Gå til innhold

misjonerende ateister


Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Blomsterert skrev:

JaHvor har jeg skrevet at jeg er ateist? Jeg er ikke det. 

Og nei,de er ikke bedre mennesker. De er bare mer humane enn den Gud som de fleste kristne velger å tro på. Dermed tenker jeg at de kristne umulig kan være så humane med et slikt "forbilde".

Mennesker uansett tro og livssyn er full av dritt.  Se rundt deg. Ikke bare kristne eller Gud som er lite humane. Kjenner kristne som er helt utrolig flotte menneske og ateister som er full av dritt og gjør alt de kan for å ødelegge for andre. Kjenner selvfølgelig kristne som er tette og, men de er ikke flertallet i min omgangskrets.  Om hvorvidt du er ateist eller ikke bryr meg egentlig midt i.

Endret av wintergirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert
18 minutter siden, wintergirl skrev:

Mennesker uansett tror og livssyn er full av dritt.  Se rundt deg. Ikke bare kristne eller Gud som er lite humane. Kjenner kristne som er helt utrolig flotte menneske og ateister som er full av dritt og gjør alt de kan for å ødelegge for andre. Kjenner selvfølgelig kristne som er tette og, men de er ikke flertallet i min omgangskrets.  Om hvorvidt du er ateist eller ikke bryr meg egentlig midt i.

Kan du ikke forholde deg til hva jeg har skrevet i denne tråden? Jeg har ganske så mange psykologer som deler mitt syn vedr.psykiske problemer hos religiøse. Det er folk som er innlagt pga traumer. Som blir psykotiske. Jeg reagerer hardt på det. Selvfølgelig fins det ok mennesker som er kristne. Jeg har ikke ment å påstå annet. Men du vet like godt som meg at det er mye de kan slite hardt med. Bibelen er en bok ingen forstår fordi den er full av forutsigelser og paradokser. Påbud og forbud. Det er ikke bra. For å si det mildt.En god Gud ville vel latt ting være litt mer åpenlyse,lettere å forstå? Men isteden forlanger ham det umenneskelige av sine troende. 

Det skulle stå motsigelser,ikke forutsigelser.

Endret av Blomsterert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blomsterert skrev:

Kan du ikke forholde deg til hva jeg har skrevet i denne tråden? Jeg har ganske så mange psykologer som deler mitt syn vedr.psykiske problemer hos religiøse. Det er folk som er innlagt pga traumer. Som blir psykotiske. Jeg reagerer hardt på det. Selvfølgelig fins det ok mennesker som er kristne. Jeg har ikke ment å påstå annet. Men du vet like godt som meg at det er mye de kan slite hardt med. Bibelen er en bok ingen forstår fordi den er full av forutsigelser og paradokser. Påbud og forbud. Det er ikke bra. For å si det mildt.En god Gud ville vel latt ting være litt mer åpenlyse,lettere å forstå? Men isteden forlanger ham det umenneskelige av sine troende. 

Jeg holde meg til innlegget?  Hold deg selv til innlegget. Du får skrive en egen tråd om kristendom og psykologer,  hvis det er så viktig for deg og poengtere det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
Et øyeblikk siden, wintergirl skrev:

Jeg holde meg til innlegget?  Hold deg selv til innlegget. Du får skrive en egen tråd om kristendom og psykologer,  hvis det er så viktig for deg og poengtere det.

Vel,du svarte meg,og det ble en meningsutveksling. Så du kunne jo latt være å innlede deg i,og fortsette å debattere med meg. Det var ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blomsterert skrev:

Vel,du svarte meg,og det ble en meningsutveksling. Så du kunne jo latt være å innlede deg i,og fortsette å debattere med meg. Det var ditt valg.

Du kan fortsatt holde deg til saken og ikke dra inn alt annet. Vi har hver vår erfaring i livet, uten at det skal bli en utenfor tråden diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert
1 minutt siden, wintergirl skrev:

Du kan fortsatt holde deg til saken og ikke dra inn alt annet. Vi har hver vår erfaring i livet, uten at det skal bli en utenfor tråden diskusjon.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som dere ateister glemmer en viktig ting. 
Man trenger ikke være fanatiker for å være religiøs. De fleste er ikke det. Uansett religion.
Siden dere er så ivrige på å diskutere kristendommen så tar jeg den som eksempel:
De fleste her til lands gifter seg i kirken, begraves der, konfirmeres, døper barna sine osv. For å ikke snakke om det å feire jul. 
Det er ytterst få av disse som følger og tror på bibelen. Man kan alikevel tilhøre en religion og tro på en gud uten å bli fanatisk eller tro på jesus og bibelen.
Mange trenger et navn på guden de tror på, og velger derfor den kristne guden, slik som en person født i et hinduistisk land vil velge Shiwa.
Folk flest siler ut hva religion er for dem. 
Derfor blir det et patetisk argument å vise til hva som står i bibelen. Det er rett og slett ikke relevant.

Gudstro i seg selv er hverken ondskap eller dumskap.

Religion i organiserte former derimot handler mer om politikk enn noe annet. 
Men det er ikke det denne tråden handler om.

For å ta meg selv som eksempel. 
Jeg tror der finnes noe mer, jeg er født inn i "kristendommen" og er døpt og konfirmert. (Jeg giftet meg på tinghuset) 
Men jeg følger ingen religion, men jeg tror der finnes en gud -noe mer. 
Det er direkte plagsomt at dere ateister skal komme å presse deres trangsynte livssyn på meg. 
Dere er de eneste som bruker facebook aktivt til å misjonere for deres syn og debaterer agressivt ved hver anledning som byr seg. 
Det er ganske naivt å være så sikker på at dere har fasiten på universet, er det ikke?

Jeg mener at å tro at et menneskes sjel, den vi er, ikke er noe mer en noe mer enn den fysiske hjernen viser manglende evne til å reflektere over liv. 
Det å være så avhengig av håndfaste bevis er et handicap. 
Hva med menneskene som har levd i århundrer før oss, hadde vi fortalt dem det vi vet idag så hadde de trodd vi var gal. 
Hvorfor? Fordi de var sikre på at de hadde fasiten. Høres det kjent ut?

Å du som her i tråden skriver at de som er religiøse har psykiske problemer må være av den dummeste typen (ateister). 
-MEN et glimrende eksempel på det jeg ville med startinnlegget i denn tråden. :-)

Endret av småsei
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3/24/2016 at 22.58, småsei skrev:

Men så er det disse som ikke tror på noe da....de skal på død og liv diskutere og respekterer ikke at andre tror der er "noe mer".

De jeg kjenner som er ateister er de som er mest opphengt i å presse livssynet sitt på andre mennesker. 
Av alle "religioner" i min krets så er ateistene de eneste som misjonerer for troen sin. 

Har dere lagt merke til dette? Ironisk, ikke sant?

Tja, jeg vet ikke helt hvem som er mest opptatt av å presse sitt livssyn på andre.

Debatten NRK

Har norske born i religiøse samfunn det bra? Den kjende pastoren Jan-Aage Torp og sonen møtes for første gong etter to år ansikt til ansikt denne veka. Sonen tek eit oppgjer med ein barndom i kamp mot djevelen. Direktesendt debattprogram med programleder Ingunn Solheim.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/NNFA51031716/17-03-2016

Anonymkode: 7535f...ce1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg vet ikke helt hvem som er mest opptatt av å presse sitt livssyn på andre.

Debatten NRK

Har norske born i religiøse samfunn det bra? Den kjende pastoren Jan-Aage Torp og sonen møtes for første gong etter to år ansikt til ansikt denne veka. Sonen tek eit oppgjer med ein barndom i kamp mot djevelen. Direktesendt debattprogram med programleder Ingunn Solheim.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/NNFA51031716/17-03-2016

Anonymkode: 7535f...ce1

Dette er fanatikere. De representerer ikke folk flest.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.3.2016 at 10.40, småsei skrev:

Dette er fanatikere. De representerer ikke folk flest.
 

Det er nok flere "fanatikere" enn vi liker å tro. Ta en titt på facebook sider og kristne avviser hvor feks homofili blir diskutert.

Ganske sprøtt for å si det mildt.

Anonymkode: 7535f...ce1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3/23/2016 at 22.58, småsei skrev:

Jeg har venner som er kristne, katolikker, muslimer, hinduer, buddister og spirituelle som meg selv.(bodd rundt om i verden)
Ingen av disse presser sin tro på andre.

Men så er det disse som ikke tror på noe da....de skal på død og liv diskutere og respekterer ikke at andre tror der er "noe mer".
De jeg kjenner som er ateister er de som er mest opphengt i å presse livssynet sitt på andre mennesker. 
Av alle "religioner" i min krets så er ateistene de eneste som misjonerer for troen sin. 
Har dere lagt merke til dette? Ironisk, ikke sant?

Sannsynligvis reagerer disse ateistene bare på dere religiøses tvangsforing av religion. Dere gjør det automatisk, og merker ikke selv når dere til stadighet tvinger religionen deres på andre. Da må dere nesten forvente en reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3/23/2016 at 23.03, AnonymBruker skrev:

Dette er svært irriterende. De krever respekt for sitt livssyn (hvilket de jo alltid får), men tar ikke fem flate øre for å pisse på alle de som lar dem være i fred. De skal alltid fortelle at man er dum, psykotisk eller ressurssvak.

Jeg lar dem være i fred og respekterer deres standpunkt, Hvorfor gir de ikke samme respekt tilbake? Hvorfor ønsker de å skape konflikt?

Anonymkode: c5a2a...6af

Men dere lar dem jo ikke være i fred. De får religiøs dritt slengt i trynet absolutt hele jævla tiden.

Og er det noe galt i å ønske å diskutere? Å ha en samtale om et emne som kanskje er interessant?

Du diskuterer kanskje aldri noe som helst med venner og bekjente? Snakker bare om Paradise Hotel og Justin Bieber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 3/24/2016 at 15.12, AnonymBruker skrev:

Jeg har sammer erfaring. De ihuga ateistene er langt mer ekstreme enn noen religiøse jeg kjenner. Man ser det jo på religionsforumet her også, der ekstremateister starter de fleste tråder, og gjerne for å fortelle religiøse hvor dumme de er.

Anonymkode: ca789...4cb

Hva er en "ekstremateist"? Hva gjør vedkommende ekstrem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx skrev:

Hva er en "ekstremateist"? Hva gjør vedkommende ekstrem?

Hans konstante trusler om å selvmordsbombe helt uten noen begrunnelse.

Eller å starte skoler der barna indoktrineres etter vitenskapelig metode. Fysj.

Eller lage en stat der verdslige ledere og lover står øverst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun møtt religiøse som misjonerer. Da jeg var yngre var jeg ganske ivrig etter å diskutere med religiøse, men siden jeg alltid har vært opptatt av fakta og logikk kom jeg ingen vei. De religiøse ble ofte fornærmet eller sure, og ute av stand til å komme med objektive svar. Det kan være de oppfattet meg som "misjonerende" siden religiøse er så besatt av "tro", men jeg ville bare ha svar på hvorfor de var religiøse, siden jeg aldri har kunnet satt meg inn i hvorfor noen vil være det. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, jabx skrev:

Men dere lar dem jo ikke være i fred. De får religiøs dritt slengt i trynet absolutt hele jævla tiden.

Og er det noe galt i å ønske å diskutere? Å ha en samtale om et emne som kanskje er interessant?

Du diskuterer kanskje aldri noe som helst med venner og bekjente? Snakker bare om Paradise Hotel og Justin Bieber?

Det er de som ikke lar meg være i fred. Jeg tar aldri opp religiøse temaer med folk som ikke tror.

Du kan godt oppføre deg litt høfligere enn å antyde at jeg "snakker bare om paradise hotel og Justin Bieber." Jeg kan ikke tenke meg noe som er mindre interessant eller mer fordummende. Jeg jobber innenfor en vitenskapelig disiplin, og diskuterer ofte aspekter rundt faget mitt, snakker gjerne om politikk og dagsaktuelle temaer, eller kunst, litteratur (og da mener jeg IKKE kioskromaner!!!), musikk, teaterverker, filosofi eller andre temaer.

Mener du at jeg er for dum til å ha slike samtaler fordi jeg har en tro?

Anonymkode: c5a2a...6af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.3.2016 at 23.45, småsei skrev:

... 
Det er ganske naivt å være så sikker på at dere har fasiten på universet, er det ikke?
...

Pot meet kettle. Jeg har kun møtt religiøse som har ment å sitte på noen fasit.

Anonymkode: 2f029...10b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.3.2016 at 7.53, 2shy skrev:

Jeg syns ikke det er noe galt i å snakke om sin tro/ikke tro, når man er inne på temaet. Jeg har min tro, og kan ikke fortelle andre hva de skal tro på. Det som er sant for meg, trenger ikke være din sannhet. Men, når ateister skal latterliggjøre min tro, eller kristne skal fortelle meg at jeg vil komme til helvete hvis jeg ikke går i kirken, da er samtalen over. 

Ringer det misjonærer på døra mi, så blir de møtt med et "nei takk" og en dør som lukkes fort. Det er nødt til å være noe av det mest respektløse jeg vet om; forstyrre folk i sine egne hjem for å "frelse dem". Syns det er temmelig frekt å antyde at jeg trenger å frelses fra noe som helst :fnise:

Har du virkelig opplevd dette ofte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.3.2016 at 7.29, Wenda skrev:

Samme erfaring her

Men når det gjelder ateister som diskuterer sitt livssyn så ser jeg ikke på det som å "misjonere", mer som at de liker å diskutere rundt temaet. I motsetning til religiøse som, etter min erfaring, nekter å diskutere med noen som ikke er enige med dem og lukker seg helt. Ateister, igjen...etter min erfaring, liker å diskutere med alle uansett religion, og er åpne for det meste

Åpne for det meste? :hoho:

Yeah, right. :filer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...