Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Gjest Pizzaface

Jeg lurer på hva som skjer om Datatilsynet plutselig får mange henvendelser og klager som går på barn som blir eksponert i blogg og lovverket rundt det. 

Noe må skje, for denne trenden stopper ikke av seg selv når pengene er så gode.

Endret av Pizzaface
leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Evans

Neimen om jeg vet, men om de ikke har noen rutiner nå og ikke egnetlig vet hva de skal gjøre, kommer de sikkert til å bruke en god stund på på finne ut hva de skal gjøre med alle klagene som kommer. Forhåpentligvis fører det til at de får fart på sakene og får noen gode rutiner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pizzaface

Hm.. Jeg har egentlig et par ting jeg lurer på i forbindelse med det. Kanskje jeg burde ringe til uka. Nummeret fant jeg her, så det er ingen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril
Den Friday, March 25, 2016 at 11.09, neiognei skrev:

Sett på nyhetskanalen i dag? Abid Raja sine nettvettregler.:) 

Den så jeg, og håper virkelig at noen av disse bloggerne så det også. Men det går nok dessverre ikke inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sobril skrev:

Den så jeg, og håper virkelig at noen av disse bloggerne så det også. Men det går nok dessverre ikke inn. 

Men godt at noen ser nødvendigheten da. Kanskje det skjer noe mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg tror det må en omfattende mediedekning til for virkelig å få fokus på det. Det funka jo til en viss grad da det ble mye fokus på merking av reklame, da tok jo til og med vixen (noe halvhjertet og lite systematisk) grep. 

Mens vi venter på Datatilsynet ville det vært fint om bloggerne selv lot det gå prestisje i å verne om sine barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva må egentlig til for at enten datatilsynet eller barnevernet/politikere tar tak i dette?

Abid Raja er jo en god begynnelse. Men så?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans
1 minutt siden, BlendaSensitive skrev:

Hva må egentlig til for at enten datatilsynet eller barnevernet/politikere tar tak i dette?

Abid Raja er jo en god begynnelse. Men så?

 

At media-Norge maser tror jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først når bloggerne selv føler at de vil bli møtt negativt ved å legge ut bilder og reklameinnlegg om ungene, vil det skje en endring. Når det svir i lommeboka, fordi lesere vil boikotte bloggere som utnytter barna for klikk og inntekter. For å komme dit, må rikspressen på banen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har gjennom historien vært tilnærmet rettighetsløse. Heldigvis begynner moderne samfunn sakte å gi barna de rettighetene de skal ha. Dessverre er barne fortsatt nærmest rettighetsløse på nett. Det bør det gjøres noe med. For 30 år siden var det greit å slå barna sine. Om 30 år bør det være like uakseptabelt å brette ut barna sine på nett som det er å slå dem nå. (Helst lenge før - så raskt som mulig.)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varma

Mange flotte innspill I denne tråden, og det er tydelig at man endelig har kommet til kjernen i problemet med mamma og pappablogger. Det er barna som til syvende og sist sitter igjen og er den tapende part. Alle vet hvor skadelig det er å vokse opp med konflikter rundt seg, men når det i tillegg brettes ut offentlig gjør det vel større skade? Jeg mener at  å legge ut bilde av barna dine ii badetøy osv.. Er på grensa til omsorg svikt. Barn og ungdom vet mer om nettvett enn mamma og pappabloggere. Dessverre ser det  ut til at mange av de som er toppbloggerne har lite eller mangelfull utdanning og innsikt i hva konsekvenser for fremtiden kan bli, av å brette ut livet til familien sin. Mulig at  det er flere av de som ikke vet hvordan det er å vokse opp i en normal familie selv?  Eller at gjennom å ikke ha grenser for seg selv og siin egen kropp, ikke å ha  filter for hva som  bør deles eller ikke, mangel på impulskontroll gjør at de tar samme valg for barna som for  seg selv?  Uansett så er  det ikke bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Barn har gjennom historien vært tilnærmet rettighetsløse. Heldigvis begynner moderne samfunn sakte å gi barna de rettighetene de skal ha. Dessverre er barne fortsatt nærmest rettighetsløse på nett. Det bør det gjøres noe med. For 30 år siden var det greit å slå barna sine. Om 30 år bør det være like uakseptabelt å brette ut barna sine på nett som det er å slå dem nå. (Helst lenge før - så raskt som mulig.)

Helt enig! Det jobbes virkelig for barns rettigheter nå, men det tar for lang tid! Man må bare skrive og skrive om det, linke og linke på FB osv, fokuset må holdes ved like. Jeg tenkte på Sofies stiftelse, de jobber mye med barns rettigheter. Skal se om jeg får sendt de en mail om dette med eksponering av barn hos blant annet bloggere, om dette er et tema de snakker om. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varma
11 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Helt enig! Det jobbes virkelig for barns rettigheter nå, men det tar for lang tid! Man må bare skrive og skrive om det, linke og linke på FB osv, fokuset må holdes ved like. Jeg tenkte på Sofies stiftelse, de jobber mye med barns rettigheter. Skal se om jeg får sendt de en mail om dette med eksponering av barn hos blant annet bloggere, om dette er et tema de snakker om. 

Har vært i kontakt med Stine Sofie stiftelsen ang noe annet , de har kjempeflinke jurister. Men de har dessverre  så stor pågang av saker at jeg tror de muligens ikke har ressurser å bruke på dette. Men godt innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Varma

Dessverre handler mye av argumentasjonen for bloggingen at de ønsker å vise hvor gode foreldre de er.  Ironisk nok klarer de ikke å se at gjennom å ikke beskytte  barna eller skjerme de, så gjør man faktisk ikke jobben sin som en god forelder, eller er ikke gode forbilder som foreldre. Ja, det er andre barn som blir utsatt for verre ting, men som forsker vet man hvor mange etiske problemstillinger man har å forholde seg til i møte med barn og unge. Dette for å ikke tråkke over moralske eller etiske grenser, som da mange av de biologiske foreldrene gjør med sine egne barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, MiniMjau skrev:

Polliani.com har et innlegg om"Bloggerbarna" i dag. 

 

Nope. Finner ihvertfall ikke, men så er bloggen kaotisk, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...