Gå til innhold

Flere som har meninger ang den nye fraværsregelen til regjeringen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria

Er så glad jeg er ferdig med vgs. Hadde aldri klart å fullføre med denne regelen. Jeg var veldig flink på vgs, 6 i de fleste fag, men jeg slet med fravær. Jeg var alltid til stede i vurderingssituasjoner, men vanlige timer var ofte utrolig vanskelig for meg og jeg slet veldig med det sosiale. Jeg ble også mobbet pga karakterene mine og min faglige interesse (jeg satt på første rad og rakk opp hånda hver gang læreren spurte om noe. Jeg greide ikke å bare droppe dette for at andre skulle like meg). Jeg trengte å komme meg vekk innimellom, og droppet timer som var sosiale eller føltes unødvendige (om vi skulle se på film, så jeg f.eks. heller filmen hjemme). 

Jeg er ganske sikker på at om 10% fravær hadde gjort at alle 6erne jeg fikk i alle vurderingssituasjoner ble gjort om til IV fordi jeg var borte fra filmvisning, skravling ("jobbing med særemne") og å se på andres framføringer, så hadde jeg gitt opp hele vgs. 

Takke seg til universitetet der folk ikke mobber deg fordi du liker det du studerer. 

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 9. mars 2016 at 10.26, AnonymBruker skrev:

Om ungdommene er på skolen til kl 15 vil kjøreskolene måtte ha åpent lenger fordi de ikke får kunder. Man har oppmøteplikt på jobb og det bør man absolutt ha på skolen også. Man går på skolen for å lære og kvalifisere seg til høyere utdanning, ikke for å ta lappen. Om man trenger lappen rekker man fint å ta den i sommerferien f.eks. Eller man kan ta den i helgene. Marked og etterspørsel.

Anonymkode: 8fac6...855

Det er jo på grunn av at mange har droppet timer for å gå på kjøretimer. Dette var helt vanlig praksis på min VGS der skoledagene var fra 8.30 til 15.45 mandag til fredag. 

Anonymkode: c2b4a...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.3.2016 at 19.56, AnonymBruker skrev:

Her omkring har kjøreskolene åpent fra 07:30 til 15:00, en normal arbeidsdag som muligens er litt lite gunstig for videregåendeelever, studenter og voksne mennesker i fast jobb. Jeg tenker selv at kjøreskolene da må omskolere seg for å ikke miste store kundegrupper, men dette vil selvsagt ta tid. 

Anonymkode: 922d9...d14

At kjøreskolene må OMSKOLERE seg er vel litt drøyt, men dersom du mener OMSTILLE så er jeg enig ;-)

Anonymkode: ffc27...ec2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Katten.2.0 skrev:

VGS er frivillig. Du må oppfylle visse krav for at du skal kunne få dokumentert ferdigheter. Det å ikke overstige 10% ugyldig fravær bør være en enkel sak for den gjennomsnittlige ungdom.

Handlinger får konsekvenser, det burde definitivt være gjeldende når man har rundet seksten år.

Nettopp, og hvem er det da denne ordningen går utover? De svakeste. Det er gjerne en grunn til høyt fravær på VGS. Latskap er selvsagt en grunn, men mistrivsel er gjeldende for mange. Mobbing, utbrenthet, manglende sosial tilhørighet, lav mestringsfølelse etcetcetc. Det er mange årsaker til høyt fravær på VGS. Er det ikke en idé å ta tak i årsaken til det høye fraværet, i stedet for å gi negative konsekvenser til de som åpenbart ikke klarer å henge med? Det er også lett å si at man kan få legeerklæring for psykisk sykdom, men tenker dere på alle de som sliter psykisk der det ikke blir tatt tak i? Det er jo DISSE som er de svakeste. 

Jeg misliker skolesystemet på mange plan. Skolesystemet er bygd opp for den gjennomsnittlige elev. De fleste elever faller utenom dette. Selv hadde jeg lite (0 i VG1 og VG2, men en bombe med (gyldig) fravær i VG3) fravær og fikk særdeles gode karakterer, men på slutten av VGS gikk jeg nesten på veggen. Dersom jeg hadde tatt meg mer fri i løpet av VGS er jeg sikker på at jeg hadde tatt. Jeg fikk ikke noe ut av skoledagene og satt langt til kvelds fordi jeg måtte gjøre skolearbeid. Jeg hadde altså dobbelt opp. Jeg hadde ikke et sosialt liv og fikk egentlig ikke tid til noe annet. For min del hadde det vært mye bedre med valgfritt oppmøte. Jeg hadde fått de samme karakterene uansett. Jeg er ikke noe særlig for å være på skolen bare for å være på skolen. Det må være et utbytte her, og når det ikke er det ser jeg ikke poenget. Det hendte ofte at lærerne sa at vi måtte være på skolen fordi det stod i regelverket, selv når vi ikke hadde noe å gjøre. 

Fraværsgrenser vil absolutt ikke hjelpe for de aller svakeste og vil gjøre slik at mange av disse ikke får karakter i fag. De får ikke vitnemål og kan dermed ikke gå videre i livet sitt. Ikke særlig fornuftig samfunnsmessig, eller hva? Det har hele tiden vært vektlagt å forhindre frafall og få så mange som mulig gjennom VGS. Dette strider imot dette prinsippet. Å gjøre det striktere hjelper ingen. Skal jeg også minne om at det også er obligatoriske sosiale aktiviteter? Hvem er det som vegrer seg for å dra på disse da? 

Jobb og skole er noe helt annet, så jeg ser heller ikke hvorfor folk sammenligner dette. Skolefravær er noe som kun går ut over en selv. Jobbfravær er noe som går ut over andre. 

"Handlinger får konsekvenser"? HVORFOR mener du at disse handlingene bør få konsekvenser? Hvorfor er det galt med valgfritt oppmøte på VGS? Mener du det bør være slik for studenter også? Hvis ikke, hvorfor kan studenter unnslippe dette i forhold til elever på videregående skole? Studentene er jo eldre og er nærmere arbeidslivet enn elever på videregående skole. Studenter har valgt å studere noe de trives med kontra elever på videregående skole som må ta bestemte fag. Studenter har større valgfrihet når det gjelder skolested. Det er vel heller ingen overraskelse at mange finner miljøer de trives bedre i på høyere utdanning enn på videregående skole. 

Anonymkode: c2b4a...ffc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Linaria skrev:

Er så glad jeg er ferdig med vgs. Hadde aldri klart å fullføre med denne regelen. Jeg var veldig flink på vgs, 6 i de fleste fag, men jeg slet med fravær. Jeg var alltid til stede i vurderingssituasjoner, men vanlige timer var ofte utrolig vanskelig for meg og jeg slet veldig med det sosiale. Jeg ble også mobbet pga karakterene mine og min faglige interesse (jeg satt på første rad og rakk opp hånda hver gang læreren spurte om noe. Jeg greide ikke å bare droppe dette for at andre skulle like meg). Jeg trengte å komme meg vekk innimellom, og droppet timer som var sosiale eller føltes unødvendige (om vi skulle se på film, så jeg f.eks. heller filmen hjemme). 

Jeg er ganske sikker på at om 10% fravær hadde gjort at alle 6erne jeg fikk i alle vurderingssituasjoner ble gjort om til IV fordi jeg var borte fra filmvisning, skravling ("jobbing med særemne") og å se på andres framføringer, så hadde jeg gitt opp hele vgs. 

Takke seg til universitetet der folk ikke mobber deg fordi du liker det du studerer. 

Veldig enig i dette. Dette er også slik jeg vil beskrive de fleste av timene på VGS. Jeg tror mange overvurderer kvaliteten på skoletimene på VGS. 

Anonymkode: c2b4a...ffc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt ikke noe om noen slik fraværsgrense, av flere overnevnte årsaker - det finnes nærmest utallige grunner som ikke innebærer latskap/unnasluntring som fører til høyt fravær! Jeg har selv hatt ganske mye fravær på vgs og også før det, men har jobbet beinhardt hjemme og sitter igjen med svært gode karakterer likevel. Må virkelig det å sitte i benkerader og mingle i friminuttet være hovedstempelet på hvor godt en lykkes i livet? JA til en mer TILPASSET skolehverdag, ikke til forsøk på å sette alle i samme bås :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du for stort fravær så har ikke lærerne godt nok grunnlag til å sette karakterer på deg. Det skaper unødvendig merarbeid med mye fravær.

Det finnes flust av muligheter for å få godkjent fravær. Vil du benytte deg av den videregående skolen, har du med å innfinne deg i reglementet - hvorpå det er enkelt å holde seg under ti prosent ugyldig fravær. Er dette ikke noe for deg, kan du ta fag som privatist.

Jeg er prinsipielt i mot enhetsskolen, men slik er det og da får man finne seg i reglene eller benytte de andre alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit å kreve max 10% fravær. Lurer på hvordan folk tror det er i arbeidslivet? Komme og gå som man vil, ikke være med på møter med de kjedelige folka, slippe sosialisering og nettverksbyggeing? Det er ikke sånn det fungerer, like greit å lære det med en gang. 

Anonymkode: e1076...c2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Har du for stort fravær så har ikke lærerne godt nok grunnlag til å sette karakterer på deg. Det skaper unødvendig merarbeid med mye fravær.

Det finnes flust av muligheter for å få godkjent fravær. Vil du benytte deg av den videregående skolen, har du med å innfinne deg i reglementet - hvorpå det er enkelt å holde seg under ti prosent ugyldig fravær. Er dette ikke noe for deg, kan du ta fag som privatist.

Jeg er prinsipielt i mot enhetsskolen, men slik er det og da får man finne seg i reglene eller benytte de andre alternativene.

Lærere har nok mer enn god kunnskap til å vite når de har vurderingsgrunnlag og når de ikke har det, det er ikke bare fravær som avgjør, det vil jo gjerne være kombinasjonen av fravær, kvaliteten på innlevert arbeid, gruppearbeid, resultater på prøver, IOP/vurderinger, foreldresamtaler etc. som til sammen utgjør et helhetsinntrykk. Man kan selvsagt ha anbefalinger om f. eks. timeantall i bunnen, men dette bør anses som veiledende og man bør ikke se seg blind på et rigid reglement all den tid den enkelte lærer kjenner sine elever best. 

Jeg mener at rigide regler der en alene bruker en statisk mengde fraværstimer som grunnlag for å ikke vurdere eleven er bak mål og umyndiggjør læreren som kapabel person til å vurdere dette. Det snakkes så mye om at læreren mangler autonomi, og istedet går man motsatt vei og innfører stadig mer byråkrati og statiske reglementer. 

Anonymkode: 0f5fa...856

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.3.2016 at 15.27, AnonymBruker skrev:

Hvordan skulle skolen ha tilrettelagt for denne fleksible arbeidstiden tenker du?

Ikke alle yrker har så fleksibel arbeidstid. Det kommer helt an på yrket. Jobber du på kontor og skal levere en rapport om 3 uker og du skal på ett møte i løpet av tiden, kan det gjerne være sånn at du ikke trenger å sitte på kontoret hver dag alle de tre ukene bare du får gjort jobben din. Kanskje må du ut og intervjue noen også. 

Mens jobber du for eksempel i butikk, sykehjem, lærer... Er du bare pokka nødt til å møte opp når du skal, og bli der til du er ferdig. Du kan ikke gjøre arbeidsoppgavene når det passer best for deg, eller avtale med kunder/pasienter/elever når det passer å møtes. En kan derfor ikke gå ut i fra at de fleste vil havne i yrker med fleksibel arbeidstid.

Om det skulle vært lik undervisning på vgs som på høyere studier, er problemet da at lærerne har større ansvar for elevene enn forelesere har til studentene. På høyere studier drar du på skolen for din egen del. Ingen forventer at foreleser skal mase på studenter om å møte opp, ringe hjem, ha ansvar for klassemiljø osv osv. Studenter som ikke møter opp, gidder ikke foreleser bry seg noe om. Om det blir frivillig å dra til timen på vgs, må lærere legge fra seg noe ansvar. Da er det evt foreldre som må ta seg av de ungdommene som ikke møter opp. Kan ikke lærere kreve at elever møter opp, kan de ikke gjøre noe med det når elevene faktisk ikke gjør det. 

Å dra på skolen frivillig, slik som på høyere studier, kan fungere for noen elever. Men absolutt ikke alle. Man må lide litt for fellesskapet. Man kan ikke tilrettelegge for 10 forskjellig type mennesker.

Barn/ungdommer som sliter, har bare godt av faste rutiner og regler. Mange klarer ikke å lage egne rutiner, så da må andre gjøre det for de. I lengden vil det være positivt, selv om det kan være kjedelig der og da.

Anonymkode: 32325...7ad

Jeg har ikke foreslått at skoler skal ha fleksibel "arbeidstid" i betydning av at man skal kunne velge når man deltar i de forskjellige timene (realistisk sett så ville det nok vært veldig ressurskrevende å tilby noe slikt for skoleverket), men at man ikke bør se seg blind på rigide regelverk. 

Ja, det er fortsatt mange yrker der man må møte opp presis, dette er likevel ikke sammenlignbart med en ren undervisningssituasjon. Unnlater du å møte på jobb så går det utover bedriften du jobber i, og jobber man som sykepleier e.l. så kan man sette pasientsikkerhet i fare osv. Så kritisk er faktisk ikke en ren undervisningssituasjon. Dessuten bør det ikke være på skolen man lærer plikter som å holde avtaler og å møte opp på plikter, dette er noe som bør læres hjemme. I den grad elever ikke klarer å lage seg rutiner så er dette til syvende og sist foreldrenes ansvar. Du skriver jo selv at man ikke bør tilrettelegge for forskjellige elevtyper, men ved å innføre (eller gjeninnføre) et mer rigid reglement så tilrettelegger man jo nettopp med tanke på de elevene der foreldrene bør ta tak, det er jo ikke skolens ansvar å lære barna å møte opp eller overholde sine forpliktelser. Jeg syntes vi heller bør stole på læreren og hans/hennes vurderingsevne, rent oppmøte på skolen er jo bare en liten del av vurderingsgrunnlaget som bestemmes av fravær, resultater på prøver og gruppearbeid, IOP/vurderinger, foreldresamtaler, hvorvidt vedkommende deltar aktivt i timer etc. Ved å innføre et rigid reglement fratar man lærere noe av autonomien og man risikerer at flere faller utenom. 

 

Anonymkode: 0f5fa...856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan ikke tilrettelegge hele skoleløpet for de som har vansker, jeg ser flere nevner de som sliter psykisk og sånn. Uansett, med friere tøyler, hvor tror dere de med vansker hadde valgt å være? Man ser jo på studier, der det ikke er like mye obligatorisk undervisning, at flere slutter fordi de ikke klarer å henge med. Å lese på egenhånd er også veldig vanskelig for noen, og de sliter med å møte opp nettopp fordi det ikke er obligatorisk. Jeg kan komme på fler ganger hvor medstudenter har spurt meg om ting vi lærte på forelesning en dag de valgte å gjøre helt andre ting. Hun ene jeg studerte med har ADHD, og hun slet. Hun kunne møte opp på skolen for å lese med oss, men dro hjem etter å ha prøvd i et kvarter. Ingen hjalp henne med vanskene hennes på studiet, det var hennes eget ansvar. Hun møtte sjeldent opp på forelesing, og leste bare litt før eksamen og når vi nærmest møtte opp på hybelen hennes og dro henne ut fordi vi syns litt synd på henne. Å ha frie tøyler funker ikke for sånne.

Uansett skal elevens vansker bli tatt tak i på vgs. Og er det noen som virkelig sliter, blir det nok satt igang litt unntak. Alle andre klarer å tilpasse seg. 

Samtidig syns jeg at det burde bli mer nivådeling i skolen, men det er jo ikke lov.

 

Anonymkode: 32325...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er viktig å skille studiespesialiserende og yrkesfag på dette punktet. For Yrkesfag syns jeg det er greit å stramme til reglene, mens for studiespesialiserende syns jeg de burde gå motsatt vei, altså gjøre det mer likt universitetet. 

 

 

Anonymkode: 28d97...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kan ikke tilrettelegge hele skoleløpet for de som har vansker, jeg ser flere nevner de som sliter psykisk og sånn. Uansett, med friere tøyler, hvor tror dere de med vansker hadde valgt å være? Man ser jo på studier, der det ikke er like mye obligatorisk undervisning, at flere slutter fordi de ikke klarer å henge med. Å lese på egenhånd er også veldig vanskelig for noen, og de sliter med å møte opp nettopp fordi det ikke er obligatorisk. Jeg kan komme på fler ganger hvor medstudenter har spurt meg om ting vi lærte på forelesning en dag de valgte å gjøre helt andre ting. Hun ene jeg studerte med har ADHD, og hun slet. Hun kunne møte opp på skolen for å lese med oss, men dro hjem etter å ha prøvd i et kvarter. Ingen hjalp henne med vanskene hennes på studiet, det var hennes eget ansvar. Hun møtte sjeldent opp på forelesing, og leste bare litt før eksamen og når vi nærmest møtte opp på hybelen hennes og dro henne ut fordi vi syns litt synd på henne. Å ha frie tøyler funker ikke for sånne.

Uansett skal elevens vansker bli tatt tak i på vgs. Og er det noen som virkelig sliter, blir det nok satt igang litt unntak. Alle andre klarer å tilpasse seg. 

Samtidig syns jeg at det burde bli mer nivådeling i skolen, men det er jo ikke lov.

 

Anonymkode: 32325...7ad

Ingen som snakker om at det skal være helt frie tøyler så vidt jeg kan se, poenget er at det er læreren som vet best når det ikke er grunnlag for vurdering, ut fra et samlet helhetsinntrykk av alle kilder som oppmøte, prøver, gruppearbeid, hvor aktiv man er i timen etc. En elev som møter lite opp vil som regel heller ikke få vitnemål under gjeldende reglement, poenget er at det ikke bør være så rigid som 10%. Tviler på at en elev som f. eks. har hatt 14% fravær, men som samtidig har levert solide prøveresultater og lignende ikke kan vurderes. Det må være helhetlig tankegang rundt dette uten byråkrati. 

Anonymkode: 0f5fa...856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lærere har nok mer enn god kunnskap til å vite når de har vurderingsgrunnlag og når de ikke har det, det er ikke bare fravær som avgjør, det vil jo gjerne være kombinasjonen av fravær, kvaliteten på innlevert arbeid, gruppearbeid, resultater på prøver, IOP/vurderinger, foreldresamtaler etc. som til sammen utgjør et helhetsinntrykk. Man kan selvsagt ha anbefalinger om f. eks. timeantall i bunnen, men dette bør anses som veiledende og man bør ikke se seg blind på et rigid reglement all den tid den enkelte lærer kjenner sine elever best. 

Jeg mener at rigide regler der en alene bruker en statisk mengde fraværstimer som grunnlag for å ikke vurdere eleven er bak mål og umyndiggjør læreren som kapabel person til å vurdere dette. Det snakkes så mye om at læreren mangler autonomi, og istedet går man motsatt vei og innfører stadig mer byråkrati og statiske reglementer. 

Anonymkode: 0f5fa...856

Meh, vi kommer nok til å forbli uenig. Når jeg skal tilbake til læreryrket - potensielt i VGS - så synes jeg det er kjekt at reglene blir strammet inn. Jeg synes det er alt for mye bortforklaringer og manglende ansvar blant elever i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 8.3.2016 at 19.56, AnonymBruker skrev:

Her omkring har kjøreskolene åpent fra 07:30 til 15:00, en normal arbeidsdag som muligens er litt lite gunstig for videregåendeelever, studenter og voksne mennesker i fast jobb. Jeg tenker selv at kjøreskolene da må omskolere seg for å ikke miste store kundegrupper, men dette vil selvsagt ta tid. 

Anonymkode: 922d9...d14

Sært. Her i Oslo kjører de langt utover kvelden og på lørdag/søndag. 

Anonymkode: 3b56e...bc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Har du for stort fravær så har ikke lærerne godt nok grunnlag til å sette karakterer på deg. Det skaper unødvendig merarbeid med mye fravær.

Det finnes flust av muligheter for å få godkjent fravær. Vil du benytte deg av den videregående skolen, har du med å innfinne deg i reglementet - hvorpå det er enkelt å holde seg under ti prosent ugyldig fravær. Er dette ikke noe for deg, kan du ta fag som privatist.

Jeg er prinsipielt i mot enhetsskolen, men slik er det og da får man finne seg i reglene eller benytte de andre alternativene.

Jo. Så lenge man møter opp i alle vurderingssituasjoner har lærerne godt nok grunnlag til å sette karakter. Dette står spesifikt i regelverket. Det er kun kroppsøving der timeoppmøte har betydning for karakter, nettopp fordi hver time er en vurderingssituasjon. Dette gjelder ikke andre fag og er derfor tullete å argumentere med. Da foreslår jeg at du heller leser reglementet. 

For øvrig dreier denne fraværsregelen om gyldig fravær. 

Jeg synes det er bekymringsverdig at du har et så enkelt syn på dette. Det er flust av elever som ikke passer inn i den videregående skolen. Det hjelper ikke å forverre denne situasjonen. Det er nettopp det en gjør med en slik fraværsgrense, og det er ikke særlig samfunnsøkonomisk. Det er en kort vei fra VGS-drop out til naver. 

Anonymkode: c2b4a...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fullførte VGS som bare det, selv med strengere regler.

Jeg er nok noe helt annet enn en som skal forstå seg på alt og alle. Jeg liker at det stilles krav. Gidder du ikke ordne en avtale med læreren, legen, helsesøsteren eller veilederen, så kan du benytte deg av andre alternativ. Det er ikke en rettighet å bestå videregående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Katten.2.0 skrev:

Folk fullførte VGS som bare det, selv med strengere regler.

Jeg er nok noe helt annet enn en som skal forstå seg på alt og alle. Jeg liker at det stilles krav. Gidder du ikke ordne en avtale med læreren, legen, helsesøsteren eller veilederen, så kan du benytte deg av andre alternativ. Det er ikke en rettighet å bestå videregående.

Hva med de som ikke blir møtt med problemene sine? Yvonne forklarer jo blant annet at mobbingen ikke ble tatt seriøst og at det var lite legen kunne gjøre. Skal man bare drite i slike problemstillinger? 

Det er ikke en rettighet å bestå videregående, men det er samfunnsøkonomisk. Det er riv ruskende galt at man legger opp til en slik regel som vil ha et dårligere samfunnsøkonomisk utbytte. Og det for en filleting som fravær. 

Jeg liker også at det stilles krav, men da relevante krav. Faglige krav. Om man ikke møter opp på en aktivitetsdag eller tomme timer spiller da ingen rolle for hva det er man skal vurderes i. 

Anonymkode: c2b4a...ffc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...