Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Amafalathiel skrev:

men de bryter jo loven!!!!

Barns rett til privatliv er nedfelt i FNs barnekonvensjon, og Barnekonvensjonen er norsk lov.

Viktig tilføyelse, takk. :) 

Endret av Aricia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bluebird1992

Veldig mange interessante tanker her. 

Hva vil skje med barn som til stadighet får sin autonomi krenket på denne måten? Flere bloggere har f.eks. lattermildt filmet barna på do mens barna protesterer, forfulgt dem med kamera mens barna åpenbart finner det plagsomt, og mast seg til bilder mens barna er lei.

De psykologiske effektene ved eksponering av barn på blogg er vel ikke kjent ennå, men å bryte ned barns naturlige grenser på denne måten kan umulig være gunstig for barnas følelse av egenverdi og autonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Flere linker om det å vokse opp som kjendisbarn.

Det å aldri ha sine foreldre i fred:

http://www.dagbladet.no/kultur/2000/10/0/221533.html

 

Brad Pitt vil ha lov som beskytter barna:

http://www.side3.no/film/pitt-vil-ha-kjendisbarn-lov/1480088.html

 

Masterbloggen om temaet:

http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/

 

 

her er det flere ting å kommentere!

For det første, den artikkelen på Masterbloggen gir et veldig godt sammendrag av den rettslige situasjonen, så den burde alle lese, og kanskje løfte den ut i eget innlegg?

For det andre - det Kristin Kaspersen sier om at det var belastende med det som ble skrevet om hennes mor. Dette går jo utover det at det er belastende med alt det folk vet om barnet selv. Det er belastende at folk vet mye om foreldrene - i dette tilfellet løgner, men hva det som er sant?? Å  vokse opp med foreldre som deler ALT om seg selv, og poster bilder av seg selv i dusjen, seg selv i undertøyet rett etter fødsel, seg selv med rumpa bar, og til med fedre i rosa bh fordi de krangler med hverandre på internett. Å vokse opp med foreldre som er så narsissistiske at de deler alt fra hva de har i kjøpeskapet, ned til det enkelte daglige måltid og appelsinen de spiste mens de så en bestemt tv-serie. Stakkars unger.

Og til slutt - sitat fra et intervjuet med det anonyme barnet til Ozzy Osbourne, som jeg nevnte lenger oppe: 

Back in the early aughts, her brother Jack and sister Kelly became celebrities when the family’s antics were broadcast on MTV’s reality sensation “The Osbournes.”

However, Aimee refused to be part of the show or the surrounding publicity circus.

“I didn’t want that to be dissected and shared with everyone,” she explains. “Instant fame, attention, getting flown around the world and those other fringe benefits never really rang true for me.”

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er uetisk samme hvordan man snur og vender på det. 

Ingen, som ikke har gitt sitt samtykke, og som ikke forstår de helhetlige konsekvensene av utbretting av privatliv på nettet burde bli utsatt for det. Til og med voksne personer ser ikke faren med misbruk av bilder, uønsket oppmerksomhet, trakkasering etc. i etterkant. Når noe publiseres på nettet er det der for "alltid", og man vet ikke de som leser disse bloggene ser av potensiale for skadeverk nå eller siden. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker først og fremst på sviket barnet kan komme til å føle ovenfor foreldrene. De som skulle beskyttet barnet var de som krenket retten til privatliv. Vil tro slikt kan gi store psykologiske sår.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Jeg tenker først og fremst på sviket barnet kan komme til å føle ovenfor foreldrene. De som skulle beskyttet barnet var de som krenket retten til privatliv. Vil tro slikt kan gi store psykologiske sår.

skulle vært interessant å høre hva en psykolog ville si om dette

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Aricia skrev:

Det er jo helt oppsiktsvekkende. Den prinsipielle diskusjonen om eksponering av bloggerbarn handler jo om etikk! Ikke jus.

Det bare bekrefter mitt inntrykk av at de (altså UI) er dønn useriøse. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, floure skrev:

Kanskje de voksne bloggerbarna om mange år, lager blogger om sine gamle blogger foreldre, der de ligger gamle og hjelpeløs på aldershjem. Kan ikke se at de skulle ha noe imot det :laugh:

Det har de fortjent!!!

jeg hadde en venn på facebook, som hadde en dement mor som bodde på sykehjem. Hver gang hun hadde vært på besøk hos moren, postet hun "morsomme" ting moren hadde sagt. Litt på samme måte som vi gjerne gjør med søte ting barn sier, men når det ble gjort med en voksen ble det ganske ubehagelig å lese. Hadde hun fortalt meg disse historiene ansikt til ansikt hadde det kanskje vært greitt, men for 1000 facebookvenner?! det er noe annet altså

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamsi skrev:

Jeg spurte UI om det på deres facebookside for noen uker siden, men fikk ikke noe godt svar. De mente at så lenge bloggerne ikke bryter loven, så kan de skrive det de vil. Og så lenket de til bloggeren Superpapsen, som hadde vært på et møte om bruk av barn på blogg og etterpå hadde skrevet et innlegg som ironiserer hele problemstillingen. Så virker ikke som om UI tar dette seriøst i det hele tatt. https://www.facebook.com/unitedinfluencers/posts/229237124091595

Næh, ansvarsfraskrivelse og tåkelegging fra UI? Sjokk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, floure skrev:

Kanskje de voksne bloggerbarna om mange år, lager blogger om sine gamle blogger foreldre, der de ligger gamle og hjelpeløs på aldershjem. Kan ikke se at de skulle ha noe imot det :laugh:

Forskjellen er at mens barna aldri har hatt muligheten til å skjønne eller si noe om saken før de er rammet, så har foreldrene det.

Her har vi en blogger som sier det er greit hvis han blir lagt ut på blogg når han er gammel og dement:

http://www.superpapsen.no/2016/02/11/jeg-har-vaert-pa-grillfest-gjett-hvem-som-var-hovedretten/

Men han har jo faktisk hatt muligheten til å aktivt ta standpunkt til det (og har selv aktivt oppsøkt offentliggjøring av seg selv). Den muligheten får aldri barn som kastes ut i offentligheten.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen, mener selv at dette IKKE er 'avsporing'. :glare:

Jeg synes det er forkastelig at bloggere bruker barna sine i reklame for alt mulig fra mat, klær, bilseter, vogner og charterreiser. Leserne vet i tillegg alt som er om dem av privat karakter. Hvor det bor, hvordan de har det, hva de liker etc etc. Pluss alt om foreldrene deres også.

Dette kan ikke sammenlignes med barn som er i reklamekampanjer for f.eks HM og KappAhl. Ingen vet jo hva de heter en gang.


 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loveheartx

Virkelig ikke greit! Skjønner ikke at flere mennesker høyere i systemet ikke tar tak i problematikken snart! Snart ender vi vel opp med et tjuetalls barn med senvirkninger av mors (og fars) uansvarlige og egoistiske handlinger. Tror de færreste hadde likt å få barndommen sin brettet utover nettet. Eller kanskje dagens unge har et annet syn på slikt? Kanskje tøylene for hva gjennomsnittspersonen synes er greit å dele om seg selv er annerledes for dagens barn enn de født kun noen tiår tidligere? Mulig disse bloggbarna har fått blogging og eksponering såpass inn med morsmelka at de synes det er helt naturlig?

Nei... Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg ikke de vil synes det er greit.

Endret av Loveheartx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ryddet for innlegg om barns utseende

Nordvesta, mod.

Endret av Nordvesta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden ryddet for avsporinger. Spørsmål om moderering tas på PM eller Ris & Ros. 

Bond, forumansvarlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig å tro bloggere som mener barna ikke tar skade av å vokse opp i "rampelyset". De vokser ikke opp blant paparazzi, som kjendisbarna i USA, men de vokser jo opp blant kameraer hjemme. Og når jeg tenker meg om er det nesten verre. Da er ingen steder trygge. Noen barn er flinkere enn andre på å uttrykke misnøye. For eksempel North, dattera til Kim K og Kanye West. Hun har ikke et fullt utviklet språk, men jenta har lært seg "No pictures!" (Ref. Video Kim K har lagt ut på instagram + samtlige fra paparazzi). Jeg føler det sier sitt.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle har rett til privatliv

Vi har alle – også barn – rett til privatliv. Dersom det ligger en stor mengde informasjon om alt fra flaue kallenavn til bilder av soverommet ditt på nett, vil dette utgjøre en privatlivskrenkelse. Foreldre har en rett til å bestemme i barnets sted, men denne retten skal utøves med barnets beste for øyet. Gode grunner taler for å begrense deling av barns personopplysninger. Foreldrenes egeninteresse i å få ”likes” eller andre former for bekreftelse, kan ikke rettferdiggjøre at store mengder informasjon om et barn blir delt."

 

Dette. Viktig. Herfra: http://www.advokat-staff.no/layout/set/print/Ytringer/Barns-personvern-i-sosiale-medier

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, Amafalathiel skrev:

jeg synes ikke det skal ha noen betydning om det settes x eller y antall kroner inn på barnets konto. Jeg synes det er greitt at barn tjener penger som anonyme fotomodeller for eksempel, innenfor arbeidsmiljølovens grenser og evt normer som bransjen har.

Jeg synes IKKE det er greitt at barns privatliv eksponeres for penger, uansett hvor mange kroner som settes inn på barnets konto. Poenget er at barnet har rett til privatliv, og den retten bør det ikke aksepteres at noen foreldre gjør til en handelsvare, uansett hvor mye penger som settes inn på barnets konto. Når barndommen er solgt, kan den ikke fås tilbake, og dette er et valg hvert menneske må få gjøre selv. Og det vi vet om mennesker er at vi er ytterst forskjellige - noen synes det er greitt å brette ut livets sitt på internett, mens andre er så private at de ikke vil fortelle kollegene sine hva barna heter. Det er utroilg dårlig gjort å ta det ugjenkallelige valget for et barn, for du kan ikke vite hva barnet vil mene selv.

Husker dere den tv-serien som gikk for noen år siden, om familien til Ozzy Osborne, der hele familien brettet ut seg selv og alt som skjedde i familien i ganske ekstrem grad, der de alle fire framsto som ganske utadvente og oppmerksomhetsønskende? det viser seg at det var et tredje barn i den familien, et barn som aldri ble sett på tv, eller omtalt på tv, fordi hennes ønske om ikke å delta ble respektert. Jeg synes det er interessant at holdningene kan være så forskjellige innenfor samme familie, og tenker at det er ikke grunn til å tro at det ikke er like forskjellige meninger mellom bloggerforeldre og barn. Hvis de ble hørt.

Jeg synes det er en forskjell på om ungene brukes for å tjene penger eller ikke. Og om de gjør det: om ungene får en del av inntekten eller ikke. Det er mer alvorlig enn om "bare" privatlivet til barna krenkes. Det betyr ikke at jeg synes foreldre kan eksponere ungene som det passer dem bare barna får en del av inntekten. 

Det som er viktig her er hvor grensen går. Det må være lov å vise bilder av barna, ellers er vi der at barn blir skjult i samfunnet, blir en ikke-sak. Og hva med dem som bruker barna for å utfordre fordommer, som jobber for å få et mer åpent og inkluderende samfunn? Er det like nei til alle når det kommer til illustrasjoner av barna?

Hvor går egentlig grensen for hva som er ok og ikke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Milio skrev:

Jeg syns det er vanskelig å tro bloggere som mener barna ikke tar skade av å vokse opp i "rampelyset". De vokser ikke opp blant paparazzi, som kjendisbarna i USA, men de vokser jo opp blant kameraer hjemme. Og når jeg tenker meg om er det nesten verre. Da er ingen steder trygge. Noen barn er flinkere enn andre på å uttrykke misnøye. For eksempel North, dattera til Kim K og Kanye West. Hun har ikke et fullt utviklet språk, men jenta har lært seg "No pictures!" (Ref. Video Kim K har lagt ut på instagram + samtlige fra paparazzi). Jeg føler det sier sitt.

 

paparazziene der borte er jo helt ville :P De har jo kun privatliv innenfor husets fire vegger, knapt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Treningsjunkie1 skrev:

paparazziene der borte er jo helt ville :P De har jo kun privatliv innenfor husets fire vegger, knapt det!

Poenget mitt er jo at bloggerbarna er ikke skjermet innenfor de fire veggene heller. :)

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får veldig vondt av disse barna. Jeg føler det blir veldig likt som med dyr som bor i dyrehage eller på sirkus - vi alle vet det ikke er bra, men ingen lover eller regler kan stoppe det. Uansett hvor forkastelig det faktisk er. 

Jeg er glad jeg vokste opp før internett og blogg ble en del av hverdagen. Joda, mamma har lagt ut bilder av meg fra når jeg var liten på Facebook og disse bildene tror jeg ikke jeg ville ha reagert på om de ble lagt ut før jeg ble gammel nok til å si ifra hvis jeg ikke ønsket de der. Det er snakk om trivelige familiebilder av meg fult påkledd som smiler og er søt, og akkurat det ser jeg ikke skaden i.

Jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert om mamma hadde latt være å begynne på VGS fordi hun tjente massevis av cash på å dokumentere meg og vise meg frem som et utrydningstruet dyr. Noe annet er jo det å faktisk lese om foreldrene sine på den måten disse barna får gjøre. Alt fra "mammakroppen" til hvor dum far er og vingling mellom nye partnere - gjerne også med et dryss av sexlivet deres, og andre private ting jeg aldri ville lest om min mor.. Dette er ikke sunt og det er i mine øyne omsorgssvikt.

Ser også det at det virker som at 16 åringer beholder barn for å starte en blogg! Ser shouts om unge jenter som reklamerer for sin blogg med en kommende baby. Det er skremmende, for for mange unge jenter så er ønsket om en toppblogg veldig sterkt..

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...