Gå til innhold

Hvorfor er det så få som tenker jobb når de velger utdanning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere bekjente, og enkelte innlegg jeg har sett her, så er det folk som på slutten av utdanningen sin angrer fordi de først da innser at det er særdeles få jobber å få som er relevante. Leser om optimistiske første- og andreårsstudenter som studerer noe fordi de "synes det var et morsomt fag på videregående", "har alltid likt historie / kunst / samfunnsfag" eller lignende. 

Tar folk virkelig en utdannelse fordi de bare synes faget er gøy, uten å tenke på at en utdannelse er til for å få seg en jobb?

Dette er kanskje litt anklagende, men jeg har observert litt at de vanskelige / utfordrende / ikke de mest spennende utdannelsene ofte gir de spennende og gode jobbene, mens de mer interessante / enklere utdannelsene ofte resulterer i vanskeligheter for å få jobb. 

Hvorfor er det slik tror dere? Hvorfor tenker så mange på selve utdannelsen og ikke så langt som at de faktisk må få seg en jobb etterpå? 

Anonymkode: 29e99...20f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi du er 18 år, det er svært få som forteller deg hvilke yrker det er mye jobber i, du faktisk skal trives med det du gjør, og det er gjerne ikke en rådgiver eller lærer på skolen som hjelper deg i vei. 

Det er alltid lett å være etterpåklok, og mene at alle andre er helt på jordet. 

Jeg fikk store lovnader da jeg valgte studier om at her var det mye jobbmuligheter både av VGS og utdanningsstedet, men så viser det seg at det det ikke var så mye likevel. Hvordan skulle jeg vite det da jeg var 18 år og søkte meg inn på et studie (som var realfag, bare så det er sagt), når alle hadde store lovnader om jobb?

Jeg er enig i at det er en fordel å tenke litt gjennom ha man skal studere, og at det i mange studieretninger er vanskelig å få jobb og dette burde vurderes. 

Hva er forresten disse enklere/mer interessante utdannelsene du mener er fjas og vas? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87

Fordi man er ung og dum. Jeg har avsluttet studie selv da det eneste jeg fikk var 40% jobb som Vernepleier.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er fordi mange ikke egentlig vet hva som er etterspurt på arbeidsmarkedet, og det kan være lurt å orientere seg før man velger studie. Mange har nok godt av et friår eller tre først, det var noe jeg angrer på at jeg ikke gjorde selv. Egentlig ingen vits i å studere hvis man ikke er motivert.

På den annen side så kan man heller aldri si sikkert hva som er etterspurt om 3-5 år fremover. Nå ser vi jo f. eks. svært mange ingeniører og andre tekniske ansatte som kunne velge å vrake i jobber for bare få år siden, og som nå sliter veldig med å få ny jobb etter at oljebransjen gikk i dass. Jeg tipper søknadstallene til NTNU og andre steder som utdanner ingeniører kommer til å falle.

Man skal jo også trives noenlunde på jobb, dersom man velger noe man hater så kommer det ikke til å bli enklere når man begynner i jobb. 

Vi står også ovenfor en automatisering og effektivisering av arbeidslivet som kommer til å ligne den industrielle revolusjonen, kanskje blir den ennå mer gjennomgripende. Svært mange av dagens arbeidsoppgaver og stillinger vil være overflødige om 10-20 år, mange økonomer peker på 30-50%!! Vi skal med andre ord ha omtrent 50% arbeidsløshet i fremtiden (de som allerede er arbeidsløse + de som blir rasjonalisert vekk etterhvert ) noe som vil bli en stor utfordring. Det problematiske nå (sammenlignet med tidligere revolusjoner av arbeidslivet) er at man nå i mye større grad erstatter mennesker med automatiserte prosesser slik at det heller ikke vil være andre oppgaver man kan videreutdannes i. 

 

Anonymkode: 81190...047

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, illywhack skrev:

Fordi du er 18 år, det er svært få som forteller deg hvilke yrker det er mye jobber i, du faktisk skal trives med det du gjør, og det er gjerne ikke en rådgiver eller lærer på skolen som hjelper deg i vei. 

Det er alltid lett å være etterpåklok, og mene at alle andre er helt på jordet. 

Jeg fikk store lovnader da jeg valgte studier om at her var det mye jobbmuligheter både av VGS og utdanningsstedet, men så viser det seg at det det ikke var så mye likevel. Hvordan skulle jeg vite det da jeg var 18 år og søkte meg inn på et studie (som var realfag, bare så det er sagt), når alle hadde store lovnader om jobb?

Jeg er enig i at det er en fordel å tenke litt gjennom ha man skal studere, og at det i mange studieretninger er vanskelig å få jobb og dette burde vurderes. 

Hva er forresten disse enklere/mer interessante utdannelsene du mener er fjas og vas? 

For en ansvarsfraskrivelse. Man er 18 år og er gammel nok til å gjøre litt research og tenke selvstendig. Når man har blitt så gammel kan man nesten ikke skylde på at "ingen har fortalt meg dette". Problemet er at disse TS sikter til er så naive og tror at interessene deres holder. Disse personene evner ikke å tenke langsiktig og tenker at alt kommer til å løse seg så lenge man vil det nok. Det er klart at alt ikke kan planlegges og at jobbmulighetene endrer seg underveis. Jeg sikter til de som overhodet ikke ofrer en eneste tanke på jobbmuligheter etter endt studium.

Jeg synes det eksempelvis er mye innenfor humaniora leder til en usikker karriere. Det er også ekstremt mange tullestudier private aktører tilbyr. 

Anonymkode: c57ff...ece

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, illywhack skrev:

Fordi du er 18 år, det er svært få som forteller deg hvilke yrker det er mye jobber i, du faktisk skal trives med det du gjør, og det er gjerne ikke en rådgiver eller lærer på skolen som hjelper deg i vei. 

Det er alltid lett å være etterpåklok, og mene at alle andre er helt på jordet. 

Jeg fikk store lovnader da jeg valgte studier om at her var det mye jobbmuligheter både av VGS og utdanningsstedet, men så viser det seg at det det ikke var så mye likevel. Hvordan skulle jeg vite det da jeg var 18 år og søkte meg inn på et studie (som var realfag, bare så det er sagt), når alle hadde store lovnader om jobb?

Jeg er enig i at det er en fordel å tenke litt gjennom ha man skal studere, og at det i mange studieretninger er vanskelig å få jobb og dette burde vurderes. 

Hva er forresten disse enklere/mer interessante utdannelsene du mener er fjas og vas? 

Dette. Utrolig mange naive/kunnskapsløse rådgivere på VGS, som ikke har fulgt godt nok med på utviklingen. Og studiestedene skriver/sier selvfølgelig at de har et attraktivt studie som gir store muligheter for jobb, de ønsker jo ikke å fremstille seg selv i et dårlig lys. 

Nei, man må være veldig skeptisk for å sile ut. 

Anonymkode: 81190...047

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere bekjente, og enkelte innlegg jeg har sett her, så er det folk som på slutten av utdanningen sin angrer fordi de først da innser at det er særdeles få jobber å få som er relevante. Leser om optimistiske første- og andreårsstudenter som studerer noe fordi de "synes det var et morsomt fag på videregående", "har alltid likt historie / kunst / samfunnsfag" eller lignende. 

Tar folk virkelig en utdannelse fordi de bare synes faget er gøy, uten å tenke på at en utdannelse er til for å få seg en jobb?

Dette er kanskje litt anklagende, men jeg har observert litt at de vanskelige / utfordrende / ikke de mest spennende utdannelsene ofte gir de spennende og gode jobbene, mens de mer interessante / enklere utdannelsene ofte resulterer i vanskeligheter for å få jobb. 

Hvorfor er det slik tror dere? Hvorfor tenker så mange på selve utdannelsen og ikke så langt som at de faktisk må få seg en jobb etterpå? 

Anonymkode: 29e99...20f

hvem bryr seg...

Anonymkode: e7a2b...b2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en ansvarsfraskrivelse. Man er 18 år og er gammel nok til å gjøre litt research og tenke selvstendig. Når man har blitt så gammel kan man nesten ikke skylde på at "ingen har fortalt meg dette". Problemet er at disse TS sikter til er så naive og tror at interessene deres holder. Disse personene evner ikke å tenke langsiktig og tenker at alt kommer til å løse seg så lenge man vil det nok. Det er klart at alt ikke kan planlegges og at jobbmulighetene endrer seg underveis. Jeg sikter til de som overhodet ikke ofrer en eneste tanke på jobbmuligheter etter endt studium.

Jeg synes det eksempelvis er mye innenfor humaniora leder til en usikker karriere. Det er også ekstremt mange tullestudier private aktører tilbyr. 

Anonymkode: c57ff...ece

Ansvarsfraskrivelse? Joda, man har ansvar for seg selv, men på gruppenivå så er det egentlig ikke så mange 18-åringer som er så modne at det gjør noe. Da er det lett å la seg påvirke av dårlige rådgivere og studiesteder som egentlig bare meler sin egen kake (pengene følger avlagte studiepoeng ved utdanningsinstitusjoner i Norge og man vil selvfølgelig markedsføre seg selv).

Hjernen er ikke fullt utviklet før siste halvdel av tyveårene, egentlig er det ganske tidlig å velge resten av sitt liv når man er 18. 

Anonymkode: 81190...047

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en ansvarsfraskrivelse. Man er 18 år og er gammel nok til å gjøre litt research og tenke selvstendig. Når man har blitt så gammel kan man nesten ikke skylde på at "ingen har fortalt meg dette". Problemet er at disse TS sikter til er så naive og tror at interessene deres holder. Disse personene evner ikke å tenke langsiktig og tenker at alt kommer til å løse seg så lenge man vil det nok. Det er klart at alt ikke kan planlegges og at jobbmulighetene endrer seg underveis. Jeg sikter til de som overhodet ikke ofrer en eneste tanke på jobbmuligheter etter endt studium.

Jeg synes det eksempelvis er mye innenfor humaniora leder til en usikker karriere. Det er også ekstremt mange tullestudier private aktører tilbyr. 

Anonymkode: c57ff...ece

Selvsagt, men dette gjelder i stor grad om du velger mellom kunsthistorie og kjemiingeniør. Da er det svært tydelig hvor det er lettest å få jobb.  Det er noe helt annet dersom det er snakk om at du enten kan ta studiespesialisering og så fagbrev som prosesskjemiker, eller ta 3-5 år på universitet/høgskole for å ta en bachelor eller master i som kjemiingeniør og sannsynligheten for jobb er mye større med fagbrev eller med universitetsutdannelse, selv om begge utdannelsene føles veldig like når du sammenlikner.  Dette er det ikke bare å Google seg til, om man er 18 eller 38. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nanna87 skrev:

Fordi man er ung og dum. Jeg har avsluttet studie selv da det eneste jeg fikk var 40% jobb som Vernepleier.. 

Jeg er så lei av dette utsagnet. Evne til å ta gjennomtenkte og langsiktige valg er noe jeg mener er å forvente av en 18-19-åring. Det er klart det er noen som ikke har utviklet denne evnen enda, også er det jo selvsagt de som aldri vil uvikle den, men unnskyldningen "ung og dum" mener jeg er nedsettende for snart 20-åringer. Det er viktig å sette litt krav. Det er greit at man begår noen feil underveis, men å skylde på å være "ung og dum" er total ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: c57ff...ece

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei av dette utsagnet. Evne til å ta gjennomtenkte og langsiktige valg er noe jeg mener er å forvente av en 18-19-åring. Det er klart det er noen som ikke har utviklet denne evnen enda, også er det jo selvsagt de som aldri vil uvikle den, men unnskyldningen "ung og dum" mener jeg er nedsettende for snart 20-åringer. Det er viktig å sette litt krav. Det er greit at man begår noen feil underveis, men å skylde på å være "ung og dum" er total ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: c57ff...ece

Jeg mener fortsatt at man er ung og dum! :)

God påsk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan man betrakter utdanning. Offentlig høyere utdanning i Norge i dag, er gratis! Vi er i den heldige posisjonen at vi faktisk kan studere i 8 år med studielån, og forsåvidt studere så lenge man vil uten studielån. Mye man tar gir ikke nødvendigvis en relevant jobb, men det gir man glede og kunnskap. Tror mange tenker at man har muligheten til å begynne på noe annet senere. De aller aller fleste som studerer humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag har sannsynligvis ikke klokketro på at man får seg relevant jobb etterpå, utanom om man går veien for å bli lærer. Når det er sagt, er det absolutt mulig å få en god jobb, bare man selger selv og øyner mulighetene sine. Man må kartlegge sine egne kunnskaper og vite hvordan man skal selge det når man søker jobb.

Studielånet er også gunstig og det er det eneste lånet som blir slettet om man dør. Sånn sett er det ikke så stor bekymring for de fleste, selv om det også skal betales til slutt. Det er iallfall lett å ikke tenke på det så lenge man studerer og rentene ikke har startet.

Fordi man har muligheten, så gjør mange det. Jeg tror at hadde ikke Lånekassen vært så generøs og tilbydd fullt studielån i 8 år, så hadde nok flere tenkt seg godt om og valgt et tryggere utdanning fra starten av. 


De fleste blir etterhvert lei av studietilværelsen og tanken på å begynne på en ny utdanning virker ikke særlig forlokkende alltid. Jeg tror man har en forestilling på forhånd at det er så kjekt å være student at man fint vil orke å studere 8 år, men etter noen år så kjenner man nok godt på at man er lei den tilværelsen. Jeg tror at hadde mange visst hvordan det er å være student over lang tid, så tror jeg også flere hadde valgt en annen utdanning fra starten av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, illywhack skrev:

Fordi du er 18 år, det er svært få som forteller deg hvilke yrker det er mye jobber i, du faktisk skal trives med det du gjør, og det er gjerne ikke en rådgiver eller lærer på skolen som hjelper deg i vei. 

Det er alltid lett å være etterpåklok, og mene at alle andre er helt på jordet. 

Jeg fikk store lovnader da jeg valgte studier om at her var det mye jobbmuligheter både av VGS og utdanningsstedet, men så viser det seg at det det ikke var så mye likevel. Hvordan skulle jeg vite det da jeg var 18 år og søkte meg inn på et studie (som var realfag, bare så det er sagt), når alle hadde store lovnader om jobb?

Jeg er enig i at det er en fordel å tenke litt gjennom ha man skal studere, og at det i mange studieretninger er vanskelig å få jobb og dette burde vurderes. 

Hva er forresten disse enklere/mer interessante utdannelsene du mener er fjas og vas? 

Her sikter jeg mest til mange humanoria-studier. Jeg sier ikke at de er helt unyttige, men ser at mange for eksempel tar en mastergrad i sosiologi, historie, språk eller lignende, uten å tenke på hva slags jobber som de kan få etterpå. Mange av disse sier jo også at de ikke vil jobbe som lærere, men vet også innerst inne at det er fåtallet som får jobbe som journalist, i forlag, eller de mer relevante jobbene. Det er jo en begrensning på hvor mange rikssynsere et samfunn kan ha. Har vært innom dette selv, samt andre utdannelser, og har erfart at noe er enklere å komme seg gjennom hvis man er litt reflektert, og har en viss faglig styrke generelt hvis man bare knekker koden. 

Å være ung og dum er et dårlig argument som nevnt over. Mange velger jo utdannelse fordi de vet hva de vil jobbe med, og ikke bare fordi utdannelsen i seg selv er gøy. 

 

Anonymkode: 29e99...20f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Nanna87 skrev:

Jeg mener fortsatt at man er ung og dum! :)

God påsk;)

Det kan godt hende at dette gjaldt for deg, men det henger ikke nødvendigvis sammen. Ved å mene at man er "ung og dum" umuliggjør man muligheten for å forbedre situasjonen da man mener at ungdommer vil ta dårlige valg uansett. Det er ikke særlig konstruktivt. Det er fryktelig mye man kan gjøre for å gi elevene en bedre mulighet for å ta et mer gjennomtenkt valg, blant annet mer kompetente rådgivere og mer avsatt tid på VGS til karrierevalg, samt økt kvalitet på dette. Jeg tror definitivt at dette ville ha utgjort en stor endring når det gjelder et informert valg. 

Anonymkode: c57ff...ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forresten helt enig i at det er vanskelig å velge riktig når man er rundt 18 år, 19 år. Selv gjorde jeg meg utrolig mange tanker, og jeg tenkte såvisst på mulighetene for jobb, trygg utdanning, lengde, studiested ikke minst. Men, for min egen del kan jeg bare snakke om at jeg har forandret meg veldig siden den gang, og man finner gjerne ut at det man ønsket ikke var slik man trodde. Det er også utrolig mange som begynner på et trygt valg når de er veldig unge (sykepleiere o.s.v), men som finner ut at de tok veldig feil og at det ikke er det de ønsker likevel. Så at man skifter utdanning eller vil noe annet er ikke unikt for de som tar humanistiske fag. 

Det er kjempevanskelig å vite hva som er riktig yrke og utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 De fleste er bare unge og dumme. Tenker ikke langt nok frem og har ikke livserfaringen man bør ha før man skal ta et så viktig valg som hva man skal jobbe med hele livet. Trenger ikke å gjøre det vanskelige enn hva det er.

Anonymkode: 59d09...1d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, illywhack skrev:

Selvsagt, men dette gjelder i stor grad om du velger mellom kunsthistorie og kjemiingeniør. Da er det svært tydelig hvor det er lettest å få jobb.  Det er noe helt annet dersom det er snakk om at du enten kan ta studiespesialisering og så fagbrev som prosesskjemiker, eller ta 3-5 år på universitet/høgskole for å ta en bachelor eller master i som kjemiingeniør og sannsynligheten for jobb er mye større med fagbrev eller med universitetsutdannelse, selv om begge utdannelsene føles veldig like når du sammenlikner.  Dette er det ikke bare å Google seg til, om man er 18 eller 38. 

Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så vanskelig å gjøre litt research på dette feltet. Setningen din var litt lang og kronglete, så det kan godt hende at jeg misforstår deg, men tenker du på forskjellen ved å ta fagbrev som prosesskjemiker kontra universitetsutdannelse innenfor samme fagområde?

Når man også har så spesifikke valgmuligheter er det vanskelig for vanlige skolerådgivere å fortelle hva som gir deg best muligheter etter endt utdanning. Da bør man nok søke litt hos de som faktisk arbeider med dette. 

Jeg synes definitivt at VGS bør ha mer kompetente rådgivere og sette av mer tid til karrierevalg, men jeg synes de i like stor grad bør oppfordre til å gjøre litt research selv og være litt selvstendig og kritisk når man velger. 

Anonymkode: c57ff...ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som ikke er så flinke i matte har ikke så mange utdanninger å velge i. Blir sykepleier eller lærer om man har ok karakterer og psykolog eller jurist om mam har gode 

Anonymkode: 8829a...e27

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 19 åring kan jeg fortelle at vi blir fortalt nettopp slike ting som at vi "får til hva vi vil bare vi vil det nok", og at vi "skal fokusere mer på hva vi ønsker å jobbe med framfor hva vi tjener mest på". Det blir messet inn i hodene på oss fra vi er 13/14 år gamle. Da går jo selvfølgelig mange ut fra at man fint kan studere f.eks. kunst og være sikra en eller annen jobb etterpå. Mange tror kanskje til og med at man er sikra en jobb som er i samme gren som det man studerte, noe som ikke er tilfelle for alle i virkeligheten. 

Vi lever i selvstendighetens samfunn, der det er forventet at også unge mennesker tar selvstendige valg, folk skal ikke blande seg i de valgene vi tar. Da er det også store sjanser for at vi tar lite fornuftige avgjørelser, for vi er uerfarne og vet ikke hvilke forhåndsregler vi burde forholde oss til. Mange velger kanskje å ta sjansen på at arbeidsmarkedet forandrer seg innen man er ferdig med utdannelsen. Det er jo ikke umulig? Andre får kanskje pressa inn i hodet at de skal følge drømmen sin uansett hva, som for noen kanskje vil si å bli kunstner eller andre yrker som det kanskje ikke er så lett å få jobb i. 

Det er vanskelig å kombinere eller skille ønsketenkning og realistisk tenkning når det kommer til valg av utdannelse. Man kan jo også blir feilinformert når man gjør research. Det er faktisk ikke så enkelt å skulle velge en fornuftig utdannelse når vi skal ta stilling til så mye for å velge riktig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende at dette gjaldt for deg, men det henger ikke nødvendigvis sammen. Ved å mene at man er "ung og dum" umuliggjør man muligheten for å forbedre situasjonen da man mener at ungdommer vil ta dårlige valg uansett. Det er ikke særlig konstruktivt. Det er fryktelig mye man kan gjøre for å gi elevene en bedre mulighet for å ta et mer gjennomtenkt valg, blant annet mer kompetente rådgivere og mer avsatt tid på VGS til karrierevalg, samt økt kvalitet på dette. Jeg tror definitivt at dette ville ha utgjort en stor endring når det gjelder et informert valg. 

Anonymkode: c57ff...ece

Ung og dum forklarer saken bedre, igjen! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...