Gå til innhold

Hva har folk i mot hjelpepleiere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På min arbeidslass er vi 10 ganger flere hjelpepleiere/ helsefagarbeidere/ assistenter enn sykepleiere. Det sier seg selv at det er flest sykemeldte av disse gruppene. Men sykepleierne er også sykemeldte.

En annen grunn til at hjelpepleiere/ helsefagarbeidere/ assistenter er sykemeldte er at det er vi som utfører de fysisk tunge oppgavene - noe som tærer på selv om vi bruker hjelpemidler og korrekte metoder under forflytning. 

Anonymkode: 242e4...d0e

Hva var den første grunnen?

Anonymkode: c4d8c...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stell, mating, pleie, enkelt sårskift, disponering av medisin fra dosetter om de har løyve. De har ikke lov å dispensere ut medisiner som ikke ligger i dosett, som feks oxynorm om pasient har behov for mer smertestillende. 
Sykepleieutdannelsen er klinisk anlagt, mer om diagnosiseirng, forebygging og behandling, i samråd med lege. De dispenserer ut medisiner, øker doser i samsvar med leges vurdering, kan gi ekstra medisiner, morfiner/opiater, og har hovedansvar for sårstel/postop stell av pasienter, og delegerer oppgaver til hjelpe/vernepleiere. 

Anonymkode: 2c49c...1a0

En hjelpepleier kan da dele ut eventuellmedisin som smertestillende og beroligende. Som hjelpepleier har jeg tilgang til medisinrommet - bortsett fra "dopskapet" Er jeg på vakt så er det jeg som tar vurderingen om en person skal få eventuellmedisin, og det er jeg som låser ut og gir denne medisinen. 

Anonymkode: 242e4...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og har ingenting i mot hjelpepleierne. Jeg har jobbet med mange gode, dyktige og herlige hjelpepleiere.

Dessverre er det i den yrkesgruppen råtne epler som i alle andre. Jeg har på flere arbeidsplasser opplevd kamp mellom hjelpepleier og sykepleiere og grunnen er hver gang at hjelpepleierne klager fordi sykepleierne har andre oppgaver som oftest de administrative og er derfor ikke like mye ute hos pasientene. Et sted måtte vi forklare hver gang vi gjorde andre oppgaver hvorfor vi forsvant fra avdelingen, det ble for dumt. Man må stole på at kollegene dine gjør den jobben de skal og ikke stikker av for å hvile seg. Har til og med fått klager for å være på lenge på medisinrommet, men pipa fikk en annen lyd når det ikke var nok sykepleiere på jobb og denne hjelpepleieren måtte hjelpe til å legge dosetter, da forsto hun hvor lang tid det noen ganger kan ta. Men dette er heldigvis få som oppfører seg sånn.

De aller fleste hjelpepleiere jeg har jobbet med har forstått at vi har noen like oppgaver og noen ulike og vi har jobbet sammen som et team.

Det krever også god ledelse for at et team skal jobbe godt sammen.

Anonymkode: ee2c3...f6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luigii
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det blir det. Skal vi si at de som har realfag på videregående og blir ingeniør, doktorer osv. har 6 år utdannelse fordi at de går noe på videregående som er rettet mot deres utdannelse? Skal vi si at de som går salg og service på videregående, så fagbrev så videre til markedsføring har 7 år utdannelse? :laugh::fnise: Eller de som har gått helse og sosial, fått fagbrev, så gått videre til sykepleier har 7 år utdannelse? :laugh::fnise: Komisk.... :erter:

Anonymkode: 7d148...4c1

Nei, nå drar du langt av sted her. På en yrkesskole så er faktisk norsk, matte, samfunn osv rettet mot helsefag. Studiespesialisering er allmennkunnskap, noe vi også har på helsefag, elektro, bygg osv. MEN vi har i tillegg teori som vi MÅ ha for å ta utdanningen (eller fagbrevet) = det blir jo en del av utdanningen. Hvis jeg velger å gå sykepleie, har jeg en samlet utdannelse på 7 år kan man vel si, men selve sykepleien er bare 3 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luigii
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det du sier er at matten du lærer på helse og sosial er spesielt rettet mot helsefagarbeidere? Gymmen dere har er helt spesiell og tilpasset helsefagarbeidere? Det nekter jeg å tro. Alle framtidige yrker har da nytte av det de lærer på videregående, men man teller jo ikke med det i utdannelsen for det om. 

Anonymkode: 745cf...06d

For det første er det yrkesskole. Nei, jeg mener ikke spesielt rettet mot faget. Men jeg mener at alle har nytte for seg i faget man tar. Og ja, matten er faktisk rettet mot faget. Husker vi hadde oppgaver om medisin, måltider, og alt man kan finne innen helsevesenet. Elektro hadde samme oppgavene, bygg også, men de eksemplene var innen deres felt. Jeg mener at de har laget bøkene for at vi skal kunne forstå det på en måte slik at vi også kan ta det i bruk i arbeidet, fordi det da er eksempel fra dagliglivet i helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsefag krever 2 år videregående + 2 år i lære/praksis. Man er ikke helsefagarbeider før man har gått gjennom dette, så føler det blir feil å si man kun trenger 2 år på vgs. Jeg tok påbygg tredje år, skal jeg si at jeg er barne-og ungdomsarbeider?

Sykepleie krever 3 år skole etter videregående. Men av de 3 årene på sykepleierskolen består jo også lære/praksis. Har hørt det er halve året eller noe. Eller 1 år? Så det er en viktig del.

Jeg tror mange er veldig innbilske. Hva får dere til å tro at noen av yrkesgruppene er hatet?? Kan dere lese tanker? Er det noe de konkret sier, eller er det bare overtolkning av alle blikk og setninger?

Anonymkode: f8320...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, luigii skrev:

Nei, nå drar du langt av sted her. På en yrkesskole så er faktisk norsk, matte, samfunn osv rettet mot helsefag. Studiespesialisering er allmennkunnskap, noe vi også har på helsefag, elektro, bygg osv. MEN vi har i tillegg teori som vi MÅ ha for å ta utdanningen (eller fagbrevet) = det blir jo en del av utdanningen. Hvis jeg velger å gå sykepleie, har jeg en samlet utdannelse på 7 år kan man vel si, men selve sykepleien er bare 3 år...

Man kaller det derfor fagbrev og ikke utdanning (selv om det selvfølgelig ER en utdanning). I språket vårt er det en allmenn forståelse for at når man sier "hun har fire års utdanning", så menes det utdanning hun har tatt ETTER videregående. Du kan argumentere til du blir blå, men det er nå engang slik det er. Tar du sykepleien har du tre år utdanning + et fagbrev. Jeg forstår ikke hvorfor dere prøver å telle med åra på vgs, er det fordi dere føler fagbrev er lite viktig? Dårligere enn noe annet? Det er det ikke. Jobb heller med å bli stolt av fagbrevet ditt :-) 

Anonymkode: 641bb...49e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at folk hater hjelpepleiere TS? Når du ikke engang vet hva de gjør. Har du laget en tråd kun for å provosere?

Anonymkode: 7bc32...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sykepleiere på sykehus er iallefall skikkelige bedritne mot hjelpepleiere. Har hørt flere sagt at de ønsker at ingen hjelpepleiere skal jobbe på sykehus. Personlig så valgte jeg å si opp jobben min pga nettopp en sånn sykepleier. Jeg opplever stor forskjell på sykepleiere på sykehus kontra sykepleiere som jobber på sykehjem. Jeg har utrolig mye kunnskap etter 20 år som hjelpepleier, jeg har i tillegg medisinkurs og dispansasjon til å ha/gi medisiner, jeg har kurs i sårstell. 

Et eksempel: vi får alle tildelt rom ved vaktskifte. Disse rommene har vi da ansvaret for igjennom hele vakten. Nevnte sykepleier kom og hentet meg pga hun ville at jeg skulle tørke opp oppkast på gulvet samt fullt sengeskift da en pasient hadde blitt akutt kvalm og kastet opp. Dette var da ikke på mitt rom i det hele tatt, men hun mente at det var ikke hennes jobb som sykepleier å vaske opp etter pasienten, selv om det var på hennes tildelte rom han lå på. Det var faktisk ikke mitt ansvarsområde heller, jeg hadde mer enn nok med mine. Jeg vasket ikke opp for henne. 

Nå jobber jeg på sykehjem, og trives så mye bedre. Sykepleierene jobber sammen med og på linje med oss hjelpepleiere. Ja, de har andre oppgaver enn oss hjelpepleiere, f.eks legge i dosetter. Men det tar faktisk ikke så lang tid, og de legger for 14 dager i gangen. 

Jeg har ofte ansvarsvakter selv om det er sykepleier på vakt. Da er det jeg som er medisinansvarlig og gir ut medisiner fra dosett, setter injeksjoner (subkutante), tar blodsukker og gir insulin, sårstell, gir behovsmedisin som sobril, paralgin forte, oxynorm.. Det kom faktisk ønske for noen år siden fra sykepleierene på avd at også hjelpepleiere skal være medisinansvarlige selv når det er sykepleiere på. 

Men ja, i mine 20 år som hjelpepleier så har jeg ofte opplevd ei nedlatende holdning fra sykepleiere. Det var faktisk flere på mitt kull som ville slutte da vi hadde 6 uker sykehuspraksis pga hvordan de ble behandlet på sykehuset. En skikkelig ukultur. 

Vi har faktisk (nå snakker jeg om den gamle hjelpepleierutdanningen, ikke det nye opplegget med helsefagarbeidere og fagbrev) mye av den samme undervisningen som er på sykepleierutdanningen. I Finland f.eks så kan man hoppe av sykepleierutdanningen etter 1.5 år og jobbe som hjelpepleier. Man kan når som helst ta de restrerende årene og bli sykepleier. Som sagt har jeg ikke kjennskap til helsefabarbeiderutdanning, men jeg tok utgangspunkt i hvordan det var da jeg gikk hjelpepleier for 20 år siden. 

Anonymkode: 2632b...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, luigii skrev:

Nei, nå drar du langt av sted her. På en yrkesskole så er faktisk norsk, matte, samfunn osv rettet mot helsefag. Studiespesialisering er allmennkunnskap, noe vi også har på helsefag, elektro, bygg osv. MEN vi har i tillegg teori som vi MÅ ha for å ta utdanningen (eller fagbrevet) = det blir jo en del av utdanningen. Hvis jeg velger å gå sykepleie, har jeg en samlet utdannelse på 7 år kan man vel si, men selve sykepleien er bare 3 år...

Nei, det er ikke jeg som drar den for langt av sted. 

Jeg har gått yrkesfag, jeg har fagbrev. Jeg vet hvordan dette foregår med oppbygging og jeg syns det du skriver i tråden er fullstendig pisspreik fra A til Å. 

Studiespesialisering er selvfølgelig ikke allmennkunnskap. Det er mye spesialisert, mange tunge fag. At du prøver å si at det er allmennkunnskap er et direkte hån mot alle som har fullført tre år på studiespesialisering. 

Det som er allmennkunnskap er det du lærer i matte, norsk, engelsk, samfunn, gym på yrkesfag. Allmennkunnskap. 

Jeg er enig med AB over. Jobb heller med å være stolt av fagbrevet ditt.

Anonymkode: 7d148...4c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. mars 2016 at 2.40, mellimassi skrev:

Slapp av, det er bare sykepleierne som har et behov for å rakke ned på hjelpepleierne. Kanskje fordi de ser hvor kort spranget er fra hjelpepleier til sykepleier? Da må man hakke på den under for å heve seg selv, vet du.

Noen bare må komme med en slik kommentar. Det er forsåvidt ganske innlysende du ikke har peiling hva du snakker om, spranget mellom hjelpepleier og sykepleier er ikke kort. Om du har peiling i den forstand at du er en av yrkesgruppene så lukker du bare øynene eller er bitter. Noen sykepleiere hakker ned på dem, men det er også hjelpepleiere som hakker ned på sykepleiere men det handler mer om personlighet og oppdragelse enn utdanningen man tok.. Hilsen ei som har jobba som begge deler!

Til Ts. 

Jeg har aldri opplevd at noen hater hjelpepleiere forsåvidt. Det er vell den typiske "de går bare og tørker gamle mennesker i rompa" holdningen mange dessverre har. Jeg kjenner forsåvidt og har nesten bare snakket med personer som har  stor respekt for hjelpepleiere og jobben de gjør.  De med holdningen nevnt ovenfor er ofte unge eller gutter faktisk. 

Anonymkode: 0ac52...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forsåvidt ganske innlysende du ikke har peiling hva du snakker om, spranget mellom hjelpepleier og sykepleier er ikke kort.

Så veldig langt er det faktisk ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mellimassi skrev:

Så veldig langt er det faktisk ikke.

Kanskje ikke på sykehjem, men på sykehus er spranget milelangt skal jeg si deg.

Anonymkode: 745cf...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, mellimassi skrev:

Så veldig langt er det faktisk ikke.

Det er faktisk det. Jeg vet ikke hvilken grunnlag du har for å si det å det spørs nok hvor man jobber. Men jeg jobber 6 år som hjelpepleier før jeg ble sykepleier. Jeg hadde ikke satt meg med over 100 000 kr i studielån og brukt 3 år på å studere sykepleien om det var så å si det samme. 

 

Anonymkode: 0ac52...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk det. Jeg vet ikke hvilken grunnlag du har for å si det å det spørs nok hvor man jobber. Men jeg jobber 6 år som hjelpepleier før jeg ble sykepleier. Jeg hadde ikke satt meg med over 100 000 kr i studielån og brukt 3 år på å studere sykepleien om det var så å si det samme. 

 

Anonymkode: 0ac52...a69

Herlighet for skriveleifer, ikke alltid lett å redigere innlegget på mobilen 😀

Anonymkode: 0ac52...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple_star
Den 19. mars 2016 at 21.21, AnonymBruker skrev:

En hjelpepleier kan da dele ut eventuellmedisin som smertestillende og beroligende. Som hjelpepleier har jeg tilgang til medisinrommet - bortsett fra "dopskapet" Er jeg på vakt så er det jeg som tar vurderingen om en person skal få eventuellmedisin, og det er jeg som låser ut og gir denne medisinen. 

Anonymkode: 242e4...d0e

Da gjør du i teorien mer enn du skal. På medisinkurset lærer vi at vi skal og har kun lov å gi fra ferdig istandgjorte doser. Men du steller dosen istand selv noe du i teorien ikke skal det.  Sykepleierne har en helt annen medisinopplæring enn oss og vi lærte å snakke med dem når det gjelder utdeling av eventuelt. Ofte sier de at jeg kan gi det som er vanlig, men dosen er fremdeles istandgjort i poser i medisinskuffene (feks ved bakvakt).

Slik du beskriver er nok heller unntaket. 

Endret av Purple_star
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...