Gå til innhold

Flere som har meninger ang den nye fraværsregelen til regjeringen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Syns den nye reglen er super. 

Anonymkode: 0c461...c8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fryktelig vanskelig med å ta kjøretimer i løpet av videregåendeutdanning med tanke på at de fleste kjøreskolene er ferdige for dagen kl 15:00

Anonymkode: 922d9...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke fraværsgrenser er en dårlig ting. I arbeidslivet og på mange studier kan man ikke bare droppe å møte opp uten grunn. Samtidig er jeg enig i at dette ikke vil løse problemet for de som sliter veldig med å møte opp på skolen, men akkurat der syns jeg det burde finnes en annen løsning. For eksempel mindre allmennfag på yrkesfagene, og et annet tilbud enn vgs for de som virkelig sliter. For de som bare sluntrer litt unna uten å ha noe særlig problemer, vil ikke en større fraværsgrense gjøre noe. 

Anonymkode: 32325...7ad

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir fryktelig vanskelig med å ta kjøretimer i løpet av videregåendeutdanning med tanke på at de fleste kjøreskolene er ferdige for dagen kl 15:00

Anonymkode: 922d9...d14

Jeg er i 100% jobb og har ikke lappen. Tenker å begynne på den om noen mnd. Syns du jeg burde kunne få fri til det? Eller skal det bare gjelde elever?

Anonymkode: 32325...7ad

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i 100% jobb og har ikke lappen. Tenker å begynne på den om noen mnd. Syns du jeg burde kunne få fri til det? Eller skal det bare gjelde elever?

Anonymkode: 32325...7ad

Jeg tenker at det er lurt å ta lappen før man er ute i arbeidslivet for fullt. Jeg vet ikke hvordan du vil få tid til å ta lappen hos en kjøreskole som slutter 15:00, men du må gjerne dele for dette tror jeg mange tenåringer er interesserte i å høre. 

Anonymkode: 922d9...d14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i 100% jobb og har ikke lappen. Tenker å begynne på den om noen mnd. Syns du jeg burde kunne få fri til det? Eller skal det bare gjelde elever?

Anonymkode: 32325...7ad

Vil du at unge mennesker ikke skal kunne ta lappen før de er 30?

Anonymkode: ddc3c...582

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer synes jeg dette er kjempebra. Jeg liker også at reglene er endret ift. lærerens ansvar for at elevene får vurdering i fag.

Jeg har dessverre alt for mange elever som uteblir fra både undervisning og vurderingssituasjoner samtidig som de kommer gråtende og vil ha ekstra vurdering når de har vært borte.

Noen har diagnoser eller spesielle behov, men det store flertallet har ikke det. Å måtte bruke tid på å hele tiden lage nye vurderinger for elever som har høyt fravær stjeler tid og energi fra andre arbeidsoppgaver som kunne vært brukt på det opprinnelige løpet som skolen har lagt.

Vi må kunne stille krav til dagens ungdommer hvis de skal ha et kompetansebevis. Det hjelper ikke med gode karakterer eller bestått vitnemål hvis de ikke takler å møte opp på skolen - da har man ikke det som trengs for å lykkes i arbeidslivet uansett.

Anonymkode: d9948...4af

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir fryktelig vanskelig med å ta kjøretimer i løpet av videregåendeutdanning med tanke på at de fleste kjøreskolene er ferdige for dagen kl 15:00

Anonymkode: 922d9...d14

De fleste? Sjekk åpningstider. De som er i jobb må ta det etter arbeide.  

Anonymkode: 39453...2d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

De fleste? Sjekk åpningstider. De som er i jobb må ta det etter arbeide.  

Anonymkode: 39453...2d6

Her omkring har kjøreskolene åpent fra 07:30 til 15:00, en normal arbeidsdag som muligens er litt lite gunstig for videregåendeelever, studenter og voksne mennesker i fast jobb. Jeg tenker selv at kjøreskolene da må omskolere seg for å ikke miste store kundegrupper, men dette vil selvsagt ta tid. 

Anonymkode: 922d9...d14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen på vgs, bodde litt over en time unna kjøreskolen (1,5t med buss), tror kjørelærern min slutter i 3-4 tiden på dagen. Likevel hadde jeg bare fravær på oppkjøringen. Det er ikke umulig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir fryktelig vanskelig med å ta kjøretimer i løpet av videregåendeutdanning med tanke på at de fleste kjøreskolene er ferdige for dagen kl 15:00

Anonymkode: 922d9...d14

Det er ingen menneskerett å ha lappen. Dessuten har vel alle minst én kort skoledag i uka på videregående uansett.

Erfaringen min med kjøreskoler er at kontortiden er 8-16, men at kjøretimer kan avtales både før og etter dette. På kvelden tar de gjerne et par hundrelapper ekstra.

Jeg har selv fulltidsjobb på dagtid, men holder på å ta lappen. Null problem!

Endret av penny_
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, penny_ skrev:

Det er ingen menneskerett å ha lappen.

Erfaringen min med kjøreskoler er at kontortiden er 8-16, men at kjøretimer kan avtales både før og etter dette. På kvelden tar de gjerne et par hundrelapper ekstra. Alle har vel minst én kortdag i uka på videregående uansett.

Nei, ikke alle har korte dager. Her har vi for eksempel 45 minutter med fritime midt på dagen og da har man ikke tid til en kjøretime. Utenom kjøretimene har man også obligatorisk teori som gjerne starter 08:00 eller 14:30, da mister man en god del timer. Langkjøring varer 4-5 klokketimer, forbikjøring varer noen timer, glattkjøring varer en hel dag, samt at de nå også skal innføre tunnelkjøring. Teoriprøve og oppkjøring har jeg ikke tatt med i beregningen.
Vanlig sykdom som feber eller spysyken er gyldig fravær, men likevel fravær som gjør at man kan miste karakter i faget.

Det er riktignok flott at de har prøvd å få gjort noe med skulkingen for dette er både respektløst og demotiverende for lærer og elever, men tiltaket kunne muligens ha vært noe annet som ikke straffet de pliktoppfyllende elevene. 

Anonymkode: 922d9...d14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke alle har korte dager. Her har vi for eksempel 45 minutter med fritime midt på dagen og da har man ikke tid til en kjøretime. Utenom kjøretimene har man også obligatorisk teori som gjerne starter 08:00 eller 14:30, da mister man en god del timer. Langkjøring varer 4-5 klokketimer, forbikjøring varer noen timer, glattkjøring varer en hel dag, samt at de nå også skal innføre tunnelkjøring. Teoriprøve og oppkjøring har jeg ikke tatt med i beregningen.
Vanlig sykdom som feber eller spysyken er gyldig fravær, men likevel fravær som gjør at man kan miste karakter i faget.

Det er riktignok flott at de har prøvd å få gjort noe med skulkingen for dette er både respektløst og demotiverende for lærer og elever, men tiltaket kunne muligens ha vært noe annet som ikke straffet de pliktoppfyllende elevene. 

Anonymkode: 922d9...d14

Dere har også noe som heter høstferie, juleferie, sommerferie, påskeferie og vinterferie, så jeg skjønner fortsatt ikke problemet :) Jeg skal faktisk ha kjøretime 1. påskedag.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir fryktelig vanskelig med å ta kjøretimer i løpet av videregåendeutdanning med tanke på at de fleste kjøreskolene er ferdige for dagen kl 15:00

Anonymkode: 922d9...d14

Det går helt fint an. Jeg tok førerkortet på vgs, og hadde likevel svært lite fravær. En kan kjøre før skolen starter, og en kan bruke fritimene sine til det. De aller fleste videregåande skoler har lagt opp til fritimer 2. og 3. året, og det er mange å ta av. En må bare utnytte tiden sin. Kjørelærere er også svært flinke til å tilpasse tiden så det blir lagt opp på best mulig måte til skolen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, penny_ skrev:

Dere har også noe som heter høstferie, juleferie, sommerferie, påskeferie og vinterferie, så jeg skjønner fortsatt ikke problemet :) Jeg skal faktisk ha kjøretime 1. påskedag.

Det er flott at du tar bruk av feriene, det gjorde jeg også :) Likevel er det synd dersom familien til skoleeleven må tilpasse ferien sin etter eleven sitt behov for kjøretimer, dette gjelder nok bare for ungdommene som ikke får lov til å være hjemme alene selvsagt. Teori og diverse lengre kjøringer her foregår ikke i påskeferien eller juleferien, dette er synd. 

Likevel er jeg nysgjerrig. Har virkelig voksne mennesker i jobb et fravær på mindre enn 2,5 x 45 minutter i året? 

Anonymkode: 922d9...d14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flott at du tar bruk av feriene, det gjorde jeg også :) Likevel er det synd dersom familien til skoleeleven må tilpasse ferien sin etter eleven sitt behov for kjøretimer, dette gjelder nok bare for ungdommene som ikke får lov til å være hjemme alene selvsagt. Teori og diverse lengre kjøringer her foregår ikke i påskeferien eller juleferien, dette er synd. 

Likevel er jeg nysgjerrig. Har virkelig voksne mennesker i jobb et fravær på mindre enn 2,5 x 45 minutter i året? 

Anonymkode: 922d9...d14

Skjønner at det ikke foregår på helligdager osv, men det gjenstår fortsatt 3 ferier. Man må ofre litt dersom man absolutt må ha lappen før man er 18 eller før man er ferdig på skolen.

Hvor har du 2,5 x 45 minutter fra? Det er jo ut ifra hva jeg leser en grense på maks 10% i hvert enkelt fag. 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vgs er så godt som obligatorisk i disse dager og mange er veldig umotiverte etter 10 år på skole og fortsatt veldig unge og umodne. Jeg mener det er bedre at noen av dem har litt høyt fravær men fullfører, enn at de bruker flere år ekstra på å fullføre vgs. Tror både de selv og samfunnet vil tjene på dette, så får det heller være strengere krav til oppmøte på prøver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir fryktelig vanskelig med å ta kjøretimer i løpet av videregåendeutdanning med tanke på at de fleste kjøreskolene er ferdige for dagen kl 15:00

Anonymkode: 922d9...d14

Jeg haddeikke en eneste kjøretime før 1600 så lurer litt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som lærer synes jeg dette er kjempebra. Jeg liker også at reglene er endret ift. lærerens ansvar for at elevene får vurdering i fag.

Jeg har dessverre alt for mange elever som uteblir fra både undervisning og vurderingssituasjoner samtidig som de kommer gråtende og vil ha ekstra vurdering når de har vært borte.

Noen har diagnoser eller spesielle behov, men det store flertallet har ikke det. Å måtte bruke tid på å hele tiden lage nye vurderinger for elever som har høyt fravær stjeler tid og energi fra andre arbeidsoppgaver som kunne vært brukt på det opprinnelige løpet som skolen har lagt.

Vi må kunne stille krav til dagens ungdommer hvis de skal ha et kompetansebevis. Det hjelper ikke med gode karakterer eller bestått vitnemål hvis de ikke takler å møte opp på skolen - da har man ikke det som trengs for å lykkes i arbeidslivet uansett.

Synes det er litt skremmende at en lærer har slike tanker. Hva synes du skal skje med disse elevene som sliter da? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...