Gå til innhold

Hva har folk i mot hjelpepleiere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle hater hjelpepleierne. hvorfor det?

Anonymkode: 669c2...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av, det er bare sykepleierne som har et behov for å rakke ned på hjelpepleierne. Kanskje fordi de ser hvor kort spranget er fra hjelpepleier til sykepleier? Da må man hakke på den under for å heve seg selv, vet du.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er den konkrete forskjellen på en sykepleier og hjelpepleier? samt hjelpepleier og assistent?

Anonymkode: 669c2...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

hva er den konkrete forskjellen på en sykepleier og hjelpepleier?

Sykepleiere har en treårig bachelor. Hjelpepleiere har to år på videregående.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hate er et sterkt ord og bør brukes med forsiktighet. 

Hvorfor mener ts at hjelpepleiere blir hatet ? 

Alle som jobber i helsevesenet har sin jobb å gjøre og en viss rang orden eksisterer, men ingen yrkesgrupper hater andre.

Har heller aldri hørt om pasienter som ikke liker hjelpepleiere som gruppe. 

 

Anonymkode: b7e4a...9eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ts ikke engang vet forskjell på en sykepleier, en hjelpepleier og en assistent  hvordan vet du da at det er hjelpepleiere som blir "hatet"?

Anonymkode: b7e4a...9eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpepleiere skal alltid klage så mye om dårlig rygg og helse. Og så sykemelder de seg i hytt og pine. Dette er i hvert fall mitt inntrykk av de jeg kjenner som jobber som det. Det finnes selvsagt unntak - noe det gjør i alle yrker.

Anonymkode: 9d592...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at folk "hater" hjelpepleiere? Er det bare en påstand du slenger ut?

For meg er hjelpepleiere ofte de skjønneste menneskene i hele helsevesenet.

Anonymkode: 294d4...a7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luigii

Mine erfaringer er at det er sykepleiere som er oftest sykemeldt... På hvilket grunnlag har jeg ikke noe med, så det skal jeg ikke kommentere noe på..  Alle jeg kjenner på jobb i helsevesenet har en eller annen gang klaget på dårlig rygg og lignende, samma hva utdanning de har.

 

9 timer siden, mellimassi skrev:

Sykepleiere har en treårig bachelor. Hjelpepleiere har to år på videregående.

Hjelpepleiere, eller helsefagarbeider som det nå heter, har faktisk 4 årig utdanning, ikke 2. To år på skolebenken og to år i praksis.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hater ikke hjelpepleiere.

Redigert:
Har du et problem i arbeidsmiljøet på jobben din? Det finnes alltid andre arbeidssteder.

Endret av Utenegenart
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær

Det var da en veldig bastant påstand Ts kommer med i HI. Jeg hater ikke hjelpepleiere. Jeg har derimot forståelse for at det kan være et tøft yrke, og at det kanskje kan være noen uoverensstemmelser mellom ulike yrkesgrupper innen helse-og omsorgsyrker.  Og fordommer mot ulike yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpepleiere skal alltid klage så mye om dårlig rygg og helse. Og så sykemelder de seg i hytt og pine. Dette er i hvert fall mitt inntrykk av de jeg kjenner som jobber som det. Det finnes selvsagt unntak - noe det gjør i alle yrker.

Anonymkode: 9d592...ed7

Hvorfor tror du de sykemelder seg da? Det er hjelpepleiere som har de aller fleste tunge stellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, luigii skrev:

Mine erfaringer er at det er sykepleiere som er oftest sykemeldt... På hvilket grunnlag har jeg ikke noe med, så det skal jeg ikke kommentere noe på..  Alle jeg kjenner på jobb i helsevesenet har en eller annen gang klaget på dårlig rygg og lignende, samma hva utdanning de har.

 

Hjelpepleiere, eller helsefagarbeider som det nå heter, har faktisk 4 årig utdanning, ikke 2. To år på skolebenken og to år i praksis.
 

To år på videregående og to år lærling. Det vil si to års yrkesutdanning. 

Anonymkode: 745cf...06d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luigii
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

To år på videregående og to år lærling. Det vil si to års yrkesutdanning. 

Anonymkode: 745cf...06d

Ja, men utdanningen er ikke fullført før lærlingtiden er over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpepleiere skal alltid klage så mye om dårlig rygg og helse. Og så sykemelder de seg i hytt og pine. Dette er i hvert fall mitt inntrykk av de jeg kjenner som jobber som det. Det finnes selvsagt unntak - noe det gjør i alle yrker.

Anonymkode: 9d592...ed7

Det er ikke rart de klager med de tunge løftene mange av de må gjøre i ugunstige stillinger. 

Hjelpepleiere er en svært viktig yrkesgruppe. Vi hadde aldri kunne fylt opp alle hjelpepleierstillingene med sykepleiere og det hadde vært helt uforsvarlig å fylle de med ufaglærte (noe som nå har blitt praksis hos en del private tjenester). 

Det eneste jeg har å utsette på hjelpepleiere er at de som var på det sykehjemmet jeg hadde praksis i som sykepleierstudent støtt og stadig prøvde å bruke meg som gratis arbeidakraft, men det ser jeg på som et "miljøproblem" på avdelingen og dårlig ledelse. I hjemmesykepleien var alle de hjelpepleierne jeg gikk med svært hyggelige og det var gjensidig respekt mellom hpl og spl.

Endret av Personenmeg
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, luigii skrev:

Ja, men utdanningen er ikke fullført før lærlingtiden er over..

Nei men jeg syns det er lærlingtiden som er selve utdanningen, og ikke de to årene på skolebenken, da man har flere andre fag enn bare helsefag.

Anonymkode: 745cf...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd forakt fra hjelpepleiere/vernepleier mot sykepleiere, tror det grunner i misunnelse, over rang/ utdannelse og arbeidsoppgaver som spl har som ikke hjelpepleiere får lov til å gjøre,(men som de kanskje tror er lett). 

Anonymkode: 2c49c...1a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør EGENTLIG en hjelpepleier? det er litt uklart for meg? hva er arbeidsoppgavene?

Hva slags autorisasjon har hjeplepleierne kontra pleieassistent? 
 

Anonymkode: 669c2...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luigii
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei men jeg syns det er lærlingtiden som er selve utdanningen, og ikke de to årene på skolebenken, da man har flere andre fag enn bare helsefag.

Anonymkode: 745cf...06d

Flere andre fag som samfunnsfag, der man lærer hvordan systemet fungerer og hvilke rettigheter osv man har som pasient, pårørende og pleier? Fag som norsk, hvor man lærer blant annet rettskriving og språket, noe som jeg ser ofte blir et problem i helsevesenet når vi får utenlandske på arbeidsplassen? (Ikke misforstå her, de er kjempeflinke og gjør en himla bra jobb, men språket er ofte litt problematisk enten det er i samtale eller under rapportskriving). Vi lærer matte, noe som hjelper med medisinutregning. Som helsefagarbeider har du ikke akkurat det ansvaret, men dersom noen trenger ekstra smertestillende eller noe, så er det greit å klare å regne ut om personen kan få det mtp hvor stor dose det blir, andre faste doser og tidsrom mellom tablettene. I matte lærer vi også om økonomi, for vi har ansvar for innkjøp av bleier og andre forbruksvarer, og kjenner jeg helsevesenet så godt som jeg tror, så har ikke alle kommuner like god råd, derfor må man sette seg inn i forskjellige leverandører for å finne et like bra produkt til en kanskje billigere pris. Vi har gym, holder oss i form med det, for det er neimen ikke hver dag man kan sitte stille over lengre tid på jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...