Gå til innhold

Flytte langt unna barnefar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har den daglige omsorgen for barnet, men han har henne ca annenhver helg. Når jeg sier ca. Så er det fordi han er veldig ustabil. Plutserlig avlyser han, plutserlig ringer han lørdag kveld og vil at jeg skal hente henne fordi han skal 'ut med gutta'. Han er generelt lite interessert i vår datter, og er pappa når det passer han ( ja han er ganske ung og umoden). Han vet ikke hvordan han skal aktivisere henne og det blir stort sett TV og IPad hele helgen. Han greier heller ikke følge opp det praktiske rundt hemne eks. Passe på å sende med skift til barnehagen, glemmer stadig matpakke etc. Han er en sirkuspappa som bare vil ha det gøy, og ikke ta seg av jobben rundt. 

Jeg vurderer nå å flytte hjem til min by som er ca. 6 timers reise unna med fly og bil, dør til dør. Da vil han bare bli en feriepappa. På en side har jeg litt dårlig samvittighet for det, på en annen side så vil min familie være mye mer stabilt til stede i hennes liv da, enn det han evner å være nå. Noen som har erfaringer med det å flytte langt fra BF?

Anonymkode: 93fff...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har den daglige omsorgen for barnet, men han har henne ca annenhver helg. Når jeg sier ca. Så er det fordi han er veldig ustabil. Plutserlig avlyser han, plutserlig ringer han lørdag kveld og vil at jeg skal hente henne fordi han skal 'ut med gutta'. Han er generelt lite interessert i vår datter, og er pappa når det passer han ( ja han er ganske ung og umoden). Han vet ikke hvordan han skal aktivisere henne og det blir stort sett TV og IPad hele helgen. Han greier heller ikke følge opp det praktiske rundt hemne eks. Passe på å sende med skift til barnehagen, glemmer stadig matpakke etc. Han er en sirkuspappa som bare vil ha det gøy, og ikke ta seg av jobben rundt. 

Jeg vurderer nå å flytte hjem til min by som er ca. 6 timers reise unna med fly og bil, dør til dør. Da vil han bare bli en feriepappa. På en side har jeg litt dårlig samvittighet for det, på en annen side så vil min familie være mye mer stabilt til stede i hennes liv da, enn det han evner å være nå. Noen som har erfaringer med det å flytte langt fra BF?

Du skriver mye om barnefaren her og hvordan han er. Hva med barnets behov da? Vil hun ikke savne faren sin? Han er ung og umoden skriver du,og akkurat det kan jo endre seg. Uansett tenker jeg på barnet deres. Hvordan det vil reagere?

Hvorfor vil du flytte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter du gjør du det enda mer vanskelig for barnet ditt å få et forhold til far. Jeg synes det er helt feil å ta i fra barnet muligheten til pappaen sin. 

Anonymkode: 7504a...d44

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Enig med de to over. Prøv først andre tiltaksplan familievernkontoret og helsestasjonen for råd. Uansett hvor mange stabile mennesker du presenterer for henne så kan ingen av dem erstatte pappa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt familievernkontoret ja og still mer krav til faren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon bare at jeg eventuelt flytter kun 10 mil unna  barnefar og det tar 1,5 time med reise en vei. Mine barn kan reise aleine også. Det er et ekstremt tøfft valg å ta, men livskvaliteten min for barna sin del veier opp. Både me tanke på familie, nettverk og økonomisk. 

Anonymkode: 8ed57...963

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk på barnets behov! 

Foreldrene mine skilte seg, og mamma flyttet oss til Norge mens resten av familien forble i hjemlandet mitt. Det å bare få se familien/faren min 2-3ganger i året er fryktelig sårende, grusomt og trist. 

Greit det "bare er 6 timers kjøretur", men tenk litt på barna dine, ikke minst barnefar. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blomsterert skrev:

Du skriver mye om barnefaren her og hvordan han er. Hva med barnets behov da? Vil hun ikke savne faren sin? Han er ung og umoden skriver du,og akkurat det kan jo endre seg. Uansett tenker jeg på barnet deres. Hvordan det vil reagere?

Hvorfor vil du flytte da?

Jo, men hun savner faren sin i dag også. Hun Gleder seg til å skulle se han og så trekker han seg :( eller hun er der og han har lovet henne gull og grønne skoger av alt det morsomme de skal finne på og så leverer han henne tilbake til meg en dag tidligere fordi han er lei....

TS

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men hun savner faren sin i dag også. Hun Gleder seg til å skulle se han og så trekker han seg :( eller hun er der og han har lovet henne gull og grønne skoger av alt det morsomme de skal finne på og så leverer han henne tilbake til meg en dag tidligere fordi han er lei....

TS

Desto viktigere at ikke kontakten mellom dem blir enda mindre. Du disser far veldig, og det er mulig du har en god grunn til det, men husk det er datteren din sine følelser som er viktige, det er hun som har krav på en far. Ikke ta i fra henne muligheten,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Desto viktigere at ikke kontakten mellom dem blir enda mindre. Du disser far veldig, og det er mulig du har en god grunn til det, men husk det er datteren din sine følelser som er viktige, det er hun som har krav på en far. Ikke ta i fra henne muligheten,

Jeg fratar henne ikke muligheten, men kanskje muliggjør at det blir mer stabilt. Hvis hun da etterhvert drar dit i ferier og lignende så må han binde seg, da kan han ikke plutserlig ombestemme seg en kveld og ikke ville ha henne likevel. Hun har krav ope far og trenger en far som ER der, som er stabilt til stede og som er konsekvent og holder avtaler. Slik det er i dag blir hun bare skuffet og forvirret.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hun savner ham allerede i dag? Da blir det jo ihvertfall ikke bedre å flytte så langt unna sånn at hun ser ham enda sjeldnere! Jeg forsvarer ikke at faren er umoden her,jeg tenker på barnet. Kan dere ikke få noen å snakke med? Som kan hjelpe med å få han til å følge opp ansvaret bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme situasjon bare at jeg eventuelt flytter kun 10 mil unna  barnefar og det tar 1,5 time med reise en vei. Mine barn kan reise aleine også. Det er et ekstremt tøfft valg å ta, men livskvaliteten min for barna sin del veier opp. Både me tanke på familie, nettverk og økonomisk. 

Anonymkode: 8ed57...963

Slik er det for meg også. I min hjemby har jeg nettverk og familie rundt meg. Slik det er nå får jeg absolutt aldri avlastning. Jeg må sitte klar hjemme når min datter er hos sin far, i tilfelle han plutserlig trekker seg...

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Blomsterert skrev:

Hun savner ham allerede i dag? Da blir det jo ihvertfall ikke bedre å flytte så langt unna sånn at hun ser ham enda sjeldnere! Jeg forsvarer ikke at faren er umoden her,jeg tenker på barnet. Kan dere ikke få noen å snakke med? Som kan hjelpe med å få han til å følge opp ansvaret bedre?

Vi har vært til megling og til psykolog mange ganger, det hjelper ikke. Hun savner han i dag fordi han er så ustabil. Jeg tenker på henne når jeg ønsker å skåne henne fra skuffelser og nederlagsfølelser. Det er bare ett spørsmål om tid før hun begynner å lure på hvorfor faren hennes ikke ønsker å tilbringe tid med henne, før hun begynner å ta skade av kontakten med han... 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært til megling og til psykolog mange ganger, det hjelper ikke. Hun savner han i dag fordi han er så ustabil. Jeg tenker på henne når jeg ønsker å skåne henne fra skuffelser og nederlagsfølelser. Det er bare ett spørsmål om tid før hun begynner å lure på hvorfor faren hennes ikke ønsker å tilbringe tid med henne, før hun begynner å ta skade av kontakten med han... 

Ts

Det ligger visst mye mer bak dette iom at dere også har vært hos psykolog flere ganger.

Men hva tenker du om ferier? Da vil hun jo måtte reise utrolig langt og til en uansvarlig far? Hvordan tenker du om det?

Har du snakket med BV? Ikke for å legge inn bekymringsmelding,men for råd? Om dere kan ha samtaler sammen der? Det blir jo litt mer press og alvor for faren da. Men vet jo ikke alt om denne bakgrunnshistorie.

Vet bare at barn har like stor rett til en pappa som til en mor,og at kontakten er viktig! Er det eventuellt andre samværsordninger som kan fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt, jeg, ut ifra det du skriver her. For mange er det viktig å ha annen familie/nettverk rundt seg, særlig når en har barn. Jeg tror det er viktig at du som nærmeste omsorgsperson trives og har det bra for å kunne gi god omsorg til barnet ditt. 

Anonymkode: f5e19...8ef

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KoRT fortalt er vel rådgiving for barnets far det riktige og ikke flytte slik som du selv tenker TS.

Dere har fått barn sammen, og meningen med systemet er at dere begge foreldrene løse problemer sammen rundt det å ha  et barn. Når dette ikke lykkes finnes det hjelpeinstanser. 

Din reise fremstår som en flukt fra deres problemer. Ja du er en part av det hele du med  Ts. Det er svært mange her som tenker at du IKKE  skal flytte. (Også et stort mindretall på Stortinget).

Husk du har selv valgt hvem som skulle være far til barnet deres. Du tenker vel ikke bare løpe fra ditt ansvar når du ser far trenger innføring òg hjelp her. Med ansvar mener jeg at barnet har krav på samvær. Og far har krav på dette med. Dette selv om far trenger hjelp her. 

Du virker ikke overmoden selv heller, slik du fremstiller saken. 

Lykke til 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig vanskelig dette her. Etter hva du skriver mener jeg at det kanskje er bedre for barnet med en stabil familie rundt seg og for deg å ha familien rundt når faren er såpass lit til stede.

Samboeren min flyttet langt unna barnet sitt, men han er hos barnet hver 3 uke, har barnet annenhver ferie + en ekstra uke på høsten og våren. Når mor trenger barnevakt setter han seg på flyet med en gang og ringer barnet sitt hver kveld før barnet legger seg.

Dersom far ikke er mer villig til å hjelpe til ville jeg nok flyttet hvis jeg var deg.

Anonymkode: ad9b5...5d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig vanskelig dette her. Etter hva du skriver mener jeg at det kanskje er bedre for barnet med en stabil familie rundt seg og for deg å ha familien rundt når faren er såpass lit til stede.

Samboeren min flyttet langt unna barnet sitt, men han er hos barnet hver 3 uke, har barnet annenhver ferie + en ekstra uke på høsten og våren. Når mor trenger barnevakt setter han seg på flyet med en gang og ringer barnet sitt hver kveld før barnet legger seg.

Dersom far ikke er mer villig til å hjelpe til ville jeg nok flyttet hvis jeg var deg.

Anonymkode: ad9b5...5d0

Her handler det ikke om å hjelpe til.......

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Peter007 skrev:

KoRT fortalt er vel rådgiving for barnets far det riktige og ikke flytte slik som du selv tenker TS.

Dere har fått barn sammen, og meningen med systemet er at dere begge foreldrene løse problemer sammen rundt det å ha  et barn. Når dette ikke lykkes finnes det hjelpeinstanser. 

Din reise fremstår som en flukt fra deres problemer. Ja du er en part av det hele du med  Ts. Det er svært mange her som tenker at du IKKE  skal flytte. (Også et stort mindretall på Stortinget).

Husk du har selv valgt hvem som skulle være far til barnet deres. Du tenker vel ikke bare løpe fra ditt ansvar når du ser far trenger innføring òg hjelp her. Med ansvar mener jeg at barnet har krav på samvær. Og far har krav på dette med. Dette selv om far trenger hjelp her. 

Du virker ikke overmoden selv heller, slik du fremstiller saken. 

Lykke til 

Barnet har krav på samvær ja, men det vil bli mye mindre om vi flytter. Barnet vil også få en mer stabil hverdag. Det anser jeg som det beste for barnet...

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flytter du gjør du det enda mer vanskelig for barnet ditt å få et forhold til far. Jeg synes det er helt feil å ta i fra barnet muligheten til pappaen sin. 

Hvordan er det TS som "tar fra muligheten" her? Det klarer far veldig fint å gjøre alene. Så lenge mor ikke saboterer samvær eller nekter han å komme på besøk/la datteren komme på samvær er det ikke mer hun kan gjøre. Man kan ikke tvinge andre til å forandre seg. 

Er litt i samme situasjon, da barnefar gidder å ta kun minimum av ansvar. Det tar fort to-tre uker mellom hver gang han tar kontakt for å se barnet, og når han først kommer er det tv-titting og passiv lek. Den dagen jeg skal flytte til kjæresten min som er 50 minutters flytur unna barnefar kommer jeg til å gjøre det uten et snev av dårlig samvittighet. Barnet mitt vil se barnefar like mye ved flytting dersom barnet/far besøker en helg i mnd, som er en meget realistisk sum mtp flyprisene på den aktuelle strekningen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...