Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

8 timer siden, mjauritz skrev:

Jeg ble mamma for første gang for en liten uke siden og stiller meg helt uforstående til hvordan disse mødrene kan gjøre dette mot barna deres. Mitt barn har blitt det viktigste i livet mitt og jeg er allerede bekymret for alt mulig rundt henne.

Jeg ville aldri ha gjort noe som hadde utsatt mitt barn mer enn andre barn. Jeg ville aldri ha satt et beløp på hennes privatliv - og aller viktigst, hennes sikkerhet.

Jeg kan ikke forstå at de ønsker dette for deres barn. Jeg kan ikke skjønne at de setter barnet i en slik posisjon! 

Jeg vet jeg har kommentert her tidligere, men med et nytt perspektiv (som ny mor) så merker jeg at jeg faktisk syntes det er direkte omsorgssvikt å gjøre dette mot barnet sitt. Jeg syntes hver eneste blogger som velger å eksponere barnet sitt på denne måten er en uegnet forelder, for å sette cashflow foran barns behov er ikke å være en god mor (eller far).

Jeg er litt enig med deg. Slik eksponering av barn som vi ser på mange sv bloggene grenser til omsorgssvikt. Kanskje ikke politiet henter barna uten varsel omsorgssvikt, men bloggforeldrene hadde hatt godt av en samtale med barnevernet.

Det er noe med at foreldrene ikke setter barnets interesser først. I stedet kjører de på med deres eget egotripp med penger og selvskryt av deres fine familier. Nå jeg ser det utenfra begynner jeg å lure på om foreldrene setter seg selv først i andre situasjoner også? Bloggforeldrene viser jo tydelig at de på hvertfall ett område ikke har barnets beste som førsteprioritet.

Gratulerer med baby mjauritz  :) Og velkommen til et nytt liv fullt av bekymringer og gleder.

Endret av Inocybe
Autokorrektur
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at bloggebarna også kan møte på unødvendige vanskeligheter når de starter på skolen. Som lærer ønsker man gjerne å se det beste i elevene sine. Dersom en elev ikke greier å ta beskjeder, følge regler, sitte i ro e.l. så tenker man at det er noe vi må jobbe med i klassen. Legge til rette, øve, finne en regel som passer eleven (Feks barn med ADHD eller gode, gammeldagse "lopper i blodet" ;-) ) 

Men det vil jo bli veldig vanskelig å ikke la seg farge av fordommer når et barn slår seg vrang og aldri gjør som resten av klassen hvis du vet at dette er et barn av en blogger som fronter veldig frie tøyler og snakker varmest om at barn ikke bør irettesettes/ bør få lov til å rope høyt i butikken/ leke i midtgangen på fly Feks.. Dette går andre veien også med et ekstremt "veloppdragent" barn som ikke vil skitne seg ut i friminuttet eller vil smake på den usunne maten fra mat&helse-faget fordi det er sukker i sausen (ja, det skjer). I andre tilfeller vil det være myyyye enklere å prøve å forstå eleven ut fra seg selv. Eller hva når barnet kommer trøtt og ukonsentrert på skolen og så har læreren lest kvelden før at barnet har vært på sånn og sånn til langt på kveld. 

Ting som gjerne ikke er negativt i det hele tatt (noen barn er bare mindre glad i å leke i sølepytter Feks), vil kanskje behandles feil av lærere fordi man tolker det i lys av BLOGGEN, enten man vil eller ei. De største bloggerne får jo gjerne oppslag i nettaviser også, så det er ikke bare til å unngå å gå inn på bloggen.

 

For ikke å snakke om andre foreldre! Umulig at ikke ryktebørsen vil gå blant andre mødre. Mange voksne er nok også ekstremt nysgjerrige og kommer til å følge mye mer med på bloggebarna enn de ellers ville gjort. "Hva har hun på seg idag?  Hvordan ser matpakkene til den og den bloggernes barn ut"? Osv

 

Dessverre så tror jeg at mange bloggebarna vil få det tøft. De gis ikke muligheten til å gi sitt eget førsteinntrykk av seg selv ❤️ 

Endret av Bell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det er et økende fokus på eksponering av barn, og det har en del bloggere fått med seg. Noen er i gang med å rettferdiggjøre bruken av barna. Jeg leste et innlegg fra en blogger som nå hadde satt seg ned med barna for å diskutere emnet og sette noen regler. Bevissthet og samtale er bra, men hvor stort er det reelle valget? Hvis blogg er hovedinntektskilden til familien, er barna da i stand til å sette grensene, hvis den grensen betyr redusert inntekt?  Hvis de er vant til oppmerksomheten og opplever å være i mors og lesers sentrum, er de reflekterte nok til å forstå de negative konsekvensene? Og hva med langtidsperspektivet,; det som er greit i dag, er kanskje ikke greit om et år, ligger det på nettet så forsvinner det jo ikke. 

Det er jo ikke slik at jeg som forelder alltid kan lene meg på at dersom barnet synes det er greit så er det greit. Vi kan feks ikke ha pannekaker til middag hver dag, selv om barnet mener at det er greit, nettopp fordi jeg som voksen har større mulighet og kunnskap om hvorfor det ikke er greit. For meg blir derfor "barna synes det er greit å bli eksponert på bloggen", ikke en carte blanche for bloggeren til å fortsette eksponeringen. 

 

 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg @CecilieX, jeg synes det er veldig betenkelig å overlate dette valget til barna. Fordi, som du er inne på, de 1) er lojale og vil gjøre foreldrene fornøyde og 2) de ikke har forutsetninger til å vite hva de sier ja til. Noen valg skal rett og slett ikke være opp til barn. 

Endret av ¤flicka¤
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement

Bloggere som hardnakket påstår at det er helt greit og risikofritt å gjøre barn til offentlige personer og en viktig del av iscenesettelsen av seg selv, gjerne som gode foreldre med riktige familieverdier og mye kjærlighet og varme, vil mest sannsynlig ikke endre konseptet sitt såfremt lesertall/likes ikke påvirkes negativt av det de gjør.

Det er synd, for det hjelper jo så lite om barn og foreldre er så søte, flotte, snille og tilsynelatende harmoniske som bare det. Risikoen for skadevirkninger for overeksponerte barn vil alltid være der, det er derfor Barneombudet, Datatilsynet, Barnevakten og mange andre, oppfordrer til varsomhet, selv på mer private arenaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, @CecilieX. Jeg blir forundret over hvor lite reflektert det går an å være, om man tror at mindreårige er i stand til å forstå konsekvensene av å bli eksponert i SoMe. Barn er som oftest lojale mot foreldrene, og de kan bli satt i en vanskelig situasjon, hvis de skal være med på å bestemme. Da er det bedre at den voksne søker råd fra kompetente fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite innspill. Å manipulere andres bilder og film, er svært enkelt. Ungdom og barn gjør også det, tar et bilde og setter det inn i annen kontekst eller lager en meme (bilde med egenlaget tekst til). Samme kan du gjøre med film, legge inn egen lyd/tekst. Et ganske uskyldig bilde kan dermed harselleres over, og for 13-14-åringer vil det være sårende med ganske uskyldig tekst til bildet av dem selv også. Ikke sikkert at det skjer i nærmiljøet til bloggerbarnet, ikke sikkert barnet får vite om det, men det er uansett en side av denne saken. Jo flere bilder og filmer det ligger ute, jo mer materiale å ta av. 

 

(Selv satt jeg bak to gutter på cirka 14-15 på bussen som lo seg fillete av snappen til en stor blogger. Sendte snap tilbake også. De lo ikke på en god måte, for å si det sånn.)

Endret av Francis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barna synes det er ok, er IKKE medgivende. Ærlig talt, de bloggerne som tenker det er....*piiip* i hodet. 

Pressen må jo alltid ha foreldres godkjennelse når barn skal intervjues eller fotograferes og publiseres. I barnehage og skole må det jo alltid levereres inn godkjennelse til at barnet blir fotografert som en del av dokumentasjonen. 

Men dilemmaet oppstår jo når det er foreldrene selv som står bak kameraet. Er de da kapable til på ta rett valg for sine barn?

 

FNs barnekonvensjon understreker at valg skal tas til barnets beste. Barnekonvbensjonen komk opp på grunn av at barn er barn, altså ikke alltid fullt ut moden for å ta riktige valg, sitat;  "at «barn på grunn av sin fysiske og psykiske umodenhet har behov for spesielle beskyttelsestiltak og særlig omsorg, herunder egnet lovfestet beskyttelse både før og etter fødselen»,

Noter  dere at det gjelder også ufødte barn og Artikel 16 er spesielt interessant.

Art 16.

1. Ingen barn skal utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, sin familie, sitt hjem eller sin korrespondanse, eller for ulovlige angrep mot sin ære eller sitt omdømme.

2. Barnet har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep.

Artikkel 32:

1. Partene anerkjenner barnets rett til beskyttelse mot økonomisk utbytting og mot å utføre ethvert arbeid som kan være farlig eller til hinder for barnets utdanning, eller skadelig for barnets helse eller fysiske, psykiske, åndelige, moralske eller sosiale utvikling.

Hvordan vet vi at barnas interesse blir satt først? Hvor lang tid "må" barn bruke på foreldrenes blogg? Går dette på bekostning av barnas egne fritidsintresser, sosial samvær, egen intresse, hvile, etc? Kort sag: får barn være barn?

http://www.fn.no/FN-informasjon/Avtaler/Menneskerettigheter/FNs-konvensjon-om-barnets-rettigheter-Barnekonvensjonen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement
12 timer siden, Ultiva skrev:

Et innlegg fra Kristin Gjelsvik som er vel verdt å lese:

http://m.styleconnection.blogg.no/1449097638_eksponering_av_barn_p.html

Jeg legger merke til at hun konkluderer med at det er ok å eksponere "uskyldige søte bilder" og at hun selv dersom hun hadde fått barn, ville følt det feil å ikke poste bilder selv om hun følte en "ubehagelig usikkerhet" over det. På meg virker det litt rart, men hun skriver jo helt hypotetisk. Det er ikke godt å vite om hun faktisk hadde publisert barnebilder til tross for ubehag og usikkerhet. Jeg tviler egentlig litt på det. Forøvrig tviler jeg også på om søte uskyldige barnebilder er risikofri, med hun skal ha for å ta opp problemstillingen. Veldig bra!

Endret av MinnaMilanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fra Advokatfirmaet Staff har skrevet en artikkel om dette: http://www.advokat-staff.no/Ytringer/Barns-personvern-i-sosiale-medier

http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-och-media/Sma-barns-utsatthet-pa-internet/

"Inom några år kommer vi kanske att få se rättsfall där innebörden i Föräldrabalkens förbud mot "annan kränkande behandling" prövas i förhållande till sociala medier. Vad säger juridisk expertis? Var går gränsen för vad man kan skriva om sitt barn på Internet? Vilka bilder kan publiceras? Barnet är i en ålder där han/hon inte kan bestämma själv utan behöver vuxna som träder in som ställföreträdande autonomipersoner. Om föräldern sviktar i sitt omdöme måste det finnas någon annan som träder in och värnar om barnets integritet. Barnombudsmannen kan här få här en ny uppgift."

Og mens vi venter på lovendring, da noen foreldrer tydligvis tenker at så lenge det er lov (alltså ikke straffbart) så er det OK. Jeg synes faktisk at bloggbarna burde få en egen representant som ser etter deres retigheter.

Som voksne har vi rett til vern av privatliv, men det har tydligvis ikke de svakeste av oss - nemlig barn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst så er denne debatten viktig da flere av de største kommersielle bloggerne som overeksponerer barna sine nå er gravide med barn nr 2 og 3. Hva med å benytte anledningen til å starte på nytt og å endre sin kritikkverdige praksis?

Det er lov å håpe på at de som overeksponerer barna sine kan reflektere over alt som presenteres i denne tråden; av linker til forskning, erfaringer, Barnekonvensjonen og lenker til yrkespersoners kvalifiserte uttalelser. Håpet er jo at disse offentlige bloggerne endrer praksis og velger å skjerme barna sine, slik de aller fleste andre kjendiser har tatt et bevisst valg om å gjøre. 

Å spørre 4-åringen om det er greit å legge ut en video av dem på bloggen er bare tragisk. En fireåring har ingen forutsetninger til å forstå hva det innebærer. Min 5-åring vil gjerne kjøre farfars firehjuling alene, min ett-åring vil gjerne sitte på rumpa og spise småstein. Man kan ikke overlate alle avgjørelser til barna, da forsømmer man sine foreldreoppgaver nokså grovt. Og som flere allerede har poengtert; barn er ytterst lojale mot sine foreldre. Nøkkelen er å tenke på hva som er til det beste for barna, ikke hva som er til det beste for kjendisstatusen og pengehaugen.

Hva er viktigst? At barna beholder sitt privatliv og integritet, eller å eie 100 par med høyhælte sko? 

Endret av Ultiva
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ultiva skrev:

 

Å spørre 4-åringen om det er greit å legge ut en video av dem på bloggen er bare tragisk. 

 

Jepp. De har ikke beslutningskompetanse, og jaggu ser det ut til at foreldrene mangler det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, CecilieX skrev:

Det er et økende fokus på eksponering av barn, og det har en del bloggere fått med seg. Noen er i gang med å rettferdiggjøre bruken av barna. Jeg leste et innlegg fra en blogger som nå hadde satt seg ned med barna for å diskutere emnet og sette noen regler. Bevissthet og samtale er bra, men hvor stort er det reelle valget? Hvis blogg er hovedinntektskilden til familien, er barna da i stand til å sette grensene, hvis den grensen betyr redusert inntekt?  Hvis de er vant til oppmerksomheten og opplever å være i mors og lesers sentrum, er de reflekterte nok til å forstå de negative konsekvensene? Og hva med langtidsperspektivet,; det som er greit i dag, er kanskje ikke greit om et år, ligger det på nettet så forsvinner det jo ikke. 

Det er jo ikke slik at jeg som forelder alltid kan lene meg på at dersom barnet synes det er greit så er det greit. Vi kan feks ikke ha pannekaker til middag hver dag, selv om barnet mener at det er greit, nettopp fordi jeg som voksen har større mulighet og kunnskap om hvorfor det ikke er greit. For meg blir derfor "barna synes det er greit å bli eksponert på bloggen", ikke en carte blanche for bloggeren til å fortsette eksponeringen. 

 

 

Amen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Noen fra Advokatfirmaet Staff har skrevet en artikkel om dette: http://www.advokat-staff.no/Ytringer/Barns-personvern-i-sosiale-medier

http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-och-media/Sma-barns-utsatthet-pa-internet/

"Inom några år kommer vi kanske att få se rättsfall där innebörden i Föräldrabalkens förbud mot "annan kränkande behandling" prövas i förhållande till sociala medier. Vad säger juridisk expertis? Var går gränsen för vad man kan skriva om sitt barn på Internet? Vilka bilder kan publiceras? Barnet är i en ålder där han/hon inte kan bestämma själv utan behöver vuxna som träder in som ställföreträdande autonomipersoner. Om föräldern sviktar i sitt omdöme måste det finnas någon annan som träder in och värnar om barnets integritet. Barnombudsmannen kan här få här en ny uppgift."

Og mens vi venter på lovendring, da noen foreldrer tydligvis tenker at så lenge det er lov (alltså ikke straffbart) så er det OK. Jeg synes faktisk at bloggbarna burde få en egen representant som ser etter deres retigheter.

Som voksne har vi rett til vern av privatliv, men det har tydligvis ikke de svakeste av oss - nemlig barn.

Interessante lenker du kommer med:

"Dersom man for eksempel velger å dele opplysninger om at barnet har en ADHD-diagnose på en åpen blogg, vil dette kunne gjøre det vanskeligere for barnet å søke jobb senere. Hvis man som forelder ønsker å dele slike sensitive personopplysninger, for eksempel for å bryte ned tabuer eller for å dele erfaringer, kan det være en idé å anonymisere barnet."

"Gode grunner taler for å begrense deling av barns personopplysninger. Foreldrenes egeninteresse i å få ”likes” eller andre former for bekreftelse, kan ikke rettferdiggjøre at store mengder informasjon om et barn blir delt."

Begge er hentet fra hjemmesiden til:

http://www.advokat-staff.no/Ytringer/Barns-personvern-i-sosiale-medier

Endret av Ultiva
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at mye av bloggeratferden som beskrives er så langt fra mine egne moralske prinsipper at jeg føler meg litt som mor Theresa (før det ble avslørt at hun hadde svin på skogen☺️).  Kald og kynisk kapitalisme. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint med en diskusjon rundt dette... Jeg leser aldri slike blogger, rett og slett fordi jeg ikke vil bidra til at de får flere klikk, fordi jeg synes eksponeringen av barna er forkastelig, men man får jo med seg mye via nyheter/sosiale medier. Helt utrolig å høre om hvordan bloggere bevisst holder tilbake opplysninger om barna for å dra flere lesere. Lurer virkelig på hvordan dette vil få konsekvenser i fremtiden. 

Dette gjelder jo til en viss grad foreldre som overeksponerer ungene sine i sosiale medier også (selvsagt ikke i like stort omfang). Mange som legger ut enormt med bilder og opplysninger på Instagram og Facebook.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Ultiva jeg vil tro at når glippen først har skjedd, så ligger det store tap i både antall klikk og annonseinntekter. Derav stillheten og "håper på at dette gikk folk forbi" holdning. Dåp og diverse andre begivenheter er jo et eneste stor marked for å reklamere med tilsvarende inntekt eller sponsing. Det står også i barnekonvensjonen at foreldrene har ansvaret for å gjøre det som er til barnets beste, noe ganske mange korttenkte bloggere ikke gjør. Det er som mange har nevn før meg, det er kapitalen som rår blant foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
1 time siden, O.G. skrev:

Har dere lagt merke til hvor gale de blir når noen i kommentarfeltet påpeker det her? :fnise:

Tydelig at man dermed treffer et heller ømt punkt. Evt. bloggeren føler sin egen narcissisme angrepet ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Tydelig at man dermed treffer et heller ømt punkt. Evt. bloggeren føler sin egen narcissisme angrepet ... 

Tror jeg også ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...