Gå til innhold

Hvorfor er det så få som tenker jobb når de velger utdanning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, muffinshaker skrev:

Jeg får fortsatt ikke tak på hvilke utdanninger dere ville anbefalt en 18- åring idag? Ser matematikk er anbefalt, men alle er ikke lite gode i det. Lærer kanskje? 

Det som er veldig ettertraktet nå, er lærere i fag som matte, norsk, engelsk, naturfag. En nyutdannet lærer jeg kjenner var i 6 intervjuer i EN kommune. Vet ikke hvor mange tilbud han fikk da men. Og om noen få år skal det visst trenges enda fler lærere.

Anonymkode: a6e65...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, muffinshaker skrev:

Jeg får fortsatt ikke tak på hvilke utdanninger dere ville anbefalt en 18- åring idag?

Medisin er vel ganske bankers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vox_populi skrev:

Medisin er vel ganske bankers?

Er faktisk en del som ikke får turnus, og dermed blir aldri leger.

Anonymkode: 817f1...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er faktisk en del som ikke får turnus, og dermed blir aldri leger.

Høres rart ut. Hvorfor? Det må være fordi de ikke vil ta turnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vox_populi skrev:

Høres rart ut. Hvorfor? Det må være fordi de ikke vil ta turnus.

Hva får deg til å tro at noen tar 6-års utdannelse og ikke ville ta turnus? 

Der de tidl var nesten garantert turnusplass, må de nå søke som en jobb. Mange "jobbsøkere" til få plasser. Vanskelig å få turnusplass. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sonush skrev:

Hva får deg til å tro at noen tar 6-års utdannelse og ikke ville ta turnus? 
Der de tidl var nesten garantert turnusplass, må de nå søke som en jobb. Mange "jobbsøkere" til få plasser. Vanskelig å få turnusplass. 

Det har alltid vært noen som ikke ønsker lisens, men bruker utdannelsen til andre ting enn å praktisere som lege. Det er ingen nyhet.
Men at situasjonen var at ferdigutdannede går på NAV i årevis på tross av at de er villig til å dra hvor som helst for å ta turnus, det visste jeg virkelig ikke.
Og du kan bekrefte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Ginny skrev:

Det er ikke alltid så lett å forutsi hvordan arbeidsmarkedet skal bli heller. Selv har jeg en solid utdannelse innenfor realfag, men det satses ikke så mye på dette i Norge som man skulle tro. Det er veldig vanskelig å få jobb i det hele tatt, og fast ansettelse kan man jo bare glemme. I resten (hvertfall store deler) av den vestlige verden derimot, der satses det mye hardere og det er greit å få seg jobb. 

Så om x antall år, når Norge endelig har innsett at de må satse på noe annet enn olje, da kan jeg kanskje flytte tilbake til Norge og jobbe. Jeg valgte nok mer etter hjertet enn etter fornuft når det gjelder å jobbe i Norge, men verden er jo heldigvis stor :)

Høres fantastisk ut å bo i utlandet da :) hvilket land? Hvordan gikk du frem for å søke jobb? Snakker du engelsk eller måtte du lære et nytt språk? Er lønnen (etter skatt) bedre enn den hadde vært her?

Anonymkode: ff3be...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det har alltid vært noen som ikke ønsker lisens, men bruker utdannelsen til andre ting enn å praktisere som lege. Det er ingen nyhet.
Men at situasjonen var at ferdigutdannede går på NAV i årevis på tross av at de er villig til å dra hvor som helst for å ta turnus, det visste jeg virkelig ikke.
Og du kan bekrefte det?

De går saansynligvis ikke på nav, men jobber som leger med begrensede rettigheter og tar vikariater. Kjenner noen som jobbet forskjellige plasser, og fikk turnusplass 2,5 år etter endt studiet. Har hørt at det er lettere å få turnus med studiet fra Norge, fremfor utlandet (Polen osv). 

Det blir utlyst turnusstillinger, og studenter må søke. Regler har endra seg de siste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såvidt lest første side. Jeg har tatt master innenfor media og jeg brenner virkelig for faget mitt. Klart, det er veldig vanskelig å få seg jobb, men har valgt å følge hjertet. Det valget jeg tok som 18-åring angrer jeg ikke på nesten 10 år etter :) Se også på ingeniørene da. De som utdannet seg til ingeniør når jeg utdannet meg innenfor media ble jo sett på som den tryggeste studieretningen. Så kom oljekrisen, og jeg med master i media sliter like mye på markedet som ingeniørene.

Folk får velge hva de vil, og om noen velger feil er det ikke verre enn å ta ny utdanning :) Man er ikke låst tin en utdanning, liksom.

Anonymkode: 81730...405

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sonush skrev:

De går sannsynligvis ikke på nav, men jobber som leger med begrensede rettigheter og tar vikariater. Kjenner noen som jobbet forskjellige plasser, og fikk turnusplass 2,5 år etter endt studium.

Da har medisinerne det helt greit, og det er ingen grunn til å advare mot å studere medisin fordi det er vanskelig å få jobb etterpå.
Det er helt normalt at det tar en håndfull år etter utdannelsen før en er på topp i sitt fag og klar for de store oppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Vox_populi skrev:

Da har medisinerne det helt greit, og det er ingen grunn til å advare mot å studere medisin fordi det er vanskelig å få jobb etterpå.
Det er helt normalt at det tar en håndfull år etter utdannelsen før en er på topp i sitt fag og klar for de store oppgavene.

Fikk inntrykk at det var advarsel mot å studere medisin, kun fakta svar når det ble stilt spørsmål rundt det.

Anonymkode: 912cb...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Fikk inntrykk at det var advarsel mot å studere medisin, kun fakta svar når det ble stilt spørsmål rundt det.

Anonymkode: 912cb...789

"ikke var

Anonymkode: 912cb...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vox_populi skrev:

Da har medisinerne det helt greit, og det er ingen grunn til å advare mot å studere medisin fordi det er vanskelig å få jobb etterpå.
Det er helt normalt at det tar en håndfull år etter utdannelsen før en er på topp i sitt fag og klar for de store oppgavene.

Det er vel ingen som advarer mot å studere medisin. Man får jo turnus en eller annen gang. Det er bare at det er blitt vanskeligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, sonush skrev:

Det er vel ingen som advarer mot å studere medisin. Man får jo turnus en eller annen gang. Det er bare at det er blitt vanskeligere. 

Innleggene var, i rekkefølge:
muffinshaker: Jeg får fortsatt ikke tak på hvilke utdanninger dere ville anbefalt en 18- åring idag?
Vox_Populi: Medisin er vel ganske bankers?
AB f91: Er faktisk en del som ikke får turnus, og dermed blir aldri leger.
 

Jeg oppfatter dette som en klar advarsel mot å studere medisin. Men etter det andre har opplyst i påfølgende innlegg, ser det heldigvis ikke ut til å være hold i den advarselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvilke 18/19-åringer dere har møtt, men vi er da søren meg i stand til å ta egne valg. Å skylde på andre enn seg selv for feilvalg av studie er komplett idioti.

 

Hilsen en 19-åring.

Anonymkode: e521e...2c2

Det handler ikke om å skylde på andre, men å innse sine egne begrensninger som 18-19 åring. Det du tror du vet om utdanning og arbeidsliv nå kan vise seg å være fullstendig feil, og det er mange valg du garantert ikke vet om eller aldri har tenkt over (ingen vet alt, men man vet mye mer etter å ha vært i arbeidslivet en stund). 18-åringer mangler erfaring, det er det som menes med "ung og dum", ikke at de faktisk er dumme. De trenger veiledning, men problemet er at de gjerne ikke vil ha veiledning, fordi de tror de vet best selv

10 timer siden, muffinshaker skrev:

Jeg får fortsatt ikke tak på hvilke utdanninger dere ville anbefalt en 18- åring idag? Ser matematikk er anbefalt, men alle er ikke lite gode i det. Lærer kanskje? 

Jeg ville fortsatt anbefalt ingeniør jeg da... Bare ikke i olja. Eller praktiske yrker som elektriker, kjøletekniker, montør etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du utdannet deg til vernepleier uten å få mer enn 40% jobb? 

Anonymkode: 60460...938

Høres ikke veldig sannsynlig ut. Er sammen med en vernepleier og det mangler da ikke på jobbmuligheter for henne..

Anonymkode: 96619...1fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig i "ung og dum" utsagnet som kom tidlig i tråden. Jeg har vært ung og dum selv. Enda jeg etterhvert prøvde å gjøre litt research. 

Først valgte jeg språkfag på VGS for jeg var god i språk og aldeles ikke spesielt god i fysikk. Uti andre klasse skjønte jeg at det var tidenes dårligste idé. Hva kan man bli med bare språk liksom? Det er greit med noe som gir en inntekt også...

Da jeg sluttet VGS var jeg altså litt mindre dum, så etter en runde med veileder på VGS og litt tenking så landet jeg på forkurs til ingeniørhøgskolen, for jeg trengte mer matematikk og den forhatte fysikken. Derfra ramlet jeg inn på ingeniørstudiet, selv om egentlig "plan B" hadde vært å ta en universitetsutdanning i tekniske fag. Ingeniørhøgskkolen hadde jeg tross alt kommet inn på og forkurset var tilpasset videre studier der. Det var ikke noe erkedumt valg (som 20 åring), men det var ikke veldig smart heller. Hadde jeg dengang visst det jeg vet i dag ville jeg nok valgt en helt annen studieretning enn det jeg gjorde. Ikke fordi jobbene jeg etterhvert fikk er uinteressante, men fordi andre studieretninger gir mer fleksibilitet enn den jeg valgte. 

Så jeg prøvde faktisk å tenke logisk og fornuftig, men feilet litt i innspurten likevel. 

Endret av Cata
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En utdannelse tar vel minst ett par år på å fullføre. Selv om det er relativt enkelt å få fast arbeid innenfor ett bestemt yrke i år 2016, så kan dette ha snudd trill rundt innen år 2020. Dermed blir man jo sittende med utdannelse innenfor noe som man kanskje ikke er noe særlig interessert i, samtidig som man ikke klarer å få noen fast arbeid med den utdannelsen...

Anonymkode: 80626...05c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres fantastisk ut å bo i utlandet da :) hvilket land? Hvordan gikk du frem for å søke jobb? Snakker du engelsk eller måtte du lære et nytt språk? Er lønnen (etter skatt) bedre enn den hadde vært her?

Anonymkode: ff3be...94c

Jobber i Tyskland.  Jeg lette på forskjellige sider, spesielt sidene til forskjellige laboratorier jeg kjente til, og søkte samtidig som jeg søkte på de få jobbene det var i Norge. Intervju på skype. Snakker engelsk på jobb, og tar kveldskurs i tysk ved siden av. Lønnen er ikke så ille, jeg kjenner ingen med tilsvarende jobb i Norge, så jeg vet ikke om den hadde vært forskjellig. Ble fortalt under studiene at en master i realfag burde ha startlønn på 450 000, og jeg ligger under det. Men det gjør jo norske stipendiater og (mange av mine tidligere klassekamerater gikk den veien), så alt i alt er det ikke så ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har såvidt lest første side. Jeg har tatt master innenfor media og jeg brenner virkelig for faget mitt. Klart, det er veldig vanskelig å få seg jobb, men har valgt å følge hjertet. Det valget jeg tok som 18-åring angrer jeg ikke på nesten 10 år etter :) Se også på ingeniørene da. De som utdannet seg til ingeniør når jeg utdannet meg innenfor media ble jo sett på som den tryggeste studieretningen. Så kom oljekrisen, og jeg med master i media sliter like mye på markedet som ingeniørene.

Folk får velge hva de vil, og om noen velger feil er det ikke verre enn å ta ny utdanning :) Man er ikke låst tin en utdanning, liksom.

Anonymkode: 81730...405

En ingeniør er mye mer ettertraktet enn en med master i media. Petroliumsindustrien er ett unntak, og disse petroliumsingeniørene kan fint få seg jobb hvis de flytter bort fra Stavanger, der oljen var eneste industri.

Anonymkode: 817f1...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...