Gå til innhold

Hva gjør naboene dine nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Sitti med kikkert i 20 minutt nå. Da kom det noen ned fra 2.etasje inn på badet. Dampet fært vil tro personen dusjet.

Anonymkode: da7d1...324

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitti med kikkert i 20 minutt nå. Da kom det noen ned fra 2.etasje inn på badet. Dampet fært vil tro personen dusjet.

Anonymkode: da7d1...324

Med kikkert? Tuller du?

Slik som Ambjørnsens "Elling"?

Anonymkode: 2cc50...4a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Rumle skrev:

Elling? :overrasket:

 

Du vet hvem han"er"?

Anonymkode: 2cc50...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

I denne første boken i serien om Elling, møter vi Elling, bokens jeg-person, i en treroms blokkleilighet i utkanten av Oslo. Her har han og moren bodd i alle år, mer eller mindre isolert fra omverdenen. Det var bare moren han hadde noe som helst kontakt med, og moren hadde heller ikke noen spesiell kontakt med andre heller. Som han sier så sørgmodig: ”Hun var enebarn. Jeg var enebarn. Det kom ingen på besøk.”

Handlingen begynner med at moren dør, den eneste personen han har hatt kontakt med. Gråter gjør han ikke, og er heller ikke særlig trist. Hennes død etterlater imidlertid ett tomrom som Elling fyller igjen med sine oppdiktede forestillinger. Han begynner nå å se mer ut på verden, blant annet blokkene som omkranser leiligheten. Som om det ikke var ille nok fra før, tar han på ingen måte initiativ til å oppsøke og kontakte andre mennesker nå. I hvert fall ikke direkte kontakt. Rommet til mor tømmer han, og han investerer i et rådyrt teleskop med penger han har spart opp på konto. Teleskopet plasserer han i vinduskarmen rettet mot leilighetene i de andre blokkene. Meningen hans med dette, er å få et innblikk i andres liv gjennom vinduet, uten at han på noe som helst måte skal bli oppfattet som en kikker. Gjennom teleskopet observerer han hva som foregår i de andre leilighetene. Han merker seg små, avslørende detaljer, gir personene navn, livshistorie, dikter handlinger og samtaler.

I begynnelsen observerer han bare, men etter hvert som hans egne drømmer tar form og blir virkelige, i hvert fall for ham, ønsker han å bli en del av naboenes liv. Han ønsker å prate med personene, gi dem råd og veiledning og lede dem i riktig retning. Mor sitt rom, som før var meget ukjent for ham, ble nå hans egen lille inngangsportal til fellesskapet. Bortsett fra å gjøre hverdagslige ting som å handle i dagligvarebutikken og poste post på postkontoret i ny og ne, bruker han nesten all sin tid på teleskoptitting.

Boken ender med at Elling blir drevet ut av leiligheten sin."

https://no.wikipedia.org/wiki/Utsikt_til_paradiset

 

Anonymkode: 2cc50...4a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Rumle skrev:

Jeg vet godt hvem Elling er :rodmer:

 

Ok :)

 

Anonymkode: 2cc50...4a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen spiller musikk og synger med. Er noe indisk..pleier å synge med musikken flere ganger i uka fra ca 08-11....andre naboen har startet vaskemaskina hører jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min, som stort sett er 100% stille året rundt, har nå startet sin vanlige nyttårsoppskyting - med retning mitt hus!  Eller slik føles/høres det ut i alle fall :laugh: Joohoo! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Tror ikke at det er noen hjemme der.

 Det er iallefall helt mørkt og stille over alt.

Anonymkode: 763fd...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. Ingen lyder fra nabo kan høres. Kun stormen og rakettene hører jeg lyder fra

Anonymkode: 2cc50...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naboene i hus 1+2 skyter opp raketter sammen med de i hus 3. Noen andre naboer har besøk av den eldre garde vil jeg anta. Nabo nr 5 og 6 har besøk/er ute på fest. Nabo nr 7 er bortreist, og jeg tror kanskje 8 er det også. Så er det noen "nesten-naboer" som bor i en tomannsbolig som ikke grenser ved vår hage, men som vi likevel ser gjennom vinduet til hvis vi står utenfor her. De er hjemme med sine barn. Og de ovenfor oss er ute med venner. 

 

Føler nyttårsaften er den eneste kvelden i året der man har en "lovlig grunn" for å "glo litt ute".

Anonymkode: ff80a...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, Mats skrev:

De skyter opp raketter. 

 No shit, Sherlock!

Anonymkode: 763fd...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. desember 2015 at 8.38, SunnivaOslo skrev:

Naboen spiller musikk og synger med. Er noe indisk..pleier å synge med musikken flere ganger i uka fra ca 08-11....andre naboen har startet vaskemaskina hører jeg

Sikker på at det er indisk og ikke spansk? 

Anonymkode: 762ff...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det er indisk og ikke spansk? 

Anonymkode: 762ff...9cc

Ja er litt forskjell på hindu og español da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Ja er litt forskjell på hindu og español da...

Såklart. Dere har det lydt må jeg si! 

Anonymkode: 762ff...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...