Gå til innhold

misjonerende ateister


Anbefalte innlegg

Den ‎02‎.‎04‎.‎2016 at 23.27, Egiett skrev:

Ja, dessverre er det enkelte kristne som gjør det. Men noen trussel om eksklusjon er det strengt tatt likevel ikke, det er et tilbud om å være med, tenker jeg :)

Angående det siste avsnittet ditt ser jeg poenget veldig godt. Likevel er det altså slik, i følge kristen tro, at hadde ikke Jesus dødd ville vi alle vært fortapt. Sånn sett har vi jo bare blitt gitt et alternativ. Sett på den måten så ville konsekvensen vært der uansett. Jeg vet ikke om det var helt forståelig.

En av de bedre logikkene det der ja...alle gikk til helvete i ca 4000 år, men så drepte vi sønnen hans så da kunne han tilgi oss, det er jo bare ikke ett friskt sinn som har funnet på det der ?

Jeg er vel en av de "sinte" ateistene, men ja jeg blir sint når datteren min lærer at Gud har skapt verden og "big bang" er bare noe noen få (underforstått tullinger) som tror på på skolen. Og når jeg protesterer om vranglære blir man møtt av en mur med, jammen jeg tror noe, det må du respektere for du tror ikke noe, så kom ikke her med fakta.

Pleier ikke å misjonere, men de gangene det oppfattes sånn er nok i de situasjonene jeg møter de "hverdagskristne" som kaller seg kristne, men ikke tror på det som står i bibelen og sånn...da får jeg et behov for å forklare dem at  du er jo ikke kristen, ingen av dine verdier sammenfaller med den Guden du sier du tror på så jada kan hende du er spirituell eller noe og håper på litt mer enn vitenskapelige forklaringer, men du er ikke kristen.

99% av de jeg kjenner som kaller seg personlig kristen er ikke det. det tror på ett eller annet slags vesen av godhet bak alt sammen, OK det, men det er virkelig ikke den kristne guden de beskriver.

Har en venn som er prest, han mener bestemt at jeg kommer til himmelen....ikke en gang han tror på boka si altså, for du skal tolke ganske langt avgårde om du skal til himmelen uten å tro på Jesus hvis du er protestant....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke tenkt å legge meg opp i den "sidediskusjonen" som har oppstått her - og som egentlig er ganske illustrerende for det tråden starter med :fnise: 

Men jeg har tenkt å si meg enig med TS - det er faktisk ateister (og human-etikere) jeg opplever som de som er voldsomst i å overbevise alle andre om at det er deres "tro" som er best. (I mitt hode er også det å tro på at det ikke finnes noe mer også en tro, derfor den formuleringen).

Jeg har vokst opp i en familie der vi alle har tatt vår egen religiøse kamp, og har endt opp med:

  • En mor som var adventist
  • En far som var ikke-praktiserende medlem i statskirka
  • En søster som er Jehovas vitne
  • En søster som er delvis praktiserende medlem i statskirka
  • En bror om ikke tror på noe som helst
  • En bror som tror på humanitet
  • Og meg, som har et høyst alternativt spirituelt ståsted

Utrolig nok har vi alltid vært kjempeglade i hverandre, og har fortsatt masse god kontakt med hverandre (unntatt mor og far, som begge har gått bort). Vi har ofte snakket om religion, tro og livssyn, men har aldri hatt de store nå-skal-jeg-overbevise-deg-diskusjonene, fordi vi alltid har respektert hverandres ståsted.

Men det jeg opplever fra andre - stort sett ateister og humanister - er at de som svært ofte blir overbærende, småsint, sarkastisk og setter enormt mye energi inn på å overbevise meg om at det jeg tror på er så langt bak mål som det overhodet går an å komme. Litt av de samme teknikkene jeg opplever i kommentarfelt på diverse sosiale medier i mer eller mindre håpløse flyktninge-diskusjoner. Det er faktisk svært mange ganger at jeg ikke engang får sagt hva jeg egentlig mener, før det dundrer løs med diverse latterliggjøringsutsagn. Spesielt om den alternative veien som jeg på en måte står for i mitt livssyn. Slike diskusjoner er ofte svært lite konstruktive, så de gidder jeg ikke å bli i. Men så får aldri "de andre" høre hva jeg egentlig mener, eller hva jeg har for å underbygge min tro.

Motargumenter har jeg også møtt fra andre religiøse retninger, men der opplever jeg at jeg i alle fall blir gitt anledning til å si min mening/oppfatning/mine argumenter. Jeg har tenkt noen ganger at de som velger å ikke tro på noe mer kanskje mangler den nødvendige belysningen i sin tro siden de ikke tør å slippe andre meninger til, ikke vil høre på annet enn det de selv har bestemt seg for. Og kanskje er det derfor de opplever at det er dem som får dette de kaller for misjonering?

Jada, jeg vet at jeg stiller meg åpen for kanonskyts fra troende som kun tror på seg selv med å innrømme at jeg er alternativ. Men, jeg også tror på vitenskapen, selv om jeg mener det er et aspekt vitenskapen aldri har tatt inn i seg - og det er det som ligger i det å ha en tro (joda, alle har en tro - også de som tror på at det ikke finnes noe mer). I det mener jeg ikke det som står i Bibelen, den er - slik jeg ser det - en samlingsbok for en del historier som ble fortalt av forskjellige mennesker som levde en del år siden. Selv om den også sier noe om etikk av typen "vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg".

Og til dere humanetikere som leser dette har jeg følgende budskap: Jeg også tror på et liv før døden. Jeg bare tror at det finnes noe etterpå også, når vi er ferdig her og har gjort det beste vi kan utav det livet vi har her ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister, krossfitutdøvere og vegetarianere greier ikke la vær å misjonere, sånn er det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hater med diskusjoner er når enkelte skal ta personen og komme med usaklig kommentarer om andres intelligens, væremåte, at de ikke er friske, burde vært innlagt m.m.m.... Det blir for dumt og virker som om de kun er ute etter å vinne diskusjonen, på en desperat måte. Ingen oppegående og voksen menneske slenger dritt til andre kun basert på at en forteller at de har en tro. Det er bare lavmål, uansett hvem side som holder på sånn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG HATER DE. ond sekt. misjonerende tullinger på mørkets tripp. hjernevasket til tusen og onde og skal tvinge mørket sitt på alle andre.

Anonymkode: 3fb19...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, wintergirl skrev:

Det jeg hater med diskusjoner er når enkelte skal ta personen og komme med usaklig kommentarer om andres intelligens, væremåte, at de ikke er friske, burde vært innlagt m.m.m.... Det blir for dumt og virker som om de kun er ute etter å vinne diskusjonen, på en desperat måte. Ingen oppegående og voksen menneske slenger dritt til andre kun basert på at en forteller at de har en tro. Det er bare lavmål, uansett hvem side som holder på sånn!

dette  er jeg såååå enig i!!!!!!!!!!!!! dette har jeg opplevd fra såkalte ateister 100svis av ganger. jeg blir så fornærmet av ateister at jeg ikke vil gå tilbake på middag til noen engang om de sier at man er dum om man er religiøs. jeg blir DYPT fornærmet og personlig såret og vil ikke tilgi personen noengang.

Anonymkode: 3fb19...336

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

dette  er jeg såååå enig i!!!!!!!!!!!!! dette har jeg opplevd fra såkalte ateister 100svis av ganger. jeg blir så fornærmet av ateister at jeg ikke vil gå tilbake på middag til noen engang om de sier at man er dum om man er religiøs. jeg blir DYPT fornærmet og personlig såret og vil ikke tilgi personen noengang.

Anonymkode: 3fb19...336

Ja, det er ganske teit "å anta" at bare fordi man er en troende så skal noen mene at man er en dårlig menneske.  De sier på en måte at DE ER GODE, men ikke de troende. Selv om de har opplevd kristne som er lite hyggelige,  så er langt i fra alle sånn. Og sånn er det også omvendt. Veldig unødvendig og det viser egentlig at de er desperate etter å ha det siste ordet. Ingen mennesker vet alt uansett. 

Endret av wintergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ikke ateister som sprenger seg selv i luften og drar med seg en folkesamling for å hevde at religion er oppspinn skapt av mennesker. Folk som er ateister bare rister oppgitt på hodet av slikt tull folk sriver med og passer sine egne saker.

Anonymkode: 97465...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke ateister som sprenger seg selv i luften og drar med seg en folkesamling for å hevde at religion er oppspinn skapt av mennesker. Folk som er ateister bare rister oppgitt på hodet av slikt tull folk sriver med og passer sine egne saker.

Anonymkode: 97465...dd0

Og religiøse som gjør det følger en politisk agenda - enten de er klar over det eller ikke. Argumentet ditt er bare tull. Ekstremister er ekstremister uavhengig av om de er religiøse eller ikke. Det er forøvrig ikke dette tråden handler om.

Anonymkode: c5a2a...6af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke ateister som sprenger seg selv i luften og drar med seg en folkesamling for å hevde at religion er oppspinn skapt av mennesker. Folk som er ateister bare rister oppgitt på hodet av slikt tull folk sriver med og passer sine egne saker.

Anonymkode: 97465...dd0

Nei, ateister er perfekte mennesker,  idealet. De gjør aldri noe galt mot andre. Har du noen gang hørt om folk som ikke er troende har drept eller voldtatt noen? 1 og 2 verdenskrig hadde vel ikke så mye med religion å gjøre. Vietnamkrigen,  Hiroshima, kriminelle  hendelser ellers i hverdagen, narkohandlere, torpedoer, menneskehandel, m.m. Er det kun kristne som gjør sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, wintergirl skrev:

Nei, ateister er perfekte mennesker,  idealet. De gjør aldri noe galt mot andre. 

Slike som Stalin og Mao f. eks.

Anonymkode: c5a2a...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke ateister som sprenger seg selv i luften og drar med seg en folkesamling for å hevde at religion er oppspinn skapt av mennesker. Folk som er ateister bare rister oppgitt på hodet av slikt tull folk sriver med og passer sine egne saker.

Anonymkode: 97465...dd0

Nei, ateister er perfekte mennesker,  idealet. De gjør aldri noe galt mot andre. Har du noen gang hørt om folk som ikke er troende har drept eller voldtatt noen? 1 og 2 verdenskrig hadde vel ikke så mye med religion å gjøre. Vietnamkrigen,  Hiroshima, kriminelle  hendelser ellers i hverdagen, narkohandlere, torpedoer, menneskehandel, m.m. Er det kun kristne som gjør sånt? Eller mobbing, drap. Er det ikke mange ikke religiøse som også begår ugang i denne verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike som Stalin og Mao f. eks.

Anonymkode: c5a2a...6af

Ja, de er ihvertfall ikke religiøse, så de er vel unnskyldt på en eller annen måte. Kanskje de gjorde det for å gi de kristne en lærepenge så de kunne bli bedre mennesker. 

Endret av wintergirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...