Gå til innhold

Virker som om noen får alt av NAV, hva med oss andre?


Pipa

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Pipa skrev:

Det kan jeg selvfølgelig gjøre, saken er den at jeg fortsatt må jobbe 80% ved siden av. 

Poenget er forsåvidt ikke det økonomiske rundt det, heller det at de bør sørge for å få folk ut i fast jobb, ikke bare prøve å skrape opp de som ligger nede.

Du har jobb, du kan ta studielån som alle andre. Det er ikke NAV sitt ansvar at du får deg fast jobb du trives i. Det er ditt ansvar. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Pipa skrev:

Tror en del av dere har misforstått/ikke lest hele innlegget. Skriver at jeg skulle ønske alle hadde rett til støtte fra nav eller staten for å få fullført utdannelse, ikke bare etter at man har møtt veggen eller pådratt seg en sykdom eller skade. 

Men ja, kan jo si opp jobben og søke støtte da. Da får jeg det tydeligvis.

 

Du kan f.eks ta sykepleien på deltid (4år) og jobbe tilnærmet fullt ved siden av. Jeg tok sykpleien på fulltid og jobbet i snitt 50% utenom, dvs alle ferier, helger og flere ettermiddager i uken. Er du strukturert går det fint, men du kan ikke forvente å opprettholde samme livsstandard som når du kun jobber. Du kan også ta studielån, i kombinasjon med jobbing klarer du deg fint hvis viljen er til stede. Blir egentlig provosert av sånne som deg som ikke vil gjøre noe for å bedre sin egen situasjon, bortsett fra å forvente av nav fikser biffen. Du har rett på støtte fra staten i form av lånekassen, du som alle andre studenter. Så legg fra deg sutrekluten og gjør en innsats! 

Anonymkode: 3809d...37d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må være på et tiltak for å få støtte til omskolering fra Nav. Du har jo jobb og inntekt, så hvorfor skal du ha rett på støtte fra Nav? 

Anonymkode: 68924...c19

Samme lurer jeg på. 

Vet du, jeg er dritt lei dere som er sutrer over folk som er trygdet og er misunnelig. Ærlig talt!  Folk som er trygdet har faktisk en god grunn til det. Hver heller glad du er frisk og ikke under NAV. Du kan bytte liv med meg, men da kommer migrenen,  smertene i kroppen og utmattelse med. Jeg bytter gjerne liv med deg. Ingen kan da velge og vrake mellom stønader. Hvor har du det fra? Brekk ryggen din du. Se om du får noe bedre liv :rolleyes:

Anonymkode: 2dc8b...2e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Pipa skrev:

Det kan jeg selvfølgelig gjøre, saken er den at jeg fortsatt må jobbe 80% ved siden av. 

Poenget er forsåvidt ikke det økonomiske rundt det, heller det at de bør sørge for å få folk ut i fast jobb, ikke bare prøve å skrape opp de som ligger nede.

Hvem mener du er disse "de" som skal sørge for å få folk ut i fast jobb? Jobb er noe voksne friske mennesker selv sørger for å skaffe seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Pipa skrev:

Tror en del av dere har misforstått/ikke lest hele innlegget. Skriver at jeg skulle ønske alle hadde rett til støtte fra nav eller staten for å få fullført utdannelse, ikke bare etter at man har møtt veggen eller pådratt seg en sykdom eller skade. 

Men ja, kan jo si opp jobben og søke støtte da. Da får jeg det tydeligvis.

 

Missforstått? NEI, du det har vi ikke. Du har missforstått, dumkan ikke si opp jobben og få støtte, heller. 

Skulle alle oppfyllt ditt ønske om at alle får stønad fra Nav når de strekker ut armen eller rettere koppen, så hadde hele systemet rast sammen. Du får lån hos lånekassen, om du er det minste seriøs. Min mening er deimot at du er ute etter å provosere her inne. 

Anonymkode: 3705c...448

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme lurer jeg på. 

Vet du, jeg er dritt lei dere som er sutrer over folk som er trygdet og er misunnelig. Ærlig talt!  Folk som er trygdet har faktisk en god grunn til det. Hver heller glad du er frisk og ikke under NAV. Du kan bytte liv med meg, men da kommer migrenen,  smertene i kroppen og utmattelse med. Jeg bytter gjerne liv med deg. Ingen kan da velge og vrake mellom stønader. Hvor har du det fra? Brekk ryggen din du. Se om du får noe bedre liv :rolleyes:

Anonymkode: 2dc8b...2e2

Jeg får støtte fra NAV og bytter gjerne med det, jeg også, @Pipa. Men da må du først tåle årevis med mobbing, trakassering og trusler fra nærmeste leder på jobb, slik at du til slutt sier opp av ren utmattelse for å slippe å gå totalt til grunne. Og så, mens du er jobbsøker og sakte men sikkert er i ferd med å bli et fungerende menneske etter å ha blitt knekket og nedbrutt, så kan forsøke å få kreft, trolig med uhelbredelig spredning. Lykke til!

Anonymkode: cd9a3...a25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Pipa skrev:

Det kan jeg selvfølgelig gjøre, saken er den at jeg fortsatt må jobbe 80% ved siden av. 

Poenget er forsåvidt ikke det økonomiske rundt det, heller det at de bør sørge for å få folk ut i fast jobb, ikke bare prøve å skrape opp de som ligger nede.

Du er sikkert gammel nok til å kunne ta helsefagarbeiderutdanning på voksenopplæringen. Det er deltid. Sjekk med voksenopplæringen i kommunen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
Et øyeblikk siden, Rosalie skrev:

Du er sikkert gammel nok til å kunne ta helsefagarbeiderutdanning på voksenopplæringen. Det er deltid. Sjekk med voksenopplæringen i kommunen din.

Nei nei nei, TS vil ikke ha konstruktive svar... Vi er liksom en del som har forsøkt å foreslå deltidsutdannelse, men vi får merkelig nok ikke noe respons på akkurat det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Pipa skrev:

Tror en del av dere har misforstått/ikke lest hele innlegget. Skriver at jeg skulle ønske alle hadde rett til støtte fra nav eller staten for å få fullført utdannelse, ikke bare etter at man har møtt veggen eller pådratt seg en sykdom eller skade. 

Men ja, kan jo si opp jobben og søke støtte da. Da får jeg det tydeligvis.

 

Alle har rett til støtte under utdannelse fra staten. Den støtten kommer fra den velkjente Statens lånekasse for utdanning. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at du har en del økonomiske utlegg, særlig om du er mer etablert enn de fleste studenter (siden du mener at du ikke har råd til å kun jobbe deltid), men støtte til utdanning har vi jo faktisk i Norge via lånekassen (selv om beløpet burde vært høyere). Hva med å studere deltid? Tar kanskje litt lenger tid, men du kommer dit du vil og du kan jobbe mer ved siden av studiene + få støtte fra lånekassen, slik at det ikke går for mye utover økonomien. Man må dessverre gi avkall på en del ting om man vil studere, men det lar seg gjøre og er verdt det til slutt. Og det at du allerede har ett år fullført gjør at du ikke begynner helt på bar bakke, har gjerne studierutiner inne ++.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Pipa skrev:

Akkurat lagt på etter en samtale med nav. Jeg ringte å spurte ang det å få støtte for å fullføre utdannelse, da det er vanskelig å få fast ansettelse innen mitt yrke som ufaglært (helsefag). Jeg har vært vikar i 4 år og er lei av å hele tiden søke vakter, aldri ha noen forutsigbarhet ift lønn , jobbe nattevakter/dagvakter om hverandre og måtte ha flere arbeidsgivere for å være garantert å ha nok vakter hver måned. Jeg har alt tatt første året av en bachelor innen faget, men måtte sette det på vent da jeg ikke hadde råd/tid til å fullføre.

Jeg får da beskjed om at jeg ikke får noen stønad siden jeg ikke er sykemeldt eller har andre "utfordringer" som hindrer meg fra å jobbe.  Dette synes jeg er ganske frustrerende da jeg føler at "sånne som meg" som har jobbet hele livet, aldri gått arbeidsledig og har mulighet for 100% fast ansettelse, ikke blir støttet.  Må jo være en investering fra samfunnets side å gi meg en utdannelse slik at jeg ikke en dag ble helt utbrent og ender i systemet deres? For jeg kjenner veldig på det økonomiske presset rundt arbeidssituasjonen min.

samtidig har jeg en del forpliktelser rundt familien som gjør at jeg ikke kan flytte i ett kollektiv og leve spartansk til utdannelsen er fullført, jeg må ha inn en normal lønn i måneden og mulighet til å stille med overnatting osv ved behov. 

Spøkte med hun på nav om at jeg får få meg en baby eller ødelegge ryggen, da kan jeg tydeligvis velge å vrake innen stønader. Vet jo dette ikke stemmer altså, bare sånn det ble fremstilt fra hennes side. 

Bare kjente jeg måtte spy ut litt frustrasjon... 

Regner med siden du har jobbet hele livet slik at du har krav på veldig spesiell behandling så er du snart pensjonist da eller ? Jeg tok opp lån for å gå skole og har jobber som juling på sykehjem for å betale ned. Jeg er nå sykemeldt pga jeg mistet mitt ufødte barn og går på sykepenger. Min mann mistet jobben han elsker og har jobbet i mange år da firmaet ble solgt og får støtte fra nav mens han leter etter noe nytt uten at dette er noe jan ønsker.  Slutt og syt.

Anonymkode: 13f2b...3fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pipa skrev:

Tror en del av dere har misforstått/ikke lest hele innlegget. Skriver at jeg skulle ønske alle hadde rett til støtte fra nav eller staten for å få fullført utdannelse, ikke bare etter at man har møtt veggen eller pådratt seg en sykdom eller skade. 

Men ja, kan jo si opp jobben og søke støtte da. Da får jeg det tydeligvis.

 

Ja. Det kalles lånekassen. 40% er stipend altså gratis og 60% er rimelig lån. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vanlig KG-ånd blir jo slike frustrasjoner tatt opp i verste mening. Selv om man har lånekassen i Norge kan jeg faktisk forstå TS. Det er en del av de som får særdeles mye av NAV, langt utover det man får som "vanlig" student av lånekassen, basert på et noe tvilsomt grunnlag. De fleste på NAV har selvfølgelig gode og legitime grunner til å ha rett på sin stønad som følge av sykemelding eller annen trygdeordning, men jeg tror ikke et sekund på at det ikke er en del av de som spekulerer i ordningene og som har dratt litt på i sine forklaringer til lege og andre instanser som vurderer grunnlaget.

På sikt kommer dette til å undergrave hele velferdsstaten, noe de aller fleste kommer til å tape stort på. Glem rettigheter som sykelønn, AAP, trygd og dagpenger. 

Anonymkode: a38ab...4bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Pipa skrev:

Det kan jeg selvfølgelig gjøre, saken er den at jeg fortsatt må jobbe 80% ved siden av. 

Poenget er forsåvidt ikke det økonomiske rundt det, heller det at de bør sørge for å få folk ut i fast jobb, ikke bare prøve å skrape opp de som ligger nede.

De gjør det. Det heter Statens Lånekasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å få jobb, har en liten ekstrajobb på sykehjem der jeg må sette meg opp på vakter selv. Noen dager blir de godkjent, andre ikke. Jeg har alt fra 0-10.000 i mnd. Jeg er 23 år og bor hjemme. Søker på alt fra sykehjem, matbutikker, hjemmesykepleie. 

Det er ikke lett å få seg jobb i 2016 altså... Har aldri fått noe fra NAV. Hva mener folk at vi skal leve av om vi ikke har jobb? 

Anonymkode: f9651...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I vanlig KG-ånd blir jo slike frustrasjoner tatt opp i verste mening. Selv om man har lånekassen i Norge kan jeg faktisk forstå TS. Det er en del av de som får særdeles mye av NAV, langt utover det man får som "vanlig" student av lånekassen, basert på et noe tvilsomt grunnlag. De fleste på NAV har selvfølgelig gode og legitime grunner til å ha rett på sin stønad som følge av sykemelding eller annen trygdeordning, men jeg tror ikke et sekund på at det ikke er en del av de som spekulerer i ordningene og som har dratt litt på i sine forklaringer til lege og andre instanser som vurderer grunnlaget.

 

Anonymkode: a38ab...4bd

En del? Hvor mange er "en del"? Kjenner du kanskje 2-3 stykker og konkluderer med at det må være "en del" rundt om i landet som får det? Eller har du konkrete tall?

Basert på tvilsomt grunnlag? Hvordan vet du det? Har du tilgang til alle private profiler slik at du kan dømme hvem som får støtte basert på et "tvilsomt grunnlag"?

Anonymkode: 88e53...bdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Pipa skrev:

Akkurat lagt på etter en samtale med nav. Jeg ringte å spurte ang det å få støtte for å fullføre utdannelse, da det er vanskelig å få fast ansettelse innen mitt yrke som ufaglært (helsefag). Jeg har vært vikar i 4 år og er lei av å hele tiden søke vakter, aldri ha noen forutsigbarhet ift lønn , jobbe nattevakter/dagvakter om hverandre og måtte ha flere arbeidsgivere for å være garantert å ha nok vakter hver måned. Jeg har alt tatt første året av en bachelor innen faget, men måtte sette det på vent da jeg ikke hadde råd/tid til å fullføre.

Jeg får da beskjed om at jeg ikke får noen stønad siden jeg ikke er sykemeldt eller har andre "utfordringer" som hindrer meg fra å jobbe.  Dette synes jeg er ganske frustrerende da jeg føler at "sånne som meg" som har jobbet hele livet, aldri gått arbeidsledig og har mulighet for 100% fast ansettelse, ikke blir støttet.  Må jo være en investering fra samfunnets side å gi meg en utdannelse slik at jeg ikke en dag ble helt utbrent og ender i systemet deres? For jeg kjenner veldig på det økonomiske presset rundt arbeidssituasjonen min.

samtidig har jeg en del forpliktelser rundt familien som gjør at jeg ikke kan flytte i ett kollektiv og leve spartansk til utdannelsen er fullført, jeg må ha inn en normal lønn i måneden og mulighet til å stille med overnatting osv ved behov. 

Spøkte med hun på nav om at jeg får få meg en baby eller ødelegge ryggen, da kan jeg tydeligvis velge å vrake innen stønader. Vet jo dette ikke stemmer altså, bare sånn det ble fremstilt fra hennes side. 

Bare kjente jeg måtte spy ut litt frustrasjon... 

Så spørsmålet er... hvorfor tok du ikke fagbrevet og skaffet deg fast jobb før du fikk økonomiske forpliktelser? Etterpåklokskapen. Greia med å ha økonomiske forpliktelser er nettopp det, at du har økonomiske forpliktelser som gjør at når man starter i bakvendtland så blir ting 10 ganger så vanskelig. 

Anonymkode: f2357...1d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...