Tomine85 Skrevet 9. april 2016 #161 Del Skrevet 9. april 2016 Endelig en diskusjon som ikke omfatter at man diskuterer navnet, klærne osv. til barnet negativt, men hvordan barnene til bloggere har det. Takk😊 Jeg skjønner ikke at det skal være lov å brette ut alt om barnene sine på Internett. Jeg er verken blogger eller offentlig, men har vært gjennom alles foreldres mareritt. Vi flyttet til ett nytt hus, bare 2km fra forrige, men ett nytt sted. Etter ett år fikk jeg venneforespørsel på face. Det var fra en nabo som jeg hadde vært på hils eller snakket med noen ganger når jeg gikk tur med barnet mitt. 1,5år etter jeg godkjente han ble det lagt ut i avisen om barnerom i kjelleren, Google barnerom i kjelleren, så kommer dette opp. Det var naboen vår som jeg hadde godkjent for 1,5år siden. Man vet aldri hva som skjer. Jeg har ikke mange venner på face. Prøver å ha de nærmeste, eller gamle skolevenner og naboer. Nabo som man ikke kjenner burde man ikke godkjenne. Det lærte jeg. Bloggere legger ut alt mulig rart og har flere tusen følgere de ikke kjenner. De skriver t.o.m at barnene går for første gang alene hjem fra skolen. Og legger ut dette før barnene er vel hjemme. Ikke bare krenker de barna sine, men det kan også være farlig at de legger ut så mye om dem!!! 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 9. april 2016 #162 Del Skrevet 9. april 2016 3 timer siden, Tomine85 skrev: Endelig en diskusjon som ikke omfatter at man diskuterer navnet, klærne osv. til barnet negativt, men hvordan barnene til bloggere har det. Takk😊 Jeg skjønner ikke at det skal være lov å brette ut alt om barnene sine på Internett. Jeg er verken blogger eller offentlig, men har vært gjennom alles foreldres mareritt. Vi flyttet til ett nytt hus, bare 2km fra forrige, men ett nytt sted. Etter ett år fikk jeg venneforespørsel på face. Det var fra en nabo som jeg hadde vært på hils eller snakket med noen ganger når jeg gikk tur med barnet mitt. 1,5år etter jeg godkjente han ble det lagt ut i avisen om barnerom i kjelleren, Google barnerom i kjelleren, så kommer dette opp. Det var naboen vår som jeg hadde godkjent for 1,5år siden. Man vet aldri hva som skjer. Jeg har ikke mange venner på face. Prøver å ha de nærmeste, eller gamle skolevenner og naboer. Nabo som man ikke kjenner burde man ikke godkjenne. Det lærte jeg. Bloggere legger ut alt mulig rart og har flere tusen følgere de ikke kjenner. De skriver t.o.m at barnene går for første gang alene hjem fra skolen. Og legger ut dette før barnene er vel hjemme. Ikke bare krenker de barna sine, men det kan også være farlig at de legger ut så mye om dem!!! http://www.nrk.no/ho/hadde-lydtett-barnerom-i-kjelleren-1.12508995 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomine85 Skrevet 9. april 2016 #163 Del Skrevet 9. april 2016 (endret) 48 minutter siden, Amafalathiel skrev: http://www.nrk.no/ho/hadde-lydtett-barnerom-i-kjelleren-1.12508995 Ja, det kan du si. Og når politiet hår ut med at man skal være forsiktig med hva man legger ut, så er det ihvertfall en tankevekker for offentlige personer. Han her har leid drøssevis med biler som han har brukt overalt i landet, politiet gikk ut i avisen at de tror han har brukt de til å observere😳 Sånne folk kan være nærmere enn man tror! Han her solgte huset sitt denne uken, så hvor han gjør av seg vet man ikke! Endret 9. april 2016 av Tomine85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olava Skrevet 9. april 2016 #164 Del Skrevet 9. april 2016 Jeg skulle ønske bloggerne tenkte mer på nettvettreglene når de faktisk vurderer å blottlegge livet til barna sine på den måten. At de gjør det med seg selv er greit nok, det er deres eget valg. Men barna kan ikke velge, og de vet heller ikke hvor farlig internett faktisk kan være. Har bloggerne egentlig glemt at det finnes noe som heter nettvettregler? Da jeg var yngre så møtte jeg mange gjevnaldrende barn på Internett som ikke ville fortelle meg hverken alder eller fornavn eller noe som helst slikt, fordi foreldrene hadde fortalt at det kunne være farlig å dele for mye informasjon om seg selv til fremmede. Har dette gått i glemmeboka hos mange? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pizzaface Skrevet 9. april 2016 #165 Del Skrevet 9. april 2016 Det var bra det Jenny Skavlan skrev. Snart syns vel folk flest at det med eksponering av barn i blogger er like harry som at folk tenner siggen med barna i bilen. Alle vet at det er feil og skadelig for barna, men noen bryr seg tydeligvis mer om seg selv, rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 9. april 2016 #166 Del Skrevet 9. april 2016 Blogger som driver livstils/mote-blogg og 7 av de siste 25 bildene på IG er av og med barn. Disse bildene får alltid 2-4000 flere likes enn andre bilder. Jeg synes det er en skremmende utvikling. Penga rår. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bluebird1992 Skrevet 9. april 2016 #167 Del Skrevet 9. april 2016 (endret) Er det noen som vet om det er flere politikere som har engasjert seg i dette? Jeg synes det er rart at flere ikke tar fatt i dette problemet. Endret 10. april 2016 av TallulahBGood Skrivefeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøsøta Skrevet 10. april 2016 #168 Del Skrevet 10. april 2016 Den 9. april 2016 at 16.51, Pizzaface skrev: Det var bra det Jenny Skavlan skrev. Snart syns vel folk flest at det med eksponering av barn i blogger er like harry som at folk tenner siggen med barna i bilen. Alle vet at det er feil og skadelig for barna, men noen bryr seg tydeligvis mer om seg selv, rett og slett. Haha, god sammenligning! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøsøta Skrevet 12. april 2016 #169 Del Skrevet 12. april 2016 Den 9. april 2016 at 17.16, Francis skrev: Blogger som driver livstils/mote-blogg og 7 av de siste 25 bildene på IG er av og med barn. Disse bildene får alltid 2-4000 flere likes enn andre bilder. Jeg synes det er en skremmende utvikling. Penga rår. Men det starter jo allerede med graviditeten! Først nyheten som booster interessen og så holder lesertallene seg høyt gjennom hele svangerskapet. Ikke glem hvor mye man kan bli overbevist om hva man trenger når man skal ha barn. Jeg husker det godt jeg, alle som forsøkte å overbevise meg om at jeg trengte det dyreste av all slags utstyr. Babyutstyrindustrien er ram! Og det er perfekt for bloggerne - privat, spennende, koselig og et stort inntjeningspotensiale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 12. april 2016 #170 Del Skrevet 12. april 2016 Graviditet og clikbaiting er på forunderlig vis forbundet. Noen starter sitt semi-kjendisliv med en (uplanlagt) graviditet og andre bruker den for alt den er verdt til promotering av produkter og støtte opp om illusjonen sv et perfekt liv. Ingenting er så perfekt som en perfekt graviditet med en perfekt mann - så lenge man har de perfekte småbarnsprodukter vel å merke. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 12. april 2016 Forfatter #171 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Klart det er fristende å skrive om baby og mage og kropp og alt man kan kjøpe til seg selv og baby når man er gravid. Klart det er superfristende for forhandlere å bruke bloggene som markedsføringskanal for ymse utstyr man trenger og ikke trenger men bare MÅ ha fordi det er så fint eller rett og slett fordi redebyggerinstinktene tar helt over. Graviditet og søte små babyer selger - jeg er sikker på at de aller høyeste salgstallene til både Se&hør og tabloidavisene er når de kan bringe nyheten om en ny kjendisbabys ankomst. Jeg er jo ikke akkurat noen tilhenger av det å selge et glanset bilde av privatlivet sitt som levebrød som generell forretningside, men jeg er endra mindre fan av å selge et mer eller mindre uoppnåelig bilde av perfekte svangerskap og skjønne, uskyldige, ikke-samtykkekompetente babyer for å tjene til livets opphold. Og så lurer jeg på hvor mange "se vi skal ha baby!"-videoer og stadige bilder og innlegg om navngitte småtasser vi hadde sett på bloggene dersom man ikke fikk betalt for det. Endret 12. april 2016 av pøbelsara 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 12. april 2016 #172 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Akkurat det med at ufødte barn melkes for alt de er verdt kommersielt og i annonsekroner allerede måneder før de kommer til verden er kanskje den grelleste varianten av eksponering av barn i blogg. Man vet liksom ikke hvor man skal begynne å forklare og reflektere omkring hvor feil det er på alle tenkelige vis. Endret 12. april 2016 av Aricia 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 12. april 2016 #173 Del Skrevet 12. april 2016 Well said @pøbelsara og @Aricia Nå skal tydelig kjøpepresset inn på fødestua. Nei sorry, den kommer før barnet er født. I form av megadyre stellevesker, vogner, klær, merke-smokker, merkeklær. Og det til en baby som strengt tatt bare behøver bleie, mat og noe varmt på kroppen. DER bør fokuset ligge. Og så legge til promotering av ufødte/små barn som ikke samtykker, bare for inntektenes skyld. Og til slutt, men ikke minst, fokuset på kropp og utseende som alltså nå begynner før den stakkars ungen er født. I form av magebilder offentlig, fokus på trening, klær, minst mulig opp i vekt (og tilhørende minst mulig baby....bare se graviditetsforum på internett...).... Hva med fokus på at mor og barn er friske? Sånn helt enkelt. http://www.babyverden.no/blogg/legebloggen/kroppspresset-har-nadd-bade-mor-og-livmor/ 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 12. april 2016 #174 Del Skrevet 12. april 2016 Det grelleste eksemplet er den bloggeren som anbefalte så varmt et rosa bilsete som matchet barnevognen, og så viste det seg at det var absolutt verst i test. Hun ble konfrontert med fakta, og henviste til en flere år gammel, betalt test som skulle vise at setet var bra. Senere forsnakket hun seg, og avslørte at hun privat brukte et helt annet sete, et som var testet og sikkert. Dette er et par år siden nå, før det store fokuset på merking av reklame, så jeg er jamen ikke sikker på at leserne fikk med seg at omtalen av det dårlige setet var kjøpt og betalt. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøsøta Skrevet 12. april 2016 #175 Del Skrevet 12. april 2016 26 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Og til slutt, men ikke minst, fokuset på kropp og utseende som alltså nå begynner før den stakkars ungen er født. I form av magebilder offentlig, fokus på trening, klær, minst mulig opp i vekt (og tilhørende minst mulig baby....bare se graviditetsforum på internett...).... Hva med fokus på at mor og barn er friske? Sånn helt enkelt. http://www.babyverden.no/blogg/legebloggen/kroppspresset-har-nadd-bade-mor-og-livmor/ Ja nemlig, for ikke å snakke om kroppspresset på de gravide når graviditeten framstilles like rosa, perfekt og glanset som den sponsede og stylede stua. Det er greit når det er en stue, men når det er forventningene til hvordan en graviditet skal se ut, vekt på både mor og barn, hvor mye man skal klare å trene i graviditetetn, da blir liksomvirkeligheten direkte skadelig tenker jeg. Og jeg er jo ikke alene om det selvsagt.. http://www.klikk.no/foreldre/gravid/kroppspress-pa-gravide-1451473.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 12. april 2016 #176 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Takk for at flere tar opp problematikken rundt kommersialisering av det ufødte liv og blogg! Nå er det jo rene babyboomen i blogglandia, og alt fra perfeksjonisme på rosa sukkerspinn til personlige anligender som forhold/relasjoner og førstefødtes reaksjon på nyheten, skal publiseres til flere tusen på én gang, gjerne med en annonselenke i tillegg. Her utnyttes småbarn som er gamle nok til å ha en tydelig mening selv men blir overhørt, småbarn som ikke er istand til å forstå rekkevidden av salget av egen barndom, og til og med det ufødte barnet i mors liv er sentrum for mors forretningsdrift i tiden frem til fødsel og langt frem i tid. All ære til de vordende foreldrene som står frem i media og vender denne adferden både ryggen og finger'n. Jeg gleder meg til IKKE å bli kjent med disse barna før jeg noensinne skal ha noe med de å gjøre, hvis noen gang. Det er ille nok å være det mest kjente bygdebarnet som alle tror de kjenner. Hvordan må det føles å være den mest kjente blogger-ungen i hele landet ved skolestart, med egen insta-, twitter-, FB-fanpagekonto, snapchat og hashtags foruten bloggen fordi mor og far syntes det var greit å være opptatte med å publisere hver eneste sykdom, tåre, skrubbsår, gullkorn og antrekk flere ganger om dagen fremfor å være 100% tilstede i barnas liv? Endret 12. april 2016 av Cornucopia Skrivefeil 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 12. april 2016 #177 Del Skrevet 12. april 2016 Har sett tilfelle der blogger har alt for lite klær på barnet for å ta bilder og klager over at barnet var kaldt etterpå, er jo motbydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 12. april 2016 #178 Del Skrevet 12. april 2016 2 timer siden, Cornucopia skrev: Takk for at flere tar opp problematikken rundt kommersialisering av det ufødte liv og blogg! Nå er det jo rene babyboomen i blogglandia, og alt fra perfeksjonisme på rosa sukkerspinn til personlige anligender som forhold/relasjoner og førstefødtes reaksjon på nyheten, skal publiseres til flere tusen på én gang, gjerne med en annonselenke i tillegg. Her utnyttes småbarn som er gamle nok til å ha en tydelig mening selv men blir overhørt, småbarn som ikke er istand til å forstå rekkevidden av salget av egen barndom, og til og med det ufødte barnet i mors liv er sentrum for mors forretningsdrift i tiden frem til fødsel og langt frem i tid. All ære til de vordende foreldrene som står frem i media og vender denne adferden både ryggen og finger'n. Jeg gleder meg til IKKE å bli kjent med disse barna før jeg noensinne skal ha noe med de å gjøre, hvis noen gang. Det er ille nok å være det mest kjente bygdebarnet som alle tror de kjenner. Hvordan må det føles å være den mest kjente blogger-ungen i hele landet ved skolestart, med egen insta-, twitter-, FB-fanpagekonto, snapchat og hashtags foruten bloggen fordi mor og far syntes det var greit å være opptatte med å publisere hver eneste sykdom, tåre, skrubbsår, gullkorn og antrekk flere ganger om dagen fremfor å være 100% tilstede i barnas liv? 🙏👍 Noen ganger har jeg lyst til å kopiere alt du skriver og lime inn på respektives facebooksider... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 13. april 2016 #179 Del Skrevet 13. april 2016 6 timer siden, Sobril skrev: 🙏👍 Noen ganger har jeg lyst til å kopiere alt du skriver og lime inn på respektives facebooksider... Takk! Bare å klippe og lime, men dessverre er det nok pengene som rår så vet ikke om det hjelper så mye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 13. april 2016 #180 Del Skrevet 13. april 2016 Jeg savner den gamle grave journalistikken, der media hadde som fremste oppgave å avdekke, avsløre. I dag dilter de jo etter, blant annet, diverse rosa/mamma-bloggere uten et eneste kritisk spørsmål. Og uten å stille seg spørsmålet om intervjuobjektet burde beskyttes mot seg selv, og om ikke barna i alle fall burde beskyttes. Og så lurer media på hvorfor færre og færre vil betale for avisa.... de som vil lese sladder vil ikke betale, og vi andre leser og betaler ikke fordi det ikke står noe vettugt. DET er dog en annen diskusjon! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå