Gå til innhold

Bloggerbarna

pøbelsara

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Snøsøta skrev:

Ja nemlig, for ikke å snakke om kroppspresset på de gravide når graviditeten framstilles like rosa, perfekt og glanset som den sponsede og stylede stua. Det er greit når det er en stue, men når det er forventningene til hvordan en graviditet skal se ut, vekt på både mor og barn, hvor mye man skal klare å trene i graviditetetn, da blir liksomvirkeligheten direkte skadelig tenker jeg. Og jeg er jo ikke alene om det selvsagt..

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/kroppspress-pa-gravide-1451473.ece

Fikk kjenne på det da jeg fikk det siste barnet mitt ca. samtidig som en kjent blogger. Da hadde det plutselig blitt legitimt å kommentere gravides vekt, aktivitetsnivå og matinntak. Slik utidig utseendefokus  hadde jeg ikke opplevd under de tidligere svangerskapene mine. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, BlendaSensitive skrev:

Jeg savner den gamle grave journalistikken, der media hadde som fremste oppgave å avdekke, avsløre. I dag dilter de jo etter, blant annet, diverse rosa/mamma-bloggere uten et eneste kritisk spørsmål. Og uten å stille seg spørsmålet om intervjuobjektet burde beskyttes mot seg selv, og om ikke barna i alle fall burde beskyttes.

Og så lurer media på hvorfor færre og færre vil betale for avisa.... de som vil lese sladder vil ikke betale, og vi andre leser og betaler ikke fordi det ikke står noe vettugt. DET er dog en annen diskusjon!

Den gravende journalistikken forsvinner dessverre mer og mer fordi avisene stadig må nedbemanne. De har belaget seg mye på reklameinntektene, som faller voldsomt da de kommersielle bloggene overtar avtalene. Bloggerne forholder seg til langt færre lover og et langt enklere regelverk enn tradisjonell presse. Skjult reklame er jo langt mer effektivt, noe som er grunnen til at avisene nå også kaster seg på den svært useriøse trenden med content marketing for å beholde arbeidsplassene. 

Avisinntektene faller også dramatisk fordi de fleste nyheter uansett kan leses gratis i kortversjoner på nett. Den gravende journalistikken tar for mye tid, det blir for dyrt. Journalistene må heller kaste seg på de enkle nyhetene som det tar kort tid å skrive om, for å være mer effektive og å kunne gå rett i trykken. Før hadde man tid til å undersøke og å lage en grundig story. Nå skal alt publiseres så fort som mulig, noe som medfører tydelig hastverksarbeid i det ferdige produktet. Jeg ser stadig skrivefeil og til og med tydelig partiske artikler på nett med manglende kritikk, ingen nye opplysninger og mye selvfølgeligheter osv. Spesielt dette partiske, gjerne akkompagnert av uheldige bilder av intervjuobjekt eller fullstendig mangel på betimelig kritikk, er bare trist click-bait og stikk i strid med fri journalistikk.

Ingen har tid til å ta rosablogging seriøst, ikke engang når det er barns privatliv som selges til høystbydende.

Samfunnet fordummes, med andre ord.

Endret av Ultiva
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg ryddet for innlegg som omhandler identifiserbar blogger og bloggerens barn, samt svar til dette

Nordvesta, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement
Den 13. april 2016 at 9.23, Ultiva skrev:

Den gravende journalistikken forsvinner dessverre mer og mer fordi avisene stadig må nedbemanne. De har belaget seg mye på reklameinntektene, som faller voldsomt da de kommersielle bloggene overtar avtalene. Bloggerne forholder seg til langt færre lover og et langt enklere regelverk enn tradisjonell presse. Skjult reklame er jo langt mer effektivt, noe som er grunnen til at avisene nå også kaster seg på den svært useriøse trenden med content marketing for å beholde arbeidsplassene. 

Avisinntektene faller også dramatisk fordi de fleste nyheter uansett kan leses gratis i kortversjoner på nett. Den gravende journalistikken tar for mye tid, det blir for dyrt. Journalistene må heller kaste seg på de enkle nyhetene som det tar kort tid å skrive om, for å være mer effektive og å kunne gå rett i trykken. Før hadde man tid til å undersøke og å lage en grundig story. Nå skal alt publiseres så fort som mulig, noe som medfører tydelig hastverksarbeid i det ferdige produktet. Jeg ser stadig skrivefeil og til og med tydelig partiske artikler på nett med manglende kritikk, ingen nye opplysninger og mye selvfølgeligheter osv. Spesielt dette partiske, gjerne akkompagnert av uheldige bilder av intervjuobjekt eller fullstendig mangel på betimelig kritikk, er bare trist click-bait og stikk i strid med fri journalistikk.

Ingen har tid til å ta rosablogging seriøst, ikke engang når det er barns privatliv som selges til høystbydende.

Samfunnet fordummes, med andre ord.

Enig. Ett annet tankekors er at avis/nettavisartikler er mindre gjennomtenkte og gjennomarbeidet enn "content marketing" - reklame/kommersiell kommunikasjon forkledd som journalistikk. Paradoksalt nok er det mer kritisk om marketingbudskapet ikke umiddelbart oppfattes som tenkt, og i tråd med målsettingen, enn om den rene jounalistikken er slurvete og misvisende. 

Edit: leser fra mobil og skjønte ikke at jeg befant meg i barnetråden. Innlegget mitt passer nok bedre i en annen tråd, men, men.

Endret av MinnaMilanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
Den 13. april 2016 at 8.57, Inocybe skrev:

Fikk kjenne på det da jeg fikk det siste barnet mitt ca. samtidig som en kjent blogger. Da hadde det plutselig blitt legitimt å kommentere gravides vekt, aktivitetsnivå og matinntak. Slik utidig utseendefokus  hadde jeg ikke opplevd under de tidligere svangerskapene mine. 

Jeg opplevde akkurat det samme. Det var endatil langt større utseende- vekt og treningsfokus enn da jeg ikke gikk gravid også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tror jeg det blir tøffere for noen av bloggbarna. Siden det er så mange bloggere  med termin dette året og omtrent samtidig, vil det vel bli kamp om sponsorer og lesere, jeg håper at foreldrene bruker huet og ikke eksponerer ungene enda mer enn de gjør nå. Tenker da spesielt på to  spinnvill blogger som har delt  alt fra unnfangelse til samlivsbrudd på bloggen, så alle vet alt før ungen er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
9 minutter siden, Varma skrev:

Nå tror jeg det blir tøffere for noen av bloggbarna. Siden det er så mange bloggere  med termin dette året og omtrent samtidig, vil det vel bli kamp om sponsorer og lesere, jeg håper at foreldrene bruker huet og ikke eksponerer ungene enda mer enn de gjør nå. Tenker da spesielt på to  spinnvill blogger som har delt  alt fra unnfangelse til samlivsbrudd på bloggen, så alle vet alt før ungen er født.

Ja, det er sant! Det ser jo allerede ut som det er konkurranse om hvordan man skal fortelle om graviditeten. Uff, det lover ikke godt. Jeg synes ikke det er noe bedre å eksponere og kommersielt utnytte det ufødte barnet enn det fødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Ja det er tydeligvis at det er en oppmerksomhetskamp. Passet sikkert dårlig for noen av de at de er gravide samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Atheena skrev:

Ja det er tydeligvis at det er en oppmerksomhetskamp. Passet sikkert dårlig for noen av de at de er gravide samtidig. 

BBB!

Bloggernes BabyBoom :baby:

Det hadde vært fantastisk om disse spirende livene ikke ble satt i arbeid allerede før fødsel, men kjenner jeg bloggerne rett så skal disse svangerskapene melkes for alt de er verdt. Det er ufattelig hvor mange produkter som kan pushes på usikre førstegangsfødende allerede før fødsel, så her er det bare å gni seg i hendene og starte inntjeningen. Være seg "skånsomme produkter" fra Burt's Bees, som ved nærmere undersøkelser viste seg å være full av det allergifremkallende stoffer limonene (og som ble anklaget for villedende markedsføring, oh the irony):

http://www.tv2.no/a/6562325/

... Eller et barnesete som kun fikk 66 av 100 sikkerhetspoeng men altså, det matchet tross alt barnevognen... 

Jeg syns det er hasardiøst at disse personene skal dyrke frem falske relasjoner til leserne sine for så å gjøre dem "venninnetjenester" ved å anbefale produkter de ikke kjenner godt nok. Være seg "fertilitetsmonitorer med 99 % sikkerhetsmargin" eller andre ting.

Edit: vi ser jo også eksempelet på en blogger som skaper tettere bånd med sine fans ved å fortelle at den ufødte hetses her på KG, noe som det ikke finnes fnugg av bevis for, men som kjernefansen sluker med hud og hår. Skremmende.

Endret av Ultiva
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Kjøpepress, kroppspress, treningspress, here we go again. Glad jeg ikke er gravid selv denne gangen. Det som gjorde meg mest sint da jeg var gravid samtidig som en toppblogger for et par år siden var at alt fokuset på kropp, vekt og trening fikk meg til å tvile på meg selv. Burde jeg trene mer? Gravide bør trene som normalt het det seg. Jeg trente ikke hardt fordi det bare ikke gikk, men var masse i aktivitet, men det var jo ikke som normalt det. Jeg var sulten!! Men skulle spise som før, med en halv skive ekstra eller hva de sa. Det var altså et mye større press på kropp, vekt og trening da jeg gikk gravid enn da jeg ikke gjorde det fordi det nå var satt en ny standard for hvordan se ut og trene i graviditeten. Og nå med flere toppbloggere på en gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9. april 2016 at 13.42, Sasandra skrev:

Jeg skulle ønske bloggerne tenkte mer på nettvettreglene når de faktisk vurderer å blottlegge livet til barna sine på den måten. At de gjør det med seg selv er greit nok, det er deres eget valg. Men barna kan ikke velge, og de vet heller ikke hvor farlig internett faktisk kan være. 

Har bloggerne egentlig glemt at det finnes noe som heter nettvettregler? Da jeg var yngre så møtte jeg mange gjevnaldrende barn på Internett som ikke ville fortelle meg hverken alder eller fornavn eller noe som helst slikt, fordi foreldrene hadde fortalt at det kunne være farlig å dele for mye informasjon om seg selv til fremmede. Har dette gått i glemmeboka hos mange? 

Godt poeng. Nå har jeg ikke barn, så vet ikke hva man kan lære dem/hva de forstår i forskjellige aldre, men kan se for meg at det er lettere å lure et barn du vet mye om hvis man skulle få sjansen. "Hei xxx, du kan bli med meg". "Nei, jeg får ikke lov å bli med fremmede folk". "Jeg kjenner mammaen din, hun heter xxx og pappaen din kjenner jeg og, han heter xxx. Jeg vet at du bor i et sånn og sånn hus, du har det og det på rommet ditt og du spiste det og det til middag i går". "Åja, kjenner du mamma, okeiiii". Vet ikke om dette er realistisk altså, men kan se for meg at det er lettere å få tillit fra barn hvis du vet mye om dem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal være forsiktig her, men bloggernes mentale helse vet vi ikke så mye om. Dersom målet er å være så liten som mulig, selv når man bærer frem barn, så bør man nok som leser være svært varsom for ikke å trigge en slik besettelse videre.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, KBNS skrev:

Godt poeng. Nå har jeg ikke barn, så vet ikke hva man kan lære dem/hva de forstår i forskjellige aldre, men kan se for meg at det er lettere å lure et barn du vet mye om hvis man skulle få sjansen. "Hei xxx, du kan bli med meg". "Nei, jeg får ikke lov å bli med fremmede folk". "Jeg kjenner mammaen din, hun heter xxx og pappaen din kjenner jeg og, han heter xxx. Jeg vet at du bor i et sånn og sånn hus, du har det og det på rommet ditt og du spiste det og det til middag i går". "Åja, kjenner du mamma, okeiiii". Vet ikke om dette er realistisk altså, men kan se for meg at det er lettere å få tillit fra barn hvis du vet mye om dem.

Da tolvåringen min var baby ble vi frarådet navnesmokker og luer med navn på, nettopp fordi det er så lett å lure et barn når du vet navnet dets...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er lov å linke til reklame, men skulle trodd at ; foreldreskolen.no var laget for denne tråden 😂😂👍

om bloggere som omtaler barna sine ser dette, så håper jeg at det i hvertfall går hjem hos noen... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kariannne
1 time siden, Ultiva skrev:

BBB!

Bloggernes BabyBoom :baby:

Det hadde vært fantastisk om disse spirende livene ikke ble satt i arbeid allerede før fødsel, men kjenner jeg bloggerne rett så skal disse svangerskapene melkes for alt de er verdt. Det er ufattelig hvor mange produkter som kan pushes på usikre førstegangsfødende allerede før fødsel, så her er det bare å gni seg i hendene og starte inntjeningen. Være seg "skånsomme produkter" fra Burt's Bees, som ved nærmere undersøkelser viste seg å være full av det allergifremkallende stoffer limonene (og som ble anklaget for villedende markedsføring, oh the irony):

http://www.tv2.no/a/6562325/

... Eller et barnesete som kun fikk 66 av 100 sikkerhetspoeng men altså, det matchet tross alt barnevognen... 

Jeg syns det er hasardiøst at disse personene skal dyrke frem falske relasjoner til leserne sine for så å gjøre dem "venninnetjenester" ved å anbefale produkter de ikke kjenner godt nok. Være seg "fertilitetsmonitorer med 99 % sikkerhetsmargin" eller andre ting.

Edit: vi ser jo også eksempelet på en blogger som skaper tettere bånd med sine fans ved å fortelle at den ufødte hetses her på KG, noe som det ikke finnes fnugg av bevis for, men som kjernefansen sluker med hud og hår. Skremmende.

Burts Bee's er et godt produkt, uavhengig om en kjent blogger anbefaler anbefaler det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne
1 minutt siden, Keikolina skrev:

Ja, dette høres digg ut: http://www.tv2.no/a/6805432/ , kjempefine saker :)

Allergiske reaksjoner kan man få fra alt. Produktet er markedsført som helt naturlig å det er det også, selvom noen kan få en allergisk reaksjon. Men det kan man jo få fra nøtter, jordbær og mye annet naturlig også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kariannne skrev:

Burts Bee's er et godt produkt, uavhengig om en kjent blogger anbefaler anbefaler det eller ikke.

Ikke til spedbarn nei. Andre burde også lese innholdsfortegnelsen nøye før de benytter seg av produktet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...