, det er det ikke mange som får altså!
Også ble det brukt 3000kr ca på medisiner, utstyr og buss hit og dit utav egen lomme. 
Så 3500 kr i baksmell er mye. 

Så sier mamma "Aprilsnar på forskudd, du får igjen 3500". 
Siste gangen jeg lar noen andre sjekke for meg :bond:

Haha uff da :P Bra det bare var en aprilsnar på forskudd :)

 

Jeg får igjen ca 4000 kr. Var sikker på at jeg skulle få restskatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at det kan oppdages senere, og dere må betale skatten og renter?

Anonymkode: d3af8...62d

Summen av salget og alt står i selvangivelsen. Vi har begge skattet en god del ekstra gjennom hele året, så er nok derfor vi gikk i pluss. 
Samboeren alene har skattet nesten 250 K i løpet av 2015.

Frykter ikke at vi må betale mer senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Dwight skrev (På 31.3.2016 den 1.04):

Hun fortjener en bæsjepose på døren i morgen :fnise:

 
 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

både jeg og samboer fikk som forventet litt tilbake😊 må gjøre en noen endringer, så vet ikke helt hva det blir før jeg setter meg ned å regner over... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kom endelig inn, etter og ha ventet i 1 time og 10 min. Ja, jeg er utålmodig!!
Får 571 kr igjen.. Jippi! jaja, bedre enn baksmell da:)

Anonymkode: bf303...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Hvert år har mine beregninger vært spot on, men i år fikk jeg 2000,- i restskatt. Jeg hadde regnet ut 10.000,- til gode...

Jeg ser at jeg er ført opp med 30.000,- for mye i inntekt, hvordan er det mulig? Har bare én arbeidsgiver og summen jeg står oppført med stemmer overhodet ikke med det jeg tjente i fjor i følge lønnsslipper.

Og BSU-fradraget er ikke med. Er det kanskje noe som først kommer på skatteoppgjøret?

Anonymkode: 73f1f...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight

Har fått sjekket jeg også og får igjen 10. 8 visste jeg om, men jeg glemte lønn jeg fikk av tidligere srbeigsgiver for en helg, så det hjalp på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Hvert år har mine beregninger vært spot on, men i år fikk jeg 2000,- i restskatt. Jeg hadde regnet ut 10.000,- til gode...

Jeg ser at jeg er ført opp med 30.000,- for mye i inntekt, hvordan er det mulig? Har bare én arbeidsgiver og summen jeg står oppført med stemmer overhodet ikke med det jeg tjente i fjor i følge lønnsslipper.

Og BSU-fradraget er ikke med. Er det kanskje noe som først kommer på skatteoppgjøret?

Anonymkode: 73f1f...a45

Det er nok en feil hos deg. Når satte du pengene på kontoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...