Gå til innhold

Virker som om noen får alt av NAV, hva med oss andre?


Pipa

Anbefalte innlegg

Akkurat lagt på etter en samtale med nav. Jeg ringte å spurte ang det å få støtte for å fullføre utdannelse, da det er vanskelig å få fast ansettelse innen mitt yrke som ufaglært (helsefag). Jeg har vært vikar i 4 år og er lei av å hele tiden søke vakter, aldri ha noen forutsigbarhet ift lønn , jobbe nattevakter/dagvakter om hverandre og måtte ha flere arbeidsgivere for å være garantert å ha nok vakter hver måned. Jeg har alt tatt første året av en bachelor innen faget, men måtte sette det på vent da jeg ikke hadde råd/tid til å fullføre.

Jeg får da beskjed om at jeg ikke får noen stønad siden jeg ikke er sykemeldt eller har andre "utfordringer" som hindrer meg fra å jobbe.  Dette synes jeg er ganske frustrerende da jeg føler at "sånne som meg" som har jobbet hele livet, aldri gått arbeidsledig og har mulighet for 100% fast ansettelse, ikke blir støttet.  Må jo være en investering fra samfunnets side å gi meg en utdannelse slik at jeg ikke en dag ble helt utbrent og ender i systemet deres? For jeg kjenner veldig på det økonomiske presset rundt arbeidssituasjonen min.

samtidig har jeg en del forpliktelser rundt familien som gjør at jeg ikke kan flytte i ett kollektiv og leve spartansk til utdannelsen er fullført, jeg må ha inn en normal lønn i måneden og mulighet til å stille med overnatting osv ved behov. 

Spøkte med hun på nav om at jeg får få meg en baby eller ødelegge ryggen, da kan jeg tydeligvis velge å vrake innen stønader. Vet jo dette ikke stemmer altså, bare sånn det ble fremstilt fra hennes side. 

Bare kjente jeg måtte spy ut litt frustrasjon... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånne sutretråder er de laget for å provosere eller av personer uten kjennskap til hvordan trygdeordninger fungerer? 

Ingen kan velge og brake i stønader. Gjør jobben din, er du ikke fornøyd som ting er så får du ta opp lån og fullføre utannelsen din som andre må. 

Voks opp!

Anonymkode: 3705c...448

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Vi andre har tatt studielån og fullført utdannelse med egen finansiering. Så lenge det ikke er noe galt med deg, som gjør at du trenger omskolering; hvorfor skulle det være verre for deg enn andre? Det finnes også flust av voksne mennesker med familieforpliktelser som tar fagbrev eller høyskole-/universitetsutdannelse på deltid ved siden av full jobb. Hva gjør deg verre stilt enn dem? 

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke ta studielån?

Anonymkode: a6bf5...155

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være på et tiltak for å få støtte til omskolering fra Nav. Du har jo jobb og inntekt, så hvorfor skal du ha rett på støtte fra Nav? 

Anonymkode: 68924...c19

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får flytte i kollektiv å ta opp lån. Kan ikke få i pose å sekk. Ellers får du bare fortsette som du gjør.

Anonymkode: e413c...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en del av dere har misforstått/ikke lest hele innlegget. Skriver at jeg skulle ønske alle hadde rett til støtte fra nav eller staten for å få fullført utdannelse, ikke bare etter at man har møtt veggen eller pådratt seg en sykdom eller skade. 

Men ja, kan jo si opp jobben og søke støtte da. Da får jeg det tydeligvis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Pipa skrev:

Tror en del av dere har misforstått/ikke lest hele innlegget. Skriver at jeg skulle ønske alle hadde rett til støtte fra nav eller staten for å få fullført utdannelse, ikke bare etter at man har møtt veggen eller pådratt seg en sykdom eller skade. 

Men ja, kan jo si opp jobben og søke støtte da. Da får jeg det tydeligvis.

 

Da må du gå på sosial kontoret hver dag.

Anonymkode: e413c...864

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipa skrev:

Skriver at jeg skulle ønske alle hadde rett til støtte fra nav eller staten for å få fullført utdannelse

Hvorfor kan du ikke ta studielån?

Anonymkode: a6bf5...155

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, tuller du med oss eller? De som går på nav er SYKE og kunne ha gjort hva som helst for å jobbe. De andre er ARBEIDSLEDIGE. Du er ingen av delene, skjerp deg. Hvorfor kan du ikke, som mange andre sier, ta opp lån fra lånekassen? 

Anonymkode: f1b0a...18a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke ta studielån?

Anonymkode: a6bf5...155

Det kan jeg selvfølgelig gjøre, saken er den at jeg fortsatt må jobbe 80% ved siden av. 

Poenget er forsåvidt ikke det økonomiske rundt det, heller det at de bør sørge for å få folk ut i fast jobb, ikke bare prøve å skrape opp de som ligger nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
Et øyeblikk siden, Pipa skrev:

Tror en del av dere har misforstått/ikke lest hele innlegget. Skriver at jeg skulle ønske alle hadde rett til støtte fra nav eller staten for å få fullført utdannelse, ikke bare etter at man har møtt veggen eller pådratt seg en sykdom eller skade. 

Men ja, kan jo si opp jobben og søke støtte da. Da får jeg det tydeligvis.

 

Nei, det går ikke automatikk i at du får utdanningsstøtte om du sier opp jobben. 
Det virker ikke som om du har lest svarene du får, heller. Vi er en del som har uttrykt uenighet med deg i at NAV skal støtte alle som ønsker utdanning. Vi mener man kan ordne dette selv. På toppen av det hele har jeg til og med fortalt deg at det er vanlig å ta utdannelse ved siden av jobb. Kan det være at du bare leser det du vil lese, eller forstår bare det du selv vil forstå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Pipa skrev:

Det kan jeg selvfølgelig gjøre, saken er den at jeg fortsatt må jobbe 80% ved siden av. 

Poenget er forsåvidt ikke det økonomiske rundt det, heller det at de bør sørge for å få folk ut i fast jobb, ikke bare prøve å skrape opp de som ligger nede.

Enten er du ung om dum, eller er du et troll. Makan for noe vrøvl.

Anonymkode: f1b0a...18a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pipa skrev:

Det kan jeg selvfølgelig gjøre, saken er den at jeg fortsatt må jobbe 80% ved siden av. 

 

Og?

Anonymkode: a6bf5...155

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du jobbe 80% ved siden av? Hvorfor mener du nav skal støtte forbruket ditt?

Det er en grunn til at mange av oss sitter igjen med mange hundre tusen i studielån etter endt utdanning, da med jobb ved siden av, hvorfor skulle det være forskjellig for deg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Pipa skrev:

Tror en del av dere har misforstått/ikke lest hele innlegget. Skriver at jeg skulle ønske alle hadde rett til støtte fra nav eller staten for å få fullført utdannelse, ikke bare etter at man har møtt veggen eller pådratt seg en sykdom eller skade. 

Men ja, kan jo si opp jobben og søke støtte da. Da får jeg det tydeligvis.

 

Hvorfor skal alle få det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige studenter tar opp studielån, lever fattig og jobber helg og kveld. De får ikke støtte fra NAV. Syns ikke synd på deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hi

Det du ser nå er så typisk her inne, er det noen spørsmål i forholdt til nav/utdannelse o,l blir en hudflettet fordi man har egne tanker/ønsker. Vil du ha noe, så må du gi avkall på noe, håper det løser seg for deg.

Anonymkode: 00cd4...60b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pipa skrev:

Tror en del av dere har misforstått/ikke lest hele innlegget. Skriver at jeg skulle ønske alle hadde rett til støtte fra nav eller staten for å få fullført utdannelse, ikke bare etter at man har møtt veggen eller pådratt seg en sykdom eller skade. 

Men ja, kan jo si opp jobben og søke støtte da. Da får jeg det tydeligvis.

 

Ja, du kan få dagpenger om du sier opp jobben din (etter 2 måneders karantene uten inntekt). Dette tilsvarer 64% av den lønnen du har nå. Du mister støtten dersom du begynner å studere, da må du ta opp studielån som alle andre. For å få dagpenger så må du være aktiv arbeidssøker, stille opp på jobbsøkerkura når nav krever det og være villig til å flytte på deg til andre steder i landet for å få ny jobb. Etter et par år på dagpe ger så vil nav kanskje vurdere andre tiltak som utdannelse, men de vil nok første plassere deg i f.eks praksis. Da må du bare pent takke ja. Selv om det er en deltidsjobb i narvesen. Jeg forstår frustrasjonen din, men syns du virkelig det virker så mye bedre å gå på diverse tiltak som jeg legger frem her?

Du har ikke sett på muligheten til å studere deltid ved siden av jobben du hsr nå da? Kjenner mange som får til det helt fint, de fleste helserelaterte studier tilbyr deltidsstudier. Kjenner selv en dame som har mann, 3 barn, huslån og hele pakka. Hun jobber 80% på sykehjem og holder på med siste halvåret på sykepleierlinja ved siden av. Det har gått helt fint. 

Anonymkode: 26da9...56a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...