Gå til innhold

Bloggerbarna

pøbelsara

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Det hadde vært veldig spennende om noen begynte å forske seriøst på hvilken innvirkning det har for barn og forming av egen identitet å få den utlevert på den måten. 

En ting er alle farene som vi vet at ligger i å dele informasjon om barna sine på nett, men hvordan det former deres identitet og sitt forhold til seg selv i denne verden, ville vært spennende å fått noe god forskning på. 

Enig i at slik forsking hadde vært relevant og spennende men slik forskning kan bare foregå retrospektivt. Ingen etisk vurderingskomité i verden ville tillate at barn skulle utsettes for slik risiko i et forskningssprosjekt. Det hadde aldri blitt tillat. Tankevekkende at dagens bloggerbarn nå er ufrivillige forsøkskaniner i et "forsøk" som aldri hadde blitt godkjent. Når resultatene foreligger etterhvert som bloggerbarna er blitt voksne er det dessverre for sent for dem. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest no. 72
2 minutter siden, Inocybe skrev:

Bloggermødrene (skriver mødre for det er vel oftest kvinner selv om det også er utleverende fedre) er selv personer som trives veldig godt med å utlevere seg selv. Mange bloggere virker til å ha en nesten manisk trang til å dele mest mulig om seg selv. Gjerne ting som for andre framstår som privat og ofte i et volumen som virker overveldende.

Samtidig som bloggermødrene selv trives med eksponeringen så virker det ikke til de har evnen til å skjønne at andre mennesker har andre preferanser enn dem selv. Det gjelder både i forhold til eksponering av barna deres, men også når for eksempel bloggere avskriver kritikk som misunnelse. Jeg har aldri sett en toppblogger som reelt har erkjent at bloggerlivet ikke er misunnelsesverdig for alle andre. Folk flest utvikler evnen til å se og reflektere over andres ulike behov og ønsker i ung alder, men hva gjelder mange av toppbloggerne er jeg jammen meg sterkt i tvil. Så lenge det ikke er barn i bildet så er kanskje ikke denne mangel på empati annet enn pinlig, men når bloggeren får barn så går det ut over uskyldige. 

Jeg er så engasjert i bloggerbarna fordi jeg selv hadde hatet intenst å bli utlevert slik som barn. Jeg vet at jeg hadde slitt veldig med slik eksponering samtidig som jeg var et forsiktig barn som aldri hadde sagt moren min i mot. Forsikringer om at barnet sier det er ok hadde ikke vært korrekt i mitt tilfelle. Jeg ble heldigvis født lenge før SoMe og det har reddet meg. Jeg er alvorlig bekymret for dagens bloggerbarn. Tenk om det er bare ett av dem som har lik psyke som jeg hadde? Det vil ødelegge dette barnet for alltid. 

Tror du er inne på noe vesentlig her, og det er vel akkurat det å tenke at "selv om jeg liker det, er det ikke nødvendigvis slik at andre liker det", og det er nok noe vi mennesker er generelt dårlige til å forstå. Vi tar vel gjerne utgangspunkt i oss selv, og eget følelsesliv og psyke, som norm for verden, og da går det ganske feil, ettersom vi er så forskjellige. 

Jeg tenker at forskning aldri vil si noe om det er greit eller ikke, for det vil som du sier alltid være noen som vil føle det er langt, langt, langt unna greit, og det er man nødt til å ta høye for, men å se på hvordan det kan påvirke identiteten tenker jeg ville vært spennende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
9 minutter siden, DianaV skrev:

Det verste med den saken er kommentarfeltene jeg har lest i ettertid. At så UTROLIG mange foreldre mener de "eier" barna sine og derfor må de bare finne seg i å bli eksponert. Sjekk foreksempel buzzfeed sin sak om dette, altså kommentarere. Det er skremmende lesning. 

Har du lenke til den saken? 

Jeg er ikke overrasket over at foreldre mener at de eier barna sine, og det at "det er mine barn og jeg gjør som jeg vil" er vel et argument som blir brukt ofte. Sikker ikke bare når det gjelder eksponering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Tror du er inne på noe vesentlig her, og det er vel akkurat det å tenke at "selv om jeg liker det, er det ikke nødvendigvis slik at andre liker det", og det er nok noe vi mennesker er generelt dårlige til å forstå. Vi tar vel gjerne utgangspunkt i oss selv, og eget følelsesliv og psyke, som norm for verden, og da går det ganske feil, ettersom vi er så forskjellige. 

Jeg tenker at forskning aldri vil si noe om det er greit eller ikke, for det vil som du sier alltid være noen som vil føle det er langt, langt, langt unna greit, og det er man nødt til å ta høye for, men å se på hvordan det kan påvirke identiteten tenker jeg ville vært spennende. 

Helt enig at forsking på hvordan eksponering påvirker psyken hadde vært interessant og veldig spot on for denne diskusjonen. Siden slik forskning ikke forelegger (så vidt jeg vet) i dag så tenker jeg vi kan få en pekepinn ved å se på store Hollywood barnestjerner og hvordan de har taklet det. Det er det dessverre veldig mange tidligere barnestjerner som har havnet i rus og spiseforstyrrelser som ungdom og voksne. Og de har ikke vært på nær like privatlivseksponert som mange bloggerbarn er det i dag. Rett og slett skremmende å tenke på. 

Elementet om det er greit er vel også i høy grad en etisk diskusjon og den kan man ta nå (hvilket mange her på Rampelys også gjøre :) 👍 ).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DianaV skrev:

Det verste med den saken er kommentarfeltene jeg har lest i ettertid. At så UTROLIG mange foreldre mener de "eier" barna sine og derfor må de bare finne seg i å bli eksponert. Sjekk foreksempel buzzfeed sin sak om dette, altså kommentarere. Det er skremmende lesning. 

Eg såg artiklar om Gwyneth-problemstillinga på fleire nettstader, og særleg på BuzzFeed var det mykje av «min unge, eg bestemmer»-mentaliteten. På meir seriøse stadar som Guardian og Washington Post var det mykje meir nyansert diskusjon. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har voksne barn, og hvis jeg en sjelden gang (en gang i året, ikke mer) deler et bilde av de, så er det bilder og tekst som de har "godkjent" - sånn har det alltid vært. Sånn burde det også være. 

Bilder og morsomme historier fra de var barn er noe som er helt privat. De syns det er koselig å bla i babyalbumene sine - hvor jeg også har skrevet litt de har sagt og gjort  da de var små- for å huske det. De er også svært glade for at de albumene er nettopp PRIVATE. 

Jeg klarer ikke å forstå at foreldre ønsker/tør å dele barnas liv med "alle". Jeg klarer ikke å se at det kan være noe hyggelig å leve "online" hele tiden heller - hverken for bloggerbarna eller bloggerforeldrene. Jeg lurer ofte på om de oppsøker instavennlige opplevelser, at opplevelsen i seg selv er sekundær. Er de tilstede i det de tar bilder av i hele tatt? Eller er det bare for bildene sin skyld at de i hele tatt er der de er? Spiser det de spiser? Trener det de trener? Går på det fjellet? Eller kjøpte de klærne?

Mine barn samler inn mobiltelefonene til alle i en egen eske og legger vekk når vi skal ha kvalitetstid de..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Peaky Blinders skrev:

Har du lenke til den saken? 

Jeg er ikke overrasket over at foreldre mener at de eier barna sine, og det at "det er mine barn og jeg gjør som jeg vil" er vel et argument som blir brukt ofte. Sikker ikke bare når det gjelder eksponering. 

https://www.google.com/amp/s/www.buzzfeed.com/amphtml/elliewoodward/gwyneth-paltrows-daughter-apple-photo-no-consent

Anbefaler å lese facebook kommentarer til innlegget. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten skuffer. De trykker en hel artikkel, et intervju, med en person som har bygget opp en blogg og instagramkonto til å bli et levebrød, mens hun bor i London. Det er ikke noe galt i det, tvert om, men nå er det slik at blogg og instakonto baserer seg på hennes privatliv, hennes liv med et lite barn = hun lever av blant annet å eksponere sitt barn. Og Aftenpostens journalist og redaksjon lar seg forblinde av det «eksotiske» i å være norsk blogger i London, og stiller hverken seg selv eller intervjuobjektet et eneste kritisk spørsmål rundt hva som er det beste for barnet. Bloggen viser bilder av barnets rom, har lister over barnets døgnrytme, etc. Videre vises det bilder av hvor de bor og hvor de går tur. Jeg vet ikke hvor dum man må være for å holde på slik, men nå er det andre gang på kort tid at vi får se at journalister i Aftenposten er kunnskapsløse når det gjelder influensere. Kan de ikke i det minste intervjue en person som ikke eksponerer barnet sitt? 

https://www.aftenposten.no/karriere/Anneli-Bush-sa-opp-jobben-for-a-leve-av-Instagram-i-London--Beste-beslutningen-jeg-har-tatt-12917b.html

http://www.annelibush.com/mummy-diaries-the-12-month-update/

(Feil på Instagram så jeg kunne ikke legge inn lenke, men profilen er annelibush)

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden syns jeg blir viktigere og viktigere i forbindelse med Ørjan Burøe og Marna, som bruker minsten som det store skytset mot verden. Jeg har ALDRI sett dem eksponere de mindreårige såpass mye som de driver med nå. Det er helt grusomt å se! 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Viking-girl skrev:

Denne tråden syns jeg blir viktigere og viktigere i forbindelse med Ørjan Burøe og Marna, som bruker minsten som det store skytset mot verden. Jeg har ALDRI sett dem eksponere de mindreårige såpass mye som de driver med nå. Det er helt grusomt å se! 

Totalt grenseløst og usmakelig. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Viking-girl skrev:

Er så enig med deg! I det mediefokuset de har vært i, med de overskriftene... Fatter ikke hva de tenker på og driver med, blir helt dårlig av det de holder på med. Hvor er barnas beste i situasjonen? Det føles som de skyver barna foran seg for å gjenopprette troverdigheten...har ikke ord! 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Viking-girl skrev:

Man kan lure på hvor kynisk det er mulig å bli. Barn er uskyldige i alt hva de voksne foretar seg, og når barn blir brukt i reklame som er direkte nedverdigende for barnet selv, eller stilles ut som kul frontfigur for å ta bort oppmerksomheten fra de voksnes handlinger, har det gått alt, alt for langt. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Viking-girl skrev:

Jeg er så enig - kan ikke forstå at de tenker at det er greit å bruke barna sine på denne måten..

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artikkelen handler om en sak som er svært annerledes enn bloggere og andres «normale» eksponering av barn, men det er noe i dommen som kan virke lovende for SoMe-barnas fremtid. Kanskje kan andre foreldre snart begynne å forstå at de ikke eier sine barn og at foreldres oppgave er å skjerme og beskytte barna. Hva foreldre syns er morsomt og søtt når barnet er lite, er ikke det samme som at barnet - når det blir tenåring - vil synes det samme. Kanskje vil barnet se på det som inngripen i privatlivet, uthenging og latterliggjøring. 

https://www.tv2.no/nyheter/10535971/

«At barnet som syvåring ikke reagerer på slik offentliggjøring, utelukker ikke senere reaksjoner, f.eks. i ungdomstiden», skriver lagmannsretten i dommen.

Et sentralt spørsmål i saken er om det ligger innenfor foreldreansvaret å samtykke til slik publisering på barnets vegne, men retten avviser dette:

«At en forelder, som her, offentliggjør materiale av svært sensitiv og privat karakter om barnet på en, objektivt vurdert, utilbørlig måte faller utenfor rammen av det som naturlig omfattes av foreldreansvaret. Som påpekt av aktor vil barn i motsatt fall være uten beskyttelse mot utilbørlig offentliggjøring av private forhold fra foreldrenes side.»

Endret av Pust
Rettet feil
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virkelig på høy tid! Og jeg håper at denne dommen gir noen  ringvirkninger mtp eksponering av barn på blogg og sosiale medier.

Endret av Malum
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra!! 👌 Endelig en juridisk presedens for barns rett til privatliv på sosiale medier!!

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er opprinnelig skevet av Rett24, som jeg ikke kjenner til, men siden alle de andre nettavisene delvis bruker dem som kilde regner jeg med de er 'stuereine'? Saken deres går mer i dybden, anbefaler å lese den i sin helhet. Der går de også inn på ting omkring ytringsfrihet vs barns rett til privatliv vs barnets beste, som har vært diskutert her i tråden.

https://www.nrk.no/norge/domd-for-a-dele-bilete-av-dottera-pa-facebook-1.14509427

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K38J26/doemt-for-facebook-bilder-av-datteren

https://www.tv2.no/nyheter/10535971/

https://www.nettavisen.no/nyheter/mor-domt-for-a-ha-krenket-datteren-pa-sosiale-medier/3423659415.html

Fagdirektør Anine Kierulf ved Nasjonal institusjon for menneskerettigheter:

Sitat

– Det er jo ikke tvil om at man som forelder har en samtykkekompetanse på vegne av sine barn, som går langt. Samtidig tror jeg det er ganske overraskende for mange at barns privatliv har et selvstendig vern, og at foreldre ikke står fritt til å skalte og valte med det som man vil. Denne dommen har åpenbar prinsipiell interesse, og jeg tror det er viktig å få noen rettslige vurderinger rundt disse spørsmålene, sier Kierulf.

https://rett24.no/articles/straffedomt-for-a-legge-ut-bilder-av-datteren-pa-facebook

Så langt jeg har forstått, er dommen rettgyldig nå? Eneste eventuelle mulighet som gjenstår er anke til Høyesterett.

Selve dommen kan altså leses her:

https://lovdata.no/dokument/LHSTR/avgjorelse/lh-2019-1192

Endret av Eveliina
forkorta en link
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jobbermedbarn skrev:

Er så enig med deg! I det mediefokuset de har vært i, med de overskriftene... Fatter ikke hva de tenker på og driver med, blir helt dårlig av det de holder på med. Hvor er barnas beste i situasjonen? Det føles som de skyver barna foran seg for å gjenopprette troverdigheten...har ikke ord! 

Om det er slik at fokuset på de mindreårige er eskalert og ikke redusert til tross for og på grunn av den inkrimiderende saken de står oppe i, så får jeg inntrykk av at målet er å gjøre seg selv uangripelige. Det lukter i så fall skikkelig, skikkelig pillråttent.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...