Gå til innhold

Du som er rik, hvordan ble du rik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eiendom. Kom inn på markedet før det eksploderte, og det har sikret min økonomi siden.

Anonymkode: 10364...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, sweety pie skrev:

Dere rike som skriver under full nick, tenk om dere får gold diggers etter dere da haha 👀

 

Man gjør det. Heldigvis er ikke gold diggers spesielt smarte, så det er veldig lett å forstå hva de driver med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.3.2016 at 23.57, AnonymBruker skrev:

Giftet meg til en meget stor formue. Trives ikke med det. 

Anonymkode: 7d5ec...670

Hvorfor trives du ikke?

Anonymkode: eef81...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig unorsk tråd dette gitt, skryte av hvor mye penger man har anonymt på nettet :-)

Jeg giftet meg med en veldig rik fyr, har aldri ønsket å leve på hans penger, jeg vil bidra og "klare meg selv", så jeg tjener greit selv også, men jeg har jo hatt muligheter til å satse på grunn av mannen, så jeg kan jo ikke si for sikkert at jeg hadde blitt det samme uten han. Så samme hvor mye jeg liker å tro at jeg har ordna meg selv, og at alle kan få det til det de vil bare de prøver nok, så er det jo bare en halvsannhet, fordi jeg vet at mange av valgene jeg har tatt har jeg kunnet ta på grunn av at jeg har hatt økonomisk trygghet på hjemmebane.. 

Jeg bor i utlandet så å oppgi summer her er jo bare misvisende i forhold til at kronekursen er som den er.. Dere kan jo tro at jeg juger :-p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betenkelig at 95% av alle millionærer i Norge har tjent alle pengene sine i boligmarkedet. Sier litt om hvilke incentiver befolkningen får til å starte egne bedrifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.3.2016 at 13.26, AnonymBruker skrev:

Enig med de som sier at i dag er man ikke 'rik' hvis man har 4-5 mill i formue. 

Vi har et hus verdt omkring 8 mill + to biler til omkring 1 mill tilsammen. Har lån på omkring 4 mill inkl studielån. Altså nettoverdier på rundt 5 mill. Men anser ikke meg selv som spesielt rik allikevel. Lever langt fra noe rikmannsliv.

5 mill i fri kapital i tillegg til oppbundet kapital derimot, da begynner det å ligne på noe.

Anonymkode: e94f0...4e7

 

Den 26.3.2016 at 13.18, Yme skrev:

Solgte ting jeg lagde, i tillegg til arv.

Vil ikke si nøyaktig hvor mye jeg har, men en god del mer enn alle andre som skriver at de er rike.

 

 

Den 26.3.2016 at 14.01, AnonymBruker skrev:

Det er ingen av de som har svart med tall her som er rike i mine øyne. Vi kan begynne å snakke rik når du har råd til hus til 25 000 000 uten noe problem, reiser på dyre ferieturer, har null problemer med å handle klær for 20 000 på én handletur, gjerne eier hytte + bolig i utlandet, har litt fri kapital osv. Du er ikke rik fordi du har et leilighet til 4 mill liksom.

Anonymkode: 2d4a9...3bf

De fleste svarer vel TS etter hans/hennes målestokk. Det er tross alt TS som setter premissene for tråden. Når h*n sier at en formue på 5 mill betegnes som 'rik' så vil selvsagt folk som passer denne karakteristikken svare.

Det virker som om mange blir litt sure for at andre kan betegne seg selv som 'rike' og vil trykke dem ned. Det er greit at folk har ulike definisjoner av "rik", men ordet har faktisk en viss betydning og man begrenser begrepet kraftig dersom det kun kan brukes om de som har figurert på forsiden av DN. 

Videre er det jo veldig avhengig av alder og sivilstatus. Det er en veldig stor forskjell på å ha 5 mill netto som 22-åring og som 42-åring - førstnevnte er (med et godt økonomisk hode) mange ganger utenpå 42-åringen ved tilsvarende alder. Og alt man har sammen med andre må selvsagt deles på to. Det må også sees i sammenheng med hvor man bor. 

Min egen definisjon på rikdom er at man er rik når mer penger ikke forandrer noe som helst. Dersom du er fattig og skulle mottatt en engangsutbetaling, ville den reddet deg og dekket diverse kostnader. Som middelklasse hadde du hatt lån du skulle betale ned, og kanskje unnet deg noen luksuser. Er du rik forandrer det ingenting for deg om du skulle mottatt 100K idag. Din daglige situasjon er helt uforandret, for den er ultimat. 

Jeg ville ikke betegnet meg selv som rik selv om jeg nok tilhører de øvrige delene av befolkningen, rett og slett pga. manglende likviditet og inntekt. Jeg ville dog sagt foreldrene mine er rike. For å svare på spørsmålet - for dem er det mange ting som har spilt inn - iherdig jobbing, fornuftig forbruk, gode investeringer. Min far har også hatt arv på sin side. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Marie90 skrev:

 

 

De fleste svarer vel TS etter hans/hennes målestokk. Det er tross alt TS som setter premissene for tråden. Når h*n sier at en formue på 5 mill betegnes som 'rik' så vil selvsagt folk som passer denne karakteristikken svare.

Det virker som om mange blir litt sure for at andre kan betegne seg selv som 'rike' og vil trykke dem ned. Det er greit at folk har ulike definisjoner av "rik", men ordet har faktisk en viss betydning og man begrenser begrepet kraftig dersom det kun kan brukes om de som har figurert på forsiden av DN. 

Videre er det jo veldig avhengig av alder og sivilstatus. Det er en veldig stor forskjell på å ha 5 mill netto som 22-åring og som 42-åring - førstnevnte er (med et godt økonomisk hode) mange ganger utenpå 42-åringen ved tilsvarende alder. Og alt man har sammen med andre må selvsagt deles på to. Det må også sees i sammenheng med hvor man bor. 

Min egen definisjon på rikdom er at man er rik når mer penger ikke forandrer noe som helst. Dersom du er fattig og skulle mottatt en engangsutbetaling, ville den reddet deg og dekket diverse kostnader. Som middelklasse hadde du hatt lån du skulle betale ned, og kanskje unnet deg noen luksuser. Er du rik forandrer det ingenting for deg om du skulle mottatt 100K idag. Din daglige situasjon er helt uforandret, for den er ultimat. 

Jeg ville ikke betegnet meg selv som rik selv om jeg nok tilhører de øvrige delene av befolkningen, rett og slett pga. manglende likviditet og inntekt. Jeg ville dog sagt foreldrene mine er rike. For å svare på spørsmålet - for dem er det mange ting som har spilt inn - iherdig jobbing, fornuftig forbruk, gode investeringer. Min far har også hatt arv på sin side. 

 

 

Hvorfor er dette er svar til meg? Selv syns jeg kan er rik når man kan bruke penger på hva man vil, uten måtte tenke over det. Når man kan det, er det i praksis som å ha uendelig tilgang på penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Yme skrev:

 

Hvorfor er dette er svar til meg? 

Når du skriver at du har en god del mer enn "de som skriver at de er rike" så indikerer du, som flere tidligere, at folk har for lav terskel til å kalle seg rik. Formuleringen hinter om det, ellers hadde du selvsagt bare sagt at du per TS' definisjon er rik uten sammenlikning til andre eller "hva de skriver". 

At mange kan føle seg rike er jeg også med på, samt at det er subjektivt, men personlig synes jeg det er noe annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fox Mulder

Er rik fordi jeg har spart jevnt og trutt siden jeg var 16. I tillegg er jeg nøye på hva jeg bruker.

Endret av Fox Mulder
Neida, er ikke rik, har under 1870,- på sparekontoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎29‎.‎03‎.‎2016 at 0.58, Marie90 skrev:

Når du skriver at du har en god del mer enn "de som skriver at de er rike" så indikerer du, som flere tidligere, at folk har for lav terskel til å kalle seg rik. Formuleringen hinter om det, ellers hadde du selvsagt bare sagt at du per TS' definisjon er rik uten sammenlikning til andre eller "hva de skriver". 

At mange kan føle seg rike er jeg også med på, samt at det er subjektivt, men personlig synes jeg det er noe annet. 


Du ser ikke at setninga du refererer til, omtrent er identisk med innlegget som står rett over mitt? Du skal ikke se bort ifra at innlegget var sarkasme, og at det spiller på den teite "Jeg har enorme mengder penger, men jeg skryter ikke, så jeg skal ikke si hvor mye".

Jeg tenkte det var lett å se, siden jeg bare hadde klippa og limt det fra posten direkte over min egen, med en liten forandring, for å understreke poenget mitt.
En annen ting er jo at jeg har fortsatt i samme tone gjennom hele tråden, men jeg ser jo at det er mange som ikke forstår det... For eksempel hu tette gullgravern som omsider greide å produsere tanken om at "hmmm... Kanskje du bare later som du er rik, for å få damer!" rett etter jeg hadde skrevet, klart og tydelig, at jeg lata som jeg var rik for å få damer (noe som da også var et sarkastisk innlegg).

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...